Nainen raksalla auttamassa?

• Viestiketjun aloittaja mies 001010
  • Ensimmäinen viesti
mies 001010
Miten teillä talonrakennusprojekti on käytänössä mennyt?
Onko mies yksin rakentanut talon vai onko nainen ollut auttamassa? Jos on ollut auttamassa niin kuinka paljon ja mitä nainen on tehnyt?
Itse olen mies ja oma nainen ei paljoa työmaalla auta vaikka hommaa olisi satoja ellei tuhansia työtunteja.
Itse en voi edes vaatia naista auttamaan kun talo on kokonaan minun nimissä.
Olen kuitenkin ehdottanut ettei hänen tarvitsisi maksaa ollenkaan vuokraa nykyisestä vuokra-asunnosta jossa asumme yhdessä. Hän sanoi että järjestely sopii hänelle ja että hän voi auttaa minua työmaalla.
Homma on kuitenkin melkeinpä mennyt niin että yksin olen työmaalla ollut 8 tunnin työpäivän päälle vielä toiset 6-8 tuntia, ja viikonloppuisin 10-14 tuntia päivässä.
Nainen nukkuu tai löhöö kotona mielummin kuin auttaisi minua.
On hän toki muutaman kerran ollut työmaalla mutta käytännössä se on mennyt siihen että nainen vain kävelee perässäni, eikä saa tehtyä mitään.
Jos pyydän viemään koiria ulos, että saisin työmaalla enemmän aikaiseksi, tulee narinaa että miksi hänen taas täytyy viedä koirat.
Kovasti hän on kuitenkin muuttamassa taloon kanssani mutta ei juurikaan ole valmis tekemään talon valmistumisen eteen mitään.

"vieras"
Jos yhteistä taloa rakennetaan , niin kyllä sitä mielellään myös rakennetaan yhdessä. Siis yhdessä, ei niin, että mies rakentaa ja nainen auttaa, vaan molemmat rakentaa. Toki sitten jos on lapsia tilanne on eri.

"poikia3"
Itse olen nainen ja yhden talon rakennuttanut ja ollut rakentamisessa mukana. Mitä tein raksalla, esim. seuraavaa:
Siivoilin eri vaiheissa työmiesten jälkiä. Laitoin vesieristyksiä ja saumasin laattoja, pystytin väliseiniä (kipsilevyt), villoitin kattoa, tasasin seiniä, maalasin seiniä, kiinnitin kattolaminaatteja, asensin laminaattia lattiaan, maalasin räystäslautoja, kannoin tavaroita sisään, hoidin rautakauppakeikkoja, jne. jne. Eli tein kaikkea mihin voimieni ja osaamisen puitteissa pystyin.

Kaikki eivät varmaankaan ole rakentajia, ja toiset eivät osaa tehdä, jos heitä ei kunnolla opasta.

"vieras"
Onko teillä lapsia?

Meillä ei rakentamisvaiheessa ollut lapsia ja talo toimitettiin avaimet käteen periaatteella, itse olin mukana talon paikan mittaamisesessa ja siivosin/raivasin miehen kanssa yhdessä rakennusmiesten jättämiä sotkuja sekä sisällä että pihalla.

Talo on molempien nimissä ja luonnollisesti laina otettiin puoliksi molempien nimiin.

Kun olette yhdessä työmaalla niin sinä kävelet ympäriinsä ja nainen perässä?
Tee selvä projekti mitä teettee yhdessä.

mies 001010
Juu näyttää tosiaan siltä että naista ei talonrakennusprojekti kiinnosta juurikaan.
Talvella siellä oli lunta metritolkulla jota jouduin kolaamaan lähes päivittäin monta tuntia. Nainen oli jossain ihan muualla kuin auttamassa.
Nyt lumien sulettua siellä olsii roskien siivousta, maalaushommaa ym. jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Nainen jää kuitenkin aamulla mielummin nukkumaan kotiin kun lähtee työmaalle auttamaan.
Viimeks niin kävi tänään aamulla. Eilen hän oli vielä lähdössä auttamaan minua täksi päiväksi, mutta kuinka ollakkaan herätyskellon soidessa hän vain käänsi kylkeä.
Kuten sanoin niin en voi häntä vaatia tekemään mitään koska talo on vain minun nimissäni mutta kyllä tämä yksin tekeminen silti alkaa syömään miestä kun kuitenkin hän olisi valmiiseen taloon muuttamassa. Nykyinen vuokra-asunto on usein pommin jäljiltä, eikä 16tuntisen työpäivän jälkeen paljon jaksa enää kotona siivota. Nainen vaihtoon vai mikä avuksi?

"vieras"
No ei se hirveästi kiinnostais jos talo ei tulis omiin nimiin. Itse aikanaan yhteistä taloa rakennettaessa tein aika paljon hommia, perustuksia tehdessä ihan raakaa lapiointia yms(kivaa, tykkään fyysisestä työstä), siivousta, lattialämmityskaapeleiden laittoa yms. ja kävin tietty tienaamassa paljon rahaa!! Ilman minun palkkatyötäni olisi tölli jäänyt puolet pienemmäksi.
Roskien poltto oli kans mukavaa hommaa.

"Mimmi"
Juu näyttää tosiaan siltä että naista ei talonrakennusprojekti kiinnosta juurikaan.
Talvella siellä oli lunta metritolkulla jota jouduin kolaamaan lähes päivittäin monta tuntia. Nainen oli jossain ihan muualla kuin auttamassa.
Nyt lumien sulettua siellä olsii roskien siivousta, maalaushommaa ym. jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Nainen jää kuitenkin aamulla mielummin nukkumaan kotiin kun lähtee työmaalle auttamaan.
Viimeks niin kävi tänään aamulla. Eilen hän oli vielä lähdössä auttamaan minua täksi päiväksi, mutta kuinka ollakkaan herätyskellon soidessa hän vain käänsi kylkeä.
Kuten sanoin niin en voi häntä vaatia tekemään mitään koska talo on vain minun nimissäni mutta kyllä tämä yksin tekeminen silti alkaa syömään miestä kun kuitenkin hän olisi valmiiseen taloon muuttamassa. Nykyinen vuokra-asunto on usein pommin jäljiltä, eikä 16tuntisen työpäivän jälkeen paljon jaksa enää kotona siivota. Nainen vaihtoon vai mikä avuksi?
Tavallaan naisesi on viisas; talon eteen tehty tuo ei lisää hänen varallisuuttaan (se vuokran maksamatta jättäminen ei varmaan kovin iso summa kuitenkaan ole) ja jos sinä päättäisit jossain vaiheessa dumpata hänet, hän olisi tehnyt hölmön homman rehkittyään rakennuksilla. Kohtuullista olisi kuitenkin, että hän tukisi sinua, jos ei osallistumalla rakentamiseen, niin ainakin helpottamalla sinun elämääsi muuten eli voisi pitää huushollin tip top -kunnossa, pitämällä sinut ruuissa ja hoitamalla kaikenlaisia pikku hommia sinun puolestasi. Minusta teidän pitäisi keskustella tuosta asiasta, että mitä nainen ajattelee koko rakennushommasta. Kiinnostaako se häntä ollenkaan ja onko hän valmis tekemään mitään uhrauksia sen vuoksi, että pääsee muuttamaan upouuteen asuntoon sinun kanssasi. Jos kaikki on naiselle yhdentekevää niin kuin vähän tuntuu, niin sitten vedät siitä johtopäätöksesi. Onko naisesi ihan nuori? Ei kuulosta kovin viisaalta hänen käytöksensä suhteen jatkumisen kannalta.

Itse osallistuisin luultavasti täysillä rakennushommaan, tykkään remontoinnistakin, vaikka ei olisi edes oma kämppä kyseessä:)

jaaa
Meillä taas ostettiin vanha omakotitalo ja remontoitiin se lattiasta kattoon... Ja meillä se olin minä joka remontin teki, mies ei tehnyt mitään. Konsultoin aina ammattilaista ja tein homman :D Laminaatin laitossa kävi sitten veli avustamassa.

"pop"
Tjaa, kyllä minä olin auttelemassa, en tosin omassa talossa, mutta muitten taloprojekteissa. Maalasin, sahasin, paukutin nauloja minne käskeettiin, ruuvasin, siivosin, kannoin lisää materiaaleja ja kävin hakemassa kamaa rautakaupasta kun loppui ja joskus huolehdin muonituksesta. Kyllä autoin taitotasoni mukaan.

Siihen minulla tosin loppuu työinto, kun joku neropatti tulee kertomaan asioita niinkuin kuusivuotiaalle. Juu, en ymmärrä raksahommista sen enempää mitä raksamiehet englannin opettamisesta (oma ammattini), mutta voi sitä silti puhua niinkuin täystolkulliselle ihmiselle.

Minusta vaimosi on kyllä harvinaisen laiskan kuulonen, otapas asia kunnolla esiin ja sano miltä susta tuntuu asian suhteen. Puhu itsestäs äläkä hänestä, niin ei tunne oloaan syytetyksi.
Joskus täytyy tehdä asioita vaikkei niin haluiskaan, ei tuommonen oo reilua.

"vieras"
Meillä mies rakentaa yli 200m2 kivitaloa yksin eikä oo kertaakaan valittanu tai pyytäny että minun (vaimon) pitäis sinne tulla auttelemaan! Tosin meillä on neljä pientä lasta ja kasvattelen viidettä mahassani...työmaata riittää täällä kotonakin niin, että kun mies tulee töistä ja raksalta kotiin hän auttaa usein lasten iltatoimissakin, että minä saan levähtää! Toki miehestä on kiva viettää edes se pienihetki lasten kanssa päivän aikana..

Mutta, jos ei oltaisi naimisissa eikä lapsia olisi ja mies omiin nimiin taloa rakentaisi..niin tuskin siitä mahdottomasti innostuisin! On ihan eri asia rakentaa perheelle KOTIA niin, että molemmat tekevät pitkää päivää tahoillaan ja koko perhe menee sietokyvyn äärirajoilla kuin, että mies rakentaa TALOA itselleen..!

"Sanna"
Miksi rakennat teille taloa, joka on vain sinun nimissäsi, miksi ei puoliksi omistusta.

Miksi naisen pitäisi osallistua miehen taloprojektiin. Jos mieheni olisi ostanut talon yksin ja olisin sitten vain muuttanut siihen, niin olisin tuntenut itseni ulkopuoliseksi, ei se olisi ollut kotini.
Yhdessä ostetaan ja omistetaan, silloin se on molempien koti

"hah"
Naisesi on viisas. Kuka hullu nyt menisi toiselle taloa ilmaiseksi rakentamaan???

Itse olen rakentanut mieheni kanssa yhden talon 50/50. Toinen projekti on parhaillaan meneillään. Ollaan sovittu, että mies rakentaa tämän yksin ja minä käyn joskus auttelemassa, jos on aikaa.

Meillä kummankin kämpän omistus on 50/50 (kuten kaikki muukin omaisuus). Kumpikin tekee talojen ja koko muun elämän eteen tasapuolisesti töitä. Kun mies on raksalla, niin minä pyrin tekemään tarvittavat kotityöt ja hoitamaan lapset ym...

"vieras"
Varmaan se vaikuttaa tosiaan tuohon naisen motivaatioon että talo ei ole hänen nimissään, ei ehkä tunnu niin mielekkäältä/omalta alkaa siellä väsäämään kaikkea... toinen juttu mikä tuli mieleen on se, että oletko itse kova arvostelemaan tai haluatko että asiat tehdään tietyllä tavalla? Itteeni ei ainakaan nappaa tehdä mitään jos joku on naputtamassa miten asiat hänen mielestään "pitäisi" tehdä ja se voi vaikuttaa joskus siltä et olen laiska/ei kiinnosta vaikka oikeasti tekisin mielellään toisessa seurassa...

"hah"
Nyt Hah-täti neuvoo aloittajaa oikein viisailla sanoilla.

Huomenna keskustelet naisesi kanssa taloprojektista ja sen omistussuhteista. Sen jälkeen marssitte pankkiin ja siirrätte sekä omistus- että rahoitusasiat puoliksi kummankin nimiin. Kylläpä alkaa naisellakin rakennuspuuhat kiinnostaa.

Ja vielä vähän asiaa: Kuvitellaanpa tilanne, että naisesi olisi perustamassa tuottoisaa yritystä omiin nimiinsä saaden luonnollisesti tulevat voitot itselleen. Kuinka paljon kuvittelisit itse uhraavasi aikaasi, taitojasi ja voimiasi naisesi yrityksen hyväksi saamatta minkäänlaista korvausta? Kuinka monen muun ihmisen kuvittelisit tekevän ilmaisia töitä naisesi yrityksen hyväksi?

Naisesi olisi siis pääsemässä asumaan valmiiseen taloon. Saisiko hän asua siinä ilmaiseksi, maksamatta lainkaan vuokraa tai osallistumatta muihin kustannuksiin? Oletteko tehneet määräaikaisen kirjallisen sopimuksen asumisesta, niin että mahdollisen eron sattuessa naisesi saisi silti jatkaa asumista talossasi, saaden näin korvausta talon rakentamiseen osallistumisesta?

Luulenpa, että naisesi aistii jo aikomuksesi laittaa hänet vaihtoon eikä senkään takia halua osallistua talon rakentamiseen.

"pop"
Nainen kuulostaa joko todella laiskalta tai masentuneelta.

Ja kettuun nämä laskelmoivat pöljät. Jos yhdessä ollaan ja meinataan olla, niin yhdessä sitten tehdään projektiakin, jollei kerran ole tähdellisempää tekemistä eli omia projekteja joista hankala olla pois.

"Pirkko"
Jos mies oikeasti maksaa talon, niin olisihan todella pönttöä antaa siitä osuus ilmaiseksi jollekin pissikselle (anteeksi mutta siltä tuollainen laiskimus minusta kuulostaa), joka voisi sitten vuoden tai kahden päästä lähteä jonkun toisen miehen matkaan rahat taskussaan. Jos kyseessä on taas ihan oikea suhde ja tarkoitus jatkaa yhteistä elämää pidempäänkin, niin silloin olisi kannattanut lykätä rakennushommia siihen asti kunnes kumpikin pystyy osallistumaan rahallisesti rakentamiseen ja muutenkin katsoa miten suhde etenee eli kannattaako ko. ihmisen kanssa ruveta mihinkään yhteisiin ponnistuksiin. Itse en laiskimuksen kanssa jaksaisi elää.

"vieras"
Kuulostaa jo valmiiksi tosi masentavalta, että nainen nimellispalkalla laitetaan raksalle hommiin. Eipä muutaman satasen vuokralla nyt niin kauheasti rakennella. Kai nainekin on tämän ymmärtänyt, että hänestä yritetään hyötyä ja että projekti ei ole yhteinen millään tavalla. Siitä tuo laiskaksi haukkuminen kertoo. Olisit jättänyt vuokrasta puhumisen kokonaan pois ja hoitanut itse hommat täysin yksin. Silloin nainen olisi ehkä hyvää hyvyyttään voinut tulla auttelemaan, kun raksa ei olisi ollut mikään velvollisuus.

Yhteistyössä