näkö +0,75, otanko lasit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tänään olin optikolla, tuli +0,75. Mielestäni näen hyvin, ainoa oire että päätä särkee melkeinpä päivittäin.

Lähteekö jomotus laseilla? Silmäntarkastaja-täti ei sanonut juuta ei jaata, pokia koittaessa toinen sanoi että pitäs lähteä.

kokemuksia?

Vaikea sanoa. Itselläni on kai 0.75 ja 1.25 plussaa, mutta en ole laseja käyttänyt yli kymmeneen vuoteen. Ehkä hankin lukulasit, kun tuntuu ikänäkö alkavan kiusata.

Mulla lähti lasien myötä päänsäryt ja ilkeet näön lähtemiset. Kerran sumeni silmissä, ku ajoin maantienreunassa fillarilla ja pamautin edellä ajaneen kaverin perään ja siitä kylkimyyryä keskelle ajokaistaa, onneks ei tullu autoja sillä hetkellä.

Taidanpa itsekin kääntyä ottamaan lasit, vaikka nyt lähdinkin ilman. Lupasin miettiä asiaa ja ei varmaan sekään kauhean terveellistä syödä viikosta toiseen särkylääkettä, jos vaikka lasit auttaisivat.

Mulla molemmissa plussaa 0.75 ja toisessa myös miinusta 0,25. jotenkin en ymmärtänyt miten voi olla molempia, tai sit en muista oikein..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taidanpa itsekin kääntyä ottamaan lasit, vaikka nyt lähdinkin ilman. Lupasin miettiä asiaa ja ei varmaan sekään kauhean terveellistä syödä viikosta toiseen särkylääkettä, jos vaikka lasit auttaisivat.

Mulla molemmissa plussaa 0.75 ja toisessa myös miinusta 0,25. jotenkin en ymmärtänyt miten voi olla molempia, tai sit en muista oikein..

se mikä on miinusta on cylinteriä. se kertoo miten linssi leikataan. eli millaisessa kulmassa. jos on miinusta niin on hajataittoa ja lasit siihen auttaa hyvin (päänsärkyihin siis).

itsellä on muistaakseni molemmissa tuo 0.75 ja molemmissa miinusta vielä lisäksi. kun laittaa lasit päähän niin puolet päänsäryistä katoo kahessa sekunnissa ;) muutenkin kaikki näkyy niin, että värit on kirkkaampia ja kuvat piirtyy terävämmin. vaikka paremmin ei laseilla näe, mutta helpommin. hyvin huomaa ettei silmät rasitu lasit päässä. pitäs vaan opetella käyttään niitä aina.

Mä hommasin lasit just noilla arvoilla (+0.75) 10v sitten jatkuvien päänsärkyjen takia. Jokseenkin turha ostos, ei ole paljoa tullut käytettyä. Päänsärky on tullut ja mennyt ihan miten sattuu ja diagnosoitu millon jännityssäryksi taikka migreeniksi. Laseista ei särkyyn ollut apua :(

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksen syvällä rintaäänellä:

se mikä on miinusta on cylinteriä. se kertoo miten linssi leikataan. eli millaisessa kulmassa. jos on miinusta niin on hajataittoa ja lasit siihen auttaa hyvin (päänsärkyihin siis).

itsellä on muistaakseni molemmissa tuo 0.75 ja molemmissa miinusta vielä lisäksi. kun laittaa lasit päähän niin puolet päänsäryistä katoo kahessa sekunnissa ;) muutenkin kaikki näkyy niin, että värit on kirkkaampia ja kuvat piirtyy terävämmin. vaikka paremmin ei laseilla näe, mutta helpommin. hyvin huomaa ettei silmät rasitu lasit päässä. pitäs vaan opetella käyttään niitä aina.

Ok, en siis i han puuta heinää muista ;) Jos marssin huomenna takaisin koittamaan kehyksiä, jos jotkut kivat tarttuisivat mukaan. Miten kauan siinä muuten menee, että lasit ovat valmiit? En edes ymmärtänyt kysellä hintoja..

