Näistä potilastietoturva-asioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alkanut vaivata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alkanut vaivata

Vieras
Toimin useita vuosia sitten toimistotyöntekijänä sairaalassa päivystyksessä ja jouduin esimerkiksi lääkärien ja saraanhoitajien käskystä tilaamaan potilaspapereita sairaalan arkistosta. Kerran kävi niin, että joku hoitaja tuli kiireisenä pyytämään että katso äkkiä tämän tiedot, on tulossa ehkä päivystykseen että soitti äsken ja antoi sotun, eli sosiaaliturvatunnuksen. Hän oli kirjannut sen puhelimessa väärin ja esiin tuli naapurini tiedot, joka siis oli väärä henkilö. Hoitaja siinä tutki hetken ja totesi ettei voi nyt olla kyseinen soittanut henkilö kyseessä (tämän piti olla raskaana) ja että hänellä täytyy olla väärä sotu. Sanoi että katsotaan jos henkilö saapuu päivystykseen ja otetaan sitten oikea sotu ja haetaan itse paperit arkistosta. Mutta sinne lokeihinhan jäi nyt minun tietoni että olen käynyt naapurini tietoja muka katsomassa, millä minä todistan että asia on ollut näin kun kerron?
Tämä tapaus ei ollut ainutlaatuinen pienen paikkakunnan terveydenhuollossa, muistan parikin melkein vastaavaa kun oli väärä nimi ja sotu ja tuli tilatttua väärän ihmisen paperit, joita tosin en tuntenut. Jotenkin on pelko perseessä että jos nämä kyseiset ihmiset joskus vaan huvikseen vaikka sattuvat haluamaan lokitietonsa sairaalasta ja siellä näkyy että siellä on jonkun nimi joka ei tunnu sopivan hoitosuhteeseen ko. henkilön kanssa, niin joudun kauheisiin syytteisiin! Miten voin todistaa että kyse on ollut em. inhimillisestä erehdyksestä? Tämän yhden kerran törmäsin tuttuun henkilöön, muut olivat ihan tuntemattomia. Itse tiedän kuinka asia on enkä edes ehtinyt mitään sieltä tiedoista lukeakaan, hoitajakin katsoi vain viimeiset rivit todetakseen että on väärä ihminen kyseessä koska tämä ei ole raskaana!
Miten hoitajat ja toimistotyöntekijät sairaalassa voi toimia ammatissaan, jos tämmöisestä voi joutua syytteeseen?

kylhän sielä näkyy sekin, että missä siellä on käyty.. jos on avattu vain yksi yle lehti ni ei huolta, jos kaikki on selattu läpi ni sitten vain selvität miten on käyny!

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Voiko tuollaisesta muka syytettä nostaa, pah, sanon minä.

Niin...en koskaan ajatellut asiaa muuna kuin vähän hassuna sattumana, mutta luin vähän aikaa sitten jonkun keskustelun suomi24:ltä jossa joku sanoi tilanneensa sairaalasta potilastietojaan käsitelleiden henkilöiden lokitiedot (jotka voi kai sitten tilata kuka vaan milloin vaan ilman syytä) ja sieltä oli hänen epäilystensä mukaisesti veljensä vaimo, joka oli sairaanhoitaja, käynyt lukemassa hänen tietojaan. Tästä oli kyllä hänellä jo epäilys.
Mietin vaan, että tämä vuosia sitten sattunut tapahtuma jossa törmäsin naapurini tietoihin (tai kenan tahansa muun tietoihin) niin niistähän jää jälki lokiin ja kai se aina epäilyttää jos siellä on naapurin nimi tms. Koskaan en tietenkään kenellekään maininnut kenen nimiin olin oikeasti tai vahingossa työssäni törmännyt, mutta mietin mikä on työntekijän suoja tällaisissa asioissa??? Siis että minua uskotaan, eikä että olen tahallani urkkinut naapurini josta viis veisaan, tietoja??

Niin, tuntuuhan tää nyt vähän kauheelta että joutuis elvittämään tällaistakin asiaa jota on työssään sivullisena katsonut, kun tietää että se naapuri puhuu asiasta kuitenkin kaikille ja joutuisi epäillyksi ilman syytään. Vai miten ne sieltä sairaalasta näitä asiakkaalle ilmoittaa? Antaa nimilistan tiedoissa käyneistä käteen?
Meillä vielä usein oli esim. ruokisturaajilla koneet omilla tunnareilla auki ja nyt oon tosissaan alkanut pelätä, että enhän mä tiedä vaikka se tuuraaja ois tutkinut ties mitä mun piikkiin! Eri asia on tietysti se jos joku sama henkilö käy 14 krt kuukaudessa syynäämässä saman henkilön tietoja - silloinhan syyllisyys on aika selvää. Mut silti tämä yksikin kerta tuntuu minusta syyllisyydeltä, jota en voi todistaa toiseksi mikäli tarve tulee. :(

Onko kellään tietoa/ajatuksia aiheesta? Lähinnä mua mietityttää se annetaanko ne lokit suoraan potilaan käteen vai suodatetaanko ne jotain kautta, eli ois mahis selvittää tapahtuma ennenkuin se joutuu esim. ko. naapurin tietoon?

