Näkökulmia toivottomuuteen ja toivoon; suhde vai ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suhdepolitiikkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suhdepolitiikkaa

Vieras
Perinteinen case "erotako vai ei". Toivoisin kovasti kannanottoja/näkökulmaa tilanteeseeni...

Kyseessä on suhteentynkä, eli vasta noin reilu pari kk kestänyt varovainen seurusteluntapainen.
Mies on minua nuorempi, ikäeroa en tosin ole koskaan katsonut ongelmaksi itsessään.
Alussa pidin hänen rauhallisuudestaan ja harkitsevuudestaan. Hän tuntui myös luotettavalta.
Edellinen suhteeni kun päättyi siihen, että toinen osapuoli oli lähes pakkomielelteisen kiihkeä ihminen ja oli sitä myös eroprosessissa joka meni todella hankalaksi. Mies ei meinannut päästää irti lainkaan. Dramatiikkaa, suuria tunteita, toki suhteen aikana ne ilmenivät myös intohimoisuutena ja mahtavina juttuina kaikin puolin.

No, nykyisen kanssa alkoi pian olla suuria mielipide-eroja. Mies on nuuka, minä olen todella suurpiirteinen ja antelias, raha-asioissa ja muussakin elämässä. Hän on myös pikkutarkka ja ns. holhoavaa tyyppiä. Kaupassa hän valikoi lihankin meille sillä perusteella, onko siinä natriumglutamaattia ja minun mielipiteeni esim. muista valintakriteeteereistä (kuten lihapitoisuus tai valmistaja) ohitetaan. Nauroin ensimmäisellä kerralla epäuskoisena, ja sanoin hänelle, että ottaa sitten omat makkaransa, minä otan omani. Tällainen "Minä tiedän paremmin mitä sinä tarvitset" -asenne hänelle on kieltämättä muissakin asioissa. Jos hän on tammikuun juomatta, minunkin on syytä olla. Oloni on kuin isän kanssa (anteeksi, iskä :=)).

Mies ärsyttää nykyisin minua usein ja otamme yhteen, minä kiihkeänä, suorana ja intohimoisena luonteena sanon suoraan mitä ajattelen. Mies taas jahkaa puoli tuntia ennenkuin saa sanottua mitään. Hän suhtautuu mielestäni minuun alentuvasti, pitää omia luonteenpiirteitään, arvojaan ja asenteitaan parempina. Hän sanoikin minulle eilen, että pitää minun luonteeni kiihkeyttä sen heikkoutena ja omaa luonnettaan parempana, koska hän on rauhallinen ja harkitseva. Loukkaannuin verisesti ja sanoin miehelle, että tuon sanomalla oet itse asiassa lytännyt koko persoonani.

Saan pyydellä häneltä anteeksi koulutustani (hänen maailmassaan koulutettu ihminen on epäinhimillinen tai kova) tai ainakin selitetellä sitä, vaikken ole koskaan sitä tuonut esille. Hän itse ei ole saanut tutkintoaan vielä valmiiksi ja on keskeyttänyt opintonsa. Yritin kannustaa häntä niiden loppuunviemisessä. Kuulema minun koulutuksellani varustetut ihmiset ovat pyrkyreitä, mutta minuahan tuo ei koske sitten...

Mies edustaa myös eri puoluekantaa, ja vaikka olemme sopineet että se ei vaikuta suhteeseen emmekä puhu siitä, se vaikuttaa. Mies on nimittäin poliittisesti aktiivi, mikä on itselleni ollut aina kauhistus. En halua leimautua. En halua kuulla miehen selostuksia kokouksista tai muusta.
Silti monissa periaatekysymyksissä, joita ei suoraan voida puoluepoliittisen keskusteluun tai kantoihin liittää, huomaamme, että edustamme eri leirejä.

Noh, moni varmaan haluaisi jo keskeyttää tämän kirjoituksen ja todeta, että mitä siellä enää vikiset, sulle ei kelpaa tuo mies ja ei tuosta mitään tule koska kaikki häiritsee sinua jo alussa noin paljon. Kolikon toinen puoli vaan on se, että meillä on usein hauskaa keskenämme, mies on hyvin empaattinen ja tasainen. Hän on fiksu ja haluaa elämältä pääosin samoja asioita kuin minäkin.

Koska itse olen impulsiivinen, nopealiikkeinen, spontaani ja luonnonlapsimainen, hänen analyyttisyytensä sekä viehättää että kuvottaa minua. Tuntuu toisaalta, että hän on hitaudessaan, kitsaudessaan ja kiivastumattomuudessaan luotettava peruskallio. Ja toisaalta, hän on tylsähkö, tekee suhteestakin analysoitavan ja jollain tavalla kiihkottoman kohteen.
En jaksa käydä iltaisin reflektoivia, perusteluiltaan pitkiä ja teoreettisen tarkastelun kestäviä keskusteluja koko ajan. Nekin ovat ihan passeleita aina silloin tällöin, mutta kaipaisin mieheltä myös tiettyä pilkettä silmäkulmassa, tunteenpaloa, heittäytymistä ja rentoutta.

Onko tällaisella suhteella mitään tulevaisuutta? Voimmeko koskaan oppia hyväksymään toisemme vai pitääkö meidän erota? Mietin asiaa koko viime yön, ja tällä hetkellä olen 55% :sti eron kannalla. Se ei vielä riitä.

Haluanko palata toistamaan vanhoja suhteitani, joissa tuo kiihkeys on ollut sekä yhdistävä että tuhoava elementti? Onko tylsyys hinta joka on maksettava tasapainoisuudesta?
Voiko kuohahteleva temperamentti toimia tuppisuisen ja hitaan ihmisen harkitsevan luonteen rinnalla? Juu tiedän: "juttele miehelle, sillähän se selviää". Mutta kun ei selviä. Pystymme kyllä ottamaan huomioon toisen näkökannan ja keskustelemaan näkemyksiemme eroista, mutta lopulta, minusta tuntuu että vain liu'un kauemmas miehestä. Usein pahoitan mieleni, koska koen että hän etsii minusta virheitä eikä arvosta minua. Alusta saakka tuntemus on seurannut jossain taustalla, ja siksi olen itsekin alkanut ärtyä hänen piirteistään. Tiputin ne pinkit lasit silmiltä ja nyt tunnen itseni nilkiksi, joka kuluttaa aikaansa vain ärtymällä jokaisesta miehen kommentista.

Mies on kertonut, että hänellä ei ole pitkiä suhteita takanaan, korkeintaan parin kuukauden pituisia, ja että hänet on usein jätetty. Siksi avoimuuteni ja välitön palautteeni kuulema viehättää kaiken ärsyttävyyden takana :) Olenkin luvannut hänelle, että sanon suoraan jos joku asia tökkii ja moni on kyllä tökkinyt. Mies töppäilee ihan perusasioissa suhteessa, ja tajuaa sen aina vasta jälkikäteen.

Onko minusta hänen "opettajakseen"? Kun en itse pysty legitimoimaan häntä asemaan, josta hän voisi neuvoa minua missään. Besserwisseriys on alkanut vain raivostuttamaan.

Ei siita muuten mitaan tule. Kukaan ei ole taydellinen ja jokaisesta ihmisesta varmasti loytyy myos arsyttavia puolia. Tarkeinta on varmaan etta suurin osa elaman tarkeista arvoista on samansuuntaisia tai ainakin pystyt hyvaksymaan kumppanin elaman arvot. Minulle rakkaus tarkoittaa sita, etta hyvaksyn puolisoni sellaisena kuin han on. En yrita muuttaa hanta. Han ei ole taydellinen ja joskus on paivia milloin han todella arsyttaa minua, mutta suurimman osan aikaa han on ihana ihminen ja olen todella onnellinen hanen kanssaan. Onni tulee omasta itsesta ja miten asioihin suhtautuu. Sita mita tapahtuu, ei voi valita, mutta miten asiaan suhtautuu on itse paatettavissa.

Tietysti, jos et ole viela vakavasti tahan suhteeseen sitoutunut, kannattaa miettia, voitko hyvaksya hanet sellaisena kuin han on vai kannattaako jatkaa etsintaa ja loytaa, joku joka on sinulle sopivampi kumppani.

Yhteinen arvomaailma on yksi tärkein peruspilari onnistuneessa parisuhteessa. Teillä sitä ei taida olla lainkaan?
Toinen pilari on keskinäinen kunnioitus ja arvostus
Kolmas rehellisyys teoissa ja tunteissa
Neljäs rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne

Mitenpä arvelet, jotta teidän talonne pysyisi pystyssä myrskylläkin?

Ei mies voi minusta dissata sinua, olla ylimielinen. Minua loukkaisi sydänjuuria myöten.

Muuten näen kertomasi perusteella miehen sellaisena, että hänellä on alemmuudentuntoja, joita hän kompensoi noilla suurilla puheilla. Eli ei voi näyttää epävarmuuttaan ja nuo puheet ovat suojakilpi, hän "tietää paremmin". Sitten noilla asioilla, jotka hän "tietää paremmin" on joku faktapohja. Muka. Todellisuudessa kyse on valtapelistä, hänen pitää olla niskan päällä jotta hän voi kokea olevansa sinut itsensä kanssa. Mitä mieltä olet tästä analyysistä?

Toisaalta ette ole tunteneetkaan toisianne niin kauan, että voisi odottaa tietynlaista avoimuutta mutta arvelen, että tuo on sellainen juttu, jota mies ei itse tiedosta ja varsinkaan sitä, kuinka vahingollista suhteelle on, jos keskinäistä kunnioitusta ei ole. Voitko itse kunnioittaa sellaista ihmistä, jonka toiminnan koet väheksyvänä?

Jos hän kerran on tuollainen "rauhallinen ja harkitsevainen" niin en odottaisi, että hän jonain päivänä on "jännittävä ja impulsiivinen". Tuntuu, että tämä on ristiriitaisuus, jota monet naiset aina peräänkuuluttavat tyyliin: "Olethan vakaa, turvallinen, luotettava ja samalla jännittävä ja ennalta-arvaamaton":D

Ehkäpä kumpikaan mies ei ole sinulle oikea. Et voi kategorisoida kaikkia miehiä erilaisiin ryhmiin.

Itse olisin tilanteessasi eniten huolissani siitä, että suhteestanne puuttuu kunnioitus ja arvostus. Minä en voisi olla suhteessa, jossa minun asemani suhteessa asetettaisi kyseenalaiseksi. Vaikka mies olisi luotettava, niin se ei poista sitä seikkaa, että haluan, että minä olen miehelle tärkeä nainen, jonka vuoksi hän on valmis tekemään lähes mitä tahansa.

Parisuhteissa riidellään usein rahasta, siivouksesta, seksistä ja ajankäytöstä. Minusta on ihan eri asia kinastella lattialle jätetyistä sukkamytyistä kuin siitä, että miehen arvot elämässä ovat ihan erilaiset kuin minulla. Elin itse avoliitossa miehen kanssa, jonka kanssa en voinut keskustella mistään syvällisesti, koska hänen puoluekantansa, rasisminsa yms. loi niin perustavaa laatua olevaa erimielisyyttä, että yhteinen vapaa-aikamme oli lähinnä hauskanpitoa (syömistä, leffojen katselua jne), mikä ei kovin pitkälle riitä arkielämässä.

Kyseessä on suhteentynkä, eli vasta noin reilu pari kk kestänyt varovainen seurusteluntapainen.
Mies on minua nuorempi, ikäeroa en tosin ole koskaan katsonut ongelmaksi itsessään.
Ollaan siis miehen suhteellisen ennätyksen tuntumassa, mutta jättämiseen ei löydy riittävästi syitä. Ei ehkä reflektoivia, perusteluiltaan pitkiä ja teoreettisen tarkastelun kestäviä, vielä, niinkö?

Usein pahoitan mieleni, koska koen että hän etsii minusta virheitä eikä arvosta minua.
Koet?
- hitaudessaan, kitsaudessaan ja…
- tekee suhteestakin analysoitavan ja jollain tavalla kiihkottoman kohteen…

Miten on mahdollista ettet jaksa käydä iltaisin tuppisuisen ihmisen kanssa keskusteluja koko ajan?
Entä se että teillä on usein hauskaa keskenänne, vaikka hän on tylsähkö ja hidas?

