Naisen sterilisaatio - ei lääkäriltä suostumusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästyttääkummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja onneksi sain iltatähteni:
Teetätin sterilisaation 22-sena ja puratin eron jälkeen 36-sena. 4-kymppisenä sain iltatähteni ja myöhemmin uusin sterilisaation kun en enää halunnut lapsia.
3-kymppinen on aika nuori moiseen, koskaan ei tiedä mitä elämä tuo ja voi vielä halutakin lapsen. Purku ei ole niin varmaa että saisi lapsen.

Millä perusteella sait sterin jo kakskakkosena? Oliko sulla jo kolme lasta silloin?

Onko mahdollista tehda sterilisaatio yksityisenä? Pitääkö silloin saada lähete lääkäriltä? Tai mahdollista tehdä sterilisaatio ulkomailla? Onko kellään kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Elina:
Onko mahdollista tehda sterilisaatio yksityisenä? Pitääkö silloin saada lähete lääkäriltä? Tai mahdollista tehdä sterilisaatio ulkomailla? Onko kellään kokemuksia?

Sä voit mennä yksityiselle ja pyytää lähetteen sterilisaatioon.

Mulla ei terveyskeskuslääkäri suostunut kirjoittamaan lähetettä sterilisaatioon. Ikää oli 42v. Menin sitten yksityiselle gynelle ja sain lähetteen. Ja muutaman viikon päästä tuli aika kättärille.

Jos ensimmäinen kieltäytyy, niin kyllä joku toinen kirjoittaa.

Kyllähän varmasti esim. Mehiläinen tekee yksityisestikin. Aina kuitenkin lähete ensin lekurilta.

Juu, eikös olekkin perseestä?

Mä halusin sterilisaatiota 4 vuotta, en saanut. Lääkäri ei myöntänyt, mulla oli jo 2 lasta, ja yksi km. No sitten tulin taas raskaaks. Nyt poika 4 kk, nyt lupa heltisi. Sitten sitä jonotetaan vuosi, toivottavasti ei toistu sama taas. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koska kuulemma "mieli voi muuttua". Siis saateri mä vaan odotan huomista että pääsen soittamaan tälle älykääpiölle...>:(

Ajatteletko tosiaan että se on sen lääkärin syy, että olet nyt raskaana? :xmas: Hänellä tuskin on osuutta asiaan ainakaan noin käytännössä? Vai mitä sä ajattelit sille soittaa?

No, osaltaan meilläkin lääkärin syy. Meillä käytössä kondomi, tulin raskaaksi, sitten pillerit ja taas raskaaksi. On siinä sillon lääkärissäkin vikaa kun ei ota tosissaan vaikka sanotaan ettei ehkäisy auta!

Miksi ei mies voisi hakea sterilisaatiota? On pienempi, helpompi, kivuttomampi ja halvempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio ja varalle voi laittaa simppoja pakkaseen niin ettei tarvitse tehdä edes purkuoperaatiota jos mieli muuttuu.

En käsitä, miksi nainen saa päättää itse kehostaan? Mitä sitten jos muuttaa mieltään? Eikö se sitten ole naisen oma päänsärky? Olen valmis ottamaan itse siitä vastuun, jos muutankin mieltä. Elämään oman päätökseni kanssa. Miksi naisia kohdellaan edelleenkin holhottavina?

Oikeutta sterilointiin pitäisi laajentaa.
Suomen nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.
Muissa Pohjoismaissa ikäraja on 25 vuotta.

Nyt on käynnissä kansalaisaloite "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
Aloitteen tavoitteena on 25 vuotta tai kaksi lasta steriloinnin perusteeksi.

Siitä ei ole kerrottu isoimmissa tiedotusvälineissä.

Joten jos kannatatte pohjoismaista oikeutta sterilointiiin, kannattakaa ja jakakaa kansalaisaloitetta

Yhteistyössä