Näinkö ystävää saa kohdella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silvermoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

silvermoon

Uusi jäsen
29.08.2010
21
0
1
Ystäväni haukkuu jatkuvasti kännykän käyttöäni. Jos en vastaa viestiin välittömästi, saan haukut. Jos en vastaa puheluun heti saan haukut. Olen kuulemma välinpitämätön ja kylmä! Parhaimmillaan olen saanut tuon kiukkuviestin kun olen ollut vastaamassa viestiin!
Minun pitäisi olla 24/7 valmiina häntä varten. Sillä ei ole mitään väliä olenko sairaana, perheeni kanssa, kylässä muualla, nukkumassa yöllä jne. Olen saanut useamman kerran yötä vasten itsemurha puhelun koska en ole vastannut viestiin tai puheluun. Tämä tietysti tarkoittaa etten välitä ja sen takia hän ei jaksa elää!!! Olen jo useamman kerran ollut tässä keskustelussa ja puhunut hänet ympäri. Vai onko uhkailu ollut vain huomionhakua ja omalla laillaan kiristämistä ja syyllistämistä? Hänen mielestään näin ei asia ole, vaan hänellä on ollut vain pahaolo. Lisäksi jos tapaan muita ystäviäni, niin siitä tulee kiukuttelua!
Jos olemme sopineet tapaamisesta tiettyyn aikaan ja paikkaaan, niin hän varmistelee asiaa vielä. Kun en ole katsonut kännykkääni matkalla kohtaamiseen ajaessani esim. autoa, niin tulee viesti: en tule koska et vastannut! Siinäpä se sitten on: olen huono ystävä:(
Minun pitäisi pystyä sanomaan ketä miestä kannattaisi nettikeskustelun perusteella tavata. Asia vain on niin, et minä en ole kyseisen miehen kanssa ollut missään yhteydessä! Minun pitäisi aina olla valmiina vastaamaan ja toimimaan terapeuttina asiassa kuin asiassa :headwall:
Nyt on mitta tullut täyteen ja tein selväksi etten ole kännykkäni orja, minulla on oikeus omaan elämääni, minua ei enää uhkailla tuollaisilla itsemurha viesteillä ja puheluilla. En ole minkään tason terapeutti ja suhdeneuvoja jne. Minulla on oikeus pitää kännykkääni kiinni tai äänettömällä milloin haluan. Tämä takertuminen minuun on alkanut vaikuttaa minuun jo niin että alan olla masentunut ja epätoivoinen. Olen nyt ilmoittanut mitkä ovat minun rajani ja niistä pidän kiinni! MINULLA ON MUUTAKIN ELÄMÄÄ!

Näinkö asia on, että ystävä on huono jos ei kyseisiä maneereita täytä? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

No aika oudolta kuulostaa. Onneksi kukaan ystävistäni ei ole kuvailemasi kaltainen, koska se ystävyys ei kauaa kestäisi. Kaikki tietävät, etten välillä huomaa tekstiviestejä tai tulleita puheluita. Muutenkaan en pahemmin viestittele vaan soitan.

Niin ja jos olen tekstiviestin lukenut "kesken" unien, niin en varmasti muista sitä enää herättyäni kunnolla, joten jää jopa soittamatta. Onneksi tämä ei ole ongelmia vielä aiheuttanut.

En osaa sanoa, miksi ystäväsi käyttäytyy tuolla tavalla. Huomionhakuisuus ja ripustautuminen itselle tulee ensinnä mieleen. Hän voisi jopa tarvita ihan keskusteluapua alan ammattilaiselta. Toki jos on kyse kovin nuoresta ystävästä, niin voin paremmin ymmärtää käyttäytymisen. Oikeutettua se ei silti ole.

Toivottavasti asiat muuttuvat, mutta jos eivät muutu niin sinun pitää ensisijaisesti ajatella itseäsi ja omaa perhettäsi. Jaksamista. :hug:

Mä oisin tuon kaveri paskalistan ykkönen kännykkäkäyttäytymiselläni. Mulla on kännykkä aina hukassa ja usein äänettömällä. Vastaan jos muistan. En ole kännykän orja ja kaikki kaverit tietää, että mulla perhe tulee ykkösenä. Mun ystävät tietää myös että mä nukun paljon perussairauteni takia ja mulla on äänet pois sen takia. Ei mulle kukaan soita illalla kahdeksan jälkeen kun ne tietää että nukun.

Hyvä että vedit rajoja. Ihan pateettista käyttäytymistähän tuo on ystävältäsi. Ole ystävä mutta pidä myös itsestäsi huoli.

Minun isäni on samanlainen, mutta hän on alkoholisti jolla on erittäin sirpaleinen ja narsisitinen persoonallisuus.. Ei tuommonen siis ole terveen ihmisen touhua, etkä sinä pysty ystävääsi auttamaan tuon enempää, kyllä hän tarvitsee ihan asiantuntijoiden apua. Mutta vaikeassa välissä kyllä olet tuossa, varsinkin jos olette oikein hyviä ystäviä muuten!

No aika oudolta kuulostaa. Onneksi kukaan ystävistäni ei ole kuvailemasi kaltainen, koska se ystävyys ei kauaa kestäisi.

En osaa sanoa, miksi ystäväsi käyttäytyy tuolla tavalla. Huomionhakuisuus ja ripustautuminen itselle tulee ensinnä mieleen. Hän voisi jopa tarvita ihan keskusteluapua alan ammattilaiselta. Toki jos on kyse kovin nuoresta ystävästä, niin voin paremmin ymmärtää käyttäytymisen. Oikeutettua se ei silti ole.

Toivottavasti asiat muuttuvat, mutta jos eivät muutu niin sinun pitää ensisijaisesti ajatella itseäsi ja omaa perhettäsi. Jaksamista. :hug:

Parin tekstinpätkän poistamisella olen juuri tätä mieltä myös, painotus lihavoidulla. :hug:

Onko "ystäväsi" ollut aina tuollainen? Meinaan jos on masentunut ja oikeasti uhkailee itsensä tappamisella niin voisi olla aiheellista painostaa johonkin hoitoon. Muutoin pieni välimatka voisi tehdä terää molemmille.

Ystävälläsi viiraa pahasti päässä. Hänhän se on huono ystävä, kun noin sinua ahdistelee. Minä en tuollaista jaksaisi, vaan olisin sanonut yhteydenpitomme irti jo aikapäiviä sitten. Sinä näköjään olet vain hänen sylkykuppinsa.

Kiitos vastauksista!
ystäväni ei ole mikään tyttönen, vaan aikuinen nainen, jolla ei kuulemma muuta ystävää kuin minä. Hän käy jo terapiassa ja terapeuttikin sanonut, ettei hänellä kuulemma ole oikeutta kohdella näin. Tietty asia oli ilmaistu niinpäin et minä olen paska...hmmm, nyt on sit terapeuttikin paska ja tunteeton. Olen soittanut useamman kerran paikalle apua. Enää en jaksa puhua itsariuhkauksesta pois, vaan soitan paikalle ampparin.
Välillä hän sitten itkee miten paha ihminen hän on ja miten minä olen parasta elämässä. Mennään siis tunneskaalan laidasta laitaan näköjään. Sitten taas palataan entiseen paskamaiseen käytökseen ja huom! vain puhelimen takia!!!!
Olen ollut liian kiltti ja vietävissä sen myönnän, mutta nyt olen terästäytynyt ja päättänyt keskittyä itseni hoitamiseen ja perheen kanssa olemiseen...lisäksi vielä huomioida muut ystävät!
Mua kiinnostaisi kuulla onko kenelläkään teistä kokemusta tällaisesta riippuvuudesta ja kuinka olette asin hoitaneet? Kiitos jos jaksatte vastata:)

ole kokemusta paljoa. No yksi entinen míesystävä välillä kännissä puhui että tappaa itsensä ja on jo suunnitelmat...Käskin hakea apua ja sanoin ettei mua voi noin syyllistää. Olin kyllä hänen tukenaan mutta uhkailuja en kuuntele.
Kaverisi ilman muuta tarttee ammattiapua, onko sitten lapsuuden traumoja vai mitä, vaikea sanoa. Vai onko hän ihastunut suhun, mustasukkainen jotenkin? Hyvä kun asetat rajat.

Yhteistyössä