Nämä ovat Suomen onnellisimmat kunnat. Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "popo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Asuin koko lapsuuden ja koko nuoruuden ja osan aikuisikää rannikolla ja olin onnellinen. Muutin sisämaahan ja onnellisuus kaikkosi kuin tuhka tuuleen.

Ei täällä voi ihminen elää. Ei tajua näitä ihmisiä!

Tunnustan,ettei minulla ole tarkkaa tietoa läheskään kaikkien listassa mainittujen kuntien sijanneista.
Saltvik oli hyvällä sijalla, siitä minulle on jäänyt sellainen onnellisen kesäkunnan mielikuva.
Pääkaupunkiseudun kuntien välillä oli aika isot sijalukemaerot. Kauniainen oli sijailla 12, selittysikö se osin suomenruotsalaisuudella? Espoo oli sijalla 56 , sitten paljon myöhemmillä sijoilla Vantaa ja viimeisenä Helsinki.

Kappas vaan, mun kotikunta on 50 onnellisimman kunnan joukossa, ja lähin naapurikunta top 15:ssa!
Mukavia, maalaismaisia kuntia lähellä isoa kaupunkia, hyvät palvelut, koulut ja muut. En valita itsekään :)

Mä olen punaiselta alueelta ja voin sanoa etten ole kovin onnellinen täällä oloon. Todella huono työtilanne täällä, kaukana kaikesta, opiskelumahdollisuuksia hyvin vähän. Lapsille hyvä paikka varttua kylläkin paikan rauhallisuuden vuoksi.

No kaikki on pieniä kuntia, joissa ihmiset on oikeasti ihmisiä, ei vaan jotain numeroja paperilla. Siis kunnan johto ja päättäjät tuntee oikeasti ne ihmiset ja olosuhteet, joista päättävät.

Kummalliset mittausperusteet.

Ikäjakauma? Tekeekö kunnan keskimääräisestä asukkaasta onnellisemman sen, jos hänen naapurissaan asuu mahdollisimman monilapsisia perheitä?

Avioerojen määrä? Mahdollisuus ja uskallus erota voi viitata siihen, että kunnassa on suvaitsevainen ilmapiiri eikä eronneita leimata, ja myös siihen, että yksinäinen pärjää kunnassa helposti omillaan.

Rikostilastot onnellisuutta selittämässä ovat jo askel oikeaan suuntaan.

Miksi muuten palvelualalla työskentely tekisi ihmisistä onnellisia? Miksei esimerkiksi maatalousyrittäjä, joka saa aika itsenäisesti tehdä kaiken, löysäillä talvisin, ahkeroida keväisin ja rampata isoja maita ja mantuja, voisi olla yhtä onnellinen tai onnellisempi kuin palvelualalla työskentelevä?

Mukavaa että Pirkanmaaltakin löytyy onnellisia kuntia ja kirkkaan vihreällä mennään täällä. Pirkkala on kyllä menestynyt monessa listassa (koulutus, palvelut, jne) eli ehkäpä sitä onnellisuutta tulee myös sitä kautta.

itse asuin rannikolla yli 10v ja voin sanoa, että ikinä en enää sinne muuttaisi. Sellaista teeskentelyä ja perhekeskeisyyttä jaksa kukaan. Sitä paitsi siellä ihmiset ovat " muka onnellisia" eli aina esitetään ulospäin, että kaikki ihan mahdottoman hyvin "kulissit kunnossa" ja sitten paljastuu vaikka mitä...ei sopinut minulle. Täällä etelässä on paljon helpompi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22766227:
Avioerojen määrä? Mahdollisuus ja uskallus erota voi viitata siihen, että kunnassa on suvaitsevainen ilmapiiri eikä eronneita leimata, ja myös siihen, että yksinäinen pärjää kunnassa helposti omillaan.

No ei ihmiset varmaan jätä eroamatta ilmapiirin takia, nyt on sentään 2010-luku... ja Suomessa. ;) Mistähän avioerot usein johtuu... työttömyys, rahariidat, väkivalta, juopottelu, pettäminen... jos nämä syyt puuttuvat, niin voisin hyvin kuvitella että ihminen on onnellisempi kuin kanssaeläjä, jonka arkeen nuo kuuluvat.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22766227:
Miksi muuten palvelualalla työskentely tekisi ihmisistä onnellisia? Miksei esimerkiksi maatalousyrittäjä, joka saa aika itsenäisesti tehdä kaiken, löysäillä talvisin, ahkeroida keväisin ja rampata isoja maita ja mantuja, voisi olla yhtä onnellinen tai onnellisempi kuin palvelualalla työskentelevä?

Tuossahan oli kärjessä nimenomaan pikkupaikkakuntia, joissa maatalous on iso työllistäjä... onnellisin kunta Vårdö, jossa työllistäjänä on kasvihuoneet (vai miten se nyt oli). Toisaalta vaikka maanviljelijän työ on periaatteessa itsenäistä, on se myös kovaa työtä ja siinä on kiinni "aina" - ainakin jos on eläintila.

Itse asun nyt rannikolla, olen asunut myös sisämaassa eri suunnilla, ja olen nyt täällä onnellisempi kuin sisämaassa. Paljon paljon onnellisempi. Voin siis allekirjoittaa nuo tutkimustulokset omalta osaltani. ;)

Tuosta maataloudesta tuli vielä mieleen. Oletteko reissanneet saariston maaseudulla, ja vaikka keskisessä Suomessa maaseudulla? Miksi sisäsuomessa maatalojen pihalla on tavallista säilyttää raktorinromuja, röttelöitä, kaatiskamaa? Taloissa rapisee maali ja pihat ovat taistelukenttiä. Ja täällä saaristokunnissa, talojen pihoilla on kauniita kukkaistutuksia. Talot ovat siistejä, pihat ovat siistejä. Ei mitään isoja tai rikkaita kartanoita, mutta pienikin tölli on laitettu nätiksi.
Se ero oli häkellyttävän silmiinpistävä, kun aikuisiällä palasin saaristoseudulle.

Ainutkaan naapurini siellä sisäsuomessa ei laittanut kukkapenkkejä, tai edes keittiöpuutarhaa, vaan se oma pihapiiri oli maatalon tuotantolaitos. Hiekkakenttä, lieteallas ja traktori.

[QUOTE="hih";22765723]Sitä paitsi kaikki onnelliset kunnat olivat pieniä. Isot kaupungit ovat liian stressaavia paikkoja elää![/QUOTE]

Väärin. Kaukpungissa on niin paljon väkeä, että onnellisia ja onnettomia löytyy joka junaan. Lisäksi kaupungissa voi sanoa olevansa onneton, sanopas se sama jossain 200 asukkaan kylässä niin olet kohta vielä onnettomampi.
Kyllä täällä suurkaupungissa ihan onnelista on asua.

Yhteistyössä