Naistenklinikka synnytyspaikkana

Odotan esikoistani ja täytyy myöntää että päivä päivältä synnytys jännittää enemmän. Valitsin aikoinaan naistenklinikan synnytyspaikaksi kun ajattelin että se on hyvän matkan päässä, lähellä on lastenklinikka siltä varalta että pikkusella oliskin joku hätä ja naistenklinikka kuulosti paikalta jossa on ainakin osaamista ja ammattitaitoa.

Nyt valinnan jälkeen en oo kuullu juur muuta kun negatiivista kyseisestä paikasta. Kätilöt on kuulemma kiukkusia eikä myötätuntoa kivuista kärsivälle juurikaan heru. Koko paikka on laitosmainen ja ihmisiä käsitellään kuin liukuhihnalla eikä aikaa epävarmalle ensisynnyttäjälle juurikaan riitä.

No sen ymmärrän että kiire on varmaan joka paikassa, henkilökuntaa liian vähän ja palkatkin (kai vielä ainakin toistaiseksi) ihan liian pienet. Tammisaarta on kehuttu maasta taivaaseen, sinne on kuitenkin liian pitkä matka. Jorvistakin olen kuullut enemmän positiivista kuin nkl:stä joskin paras ystävä oli Jorviin tosi pettynyt. Yritä tässä nyt sitten rauhottua. :headwall:

Oon ite vielä ihan hirveen herkkä ihminen. Kestän kyllä kipua ja tsemppaan viimiseen asti jos mua vaan osataan käsitellä oikeen. Mutta jos kätilöksi osuu tiuskiva ja kärttynen empatiakyvytön harald hirmuinen, menee mulla kyllä ihan pasmat sekasin ja lopetan yhteistyön just siihen paikaan. Niin kauan kun pystyn luottamaan omiin kykyihini ja tunnen että selviin urakasta, niin luulen että kaikki menee hyvin, mutta jos kätilö saa tiuskimisellaan yms vähänkin mut epävarmaksi niin tää korttitalo hajoaa käsiin sillä sekunnilla. Tai ainakin nyt tuntuu siltä... Jotenkin sitä toivois sellasta kannustavaa ja mukavaa kätilöä, mutta mistä sen sitten tietää mikä hiiwiö siellä synnytyssalissa sitten odottaa... :/

Kokemuksia?
 
minulla on naistenklinikasta sinällään ihan hyvä kokemus.
kätilöt synnytyssalissa olivat mukavia ja empaattisia mutta sanotaanko nyt näin että kipulääkitystä tyrkytettiin eikä ohjattu tarpeeksi luonnonmukaisempaan synnytykseen.
tuntui että heille oli kivaa se että makasin sängyssä passiivisena ja otin käskylä vastaan.
itse synnytyksen hoito oli hyvää ja olen lapsemme hengen velkaa taitavalle kätilölle.lisäksi hän kävi osastolla luonamme keskustelemassa synnytyksen läpi joten siinä vasta ammattitaitoinen ja ihana kätilö.

perheosastolla hoito oli hyvää,kaikki keskeinen opetettiin mutta empatiaa ei juuri saatu.
itse oli ihan rikki traumaattisen synnytyksen jälkeen ja se kuitattiin vaan ensisynnyttäjän hysterialla ja babybluesilla.minulle ne ihmiset olivat ihan vääriä mutta kyllä he sinällään hommansa hoitivat.

itse odotan nyt toista ja valitisin kätilöopiston synnytyssairaalaksi koska haluaisin mahdollisesti luonnonmukaisemman synnytyksen ja lapsiystävällisemmän alun kaikelle.
kätilöopiskelija ystäväni sanoi suoraan että naistenklinikka on paras paikka lääketieteelliselle synnytykselle ja niin sanotuille riskiraskauksille mutta kättärillä saa luonnonmukaisempaa ja pehemeämpää käsittelyä.
no 3kk päästä sen sitten näen kumpi on minulle parempi.

mene hyvillä mielin naikkarille mutta jos haluat vaikuttaa synnytyksesi kulkuun(siltä osin kun siihen yleensä voi) niin tukihenkilösi on tässä avainasemassa.hän on sinun asianajajasi kun ilokaasu ja lääkepöllyssä olet itse mahdollisesti vietävissä.
itse ainakin koin että minua ylilääkittiin....
onnellista synnytystä!
 