Loukkaannuin verisesti ja sanoin miehelle, että tuon sanomalla olet itse asiassa lytännyt koko persoonani.
Kuinka? Kuka lyttää ja ketä?
Nauroin ensimmäisellä kerralla epäuskoisena…
Oloni on kuin isän kanssa (anteeksi, iskä :=)).

Hän suhtautuu mielestäni minuun alentuvasti, pitää omia luonteenpiirteitään, arvojaan ja asenteitaan parempina.
Jaa kaikkia ominaisuuksiaan? Etkö siedä ajatuksia ihmisten henkilökohtaisista vahvuuksista ja heikkouksista? Haluatko totaalikieltää mahdollisen paremmuuden vai mieluusti olla se parempi kun teistä kerran vanhempikin? Kiihkeä valtataisteluko tässä onkin meneillään?

Viimeksi muokattu:
Sinulla on selvästi hallussasi järkeä ja analysointikykyä kuin myös osaat puntaroida asioita molempien kantilta, mutta miksi niin hirveän kiire? Olette tunteneet toisenne muutamaan kk:n ja jo nyt haluat tietää pärjäättekö lopun ikäänne keskenänne? Tietysti kannattaa kuunnella sisäisiä hälytyskelloja ja jos ne soivat erityisen kovaa kannattaa luottaa niihin kuin koettaa olla vain siksi, että pitää olla jonkun kanssa.

Kirjoituksesi perusteella tiedät varmasti minua paremmin, ettei erilaisuus ole suhteessa ongelma. Motiivit yhdessä olemiseen painottuvat joskus mitä jännemmistä syistä ja yhdistävät tekijät löytyvät syvemmältä kuin järki kykenee erottamaan.Mutta sitähän ei saa selville kuin olemalla yhdessä ja ollakseen yhdessä pitäisi homma pohjautua siihen, että ainakin alkuun oleminen olisi kiinnostavaa ja kivaa. Etteikö natriumglutamaatista voi melskata lähikaupassa innollakin, mutta jos siitä jää paha maku heti suuhun, niin kannattaako samankaltaisia hetkiä toisen kanssa enempää kokea?

Äläkä anna vanhojen pettymysten vaikuttaa enää. Se on kirjoituksessasi yllättävän tyhmää, koska jos koet menneisyyden painolastina tässä hetkessä, et ole tehnyt tarpeeksi kasvaaksesi siitä pois. Ihminen ei jaksa elää ja kokea, jos jokainen uusi asia taannuttaa entiseen. Nykyinen miehesi on nykyinen miehesi ja ne entiset ovat ihan muuta, eikä mitään tilannetta voi suoraan verrata toisiinsa. Tottakai kokemus viisastuttaa, mutta se ei saa tehdä meistä liian analyyttisia ja varovaisia.

Mies ärsyttää nykyisin minua usein ja otamme yhteen, minä kiihkeänä, suorana ja intohimoisena luonteena sanon suoraan mitä ajattelen. Mies taas jahkaa puoli tuntia ennenkuin saa sanottua mitään.
Tuntuuko seuraava kuvaus tutulta?

"Minulla on vaikeuksia sosiaalisissa toiminnoissa (olen liian suorapuheinen, ajoittain insensitiivinen muiden tunteille tai sitten yliempaattinen joissakin asioissa) -- toisaalta taas huomaan, että kompensoin näitä puutteita tavoilla, jotka kuulostavat varmaankin omituisille. Olen nuoresta lähtien tietoisesti opetellut havainnoimalla ymmärtämään, kuinka erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa tulee reagoida, milloin tulee käyttäytyä empaattisesti, missä sopivan empatian raja menee jne. Huomaan kuitenkin, että erityisesti väsyneenä tai stressaantuneena en jaksa pinnistää tuolla "normaalivaihteella", vaan käyttäydyn tavoilla, jotka muut kokevat hankalina. Erityisesti rutiinien tarve korostuu.

