Näköjään 7-vuotiaskin on liian pieni yksin ulos

Hewletin Paccardi

Aktiivinen jäsen
08.01.2008
2 243
0
36
7-vuotias katosi pihalta
Keskiviikko 3.6.2009 klo 08.22

Pikkupoika katosi omakotitalon pihalta eilen iltapäivällä. Hänet löydettiin tunteja myöhemmin.

7-vuotias pikkupoika katosi eilen iltapäivälle kello 15 aikaan omakotitalon pihalta Ylivieskassa Pohjois-Pohjanmaalla.

Pojan etsintöihin osallistui kymmeniä vapaaehtoisia, kyläläisiä ja kaksi lentokonetta.

Poika löydettiin lopulta iltakymmeneltä melko läheltä katoamispaikkaa.

Hän oli löydettäessä melko hyvässä kunnossa.

IL

NO, kyllähän teineillekin tulee välillä mieleen karata.... Ja vanhempienko on syy kun eivät 24/7 valvo??

Onneksi tässä tapauksessa ei käynyt huonosti, vaan poika löytyi kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
NO, kyllähän teineillekin tulee välillä mieleen karata.... Ja vanhempienko on syy kun eivät 24/7 valvo??

Niin, miksi ne teinit karkaa?
Syy on nimenomaan vanhemmissa.

Alkuperäinen kirjoittaja crysalblue harmaana:
tuolla minkun 7v on nyt kotona ja mä töissä.. täytttää just 8v.. vaihotehtoja ei ole..

Mitenkä on mahdollista?
Alle 10v ei saa jättää yksin kotiin tai se on lastensuojelu asia!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä on vaihtoehtoja jos haluaa:
tuolla minkun 7v on nyt kotona ja mä töissä.. täytttää just 8v.. vaihotehtoja ei ole..

Mitenkä on mahdollista?

hups! meidän kylällä joka toisessa huushollissa näin kesällä on koululaiset yksin kotona :D ei ole tullu mieleenkään tehdä ilmoituksia :D

Mitenkä on mahdollista?

Eihän tämmöstä laissa ole Suomessa. Huh. Mä olisin lusinut jo vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja peili:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:

Niin, miksi ne teinit karkaa?
Syy on nimenomaan vanhemmissa.

Niinhän se aina, tiedetään. *hakkaa päätä seinään* Mulla ei ole nyt aikaa eikä viitseliäisyyttä alkaa tästä jankkaamaan, eikä kyllä liitykään mitenkään tähän ketjuun, joten annetaan asian olla.

joo toki vanhempien on huolehdittava lapsista jos hankkinut, soita poliisille kun olen ollut ilman vanhempia kohta kuukauden, ja ukkoni vanhemmat on kuolleet, pitäiskö ukkoni huostaanottaa?

tämä hänelle joka kirjoitti 09:23

en osaa lainata tekstiä

Mitenkä on mahdollista?

Minne sä ajattelit sitten laittaa mun lapsen, joka ei enää ekan kouluvuoden jälkeen pääse mihinkään kunnalliseen hoitoon, eikä täässä kunnassa järjestetä puistotoimintaa tai leikkikenttätoimintaa. Mun on kuitenkin pakko käydä töisssä ja lomaa on vain 4 viikkoa. Lapsella on lomaa kuitenkin 12 viikkoa?

Minne mä sen sitten jätän, jos sosiaaliviranomaiset hakee sen pois, jos se on yksin kotona?????

Kai tähän nyt vähän vaikuttaa sekin, onko vanhemmat opettaneet lapselle miten ollaan pihassa. Meillä pojat ovat olleet keskenään pihalla 4 ja 3 vuotiaasta asti, sitä ennen heille tarkkaan kerrottiin missä menee pihan rajat, missä saa olla, mitä tehdä jne. Nykyään pojat 7 ja 6 vee, ja hienosti pärjäävät pihassa keskenään muiden lasten kera. Ensin alkuun tietty oltiin nenät ikkunassa katsomassa kuin sujuu, mutta ei enää. Mutta tilanne olisi taatusti ihan toinen jos vaan olisimme tuupanneet lapset pihaan ja sanoneet että leikkikää. En tiedä tietenkään mikä on tausta kyseisessä tapauksessa, mutta usein tähän asiaan törmään.

Joo no tosiaan kuulostaa siltä,että poika on karannut eikä sananmukaisesti kadonnut mihinkään.Tässä mitään syyllisiä tarvii etsiä kun tuommosta sattuu ja kyse ei varmasti ole ollut siitä,että vanhemmat olisivat ihan heitteille jättäneet lapsensa.Ja mitä tulee tuohon alle 10v:n yksinjättämiseen niin voi hyvänen aika..Pitäis kyllä Nina Mikkosta lukuunottamatta tehdä sitten ilmoitus Suomen äideistä ja isistä,kun eivät ole vahtineet tenaviaan kaksneljäseittemä..

mitähän ois sossut mieltä meidän (kerrostalolähiön) pihatouhuista. vilkasliikenteinen katu 10 m päässä, ja lapset 4v etiäppäin yksin pihalla vielä 8 jälkeen illalla...

Joskus niin ihmetyttää ainaiset lastensuojeluhysteriat.

Ei ole ihme, että lapset ei osaa mitään, ku niitä hössätään ja nössätään. Muka alle 10-vuotias ei pärjäisi kotona yksin!!!

Jos kuviteltais tämä hysteria-aika 70-luvulle, niin kaikki lapset olisi huostaanotettuja :D

Mitenkä on mahdollista?

No kun ei ole vaihtoehtoja.. mä lähen aikasin aamulla ja vien muut tarhaan , tyttö jää kotiin, tekee aamupalansa, ja syö edellisenä päivänä tehtyä ruokaa.
Kyllä on jo aikakin oppia olemaan yksin. Ja tyttö haluaa olla yksin. Tietty välillä on tylsääkin. Ja koululainenhan se on, ei niille ole niitä hoitopaikkoja.

Mitenkä on mahdollista?

Eikä ole lastensuojeluasia.

Lastensuojelun keskusliitto:

Lapsen yksin oleminen kotona on asia, jota kaikkia vanhemmat joutuvat useaan kertaan miettimään, koska asiaan ei ole yksiselitteistä ikärajaa. Lisäksi yksin olemisen turvallisuus riippuu myös siitä ajasta, kuinka kauan lapsen pitäisi olla yksin. Mikään laki ei määrää asiasta.

Yhteistyössä