Hokkis: Koska teillä la? Täällä mennään nyt rv 32+0 (la 10.12.) ja myös saman sairaalan olen valinnut. Jos yhtään lohduttaa, niin täysin samanlaisia tuntemuksia myös täällä! Alkaa pikku hiljaa todella tuo synnytys mietityttämään.
Sukulaistyttö synnytti n. kuukausi sitten. Ei vieläkään pysty kunnolla kävelemään, koska alapää synnytyksestä ihan muussina ja kursittu monesta kohtaa. Eivät lähteneet välilihaan viiltoa tekemään...... että kivakivakiva :headwall: tämä onneksi kättärillä. Siispä hieman ressaa.... mulla vielä seuraillaan lantiota... ahtautta suvussa.

lisää kokemuksia tosiaan täälläkin kaivataan naistenklinikasta

=)
 
juu iahn asian vierestä mutta nuo alapääasiat voi olla aika ikäviä.itsellä oli tosi iso eppari vaikka en sitä koskaa olisi halunnut mutta joutuivat leikkaamaan kun auttoivat imukupilla lapsen ulos sydänäänten laskun vuoksi.

ihan vaan neuvona että menkää kaiken kaikkiaan avoimin mielin synnyttämään mutta kannattaa myös varautua että kaikki ei mene niin kuin suunnittelee.mutta kun on mieli avoinna niin ne monet eteentulevat asiat ei ehkä tunnukaan niin pahalta ja toisaalta ne kyllä unohtuu kun käärö on sylissä
=) =)
itsellä sattui kaikenlaista mutta tässä sitä ollaan toista kertaa menossa synnyttämään ja suhtaudun siihen lähes samalla tavalla kun ekaankin kertaan.uteliaalla jännityksellä. :)
 
Mulla on naistenklinikasta melkein pelkästään hyvää sanottavaa. Synnytystä hoitanut kätilö oli LOISTAVA. Oli sattumalta pitkässä vuorossa joten hoiti koko synnytyksen, oli selkeä, jämerä mutta empaattinen. Sain juuri ne kivunlievitykset mitä halusinkin ja koin että pystyn itse vaikuttamaan synnytykseen, siltäosin kuin siihen nyt voi. Osastolla jouduin olemaan raskausmyrkytyksen takia 4pvää ja sitten käynnistettiin ja koko se aika sain hyvää ja asianmukaista hoitoa.
Ainoastaan se , että jouduin tilanpuutteen vuoksi perheosastolle oli huonoa, koska emme olleet varautuneet isän kokoaikaiseen mukanaoloon. Perheosastolla hommat hoidetaan siten, että hlökunta on mahdollisimman vähän mukana vauvanhoidossa, koska mukana on yleensä isät. Niinpä tunsinkin hieman olevani yksin sekä aivan poikki kun en saanut nukuttua pariin kolmeen yöhön juuri ollenkaan. Huoneeseen oli ängetty kaksi naista vauvoineen, eikä ollut kun pieni sermi siinä välissä, joten nukkumisesta ei tullut mitään molempien vauvojen itkiessä vuorotellen nälkäänsä. olisi pitänyt saada levätä yksi yö kunnolla synnytyksen jälkeen. Ilmeisesti tavallisella osastolla vauva, äidin niin toivoessa, otetaan yhdeksi yöksi hoitoon, tai siksi aikaa että äiti saa nukkua synnytysväsymyksen pois, mutta perheosastolla siihen ei olla varauduttu. No, seuraavalla kerralla osaan ottaa miehen jo osastolle mukaan... :D Henkilökunta oli kyllä oikeen ystävällistä perheosastollakin, että senpuoleen ei ole valittamista.
Jos pisteitä pitäs kouluarvosanalla antaa niin tuosta menis se 1 piste ja Naikkari saisi multa ysin todistukseen :flower:
 
miten perheosastolla oli 2 naista jakamassa huoneen?eikös sun olis sit pitänyt olla tavallisella osastolla jos mies ei ole mukana?onko se uusi osasto muuttanut käytäntöä?
meillä kyl vauva otettiin yöksi hoitoon ja 2 ekana yönä herättivät isän sit antamaan pullosta maitoa kun mä nukuin.
 
Luulen, että tilaa ei ollut tavallisella osastolla, enkä yhtään tiennyt etukäteen käytäntöä. Mainitsin monta kertaa, että olen kuolemanväsynyt, mutta hlökunta vain katsoi ymmärtäen.... :/ Eivät siis ehdottaneet et voisivat vähän aikaa olla pojan kanssa. No, olis pitänyt itse sit suoraan ehkä kysyä.
Juu, meitä oli 2naista ja vauvat. Toisella naisella lappas vielä kokoajan porukkaa huoneessa :/
En tiedä miksi toimivat noin. Mulla luultavasti maidon heruminen estyi tuon väsymyksen takia... :( että neuvoksi annan, jos perheosastolle menette niin kannattaa varautua hoitamaan vauvaa kokoajan..mies tai tukihlö ehdottomasti mukaan, että pystyy levätä. Enää en suostuisi menemään kysyttäessä perheosastolle, jos ei ole varautunut perheenä siellä olemaan.
 
Lara83
Itse synnytin NKL:lla elokuussa (niin kuin Pilkettäkin) ja siellä tosiaan (aivan kuin muuallakin pk-seudulla) oli silloin ja on kuulemma vieläkin ruuhkaa. Itse toivottiin ja päästiin perhehuoneeseen (sekin oli viimeinen vapaa) ja oltiin siihen tyytyväisiä. Mies pääsi ensihetkistä hoitamaan vauvaa kun itsellä oli kauhea univaje ja muutenkin todella väsynyt olo.

Itse synnytys meni hyvin vaikka eppari tehtiinkin. Meillä oli sama kätilö (aivan ihana, Riitta) koko synnytyksen ajan ja hän oli juuri meille sopiva. Parempaa en olisi voinut toivoa, joten synnytyksestä, henkilökunnasta ja sairaalasta jäi hyvä mieli.
Minäkin olin kuullut negatiivista NKL:sta mutta samat valitukset olin kuullut myös kättäristä ja Jorvistakin. Itse toivoin vain parasta teknistä/lääketieteellistä osaamista joka on naikkarilla huippuluokkaa (tietty kun kaikki riskiraskaudet hoitavat, meillä toisin ihan tavallinen raskaus). En osannut mitään luonnonmukaisuutta toivoa, ja jälkikäteen voin sanoa että tuollainen synnytys jossa sain olla ns. passiivisessa osassa, eli sain hyvät kipulääkkeet ja paljon ohjausta, oli minulle hyvä vaihtoehto :)

Mutta mielipiteitä on monia. Osalle sopii toisenlainen tyyli kuin toiselle. Suuri merkitys on tietysti sillä millainen kätilö(t) osuu omalle kohdalle. Meillä oli hyvä tuuri kun saimme erittäin hyvää kohtelua :)

Tsemppiä odotukseen ja synnytykseen =)
 
Mä synnytin naistenklinikalla vuosi sitten elokuussa ja eipä oikeastaan ole valittamista. Kätilöt oli aivan ihania ja ekan yön vauva oli kansliassa hoidossa kun olin niin kuoleman väsynyt etten tajunnut mistään mitään. Tavallisella osastolla olin ja hieman ruuhkaa siellä oli, mutta ei mua oikeastaan haitannu. Kiireestä huolimatta kätilöt osastolla jaksoivat rauhallisesti neuvoa ja auttaa vauvan hoidossa. Mäkään kun en ekaan kahteen päivään pystyny itse nousemaan sängystä ja esim vaihtamaan vaippaa (huippas niin paljon), niin aina joku tuli auttamaan, niin et sain silti harjoitella vauvan hoitoa ilman että tarvi pelätä että pyörryn vauva sylissä. Synnytys salissa oli kans aivan mahtavat kätilöt.

Nyt lähipäivinä ollaan menossa uudestaan ja hyvillä mielin.
 
Itse synnytin naistenklinikalla 30.9 ja tosi kiva kätilö sattui osumaan omalle kohdalle.Itse pidin positiivisena sitä, että sain heti kivunlievitystä, kun sitä pyysin.Vauva jouduttiin auttamaan imukupilla(napanuora kaulan ympärillä)ja episiotomia ei ollut mikään pikku juttu.Jouduttiin ompelemaan leikkaussalissa ja tikkejä 40!Vieläkin koskee haavaan.Onneksi oli ammattitaitoista henkilökuntaa.
Perheosastolla yleisesti ottaen mukava henkilökunta.Auttoivat aina tarvittaessa. Jos joskus saamme pikkukakkosen, on sairaalana edelleen naikkari. :)
 
Mä olin vuosi sitten elokuussa naikkarilla ja ei ole pahaa sanottavaa.Tosi kiire siellä oli,mutta sitä ei kyllä huomannut.Synnytys meni hyvin,enkä edes revennyt,kiitos hyvän kätilön.Ja vaikka lapsivuodeosastolla oli ruuhkaa,niin silti kätilöillä oli silti aikaa neuvoa vauvan hoidossa ja imettämisessä.Tosin mä halusin heti alusta alkaen itse opetella käsittelemään,hoitamaan ja pärjäämään vauvan kanssa.
Tärkein syy miksi valitsin naistenklinikan oli, että siellä on apu lähellä,jos mulle tai vauvalle olisi sattunut jotain.
 
Täällä kanssa yksi, jolla ei ole mitään negatiivista sanottavaa naistenklinikasta. Ainoastaan positiivista ja ruusuja koko henkilökunnalle lääkäreitä myöten :)
Esikoista odottavana valitsin NKL:n synnytyspaikaksi, juuri lastenklinikan läheisyyden vuoksi. Sillä jos jotain synnytyksessä olisikin sattunut, lapsi olisi edelleen lähellä. Kättäriltä hätätilanteessa matka on aina pidempi. Nuorempana myös joutunut kättärillä kokemaan sen verran ikäviä lääkäri käyntejä, että ajatuskin kammotti..
Ennen synnytystä jouduin olemaan vuodeosastolla hoidossa raskausmyrkytys-oireiden vuoksi ja käymään usein polillakin. Synnytys itsessäänkin oli pitkä, jonka aikana meitä hoisi jopa 4 eri kätilöä. Koin aina saavani hyvää hoitoa ja itse synnytyksen hoitanut kätilö oli aivan huippuammattilainen. Häntä saammekin kiittää siitä, että pojalla meni loppujen lopuksi kaikki hyvin, vaikka pahalta ajoittain näyttikin. Itse synnytyksen aikana toiveita kuunneltiin ja lääkityksen valinnassakin ohjattiin hyvin (varsinkin kun emme koskaan käyneet tutustumiskäynnillä). Osastolla myös ohjattiin (tavallinen osasto) ja mieskin huomioitiin hyvin, sillä aika avuttomiahan me taidettiin olla.. Myös näin myöhemmin apua on uskaltanut puhelimitse kysellä ja aina on saanut apua (eppari ei ollut täälläkään mikään ihan pikku juttu..)
En siis voi kuin lämpimästi suositella. Ainahan täytyy toki muistaa, ettei aina kaikki ihmiskemiat pelaa hyvin yhteen. Omalla persoonallahan jokainen siellä myös töitään tekee :)
 
NKL:ssä plussaa on lastensairaalan läheisyyden lisäksi se, että myös meilahden sairaala on vieressä, jos äiti tarvitsee apua. Meilahdessa esim. tehdään tiettyjä hoitoja, jos istukka aiheuttaa sitkeitä ja runsaita vuotoja.
 
oli kiva lukea hyviä kokemuksia naistenklinikasta synnytys sairaalana. Itseä pelottaa synnytys todella paljon, saan ihan paniikkikohtauksia jos joudun asiaa yhtään enempää tai syvällisemmin ajattelemaan. Naistenklinikan valitsin kun itse olen ollut siellä potilaana 2,5 vuotta erittäin kivuliaan endometrioosin takia ja olen saanut todella hyvää hoitoa. Tämän kovan kivun takia pelkäänkin sitä synnytystä kovasti.

Olisi kiva kuulla vielä lisää kokemuksia naistenklinikasta synnytyspaikkana. Äitiypolin vastaanotolle olen menossa 5.1 joten silloin saa ensikontaktin lääkäreihin.

Imppu-83 ja Mustikka rv 18+4
 
No minun mielestä se oli todella mukava paikka synnyttää. Kätilöt olivat mukavia (lukuunottamatta yhtä joka sattui meille juuri kotiutuspäivänä...) ja koko synnytyksen aikana oli sellainen olo, että olin ammattilaisten käsissä, eikä tarvinnut yhtään pelätä! Minulle ainakin se turvallisuuden tunne oli tärkein.. :/
Saimme myös perhehuoneen jota siis toivoin ja oli ihanaa kun sai nukkua ihan rauhassa ja mies oli mukana koko sairaalassa olo ajan.
Mitään ei "tyrkytetty" kaikesta kivunlievityksestä sain päättää ihan itse ja kun pyysin epiduraalia, sain sen heti!