Lisäksi suhteeni tunteisiin on jotakuinkin hassu. Toisaalta koen emotionaalisesti hyvin voimakkaasti, mutta toisaalta en kykene kokemuksen tasolla samaistumaan toisen ihmisen tunteisiin. Älyllisesti kylläkin. Jonkinlaisena apuna muiden tunteiden tavoittamisessa on toiminut se, että ikään kuin älyllisesti "tunnistan" tai havaitsen, mistä tunteesta toisen ihmisen kohdalla on kyse, ja sitten haen sisältäni jonkun vastaavan kokemuksen, eläydyn siihen ja tavoitan näin sen, mitä toinen kokee. Tai ainakin useimmiten, aina se ei kuitenkaan onnistu, jos en löydä sisältäni sopivaa kontaktipintaa...

Hulluinta ainakin minulle itselleni on kuitenkin se, ettei kukaan yleensä havaitse, että minulle olisi tämän kaltaisia ongelmia. Eli ulospäin näytän ja useimmiten vaikutan täysin normaalille, ehkä jopa oikein hyvin sosiaalisesti pärjäävälle -- kukapa osaisi arvata, että tämä kaikki on vain hartaan opettelun ja paneutumisen tulosta?!"

Viimeksi muokattu:
Ei tunnu tutulle, yliempaattiseksi minua kutsutaan :) Itken usein muiden murheita ja olen kavereilleni kuulema se luottohenkilö. Rutiinien tarve mimimaalinen, olen lähinnä boheemi. Opettelu sosiaalisissa tilanteissa toimimiseksi kuulostaa todella hupaisalle, ei täsmää.

Aikooni:

Näinhän pitkälti on kuten sanot. Mietimme tuossa yhdessä miehen kanssa ratkaisua, ja ehdotin että eroaisimme. Hän myönsi minulle, että provoisoi usein tahallaan ja että on aiemminkin saanut palautetta, että on liian kriittinen ja saa sillä kumppaninsa ärsyynytmään. Hän myös tunnusti, että kokee minut jollaina tavalla uhaksi, että herätän hänessä kilpailuvietin.

Kerroin miehelle, että minulla on vielä kana kynimättä itseni kassa menneisyyteen liittyen ja että kaipaan suhteessa enemmän intohimoa ja tunteita kuin ensi hiljaisuutta ja sitten pelkkää kylmän objektiivista analyysiä. Mies sanoi että hän ei ole koskaan oppinut naisten kanssa keskustelemaan henkevästi, hän teoretisoi ja haluaa väitellä :)

Olemme kovin erilaisia, mutta pysymme ystävinä. Jos heti aluksi tuntee olonsa epämukavaksi suhteessa, ja perustavaa laatua olevissa kysymyksistä tulee kinaa, on parempi yrittää olla muuttamatta toista mieleisekseen, kummankaan.

Nimim. arvomaailma kiteyttikin loistavasti asiat, jotka parisuhteessa tulee olla kohdallaan.

Kiitos mieleipiteistänne :)

Hei "looginen" *reps*...

Sulla näyttäs olevan itselläs

# Rajoitettuja toistuvia tai stereotyyppisiä käyttäytymisen malleja, mielenkiinnon kohteita tai aktiviteetteja, joihin kuuluu ainakin yksi seuraavista:

1. Kiinnostus ja uppoutuminen yhteen tai useampaan stereotyyppiseen ja rajoittuneeseen kiinnostuksen kohteeseen, kiinnostus on epänormaali joko intensiteetiltään tai kohteeltaan
2. Ilmeisen joustamaton pitäytyminen erityisissä, ei-funktionaalisissa rutiineissa tai rituaaleissa

Painu jo jonnekin missä aurinko ei paista, täältä copypastaamasta jotain wikipedia- paskaa.
Mikä ihmeen neuroosi sulla on täällä roikkua??? Onko toistuvaa kiinnostusta ja uppotumista keskustelupalstan ongelmiin ja naurettavaa kolmen sekunnin kyökkipsykologista analyysipaskaa? Joo sulla näyttää olevan.

Ei tunnu tutulle, yliempaattiseksi minua kutsutaan :) Itken usein muiden murheita ja olen kavereilleni kuulema se luottohenkilö. Rutiinien tarve mimimaalinen, olen lähinnä boheemi. Opettelu sosiaalisissa tilanteissa toimimiseksi kuulostaa todella hupaisalle, ei täsmää.
Jooh, unohdin mainita että oli tarkoitettu kuvaamaan miestä. Voisiko hän ehkä lukea sen ja kertoa mietteistään?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä