M
miesap
Vieras
Peliriippuvuuteen auttaa hoito, esim. terapia, mutta sekin vaatii omaa motivaatiota. Ei se suhde olisi piiskaamisella pelastunut eikä riippuvuus kadonnut minnekään.
Ei nyt tietenkään suoraan ero, mutta voihan sitä puhua toiselle silloin kun ne hormonit eivät vaivaa. Kyllä sen sekoilijan on itse otettava vastuu käytöksestään - jos ei muu auta, niin ehkä gynekogilta voisi kysyä jotain hormonivalmistetta. Koska eihän tuollainen sekoilu ole mitenkään normaalia. Sama koskee mielenterveysongelmia - niinhin on mahdollista hakea ammattiapua. Se järkevään käytökseen pakottaminen tarkoittaakin joko avun hakemista tai sitten sitä, että opettelee itse toimimaan järkevämmin.
Jos syynä on tyhmyys, niin miksi kukaan jäisi sellaista katselemaan? Vaikka tyhmän saisi kurittamalla pysynmään aisoissa joissain asioissa, niin ratkaisisiko se muka ongelmia, kun se tyhmyys vaikuttaisi kaikkeen muuhunkin.
Jokainen toki tavallaan, mutta itse en katselisi kovin kauaa ihmistä, jonka käytös olisi minun vastuullani. Minulla on oma elämäni, työni, lapset ja harrastukset, eikä todellakaan ole aikaa ja kiinnostusta aikuisen ihmisen kouluttamiseen. Ja parisuhteelta haluan jotain muuta kuin koirakoulua.
En minäkään sinällään rupeaisi kenenkään jatkuvaksi lapsenpiiaksi tai odottaisi, että toiset käyttäytyisivät sillä lailla minua kohtaan.
Mutta ajattelinkin lähinnä sellaisia tapauksia, missä toinen on ylivoimaisessa enemmistössä tilanteita täysin järkevä ja mukava (eli käyttäytyy kuten normaali ihminen), mutta on joissakin yksittäisissä asioissa kykenemätön hallitsemaan käytöstään.
Vaikkapa edellämainitun nettipeliriippuvuuden suhteen, jos esim. kurittaminen joka toinen kuukausi ja joskus toistuva kädestä pitäen taluttaminen pois koneen äärestä saisi asian pysymään riittävällä tavalla hallinnassa, ja suhteen molemmin puolin tyydyttävänä, niin ei kai se olisi suhteeton ponnistus? Ja toisaalta: jos piiskaaminen saisi aikaan sen, että toinen puoli päättäisi sen vuoksi lopettaa suhteen, niin olisiko tällöinkään mitään menetetty kun suhde olisi loppunut joka tapauksessa?
Tai toisena esimerkkinä: Jos vaikka satunnaisella opiskelijapariskunnalla menee muuten tosi hyvin, mutta toisella on ylivoimaisia vaikeuksia saada itseään lukemaan tentteihin ja koulu uhkaa siksi keskeytyä ja ammattihaaveet mennä myttyyn, niin olisiko huono asia, jos hänet pakottaisi muilla kuin keskustelullisilla keinoilla kirjojen ääreen? Siis vähän samaan tyyliin, kuin joku 12-vuotias pakotetaan lukemaan läksyjään. Olettaen tietysti, ettei suhde tämän seurauksena vakavammin vaurioidu.
Tietysti ammattiapu on hyvä ratkaisu jos sen saa toimimaan, se on käytännössä mahdollista ja toinen suostuu siihen, mutta minusta asioille tulisi tosiaan olla muutakin tehtävissä kuin joko se, keskustelu tai sitten ero.