Naiset hakevat apua enemmän miehiin kuin lapsiin kohdistuneeseen väkivaltaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pieras

Aktiivinen jäsen
04.07.2007
3 825
0
36
Tällaista on naisen väkivalta parisuhteessa

Väkivaltaisen naisen on vaikea saada apua. Ensi- ja turvakotien liiton mukaan naisia ei oteta tosissaan, kun he puhuvat väkivaltaisuudestaan viranomaisille tai ystävilleen.

Järjestö on auttanut projektissaan lähes sataa naista. Tyypillinen apua hakeva on työssäkäyvä keski-ikäinen, joka on ollut väkivaltainen puolisoaan kohtaan. Vähemmän tukea hakivat lapsiinsa väkivaltaa käyttäneet naiset.

Projektissa tuli esille, että nainen käyttää väkivaltaa parisuhteessaan esimerkiksi uhkailemalla, mitätöimällä ja lyömällä. Osa alistaa, kontrolloi ja vainoaa mustasukkaisena miestään. Naiset myös pilkkaavat, läpsivät ja pahoinpitelevät lapsiaan.

Ensi- ja turvakotien liiton mukaan noin 40 prosenttia lähisuhteissa tehdyistä pahoinpitelyistä on naisten tekemiä. Naiset myös kurittavat lapsia kuten miehetkin.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/49895-tallaista-on-naisen-vakivalta-parisuhteessa

Mä olen oikeasti aivan järkyttynyt siitä, että naiset arvostavat ja suojelevat niin paljon enemmän miehiään kuin lapsiaan. Kai jotkut sitten pitävät lapsiaan "omaisuutenaan", jolle voi tehdä ihan mitä tahansa. Ei tota voi oikein muuten tulkita.

Mun äiti on aina ollu väkivaltanen sekä isää että meitä lapsia kohtaan. Kenenkään mielestä se ei oo mitään, koska eihän pikkuvaimon pikku temperamentinpurkaukset oo mitään. Nykysinkin saan paheksuvia katseita ja ihmettelyä kun kerron etten oo äitiini yhteydessä, "sehän on sun äitis!". On joo. Se on mun äiti, joka on tahallaan pudottanu mut portaista alas, lyöny, läiminy, repiny hiuksista....

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mun äiti on aina ollu väkivaltanen sekä isää että meitä lapsia kohtaan. Kenenkään mielestä se ei oo mitään, koska eihän pikkuvaimon pikku temperamentinpurkaukset oo mitään. Nykysinkin saan paheksuvia katseita ja ihmettelyä kun kerron etten oo äitiini yhteydessä, "sehän on sun äitis!". On joo. Se on mun äiti, joka on tahallaan pudottanu mut portaista alas, lyöny, läiminy, repiny hiuksista....

:o karsea! Hui.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Lapsien kurittamistahan pidetään yleisesti ihan sallittuna. täälläkin moni puolustelee.

Ns. kurittaminen on periytyvää. Lapsiaan kurittavat sellaiset ihmiset, joita on itse lapsena kuritettu. Mun mielestä se kertoo aika paljon koko touhusta...

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Lapsien kurittamistahan pidetään yleisesti ihan sallittuna. täälläkin moni puolustelee.

Ns. kurittaminen on periytyvää. Lapsiaan kurittavat sellaiset ihmiset, joita on itse lapsena kuritettu. Mun mielestä se kertoo aika paljon koko touhusta...

Joo ja myös parisuhteessa käytetty väkivalta liittyy siihen, mitä on lapsena tottunut.

Toisaalta joskus väkivallan kierre katkeaa, sillä omaa, nyt jo edesmennyttä äitiäni, oli lapsena kuritettu paljon (suljettu pimeään komeroon, lyöty jne.) eikä hän koskaan edes tukistanut meitä omia lapsiaan. Äitini kurittaja oli muuten hänen oma äitinsä, ei isä (joka vastapainoksi oli juoppo).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisaalta joskus väkivallan kierre katkeaa, sillä omaa, nyt jo edesmennyttä äitiäni, oli lapsena kuritettu paljon (suljettu pimeään komeroon, lyöty jne.) eikä hän koskaan edes tukistanut meitä omia lapsiaan. Äitini kurittaja oli muuten hänen oma äitinsä, ei isä (joka vastapainoksi oli juoppo).

Mun miehellä sama juttu. Hänen mielestään kurittaminen on ok, mutta on toistaiseksi mun tahdosta jättänyt niin tekemättä. En usko, että hänen asenteensa muuttuu, mutta niin kauan, kun ei te sitä niin annan asian olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Melläkin aina äiti kurittanut. Isä ei koskaan, mutta isällä taas ei ollut mitään auktoriteettia. Selvästi heistä näkee sen heidän oman lapsuudenkodin vaikutuksen. Isä ei koskaan saanut pienenä selkään ja sai ilmeisesti tehdä aika vapaasti mitä halusi. Ryömi vaan saunan alle aina piiloon, jos ei halunnut jotain tehdä.

Äiti taas sai selkään jopa siitä, kun kerran jätti menemättä pyhäkouluun, sai selän verille. :'(

Että kyllä mä niitä ymmärränkin. Kauhea ristiriita sitten ollut minun lapsuudenkodissani siitä, että kun toinen antaa tehdä mitä sattuu ja toinen on tottunut tiukkaan kuriin ja keinot on mitä on. Ei voi paljoo vaatia, ku on tommoset lähtökohdat.

Ei aina.

Miestä on kasvatettu fyysisillä keinoilla ja hän on sanonut että ei koskaan halua että meidän lapsia samoilla keinoilla kasvatetaan.
Toki kaikki ei halua kierrettä katkaista ja se on aika surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Ei aina.

Miestä on kasvatettu fyysisillä keinoilla ja hän on sanonut että ei koskaan halua että meidän lapsia samoilla keinoilla kasvatetaan.
Toki kaikki ei halua kierrettä katkaista ja se on aika surullista.

Tällä tarkoitetaan, että sellaiset ihmiset, joita ei ole kuritettu lapsena, eivät myöskään kurita omiaan.

Mua on äiti tukistanut muutamaan otteeseen, koska "se oli ainoa tehoava keino". Nyt jälkikäteen, kun kysyin ja hän mietti asiaa, niin totesi sen olleen enemmän omaa vihanpurkamista kuin kasvatusta.

Yhteistyössä