näkeekö ihmisen koulutusasteen pukeutumisesta? Entä alan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hemppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hemppu"

Vieras
Miten kukakin pukeutuu, onko teidän alalla tai koulutustasolla tietynlaista pukeutumista myös vapaa-aikana. Tarkoitan nimenomaan vapaa-ajan pukeutumista.

Tietysti on yksilöitä, mutta voiko erottaa jotain yhteneväisyyttä pukeutumisessa?

Ehkä sen näkee jostain, mutta silti en yleistäisi. Korkeasti koulutettu/hyvin palkattu paljastuu ehkä laadukkaista vaatteista, mutta tyylitaju ei varmaan katso koulutustasoa.

Itse olin kauan sitten kesätöissä pienessä lounasravintolassa jonka vakiasiakkaita oli läheisen oikeustalon työntekijät. Tutut lakimiehet olivat lounaalla erään homssuisen tädin kanssa ja tietysti ajattelin että täti on joku asiakas. Kunnes tämä täti tuli kerta toisensa jälkeen yksinkin syömään ja minulle selvisi, että tämä ohut tukka miten sattui pystyssä ja hamssuisiin isoihin mekkoihin pukeutuva nainen olikin tuomari :D

Sen jälkeen olen yrittänyt ajatella että tuomari ei aina näytä tuomarilta, eikä putkimieskään putkimieheltä (meidän naapurin putkimies oli yllättävän tyylikäs tyyppi).

Ei mitään varsinaista suuntaa, mutta hyvinkoulutetut eivät ylipainoisina yleensä pukeudu mustiin vararenkaan paljastaviin makkarankuoriin, mitä kouluttautumattomat/alhaisesti koulutetut usein tekevät.

Ei mun alalla ainakaan ole. Nytkin mulla on H&M capripituiset collegehousut ja Mamaliciousin t-paita. Ei sukkia. Veikkaan että useimmilla kavereillani on jotain vastaavaa päällä, ja ollaan kaikki hyvin eri aloilta.

Uskoisin, että taidepuolen ihmisistä näkee. He ovat usein hyvin persoonallisesti pukeutuneita ja arvostavat värejä, luonnonmateriaaleja ja käsintehtyä. Muiden alojen edustajista on vaikea sanoa. Voisi kuvitella, että asemastaan tietoiset ihmiset alasta riippumatta yrittävät näyttää sen vapaa-ajan pukeutumisellaankin, jotta asiakkaat ja kaverit eivät erehdy luulemaan heitä tavallisiksi ihmisiksi.

Ei minusta ainakaan näe. Sulaudun ihan täydellisesti naapurilähiön Lidlin asiakkaisiin, vaatteiden suhteen siis :)
Kukaan tuskin edes ajattelee että asunkin melkein naapurissa olevalla hyvätuloisten omakotialueella.
Ei vaatteista pysty sanomaan ihmisen yhteiskuntaluokkaa tai ammattia, vapaa-aikana siis. Toki jos on päällä mainos t-paita ja nappiverkkarit ja maha löllyää niin tuskin kyseessä on hyvin toimeen tuleva hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa oleva henkilö.

Ihon kunnosta?
On tuossa jotain järkeä. Tutkitusti köyhät/kouluttamattomat syövät keskimäärin epäterveellisemmin kuin koulutetut/hyvätuloiset, ja ruokavalio heijastuu kyllä ihon kuntoon.

Ja ei, nyt ei tarvitse kenenkään tulla meuhkaamaan, että "ainakin MINÄ olen kouluttamaton ja MINULLA ainakin on ihan hyvä iho ja MINÄ ainakin syön terveellisesti". Hieno homma, muttei muuta tutkimustulosta mihinkään. Jos joku tuntee tarvetta tämmöiseen ilmoitteluun, kehoitan tutustumaan keskimääräisyyden määritelmään tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo åh;24344875:
Ktm jakkupuku
hoitsu verkkarit/tuulipuku
metsäinssi vihreä fjällrävenin asu
kulttuuri/hömppämaisteri villapaita/karmea kierrätyskledju

åk

hmm.. mä oon hoitsu ja tykkään käyttää fjällrävenin vihreitä vaatteita :D

Yhteistyössä