Näin "vaarallinen" on sikainfluenssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Mä just tänä aamuna uutisia radiosta työmatkalla kuunnellessani tulin ajatelleeksi, että jospa koko sikaflunssauutisointi onkin jonkin sorttista propagandaa - ja sitten myöhemmin luin tuon ko. uutisen. Minusta sitä tautia liioitellaan nyt jostain syystä.

Itse olin aivan ylihysteerinen tipuflunssasta muutama vuosi sitten ja olen niin onnellinen siitä, että pääni on järkevöitynyt sen jälkeen. Luojan kiitos olen saanut perspektiiviä näihin juttuihin. On täällä semmoisia avauksia ja tekstejä välillä. Ihmiset ei yhtään tunnu tajuavan lukemaansa.

Mulla ei muuten ole ikinä ollut influenssaa. Toivottavasti ei tule nytkään.

Tauti ON vaarallinen raskaanaoleville ja kroonisesti sairaille, joihin itse kuulun. Lääkitykseni takia minulle on jopa perusflunssa vaarallinen, joten kauhulla odottelen kuinka käy.

Espanjassa kuoli nuori, terve odottaja tähän tautiin n. kk sitten, mutta vauva saatiin pelastettua....

Mulle iski eilen flunssa. Kurkku hiukan kipeä, kova nuha ja yskä, ei kuumetta. Ja vaikka mä käsittelen noita sikainfluenssaepäilynäytteitä töissä ja kuljen osastolla, jossa todettuja tartuntoja hoidetaan, en siltikään panikoi, että tässä tämä sitten oli. Ennemmin uskon siihen, että sain flunssan viikonloppuna ihmismassasta huvipuistossa.

Kyllä sikainfluenssa on tietysti vaarallinen ja varsinkin, kun se kulkee maanosasta toiseen helpostikin. Mutta joku järki täytyy pitää mukana eikä heti ensimmäisestä aivastuksesta epäillä, että nyt on varmaankin sikaa. Ympäri vuoden kulkee niin monta muutakin kulkutautia. Mutta aion silti hankkia koko perheelle rokotukset, jahka ne valmistuvat. Jos niitä siis saa tuosta vaan hankkia ilman, että kuuluu mihinkään riskiryhmään.

Minua lievästi ärsyttää juuri tämän taudin uutisointi. Ensin kerrotaan, että taas kuoli yksi ihminen H1N1 virukseen ja seuraavassa lauseessa sanotaan, että tauti ei ole normaalia influenssaa vaarallisempi. Jokaiseen flunssaan kuolee Suomessakin ihmisiä mutta ei heistä kirjoita, miksi siis nyt.

Mulla vaeltelee mieli ton asian suhteen, välillä pelottaa, välillä aattelen sen olevan ihan normi flunssa. Mulla on itsellä todettu sydämen läppävuoto ja se saa mun mielen sinne pelon puolelle, eli jos se minuun iskee niin onko se sitten menoa? Oon muuten harvoin kipeä, mutta viimeksi kevättalvella sairastama influenssa sai kyllä sängyn pohjalle pariksi päiväksi ja olo oli kamala. Ja tietty lapset huolettaa. Mutta ei se asia siitä mihkään muutu sitä vatvoessa, eli aika näyttää mitä tuleman pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Tauti ON vaarallinen raskaanaoleville ja kroonisesti sairaille, joihin itse kuulun. Lääkitykseni takia minulle on jopa perusflunssa vaarallinen, joten kauhulla odottelen kuinka käy.

Espanjassa kuoli nuori, terve odottaja tähän tautiin n. kk sitten, mutta vauva saatiin pelastettua....

Sillä oli astma.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä