Näin päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yhtenä päivänä pihalla eskarit ja muutama muukin isommista kiusasi yhtä näistä lapsista ja lopulta kun tou pieni hermostui ja heitti hiekkaa toisen silmille niin heti puuttui ryhmän hoitaja asiaan otti pojan kiinni ja kielsi tätä ja kun poika laittoi hanttiin niin l[u:
aittoi pojan maahan makaamaan ja oli itse polvillaan pojan selän päällä ettei poika pääse karkuun.[/u].

Mielestäni velvollisuutesi aikuisena ja ammattilaisena on ilmoittaa ainakin tästä tilanteesta ja erityisesti alleviivatusta toimintatavasta. Sekä päiväkodin esimiehen, mielellään esimiehen esimiehen ja lapsen vanhempien tulee saada tälläisesta menettelystä tieto. Eipä ihme, että on ongelmia lapsella. Eivätkä ne lähiaikoina tule helpottamaankaan. Joka alalla on mätämunia, erityisesti lasten kanssa toimivista on tehtävä ilmoitus asianmukaisesti ja pikapikaa. Siitä olemme kaikki vastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jes, kerrankin päiväkoditkin saa paskaa niskaan :kieh:
siellä ne teidän kullannuppunne on hoidossa ja oikein monen valvovan silmän alla lää lää lää, en ikinä veis lastani pph:lle sehän on yksin niiden lasten kanssa koko ajan ja kukaan ei tiedä mitä siellä tapahtuu lää lää

Ja sun ogelma oli mikä? Ai nii no tietennii se jotta iltalääke on ottamatta! Kipin kapin lääkekaapille ettei enemmän ala oireileen!

jep, kiitos "ystäväiseni" muistutuksesta, onkin ottamatta, miks sä otit tän asian näin? en mie sitä ihan noin tarkoittanut, kuten varmaan huomaisitkin jos lukisit nenääs pitemmälle :/

Ok, nenä ei näe kovin pitkälle, mitä/miten siis tarkoitit?

Alkuperäinen kirjoittaja MiniMyy:
Tän kirjotan tänne... kun kuitenki päiväkotiasiaan kuuluu.
Eli eilen kun menin hakemaan likkaa, (olivat olleet ulkona tiedä kuinka monta tuntia) hoksasin ettei yhdelläkään lapsella ollut kurahousuja jalassa! :o

Kotio ku päästiin, nii sai housuista sekä takista vääntää vedet pois että voi edes laittaa patterille kuivumaan.. :headwall:
Kipeeksihän nuo muksut vielä tulee, ku ei huolehdita.

Älytöntä toimintaa!

Tänään sit sanoin hoitajalle, et meittin pimulle kurikset jalkaan jos kerran ootte ulos menossa, ettei kipeeksi tule.

ai nykyajan vaatteita missään pattereilla kuivata, vai elätkö ihan jotain 90 lukua...

meidän päiväkodissa on kanssa ollut täysin ala-arvoista toimintaa, ja kaksi sijaistakin ovat mulle sanoneet että siihen paikkaan eivät veisi omia lapsiaan... olisi kiva tietää kyllä mikä päiväkoti on kyseessä... itse ollaan juuri miettimässä josko haetaan toiseen päikkäriin.

:/

elikkäs tarkoitin tämän kirjoitukseni lähinnä huomautuksena/muistutuksena/vittuiluna vastineeksi siitä miten täällä aina asetellaan nämä hoitomuodot vastakkain ja aina saa lukea siitä kuinka pk:ssa asiat on niin hyvin ja pph:ssa miten sattuu, tokikin ihmisillä on erileisia kokemuksia molemmista, mutta yleensä hyökätään pph:oa vastaan juurikin tuolla asetelmalla, että pk:ssa on useampia valvovia silmiä ja lapsia ei voi kohdella miten sattuu, mutta tulipa nyt todettua tämäkin "paskapuheeksi" kun ap otti asian puheeksi, ymmärsitkö pointtini? :ashamed:

:/

elikkäs tarkoitin tämän kirjoitukseni lähinnä huomautuksena/muistutuksena/vittuiluna vastineeksi siitä miten täällä aina asetellaan nämä hoitomuodot vastakkain ja aina saa lukea siitä kuinka pk:ssa asiat on niin hyvin ja pph:ssa miten sattuu, tokikin ihmisillä on erileisia kokemuksia molemmista, mutta yleensä hyökätään pph:oa vastaan juurikin tuolla asetelmalla, että pk:ssa on useampia valvovia silmiä ja lapsia ei voi kohdella miten sattuu, mutta tulipa nyt todettua tämäkin "paskapuheeksi" kun ap otti asian puheeksi, ymmärsitkö pointtini? :ashamed:

Kiitos kysymästä, kun nyt rautalangasta väänsit niin ymmärsin. Sori, on vaan hermo niin piukeella kun liipas tää aihe niin läheltä...Päikkärissä menny aaaaaivan loistavasti mutta uuden tädin tultua kaikki onkin aivan päin p.ersettä....

Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Alkuperäinen kirjoittaja Yhtenä päivänä pihalla eskarit ja muutama muukin isommista kiusasi yhtä näistä lapsista ja lopulta kun tou pieni hermostui ja heitti hiekkaa toisen silmille niin heti puuttui ryhmän hoitaja asiaan otti pojan kiinni ja kielsi tätä ja kun poika laittoi hanttiin niin l[u:
aittoi pojan maahan makaamaan ja oli itse polvillaan pojan selän päällä ettei poika pääse karkuun.[/u].