Ok, en siis i han puuta heinää muista ;) Jos marssin huomenna takaisin koittamaan kehyksiä, jos jotkut kivat tarttuisivat mukaan. Miten kauan siinä muuten menee, että lasit ovat valmiit? En edes ymmärtänyt kysellä hintoja..

riippuu optikosta. jossain saa muutamassa päivässä ja toisaalla menee pari viikkoa. tai sitten käy yhtä huono tuuri kun mulla ja linssi hajoaa kuljetuksessa ja kukaan ei tajua ilmoittaa ja sen takia menee tuo pari viikkoa ja viikko pari ekstraa et saavat uuden linssin tilalle.

kannattaa käydä kyseleen useammalta optikolta. hinnoissa nimittäin saattaa olla hurjia eroja. hinnat saattaa liikkua haarukassa muutama kymppi-useampi satanen

riippuu optikosta. jossain saa muutamassa päivässä ja toisaalla menee pari viikkoa. tai sitten käy yhtä huono tuuri kun mulla ja linssi hajoaa kuljetuksessa ja kukaan ei tajua ilmoittaa ja sen takia menee tuo pari viikkoa ja viikko pari ekstraa et saavat uuden linssin tilalle.

kannattaa käydä kyseleen useammalta optikolta. hinnoissa nimittäin saattaa olla hurjia eroja. hinnat saattaa liikkua haarukassa muutama kymppi-useampi satanen

Mä oon tosi maallikko ja voipi olla että tyhmiä kyselen, mutta miten te silmälasilliset olette toimineet, käyttekö aina samalla optikolla, vai voiko ne lasit hakea mistä vaan. Pitääkö aina tehdä näöntarkastus kun menee muuhin liikkeeseen ostamaan laseja, vai luottaako siihen mitä sanon muussa tarkastuksessa olleen?

Mä tekisin niin, että hakisin tiimarista eka sellaiset 3:n euron lasit siinen +0,75:n. Käyttäisin laseja vaikka ihan vaan kotona ollessa ja jos niistä tiimarin laseista tuntuu olevan apua, niin sitten vasta sijoittaisin suuremman summan kunnon silmälaseihin.

Mä oon tosi maallikko ja voipi olla että tyhmiä kyselen, mutta miten te silmälasilliset olette toimineet, käyttekö aina samalla optikolla, vai voiko ne lasit hakea mistä vaan. Pitääkö aina tehdä näöntarkastus kun menee muuhin liikkeeseen ostamaan laseja, vai luottaako siihen mitä sanon muussa tarkastuksessa olleen?

mä oon ite joko ottanut samasta liikkeestä tai pyytänyt heiltä paperille ne linssiarvot ja sitten kysellyt muualta ja ottanut mistä mieluiset saa. mut siis ne linssien tiedot saa optikolta kyllä yleensä pyytämällä paperille, että voi ottaa muualta. näöntarkastuksen yleensä teettäny samassa paikassa missä lasit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tekisin niin, että hakisin tiimarista eka sellaiset 3:n euron lasit siinen +0,75:n. Käyttäisin laseja vaikka ihan vaan kotona ollessa ja jos niistä tiimarin laseista tuntuu olevan apua, niin sitten vasta sijoittaisin suuremman summan kunnon silmälaseihin.

saako sieltä tuolla vahvuudella? sitä apua ei välttämättä voi sanoa niistä laseista kun niistä puuttuu se linsseissä oleva miinus eli hajataiton korjaus.

Mulla +0,75 näkö. Tiimarista tai muualtakaan ei saa tuota vahvuutta, alkaa aina 1,00. Etsin kaikki paikat. Mulla ollut kouluaikana lasit samaan vaivaan, eli jonkinlainen taittovika, nyt iän myötä taas voimistunut, eli rivit alkaa hyppiä lukiessa/ommellessa/tms. tarkkaa työtä tehdessä.
Ostin Nisseniltä lasit, kehykset oli 39e (easy-prise hinnat) ja linssit siihen päälle niin koko hoito oli 85e. Linsseihin tuli joku pintajuttu(maksoi 50e) ,nyt en muista sen nimeä :-(
Easyprise hintaan kuuluu aina 1-tehovakiomuovilinssit samaan hintaan.
tässä niitä koitan aina muistaessani käyttää, ovat ainakin auttaneet "hyppimiseen".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tiimarin laseilla ei vaan korjata taittovikaa :/

Mun ekoissa laseissa vahvuudet oli +0,25 ja +0,5. Ja juurikin jokapäiväiven päänsäryn takia ne lasit hain, ei oo muuten silleen särkeny päätä enää. Mä käytän noita laseja vaan lukulaseina, mutta jos sulla on hajataittoa niin sit kannattaa kyllä käyttää jatkuvasti.

Hajataittoisuutta voi esiintyä itsenäisesti sekä yhdistyneenä kauko- tai likitaittoisuuteen. Hajataittoisen silmän sarveiskalvo taittaa valon pysty- ja vaakasuunnassa eri kohtiin verkkokalvolle. Esimerkiksi silmän pystysuora suunta muodostaa tarkan kuvan verkkokalvolle, mutta vaakasuora on likitaittoinen. Tällöin henkilö näkee tarkasteltavan kohteen pystysuuntaiset viivat terävinä, mutta vaakasuuntaiset viivat epätarkkoina.