Kuulostaa aika erikoisilta tuollaiset selitykset, että olisi muka vahingossa katsonut naapurin jm. tietoja! Kerronpa omasta kokemuksestani muutaman esimerkin terveydenhoitoalalla työskentelevistä henkilöistä ja heidän "löyhästä moraalista". Opiskelin taannoin aikuisopintojen merkeissä. Opiskelukaverini, terveydenhoitaja "uskoitui" minulle, mitä lääkkeitä mm. opiskelukaverimme/opettajamme syövät. Mitä diagnooseja heillä on... olin todella huolissani itsestäni ja potilastietoturvallisuudestani, koska minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. En halua puhua siitä ymmärtämättömille/hölmöille ihmisille. Sairauteni ei yleensä näy mitenkään päällepäin. Mutta ilmeisesti tämä kyseinen terveydenhoitaja halusi minun tajuavan, että tietää sairaudetani kertomalla muiden diagnooseista...

Nyt muutaman vuoden jälkeen tein tämän lokiselsvityksen ja selvisi, että tämä kyseinen terveydenhoitaja oli todellakin tutkinut tietojani ja juuri kyseisenä aikana. Asia on viety eteenpäin.

Myöhennin tutustuin työni kautta erääseen toiseen henkilöön terveydenhoitoalalla ja taas sama juttu. Hän tiesi, että mm. kättäni on operoitu ja ollut samalla katsonut kaikki muutkin potilastietoni. Nyt olen tehnyt potilastietojen kieltämisen eri sairaaloiden kesken ja aiheesta!

Älkää siis alkako sepittää tuollaisia aivan hölmöjä tartinoita, että naapurin potilastietoja olisi katseltu muka vahingossa! Alalla on myös vilpittömiä ja lain mukaan toimivia henkilöitä. Naapurini työskentelee myös hoitoalla. Mitähän minulle vahingollista hän tietää minusta, kun ei tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö ole haitannut kuitenkaan naapurisuhteita???

No tottakai voi sattua vahinkoja. Mutta itse en kyllä hae nimellä koskaan vaan aina sotulla ja ennen kuin avaan tiedot kunnolla varmistan että nimi on oikea. En tosin tiedä jääkö tästä että järjestelmä näyttää nimen ja osoitteen jo joku jälki vai vasta kun painan avaa ja kone hakee muut tideot. Oletan että vasta jälkimmäisestä. Mutta oikeasti on aika vaikeaa edes vahingossa keksiä olemassa olevaa sotua ihan arvaamalla, saatika että olisi vielä naapuri. Mutta kaikkihan on mahdollista.

Mutta oikeasti ei kannata ikinä jättää omilla tunnareilla auki konetta! Itse lukitsen koneen aina huoneesta poistuessani vaikkei huonettani edes käytä kukaan muu.

Voiko hammaslääkärit, -hoitajat ja suuhygienistit saada myös muita tervystietoja kuin hammastietoja?
Ja mihin pitää ottaa yhteys tuon luovutuskiellon saadakseen? Kiitos!

No meillä ainakin on tuollaista tilannetta varten olemassa täytettävä lomake (väärien potilastietojen avaaminen tms). Eli jos tuollainen kämmi sattuu, täytetään lomake, kenen paperit avattu, milloin ja selvitys siitä miksi näin on päässyt käymään. Ja ilmoitus postitetaan tietoturvajohtajalle. Jos jälkeenpäin aletaan hakea lokitietoja, niin ilmoitus selvittää jäljen potilasasiakirjoissa. Jälkikäteen on vaikea mennä selityksiä tarjoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tärkeää;29138913:
Voiko hammaslääkärit, -hoitajat ja suuhygienistit saada myös muita tervystietoja kuin hammastietoja?
Ja mihin pitää ottaa yhteys tuon luovutuskiellon saadakseen? Kiitos!

Kyllä heillä on pääsy kaikkiin terveystietoihin, mutta ei lupaa katsella niitä. Potilastietoja saa katsella vain henkilö, jolla on hoitosuhde potilaaseen. Ja hän saa katsella tietoja vain niiltä osin, kun ne liittyvät hänen antamaansa hoitoon.

