Naisten it-projekti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Melkein 9 vuotta piti alalla olla ennenkuin ensimmäistä kertaa osuin it-alan projektiin, jossa ihan jokainen projektiin osallistuva on nainen. Miehiä ei siis tässä projektissa ole lainkaan. Syy ei ole mikään feminismi- tai tasa-arvojuttu vaan ihan sattuma.

Olin tänään projektin ekassa palaverissa ja kylläpä hymyilytti, kun sieltä lähdin pois. Laadittiin projektisuunnitelma ( aikaa koko suunnitelman tekoon meni 1 h 45 min ) ja se suunnitelma on kyllä "kaikkien taiteen sääntöjen mukaan" tehty. Miespuoliset kollegani väkertää projektisuunnitelmiaan ainakin pari päivää. Se mikä hymyilytti, oli realismi. Ja hymyilytti siis pelkästään positiivisessa mielessä. Kun vaiheistettiin ja aikataulutettiin projektia, yksi hihkaisi helmikuun osalta, että "KOULULAISTEN TALVILOMAT!!!". Ja niin totesimme, että helmikuussa ei ole 4 viikkoa vaan 3 viikkoa tehokasta työaikaa. Kun päästiin toukokuuhun, yksi sanoi "päiväkodin kevätjuhlat, koulun kevätjuhlat" ja toinen hihkaisi "YO-JUHLAT". Joten taas laskettiin kalenteriaikaa. Yksi totesi, että ihan 100%:sti ei varmaan kukaan voi työpanostaan projektille antaa vaan tulee omia ja lasten sairastumisia. Joten päädyttiin hyvässä yhteisymmärryksessä siihen, että alle 10 v lasten äitien työpanos projektiin on 70% ja muiden 90%.

Mä luulen, että meillä on ihan älyttömän hyvä suunnitelma. Suunnitelma, jonka aikataulu tulee myös pitämään =)

Mun mies on IT-alalla ja voin sanoa, että epäilemättä teidän suunnitelmat on paljon viisaampia kuin noiden miespuolisten... Aikataulut kusee AINA ja aina kun projekti A saadaan päätökseen ja "sen jälkeen alkaa löysempi aikataulu" tulee projekti B joka on vielä kiireellisempi...

Empä minä kyllä tuollaisia eroja vetäisi miesten ja naisten välille projektisuunnitelmien teossa. Tärkeimpänä asiana projektisuunnitelman tekemisessä pidän rajausten tekemistä. Ja ikinä koskaan milloinkaan kukaan ei kykene tekmeään 100 prosenttia projektille, ihmisillä kun tuppaa olemaan vanhoja sitoumuksia, joiden määrää vähätellään. Mulla on ollut loistavia mies ja naispuolisia projektipäälliköitä, ja parhaiten aikataulut pitävät kutinsa, kun kysytään tekijöiltä, kuinka kauan jonkun homman tekeminen kestää, ja kysytään vielä sillä tavalla, että oikeasti tiedetään mitä ollaan tekemässä. Pahiten homma kusee, kun projekti rajataan väärin, ja toimittajalla ja asiakkaalla on ihan eri käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä, ja tätä tapahtuu valitettavan usein.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Pahiten homma kusee, kun projekti rajataan väärin, ja toimittajalla ja asiakkaalla on ihan eri käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä, ja tätä tapahtuu valitettavan usein.
Toi on ihan totta. Mä olen ollut mukana useissa projekteissa, joissa toimittaja lupaa ummet ja lammet, lyhyessä ajassa ja mikään ylimääräinen työ ei tietenkään maksa mitään tai ainakin se valmistuu aikataulussa. Ne on olleet projekteja, jotka venyy ja vanuu. Ja niissä ei ole koskaan huomioitu sitä, että on vapaapäiviä, lomia yms pikkuikävää, mitä norminörtillä ei ole, koska norminörtillä ei ole sitä nk elämää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Pahiten homma kusee, kun projekti rajataan väärin, ja toimittajalla ja asiakkaalla on ihan eri käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä, ja tätä tapahtuu valitettavan usein.
Toi on ihan totta. Mä olen ollut mukana useissa projekteissa, joissa toimittaja lupaa ummet ja lammet, lyhyessä ajassa ja mikään ylimääräinen työ ei tietenkään maksa mitään tai ainakin se valmistuu aikataulussa. Ne on olleet projekteja, jotka venyy ja vanuu. Ja niissä ei ole koskaan huomioitu sitä, että on vapaapäiviä, lomia yms pikkuikävää, mitä norminörtillä ei ole, koska norminörtillä ei ole sitä nk elämää :D

Ja minä taas olen ollut projektissa, jossa käyttöönotto oli rajattu projektin ulkopuolelle, ja ihan selkeästi niissä teksteissä. Kyseessä oli ohjelmiston siirto ympäristöstä toiseen. Projektin henkilöillä ei mitään tuotanto-oikeuksia, kuten sovellusvastuuhenkilöillä, jotka eivät siis ehtineet tuota hommaa tekemään. Ja yllätys yllätys, loppujen lopuksi, projekti teki käyttöön oton. Mulla on edelleenkin tietyn firman koneeseen tuotanto-oikeudet, vaikken ole toviin tehnyt hommia heille. Ja aina väliin tulee mielenkiintoisia puheluita esim. siitä, miksi joku tiedosto siirrettäisiin unformat muodossa jne. Mutta me taidettiin väännön jälkeen saada myös jonkilainen korvaus asiasta. Samassa yhteydessä väännettiin myös kättä siitä, montako muutettavaa ohjelmaa itse asiassa oli, niitä kun oli n. 400, sopimuksessa luki 200. Asiakkaan mielestä kun aliohjelmat eivät olleet ohjelmia. Mutta jos varsinaisessa ohjelmassa on vaikkapa 2000 koodiriviä ja saman verran aliohjelmassa - kyllä ne molemmat ovat ohjelmia. Yhden ohjelman muuttamiseen kun meni n. puoli päivää.

