Napa ja rupi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti_2007
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti_2007

Vieras
Terve!

Tynkä lähti pari kolme pvää sitten ja nyt napa erittää jonkun verran verta (kun putsaa niin huomaa että pumpulissa on muutakin kuin kuivaa) ja lisäksi on pieni kuivunut verirupi tullut. Onko nyt tarkoitus putsata aina myös tämä "kuivunut" veri pois vai pelkästään sen ympäristö? Saako siis rupi olla ja hävitä itsekseen vai joka krt kun sellainen on ilmestynyt niin se pois? Jotenkin järki sanoo että jos otan kaiken kuivuneen pois niin johan se taas aukeaa ja vuotaa tai kaipa tämä joskus lakkaa :).

anna ruven olla ja hävitä itsekseen !

niin teet luultavasti muidenkin rupien kanssa. jos polvessa on rupi, ei sitäkään pois saa ilman, että verta alkaa vuotaa uudelleen. sama koskee navassa olevaa rupea. putsaa vain varovasti kostealla vanupuikolla ympäristö ja kuivaa hyvin. rupi lähtee kun on valmis lähtemään.

Meillä sama tilanne, eli navan tynkä lähti muutama päivä sitten pois ja nyt tyngän kohdalla on kuivunut veri. Aluksi napa pysyi "auki" lukuunottamatta pientä kuivunutta verikohtaa, mutta nyt koko napa on yön jälkeen kuivunutta verta täynnä, ja jos navasta puhdistaa vain verikohdan ympäristön, käytännössä napa jää puhdistamatta. Jätänkö siis navan kuitenkin rauhaan, vai pitäisikö veri ottaa pois? Olen pari kertaa sitä hellävaroen yrittänyt ottaa pois, mutta pieneen taitaa sattua, ainakin huudosta päätellen.. Pääseekö napa paranemaan ollenkaan, jos kuivunut veri on päällä? Tai vastaavasti, jos veren aina ottaa pois ja napa alkaa taas erittää kosteutta?

Kiitos etukäteen, jos jollakin olisi kokemusta :)

meille ainakin neuvottiin että kuiva veri pitää putsata pois. Koko navan alue oli täynnä kuivaa verta ja sen sitten sievästi puhdistin pois pumpulipuikolla. Sievästi kun putsasi niin meidän pojalla se rupi ei auennut.

Mulle neuvottiin synnärillä, että kerta päivässä esim aamupesun yhteydessä huuhdotaan hanavedellä myös napa, jolloin kuivunut veri lähtee pois. Kuivaaminen sitten vanupuikolla. Ja tätä niin kauan kun napa erittää verta.

Kiitos vastauksistanne! Eli puhdistan napaa kuivuneesta verestä. Miten kauan napa voi/saa erittää veristä nestettä? Eli lähinnä, että missä vaiheessa sitten pitää hakeutua neuvolaan/lääkäriin, jos napa ei ala paranemaan? Osaatteko sanoa?

Neuvolassa katsovat alkukertoina aina myös navan, eli en kyllä itse sen takia erikseen neuvolaan/lääkäriin menisi. Paraneminen kun kuitenkin on yksilöllistä ja toisilla kestää kauemmin kuin toisilla. Jos navasta tuleva erite alkaa haista pahalta, on kyseessä mitä ilmeisemmin tulehdus, ja silloin kannattaa ottaa yhteys neuvolaan ja kysellä jatkotoimenpiteistä.

Hei olen tyttö 12.vuotta minulla on iso napa siis tarkoitan niinkuin normaalia napa 1 kerta isompia ,

harrastan Cheerleaderia ja siinä meillä on sellaiset paidat mistä niinku mene poikki rinnan alla

niinkuin öö napa näkyy ja minä en uskalla näyttää napani , sillä minua on kiusattu koulussa napani takia.

Minulla oli iso napa pienestä lähtien äitini mielestä minun napani leikattin huonosti tai se joka leikasi

napani hänen käsinsä oli jotenki erilainen onkohan se totta? ,haluaisin kysyä miten saisin napani

olemaan normaalin kokoinen vai pitäsikö jutella asiasta äitille ja mennä leikkaukseen , ( sattuko se

leikkaus?) , minua pelottaa )=

Kuumimmat

Yhteistyössä