Naiset työkavereina ja asiakkaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pessimisti

Vieras
Inspiroiduin taas pieneen sukupuolien vastakkainasetteluun kun tuossa viereisessä ketjussa käy väittely kuumana. Oon monesti aiemminkin miettinyt ja ainakin omalla kohdallani todennut naisten ja miesten eroja työyhteisössä ja asiakkaina. Toki aina mahtuu poikkeuksia ja yksilöitä kaikki ollaan, mutta kyllä jonkinlaisia suuntaa antavia yleistyksiä mielestäni pystyy tekemään.

Ihan konkreettisia esimerkkejä on omat entiset esimieheni, joista toinen mies ja toinen nainen. Miehellä aina leppoisa asenne, antaa kyllä tehtävän ja odottaa, että se hoituu, mutta ei ole koko ajan selän takana hönkimässä ja luultavimmin unohtaa koko jutun tehtävän annettuaan, koska uskaltaa olettaa, että homma hoituu. Nainen taas kokoajan härväämässä ja kun jakelee tehtäviä, kyselee niiden perään ja sekaantuu lopulta asiaan itse. Ja kaikki tämä saattaa tapahtua alle tunnin sisään. Naisesimieheltä puheluita saattoi yhden asian tiimoilta tulla helposti 5 tai enemmän kun mieheltä se hoitua yhdellä ilmoituksella.

Ja sitä juoruamisen määrää. Kaikki naiset puhuu ristiin pahaa toisistaan ja kantaa ottamattomana osapuolena saan kuunnella kaikkien uskoutumiset siitä, kuinka epäonnistuneita työkavereita ne muut onkaan. Ainoa asia, mikä katkaisi naisten keskinäisen nälvimisen oli kun tuli mies siihen heidän porukkaan. Sen jälkeen kaikki keskittyikin sen miehen nälvimiseen :D

Asiakkaina erot varmaan suurimmat. Vaikeimmat ihmiset asiakkaina on 99% naisia. Pahimpia on vaihdevuosista kärsivät ikivitutuksen saaneet akat, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään ja eniten vituttaa kaikki asenne paistaa läpi jokaisesta eleestä.

Miehillä on yleensä aika no bullshit asenne ja tärkeintä on, että tilattu työ toteutuu. Ja usein yritetään ensin itse ja kysytään apua vasta sitten, silloinkin vähän nolona, että "viittikkö auttaa?" Ja usein heistä saa auttavan käden ja ovat halukkaita oppimaan, jotta selviävät ensi kerralla itse. Naiset taas tulevat nenä pystyssä ja olettavat asioiden tapahtuvat heti, nyt ja välittömästi ja kiitoskin tuntuu joskus olevan liikaa pyydetty. Tyyliin tee nyt vaan se työs apina kun siitähän sulle maksetaan.

Puuuuuuhhhh..

Kellään vastaavia kokemuksia? Tai toki erilaisetkin kelpaa :D

Naiset on nopeita, huolellisia ja tehokkaita, siinä syy.
Sit puolet ihmiskunnasta on kankeita, puolihuolimattomia mölliköitä ja pitäähän heitä vähän hoputtaa.

Jos on matalapalkka-alalla ja naisia paljon työkavereina - ei hyvä. Paljon henkistä nokittelua, selän takana puhumista, lapsellista touhua. Kun ei äly riitä parempaan.

Jos on korkeampaa koulutusta vaativa tehtävä - sekä miehet että naiset pääsääntöisesti ovat normaaleja, toisiaan kunnioittavia ja vaivaavat päätään työasioilla sekä kertovat perheestään mukavia tarinoita, sen sijaan kun matalapalkka-alan kottaraislauma keskittyy nälvimään toisiaan.

Ei siis se sukupuoli, vaan koulutus ja ala.