Hajataiton huolellinen korjaaminen on tärkeää erityisesti tarkkaa lähityötä tekeville ja paljon tietokoneen näyttöpäätettä katsoville. Näköjärjestelmämme pyrkii tuottamaan terävän ja tarkan kuvan. Hajataittoisella aivot antavat käskyn silmän linssiä ympäröivälle lihakselle toimia ja tarkentaa kuvaa. Hajataittoisen silmän kuva ei kuitenkaan tarkennu akkommodaatiomekanismin avulla mutta tarkentamisen pyrkimykset kuormittavat näköjärjestelmää ja saattavat tuottaa esim. päänsärkyä.

Miten ilmenee?

Hajataittoinen silmä pyrkii etsimään sopivaa tarkennusta muuttamalla linssin kaarevuutta jatkuvasti, mistä voi olla seurauksena esimerkiksi silmien väsymistä ja päänsärkyä. Sen vuoksi henkilö saattaa kokea, että aloittaessaan työskentelyn esimerkiksi tietokoneella, hänen näkönsä heikkenee, vaikka todellisuudessa jo olemassa oleva hajataitto tai taittovirhe aiheuttavat ongelmia.

Miten voidaan korjata?

Hajataitto korjataan silmälaseilla tai piilolaseilla. Tällöin kysymyksessä on ns. sylinterilinssit. Silmälasireseptissä on tällöin linssin voimakkuus ja astesuunta, jolla on merkitty hajataiton suunta 0 asteesta 180 asteeseen.

päivitetty 21.04.2008

Jos se optiko sanoi, etä on hajataittoa, niin ota lasit. Mun toispuoleinen päänsärky on tiessään!

mulla on toinen silmä likinäköinen ja toinen kauko, ja toisessa hajataittoa niin vimmatusti, toisessa ei (en muista kummin päin. Ehkä niin, että sillä paremmalla näkee kauas.
Suosittelen tosiaan, on ihmeellistä nähdä tarkasti kun on 35 vuotta tihrustanut! Mulla suurin vahvuus on 1 ja toisessa kohtaa 0,5 ja semmosta. Otin siis samantien monitehot ja parhaat mitä rahalla saa (laaja lukualue). noin 500 maksoi linssit.

Vähän vanha ketju mutta nostanpa silti

Eli tänään tuli käytyä silmälääkärillä. En ole koskaan laseja käyttänyt (vaikka vissiin olisi pitänyt). Joten en tiennyt laseista paljon mitään. Olen aina luullut että ihmisellä on joko + tai - näkö, ja sillä selvä. Joten tämä koko likinäkö & sylinterilinssi juttu tuli melko yllätyksenä. Noin vuosi sitten kävin optikon luona mutta hän sanoi vain että minulla on joko -0.25 tai +0.25 (Ei pystynyt tarkemmin määrittelemään koska silmälihakset olivat "krampissa" ja optikot suomessa ei saa antaa silmätippoja jotka puuduttaa ne), joten meinasin että eihän tuollasta varten tarvitse mitään laseja. Onneksi lääkäri tiesi vähän paremmin.

Eli, reseptissä lukee että minulla on 0 vasemmassa ja -0.25 oikeassa eli aika hyvät oli tulokset. Mutta likinäköä on -2.5 ja -2.25!

Noh, lasit meni tilaukseen ja 450? ne maksoi. Parin viikon päästä saa sitten nähdä miten toimii! Päätä on särkenyt aina välillä, varsinkin kun koulussa pitää paljon kirjoja, taulua ja tietokonetta töllätä. Oletan että lasit tulevat auttamaan aika paljon.

Hahaa, tämähän on mun aloittama vanha ketju :)!

Otin silloin lasit ja töissä käymisestä tuli huomattavasti mukavampaa. Päänsärky on vähentynyt huomattavasti, viikottainen parin kolmen särkytabun tahti on hiipunut kerran kahteen kuukaudessa, eli osakseen on varmasti niskajännityksestä johtuvaa, tai sitten pitäs tässä vuoden sisään käydä uudestaan tarkistuttamassa näkö.

Mäkin tilasin taas uudet lasit, hinnaksi taisi tulla 138? =) Tuolta -> http://www.favoptic.com/?language=FIv

Kunhan nyt vain tulisivat, tulevat postissa kotiin *malttamaton* :D Varmaan jo muuten huomenna ovat postilaatikossa, tsekkasin tilaustietoja sivustolta.