Minä tilasin potilastietoni.Iso pinkka monisteita!
Siitä näkyi henkilöt, mitä katsoneet, ajat,...
Halusinkin juuri selvittää oliko eräs löyhä moraalinen tehnyt rikoksen minuakin kohtaan.
Tutki nimittäin useiden tietoja ja juorusi eteenpäin.

Minä tilasin potilastietoni.Iso pinkka monisteita!
Siitä näkyi henkilöt, mitä katsoneet, ajat,...
Halusinkin juuri selvittää oliko eräs löyhä moraalinen tehnyt rikoksen minuakin kohtaan.
Tutki nimittäin useiden tietoja ja juorusi eteenpäin.
Voisitko kertoa mistä ne lokitiedot voi tilata ja mistä voi tehdä tuon eston? Miten menetellä jos joku tuttu on katsellut tietojani? Olen melko varma jo että on katsonut kun on muidenkin katsonut..

[QUOTE="terkka";29138980]No meillä ainakin on tuollaista tilannetta varten olemassa täytettävä lomake (väärien potilastietojen avaaminen tms). Eli jos tuollainen kämmi sattuu, täytetään lomake, kenen paperit avattu, milloin ja selvitys siitä miksi näin on päässyt käymään. Ja ilmoitus postitetaan tietoturvajohtajalle. Jos jälkeenpäin aletaan hakea lokitietoja, niin ilmoitus selvittää jäljen potilasasiakirjoissa. Jälkikäteen on vaikea mennä selityksiä tarjoamaan.[/QUOTE]

Olen kirjannut kerran väärän ihmisen tietoihin erään hoito toimenpiteen. Huomatessani virheen, tein asiasta ohjeen mukaisen selosteen kirjallisesti että sähköiseen tietojärjestelmään. Kertaalleen avannut vahingossa myös väärän ihmisen tiedot, mutten edes ehtinyt lukea mitään, kun jo tajusin olevani väärän ihmisen tiedoissa. Tästäkin tein raportin.

Taisin ihan lääkärille sanoa ja hän antoi tehtävän sihteerille.
Siitä sitten toimitus kotiin.
sitä en muista pitikö se valitus tehdä potilasasiamiehelle vai mihin...

Lokitiedot/ lomakkeen saa tulostettua netistä (lokitiedot) tai tehdä suoraan sähköisesti. Hyvä, että asia herättää keskustelua, koska uskon, että aihe on vakava. Terveydenhoitoalalla toimivillakaan henkilöillä ei saisi olla olla oikeutta loukata yksityisyydensuojaa! Terveydenhoitoalla toimiva luotettava henkilö neuvoi minua, mitä teen, kun hänen kauttaan selvitin asiaa. Hyvä tapa suojata tietojaan on todellakin tehdä potilastietojen kieltäminen eri tahojen kesken. Olen ajatellut asian näin, että kerron itselleni vahingollisista koituneista asioista/ diagnooseista jms. vain tarvittaessa. Mutta saisiko tällaista olla olemassa? Mutta, kun epäkohtia ilmenee, saavat urkkijat vähintään varoituksen. Tosin minun mielestäni se ei ole tarpeeksi, koska esim. urkkijoiden juoruilut eteenpäin tuottaa todellista pahaa mieltä ja mikä pahinta luottamus menee ylipäätään alan ammattilaisiin:-(

Sama pätee myös esim. poliiseihin. Mika Myllylän kuolema kiinnosti aivan liian monia poliiseja :-(

Vielä! Onkohan tämä foorumi nyt lähinnä vain ammattilaisten kommentoimista ja toisiaan neuvomista, jos käry käy. Ja miten voi suojautua itse. Mutta kuitenkin, kuten terkka kertoi, jos kämmi käy, asiaa on paha mennä selittämään jälkeen päin. Mutta nämä ohjeet, miten toimia, jos esim vahingossa käy ovat huolestuttavia. Minulla kun ei ole enää luottoa alan ammattilaisia kohtaan!

Vielä! Olin nuorena töissä hammashoitolassa, jossa hammaslääkärin huvi oli katsella tuttujen ym. sairaskertomuksia ja kertoa/ lukea niitä meille.

Ei kannata koskaan mennä omilla tunnuksilla toisen ihmisen takia jonkun tietoihin. Olisin tuossa tilanteessa kirjautunut ulos ja antanut hoitsun käydä omilla tunnuksillaan itse katsomassa.

Heh heh mitä selitystä. Aloittajan -jos nyt tätä enää lukee- kannattaa ehdottomasti lotota. Suomessa on miljoonia hetuja ja sattumalta osuu naapurin tunnukseen... Täytyy olla onnekas :D

Olen tutkituttanut lokitietoni, koska oli epäilys että siellä käydään luvatta.
Asia eteni vihdoin syyttäjän viemänä käräjille ja tuomiohan siitä napsahti!

Yhteistyössä