Sanoisin, että miehet ovat paljon parempia työntekijöitä kuin naiset. Asiakkaan näkökulmasta monet asiat hoituvat mieheltä paremmin kuin naiselta. Miehet on palvelualttiimpia, ja miehet jaksavat nähdä enemmän vaivaa selvittääkseen asiakkaan ongelman, ja auttaakseen asiakasta. Tottakai on yksilöllisiäkin eroja, mutta näin karkeasti huomiotuna on toteamukseni tämä. Naiset vaan tuijottaa möllöttää, eikä saa tikkua ristiin avuttomuudeltaan. Naiset ei myöskään osaa käyttää sitä maalaisjärkeä, jonka miehet osaavat. Naiset seuraa sitä jotain hullua protokollaa, jossa ei ole järjen hiventäkään. Miehet uskaltaa soveltaa.

[QUOTE="gdf";30036840]Sanoisin, että miehet ovat paljon parempia työntekijöitä kuin naiset. Asiakkaan näkökulmasta monet asiat hoituvat mieheltä paremmin kuin naiselta. Miehet on palvelualttiimpia, ja miehet jaksavat nähdä enemmän vaivaa selvittääkseen asiakkaan ongelman, ja auttaakseen asiakasta. Tottakai on yksilöllisiäkin eroja, mutta näin karkeasti huomiotuna on toteamukseni tämä. Naiset vaan tuijottaa möllöttää, eikä saa tikkua ristiin avuttomuudeltaan. Naiset ei myöskään osaa käyttää sitä maalaisjärkeä, jonka miehet osaavat. Naiset seuraa sitä jotain hullua protokollaa, jossa ei ole järjen hiventäkään. Miehet uskaltaa soveltaa.[/QUOTE]

Tämän allekirjoittaisin myös. Jos jostain on kirjoitettu ohje niin sitten sen mukaan mennään vaikka läpi harmaan kiven, ihan sama mitä järki sanoo. Ei pysty aina ymmärtämään.

Nykyisessä työpaikassa tuo esimiehen toiminta menee niinkuin kuvailit mies esimiehen toimintaa. (Esimiehiä oli hetki sitten kolme, kaksi naista ja yksi mies, nyt toinen naisista vaihtoi työpaikkaa.) Musta tuo on hyvä piirre esimiehessä, lähinnä se kertoo myös työntekijästäkin, voiko luottaa ja uskaltaa olettaa että hommat hoituu :D Edellisistä työpaikoistani en voi puhua kyllä yhtään kehuvaan sävyyn, nimenomaan nais esimiehet kokoajan kurkussa kiinni ja sitä nälvimisen määrää. Tuota kanssa työntekijän nälvimistäkään ei nykyisessä työpaikassa ole, ei todellakaan harmita.

Asiakkaista oon melkein kans samaa mieltä, sillä erotuksella että vittumaisimmat asiakkaat on tosiaan keski-ikäisiä _miehiä_ että naisia. Tässä taannoin eräs "herrasmies" oli sitä mieltä että kesäapulaisemme joutui sitomaan hänelle uusien kenkien nauhat kiinni, ottamaan hintalapun pois ja antaa ukon kävellä ulos ilman että olisi kassan kautta tullut virallisesti maksamaan. Rahat lykkäsi työntekijän kouraan. Onneksi oli tyttö kuitenkin päättäväisenä vaatinut asiakkaan kassalle.. Ihan hyvä vain, annetusta raha summasta puuttui n.5€. Että sitä miehen rääkymistä siinä kassapisteellä sitten, tilanteessa ei tapahtunut mitään mokaa aspan puolelta vaan herra ite töpeksi ja leikki parempaa kuin olikaan.

Mun kokemuksen mukaan naiset on työkavereina siinä mielessä paljon hankalampia että heillä on paljon enempi tunteet pelissä. Ja tunteisiinhan ei voi vaikuttaa faktoilla.

Osin sama näkyy myös asiakkaan roolissa ja sanoisin että nainen on noin yleisesti ottaen hankalampi asiakkaana.

Mun mies taas sanoi, että monesti naisasiakkaalle on helpompi selittää puhelimessa joku juttu, esimerkiksi jonkun hajulukon avaaminen tms. Että oppivat keskimäärin nopeammin, vaikka eivät välttämättä alunperin osaa paljoa.

Myös ollessani postilla töissä, huomasin ekaa kertaa, miten katteellisia keski-ikäiset miehet ovat lähes kaikesta ja miten paljon he juoruilevat ja ilkeilevät. Toivottavasti kaikki miehet eivät ole sellaisia, se oli mulle järkytys.

Huonoin ja paras esimies olleet naisia; juurikin samalla tavalla, että toinen luottaa ja ei sekaannu, kun taas toinen oli koko ajan kiinni ihossa ja negatiivisesti ahdistelemassa jokaisesta asiasta ja jos firmalla meni huonosti, se oli työntekijöiden syy, eikä esim. vuodenajan (tässä firmassa oikea syy).

Toisen pomon kanssa on voinut olla vaikka miten huonoja tilanteita, ei oo koskaan pistänyt meidän viaksi, eikä sekaannu mihinkään juoruhommiin vaikka on itse samanikäinen nainen kun suurin osa työntekijöistä, ja aika saman henkinenkin.

Nykyinen naispomo jotain siltä väliltä.

Yks miespomo oli loistava vierittämään ainakin retorisesti virheet muiden niskaan; "jos olisin tiennyt niin olisin kyllä neuvonut tekemään eri tavoin, eihän tässä ole mitään järkeä". Vaikka ko. ihminen tiesi ihan hyvin.. Ei mitään vastuunottoa. Ja kaikkein "isoin" pomo mitä itselläni ollut.

Asiakkaista sen verran, että ei se huono luonto katso sukupuolta. Nuorissa saattaa olla päätä aukovia vätyksiä ja reippaita molempaa sukupuolta, ja keski-ikäisissä elämäänsä kyllästyneitä.

Missä sä muuten oot töissä? Mun kokemus on se, että hankalia asiakkaita on molempia sukupuolia, yllättävän usein myös miehet ovat hankalia ja nipoja. Yllättävän usein miehet on myös tosi osaamattomia.

Nykyisessä duunipaikassani on vain naisia ja asiakkaista enemmistö naisia. Mun mielestä meillä on ihan hyvä henki vaikka onhan se totta että paskaakin puhutaan toisista selän takana välillä. Joidenkin tavat toimia vaan alkaa ärsyttämään ja tiedän että munkin. Asiakkaista miehet on ihan mielettömän paljon helpompia ja jos niillä on vaikka ihan selvä syy valittaa niin ne on vähän että anteeks tällänen. Naisista jotkut tulee suoraan silmille ja vanhempia naisia vihaa ainakin meillä kaikki. Olin ennen sellasessa paikassa duunissa jossa joutui joinain päivinä koko päivän olemaan tekemisissä vanhempien naisten kanssa. Se oli ihan hirveetä.

Mä olen seurannut karmeinta työpaikkakiusaamista semmoisessa kesätyöpaikassa jossa oli 80% miehiä.

Ai niin, ja ekana päivänä kun tulin siihen työpaikkaan niin ovelta huudettiin "taasko uusi kesätyöntekijä."

Myös ollessani postilla töissä, huomasin ekaa kertaa, miten katteellisia keski-ikäiset miehet ovat lähes kaikesta ja miten paljon he juoruilevat ja ilkeilevät. Toivottavasti kaikki miehet eivät ole sellaisia, se oli mulle järkytys.

Ei ainakaan meitsin kaveripiiriissä tuollaista harrasteta. Yhen äijän tiedän joka tuota tekee, se ny on muutenkin niin mulkku että ei sen kanssa ketään jaksa olla missään tekemisissä.

Miesten välistä vittuilua joka on hyväntahtoista ei pidä sitten sekoittaa ilkeilyyn. Esimerkkinä, minä voin vaikka sanoa kaverille, että haista vittu kun näen hänet ja kaveri vastaa, että mitäs mulkku jne.. Se on semmosta miesten keskinäistä juttua ja vitsailua. Monesti kaverin kanssa toisillemme vittuillemme kuinka paskoja ollaan vaikka jossain jutussa ja kuinka paska kaveri on ja vedetään se ihan överiksi.

