Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22766227:
Avioerojen määrä? Mahdollisuus ja uskallus erota voi viitata siihen, että kunnassa on suvaitsevainen ilmapiiri eikä eronneita leimata, ja myös siihen, että yksinäinen pärjää kunnassa helposti omillaan.
No ei ihmiset varmaan jätä eroamatta ilmapiirin takia, nyt on sentään 2010-luku... ja Suomessa.

Mistähän avioerot usein johtuu... työttömyys, rahariidat, väkivalta, juopottelu, pettäminen... jos nämä syyt puuttuvat, niin voisin hyvin kuvitella että ihminen on onnellisempi kuin kanssaeläjä, jonka arkeen nuo kuuluvat.
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22766227:
Miksi muuten palvelualalla työskentely tekisi ihmisistä onnellisia? Miksei esimerkiksi maatalousyrittäjä, joka saa aika itsenäisesti tehdä kaiken, löysäillä talvisin, ahkeroida keväisin ja rampata isoja maita ja mantuja, voisi olla yhtä onnellinen tai onnellisempi kuin palvelualalla työskentelevä?
Tuossahan oli kärjessä nimenomaan pikkupaikkakuntia, joissa maatalous on iso työllistäjä... onnellisin kunta Vårdö, jossa työllistäjänä on kasvihuoneet (vai miten se nyt oli). Toisaalta vaikka maanviljelijän työ on periaatteessa itsenäistä, on se myös kovaa työtä ja siinä on kiinni "aina" - ainakin jos on eläintila.
Itse asun nyt rannikolla, olen asunut myös sisämaassa eri suunnilla, ja olen nyt täällä onnellisempi kuin sisämaassa. Paljon paljon onnellisempi. Voin siis allekirjoittaa nuo tutkimustulokset omalta osaltani.
Tuosta maataloudesta tuli vielä mieleen. Oletteko reissanneet saariston maaseudulla, ja vaikka keskisessä Suomessa maaseudulla? Miksi sisäsuomessa maatalojen pihalla on tavallista säilyttää raktorinromuja, röttelöitä, kaatiskamaa? Taloissa rapisee maali ja pihat ovat taistelukenttiä. Ja täällä saaristokunnissa, talojen pihoilla on kauniita kukkaistutuksia. Talot ovat
siistejä, pihat ovat
siistejä. Ei mitään isoja tai rikkaita kartanoita, mutta pienikin tölli on laitettu nätiksi.
Se ero oli häkellyttävän silmiinpistävä, kun aikuisiällä palasin saaristoseudulle.
Ainutkaan naapurini siellä sisäsuomessa ei laittanut kukkapenkkejä, tai edes keittiöpuutarhaa, vaan se oma pihapiiri oli maatalon tuotantolaitos. Hiekkakenttä, lieteallas ja traktori.