Mielestäni velvollisuutesi aikuisena ja ammattilaisena on ilmoittaa ainakin tästä tilanteesta ja erityisesti alleviivatusta toimintatavasta. Sekä päiväkodin esimiehen, mielellään esimiehen esimiehen ja lapsen vanhempien tulee saada tälläisesta menettelystä tieto. Eipä ihme, että on ongelmia lapsella. Eivätkä ne lähiaikoina tule helpottamaankaan. Joka alalla on mätämunia, erityisesti lasten kanssa toimivista on tehtävä ilmoitus asianmukaisesti ja pikapikaa. Siitä olemme kaikki vastuussa.

Yritin tänään tavoitaa päiväkodin esimiestä siin onnistumatta. Pahoin kumminkin pelkään ettei sijaisen sana paljon paina kun vieressä oli kaksi vakituista hoitajaa ja molemmat olivat sitä mieltä että lapsi on ihan kamala.
Olen aina luuluut että päiväkodin velvollisuus on järjestää näille erityislapsille tarvittavat tuet omat avustajat ym... mutta tuolla ei ainakaan näkynyt.
Tuli tunne että näitä erityis lapsia vaan säilötää koulun alkua odotellessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Yhtenä päivänä pihalla eskarit ja muutama muukin isommista kiusasi yhtä näistä lapsista ja lopulta kun tou pieni hermostui ja heitti hiekkaa toisen silmille niin heti puuttui ryhmän hoitaja asiaan otti pojan kiinni ja kielsi tätä ja kun poika laittoi hanttiin niin laittoi pojan maahan makaamaan ja oli itse polvillaan pojan selän päällä ettei poika pääse karkuun.
Jäin miettimään että onko tämä nyt ihan oikeasti ammattimaista käytöstä.

Olen itsekin ollut todistamassa tällaista "rauhoituskeinoa" erään päiväkodin läheisyydessä. Päiväkodin täti istui maassa selällään makaavan pojan päällä pitkän aikaa. Välillä hän sanoi pojalle, että "Heti kun rauhoitut, pääset pois." En tiedä miten kauan poika maassa makasi, koska lähdimme jonkun ajan kuluttua pois, mutta ainakin 20-30 minuuttia. Sen muistan ajatelleeni, että kukakohan vahtii tällä aikaa niitä muita ryhmään kuuluvia lapsia, kun tämän yhden hoitajan aika meni 100 %:sti tähän yhteen kiukuttelevaan lapseen. Olivat nimittäin leikkimässä yleisellä puistoalueella, joka ei ole edes aidattu ja vieressä kulkee erittäin vilkasliikenteisiä teitä. :o

Holding-ote, eli kunhan lapsi rauhoittuu, hän pääsee irti. Vaikkakin päällä istuen, se ote pidetään. Olen itse ollut joskus tilanteessa, jossa pitelin lasta tiukasti ja isommat lapset tulivat rauhallisesti näyttämään kirjasta, mikä pitikään tehdä. Minä siinä nyökkäilin, että tuo sivu ainakin ja tuohon tehtävään asti odota, kunnes ehdin apuun. =)

Näyttää hurjalta juu, mutta toisia ei saa satuttaa, ei vaikka kuinka olisikin päivähoidossa/koulussa/eskarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Yhtenä päivänä pihalla eskarit ja muutama muukin isommista kiusasi yhtä näistä lapsista ja lopulta kun tou pieni hermostui ja heitti hiekkaa toisen silmille niin heti puuttui ryhmän hoitaja asiaan otti pojan kiinni ja kielsi tätä ja kun poika laittoi hanttiin niin laittoi pojan maahan makaamaan ja oli itse polvillaan pojan selän päällä ettei poika pääse karkuun.
Jäin miettimään että onko tämä nyt ihan oikeasti ammattimaista käytöstä.

Olen itsekin ollut todistamassa tällaista "rauhoituskeinoa" erään päiväkodin läheisyydessä. Päiväkodin täti istui maassa selällään makaavan pojan päällä pitkän aikaa. Välillä hän sanoi pojalle, että "Heti kun rauhoitut, pääset pois." En tiedä miten kauan poika maassa makasi, koska lähdimme jonkun ajan kuluttua pois, mutta ainakin 20-30 minuuttia. Sen muistan ajatelleeni, että kukakohan vahtii tällä aikaa niitä muita ryhmään kuuluvia lapsia, kun tämän yhden hoitajan aika meni 100 %:sti tähän yhteen kiukuttelevaan lapseen. Olivat nimittäin leikkimässä yleisellä puistoalueella, joka ei ole edes aidattu ja vieressä kulkee erittäin vilkasliikenteisiä teitä. :o

Holding-ote, eli kunhan lapsi rauhoittuu, hän pääsee irti. Vaikkakin päällä istuen, se ote pidetään. Olen itse ollut joskus tilanteessa, jossa pitelin lasta tiukasti ja isommat lapset tulivat rauhallisesti näyttämään kirjasta, mikä pitikään tehdä. Minä siinä nyökkäilin, että tuo sivu ainakin ja tuohon tehtävään asti odota, kunnes ehdin apuun. =)

Näyttää hurjalta juu, mutta toisia ei saa satuttaa, ei vaikka kuinka olisikin päivähoidossa/koulussa/eskarissa.

Itse en ole koskaan joutunut moista tekemään mutta harva pystyy enää 5-6 v. pitämään sylissään kun se raivokohtaus tulee. Jopa erityisopettajat joutuvat välillä esim. istumaan lapsen päällä kuten Jätkäkin tuossa mainitsi.
Mä uskon että vanhemmista se tuntuu kamalalta mutta lapsi pitää saada rauhoittumaan ja siinä saattaa mennä se 30 min kuten joku tuolla mainitsi.

Yhteistyössä