Ja minä taas olen ollut projektissa, jossa käyttöönotto oli rajattu projektin ulkopuolelle, ja ihan selkeästi niissä teksteissä. Kyseessä oli ohjelmiston siirto ympäristöstä toiseen. Projektin henkilöillä ei mitään tuotanto-oikeuksia, kuten sovellusvastuuhenkilöillä, jotka eivät siis ehtineet tuota hommaa tekemään. Ja yllätys yllätys, loppujen lopuksi, projekti teki käyttöön oton. Mulla on edelleenkin tietyn firman koneeseen tuotanto-oikeudet, vaikken ole toviin tehnyt hommia heille. Ja aina väliin tulee mielenkiintoisia puheluita esim. siitä, miksi joku tiedosto siirrettäisiin unformat muodossa jne. Mutta me taidettiin väännön jälkeen saada myös jonkilainen korvaus asiasta. Samassa yhteydessä väännettiin myös kättä siitä, montako muutettavaa ohjelmaa itse asiassa oli, niitä kun oli n. 400, sopimuksessa luki 200. Asiakkaan mielestä kun aliohjelmat eivät olleet ohjelmia. Mutta jos varsinaisessa ohjelmassa on vaikkapa 2000 koodiriviä ja saman verran aliohjelmassa - kyllä ne molemmat ovat ohjelmia. Yhden ohjelman muuttamiseen kun meni n. puoli päivää.
Kuuullostaa kyllä niin tutulta tuo :D Mutta edelleen mulla on huomattavasti vankempi usko tähän nyt alkaneeseen projektiin kuin yhteenkään aikaisempaan, missä olen ollut.

Niin ja tuli myös mieleen sellainenkin juttu, että kun on ollut ikään kuin asiakkaan hovihankkija, ja asiakas kilpailuttaa projektin, ompa ollut tilanteita, jossa meidän firma on hävinnyt kilpailun isommalla työmäärällä. Kilpailija on voittanut, mutta loppujen lopuksi tehnyt jopa enemmän töitä, kun meidän alkuperäinen arvio on ollut ja homma on tullut asiakkaalle kalliimmaksi.

Esim. niin, että meidän arvio on ollut 200 htp ja hinta arvio x euroa. Kilpailija arvioi 150 htp:tä x -20 euroa. Asiakas valitsee kilpailijan, ja loppujen lopuksi maksaa x + 20 euroa ja lopullinen työmäärä on juuri tuo 200 htp:tä. Mutta asiakas ei aina nähnyt sitä, että heidän hovihankkijansa tiesi paremmin.

Niin ja tuli myös mieleen sellainenkin juttu, että kun on ollut ikään kuin asiakkaan hovihankkija, ja asiakas kilpailuttaa projektin, ompa ollut tilanteita, jossa meidän firma on hävinnyt kilpailun isommalla työmäärällä. Kilpailija on voittanut, mutta loppujen lopuksi tehnyt jopa enemmän töitä, kun meidän alkuperäinen arvio on ollut ja homma on tullut asiakkaalle kalliimmaksi.

Esim. niin, että meidän arvio on ollut 200 htp ja hinta arvio x euroa. Kilpailija arvioi 150 htp:tä x -20 euroa. Asiakas valitsee kilpailijan, ja loppujen lopuksi maksaa x + 20 euroa ja lopullinen työmäärä on juuri tuo 200 htp:tä. Mutta asiakas ei aina nähnyt sitä, että heidän hovihankkijansa tiesi paremmin.
Toi on niin tuttua alalla! Mulla on se valttikortti lompakossani, että meitä tämän tapaisten järjestelmien osaajia on tässä maassa tasan kaksi. Joten asiakas joko ottaa tai jättää. Tässä nyt alkaneessa projektissa asiakkaan taholta jopa ne ylimmät johtajat on naisia...ihan noin vain mainitakseni ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Toi on niin tuttua alalla! Mulla on se valttikortti lompakossani, että meitä tämän tapaisten järjestelmien osaajia on tässä maassa tasan kaksi. Joten asiakas joko ottaa tai jättää. Tässä nyt alkaneessa projektissa asiakkaan taholta jopa ne ylimmät johtajat on naisia...ihan noin vain mainitakseni ;)

Saattavatpa jopa olla sieltä mun aikaiselta historialta tuttuja naisia.

Nooh, minä teen mieluusti, kun lapset on pieniä, asiantuntijan tehtäviä, ja annan jonkun muun kantaa vastuun projektisuunnittelusta, toki siihen osallistun työmääräarvioiden jms. muodossa, mutta se on siinä. Täytyy tuntea rajansa. Ja teen kyllä oikeesti mielelläni töitä miesten kanssa, se on vain jotenkin kivempaa!

Yhteistyössä