Tässä just mietin, mun asiakkaat on yleensä olleet todella mukavia, 99%, oli sitten miehiä tai naisia.
Naisia on ollut enemmän, joten jos sen ottaa huomioon muutamaa ärsytapausta miettiessä niin varmaan menee aika lailla tasoihin. On naisasiakkaita joille ei kelpaa mikään, ja miesasiakkaita jotka on käytökseltään täysiä *.

Kivat ihmiset on parasta mun työssä.

Mitä työkavereihin tulee, mun puolesta saavat kyräillä ja juoruilla niin paljon kuin ehtivät, kunhan työn jälki on hyvä.

Viimeksi muokattu:
Taasko täällä halutaan parjata naisia? Yhtälailla miesten keskuudessa on varsinaisia mätämunia sekä asiakkaina, työkavereina ja esimiehiä.

Olen ollut sekä mies- että naisvaltaisissa työyhteisöissä. Ei ole mitenkään riippuvainen sukupuolesta, onko ollut hyviä vai huonoja esimiehiä tai työkavereita. Kaikista on kokemusta.

Missä sä muuten oot töissä? Mun kokemus on se, että hankalia asiakkaita on molempia sukupuolia, yllättävän usein myös miehet ovat hankalia ja nipoja. Yllättävän usein miehet on myös tosi osaamattomia.

Osaamaton nipo on kyllä raivostuttava yhdistelmä ja eilen törmäsin sellaiseen mieheen, joka ei sinänsä ollut onneksi asiakas niin pystyin vaan kuittaamaan takaisin. On niitä hankalia ja helppoja tapauksia molemmissa sukupuolissa tietysti, mutta mun kokemuksen mukaan miehet on silti helpompia tapauksia. Ottavat rennommin. Miehillä on ehkä enemmän ongelmaa sellaisen ollaan tietävinään vaikkei tiedetäkään asenteen kanssa, mikä on myös hyvin ärsyttävää :D

Naiset ovat päällepäsmäreitä. Miehellä meni edellisessä työssä sukset jatkuvasti ristiin naispomon kanssa joka ei vaan luottanut siihen, että hänen alaisensa osaa tehdä sitä työtä josta heille maksetaan.

Mul oli kerran ihan jees naisesimies joskus nuorempana. Mut pakko se on vaan sanoa, että mä en pystyisi tekemään töitä naisvaltaisella alalla, en vaan jaksaisi sitä kyräilyä, juoruilua ja muuta paskaa. Varmaan on hyviäkin työyhteisöjä naisvaltaisilla, omat kokemukset on vaan ollu yleensä aina negatiiviisia.

Naisilla voi myös useammin olla suuremmat paineet... oli ne todelliset tai kuvitteelliset. Ainakin joillakin aloilla tuntuu sille, että naisena saat olla 10 kertaa parempi ja tehokkaampi, kuin mies, jotta sinua arvostetaan. Miehet saavat usein arvostuksensa helpommalla.

Olen työskennellyt tiukan naispomon kanssa. Vaikka se olikin kireä ja vaativa, niin sai se tuloksiakin. Nykyään saan hoitaa työni leppoisan mies- esimiehen kanssa, jota ei kiinnosta pätkääkään, milloin ja miten työni teen, kunhan se on tehty ja asiakkaat tyytyväisiä. Pidän tästä.

Toisaaltaan... täällä meidän alalla, monesta syystä, korkeimmilla palleilla keikkuu miehet. Ja siis jos jokin, niin se niiden touhu on sairaampaa, kuin mikään näkemäni. Kaikilla on niin jäätävä ego ja jokainen on mielestään ihan kaiken erityisasiantuntija ja luonnollisesti kukaan heistä ei koskaan ole väärässä, niin voitte vaan kuvitella, miten naurettavalta tuntuu työskennellä vanhojen miesten kanssa, joiden kanssa toimiminen on kuin lasten kanssa olisi hiekkalaatikolla.

Yhteistyössä