A
Alkanut vaivata
Vieras
Toimin useita vuosia sitten toimistotyöntekijänä sairaalassa päivystyksessä ja jouduin esimerkiksi lääkärien ja saraanhoitajien käskystä tilaamaan potilaspapereita sairaalan arkistosta. Kerran kävi niin, että joku hoitaja tuli kiireisenä pyytämään että katso äkkiä tämän tiedot, on tulossa ehkä päivystykseen että soitti äsken ja antoi sotun, eli sosiaaliturvatunnuksen. Hän oli kirjannut sen puhelimessa väärin ja esiin tuli naapurini tiedot, joka siis oli väärä henkilö. Hoitaja siinä tutki hetken ja totesi ettei voi nyt olla kyseinen soittanut henkilö kyseessä (tämän piti olla raskaana) ja että hänellä täytyy olla väärä sotu. Sanoi että katsotaan jos henkilö saapuu päivystykseen ja otetaan sitten oikea sotu ja haetaan itse paperit arkistosta. Mutta sinne lokeihinhan jäi nyt minun tietoni että olen käynyt naapurini tietoja muka katsomassa, millä minä todistan että asia on ollut näin kun kerron?
Tämä tapaus ei ollut ainutlaatuinen pienen paikkakunnan terveydenhuollossa, muistan parikin melkein vastaavaa kun oli väärä nimi ja sotu ja tuli tilatttua väärän ihmisen paperit, joita tosin en tuntenut. Jotenkin on pelko perseessä että jos nämä kyseiset ihmiset joskus vaan huvikseen vaikka sattuvat haluamaan lokitietonsa sairaalasta ja siellä näkyy että siellä on jonkun nimi joka ei tunnu sopivan hoitosuhteeseen ko. henkilön kanssa, niin joudun kauheisiin syytteisiin! Miten voin todistaa että kyse on ollut em. inhimillisestä erehdyksestä? Tämän yhden kerran törmäsin tuttuun henkilöön, muut olivat ihan tuntemattomia. Itse tiedän kuinka asia on enkä edes ehtinyt mitään sieltä tiedoista lukeakaan, hoitajakin katsoi vain viimeiset rivit todetakseen että on väärä ihminen kyseessä koska tämä ei ole raskaana!
Miten hoitajat ja toimistotyöntekijät sairaalassa voi toimia ammatissaan, jos tämmöisestä voi joutua syytteeseen?
Tämä tapaus ei ollut ainutlaatuinen pienen paikkakunnan terveydenhuollossa, muistan parikin melkein vastaavaa kun oli väärä nimi ja sotu ja tuli tilatttua väärän ihmisen paperit, joita tosin en tuntenut. Jotenkin on pelko perseessä että jos nämä kyseiset ihmiset joskus vaan huvikseen vaikka sattuvat haluamaan lokitietonsa sairaalasta ja siellä näkyy että siellä on jonkun nimi joka ei tunnu sopivan hoitosuhteeseen ko. henkilön kanssa, niin joudun kauheisiin syytteisiin! Miten voin todistaa että kyse on ollut em. inhimillisestä erehdyksestä? Tämän yhden kerran törmäsin tuttuun henkilöön, muut olivat ihan tuntemattomia. Itse tiedän kuinka asia on enkä edes ehtinyt mitään sieltä tiedoista lukeakaan, hoitajakin katsoi vain viimeiset rivit todetakseen että on väärä ihminen kyseessä koska tämä ei ole raskaana!
Miten hoitajat ja toimistotyöntekijät sairaalassa voi toimia ammatissaan, jos tämmöisestä voi joutua syytteeseen?