Eli suosittelen lämpimästi! =)
 
Mä synnytin NKL:lla 1v5pv sitten ja toivottavasti helmikuussa uudestaan. :heart: :) Mitään pahaa sanottavaa ei ole. Kätilöt ja muu henkilökunta oli ok ja kipulääkitystä sai kun halusi. Mulle tuo sopi ainakin synnytyspaikaksi: mulla ei ole mitään kipulääkitystä vastaan enkä odota, että synnytyssairaalan pitäisi olla jotenkin kodinomainen...

Suosittelen minäkin!
 
Oon kyl ehdottomasti tyytyväinen et valitsin naistenklinikan! Kaikki oli tosi mukavia, kipulääkitystä sai ja kysyttiin monesti et joko haluun ja pärjäänkö varmasti. Sain epiduraalin ja sitä lisättiin ku pyysin :)
Perheosastolla 61 henkilökunta myös aivan ihanaa! Kaikenlisäks päästiin onneks uuteen perhehuoneeseen (jouduin olee sairaalassa viikon) jossa tv,dvd jne ja kunnon parisänky.
Apua uskals pyytää aina ku siltä vaa tuntu ja kukaan ei nyrpistelly nenäänsä :)

NKL:lla on kaikkein parhaat valmiudet jos joku menee vikaan synnytyksessä/vauvalla, ehkä seki vaikutti mun valintaan. Jos joskus viel lapsia hankin nii valitsen kyl naikkarin uudestaanki :)
Oma synnytys meni tosi hyvin, ei sattunut juuri ollenkaan, 8h ja se oli ohi! Itellä synnytyksestä nyt päivää vajaa kaks viikkoo takana :3
 
lumihiutale leijailee
Olen synnyttänyt naistenlinikalla ja mielestäni oli mukava paikka. Kesäällä sai mennä uloskin ja se oli kivaa juoda ulkona kahveja. Santsikupinkin sai halvemmalla. :)
 
Mä pääsen toivottavasti alle kolmen viikon päästä taas NKL:lle synnyttämään niin tulen kertomaan lisää kokemuksia. :)

Onko kellään käynyt niin, että NKL:lla on ollut sulku päällä ja olet joutunut toiseen sairaalaan synnyttämään? Siellä on nyt(kin) ollut ruuhkaista ja esmes kaveri synnytti vajaa kk sitten eikä meinannut mahtua sisään (pystyi kärvistelemään kotona sen verran että pääsi sinne). Meidän neuvolasta sanottiin että edelleen on kova tunku. Toki sehän on ihan tuurista kiinni, kun tilanteet vaihtelee päivittäin. Mä vaan pelkään et joudun muualle synnyttämään...en tahdo! :kieh:
 
Synnytin 8.1 2009 NKL:llä ja ruusut lähti kätilöille synntysosastolle sekä perheosastolle. Voisin ylistää tätä kokemusta maasta taivaisiin. Kummatkin kätilöt jotka olivat mukana synntyksessä olivat aivan upeita ja ihania. Topakoita, mutta ystävällisiä. En kertaakaan joutunut soittamaan kelloa, vaan kätilö toimi kun ajatus kivunlievityksen suhteen. Kertakaikkiaan upea kokemus. Perheosastolla autettiin ja ohjattiin, eikä hetkeäkään tarvinnut olla yksin jos tuli joku ongelma. Kätilöillä oli aikaa istua sängynlaidalla imetystä opettamassa ja seuraava vuoro tuli aina esittäytymään ja tiesi mihin edellinen oli jäänyt.

Mäkin kyllä kävelin 2h pakkasessa supistuksieni kanssa ennen kun pääsin sisään, koska kättärillä sulku ja odottivat ruuhkayötä, eikä mun väljästi 1cm auki päässyt vielä synnyttämään :D . En itse halunnut osastolla odottamaan. Marssin pari tuntia ja väljästi 3cm auki ja sisälle :D
 
Naistenklinkka oli aivan huippu paikka, kätilöt ihania ja osaston hoitajat mahtavia...ja tosiaan kivun suhteen meni meillä niin päin että kätilö kävi koko ajan puhumassa epiduraalin puolesta ja kurkki ovelta vähän väliä kun sanoin etten vielä halua ja sitten kun viimein sen otin niin kätilö huokas että vihdoinkin.Mulla oli käynnistetty synnytys ja kätilö sanoi ihanasti että hän on ne kivut mulle aiheuttanut joten hänen täytyy myös antaa niihin helpotusta =) olivia 78 me ollaan oltu samaan aikaan naikkarilla, meijän tyttö syntyi 06.01.09 ja kotiin lähdettiin 09.01.09...
 

Yhteistyössä