Näin Kelalta huijataan rahaa!!! - Härskeimmät kikat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyi

Vieras
Talousvaikeudet ajavat perheitä väärinkäyttämään sosiaalietuuksia. Kelan ja kaupungin sosiaalitoimen väki kertoo Helsingin Sanomien printtilehdessä Suomen yleisimmistä ja härskeimmistä tukikikoista.

Kenties törkein esimerkki tulee erään sosiaalityöntekijän suusta.

- Eräs sosiaalitoimen naisasiakas esitti kuitin maksamastaan vuokrasta joka kuukausi, mutta hän olikin siirtänyt vuokrarahat toiselle omalle tililleen. Kun vuokranantaja alkoi vaatia vuokrarahoja, sosiaalitoimiston oli pakko maksaa rästiin jääneet vuokrat, koska naisella ei ollut yhtään rahaa ja muuten perhe olisi joutunut taivasalle, hän sanoo HS:lle nimettömänä.

Työ- ja elinkeinotoimiston virkailija kertoo äideistä, jotka ilmoittautuvat vanhempainvapaan päätyttyä työttömiksi työnhakijoiksi. He jäävät käytännössä työttömyyspäivärahalla hoitamaan lasta kotiin, koska päiväraha on huomattavasti suurempi kuin kotihoidontuki.

- Meillä on asiakkaana moniongelmaisia perheitä, joissa on monta lasta. Vanhemmat ovat kertoneet, että he tekevät lisää lapsia sopivin väliajoin vain siksi, että lapsilisät ja muut sosiaalietuudet elättävät perheen, eräs diakoniatyöntekijä kertoo HS:lle.

Kelan asumistuesta vastaava etuuspäällikkö Heli Santamala sanoo HS:lle, että jossain määrin yleistä on niin sanottu postilokerokikkailu. Siinä perheenjäseniä muutetaan pois kirjoilta perheen vakituisesta asunnosta. Näin ruokakunnan tulot putoavat selvästi ja asuntoon jäävä saa enemmän tukia.

Tällaisessa tilanteessa erillään asuvien puolisoiden on myös mahdollista saada enemmän työmarkkinatukea.

Kaupunkien sosiaalitoimissa tunnetaan uusioperheitä, joiden vanhemmat ovat asuneet kimpassa jo vuosia, mutta osoitteet on pidetty tukien saamisen takia erillään.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/98428-hs-nain-kelalta-huijataan-rahaa-harskeimmat-kikat

Lakimuutosta kehiin, ja huijareille kunnon rangaistukset! Sakkoja noille persaukisille lienee turha määrätä, joten jonkinlaista yhteiskuntaa palvelevia toimintoja noille, esim. roskia keräämään tienpientareilta tms. Ja lapset otettava huostaan, jotta oppisivat ihmisten tavoille eivätkä loisisi muiden kustannuksella kuten vanhempansa!

Eikö näistä pututa täällä palstallakin lähes päivittäin? Moni tuntee perheen, jonka isä asuu muualla, jotta äiti saa elatukset ja yh-korotukset, enemmän asumistukea jne...Sitten kun toiset neuvovat käräyttämään ko. perheen, tulee heti viisi huutamaan, että ei se mitään auta...

Työ- ja elinkeinotoimiston virkailija kertoo äideistä, jotka ilmoittautuvat vanhempainvapaan päätyttyä työttömiksi työnhakijoiksi. He jäävät käytännössä työttömyyspäivärahalla hoitamaan lasta kotiin, koska päiväraha on huomattavasti suurempi kuin kotihoidontuki.

Ei tämä minusta mitenkään huijaamista ole. Itse olin puolivuotta työtön kotiäiti ja jos olisin jäänyt odottamaan työkkärin tarjouksia olisin edelleen kaksi vuotta myöhemminkin. Useimmat tuntemani kyllä ihan oikeastikin hakevat töitä, vaikka olisivat kotona vuodenkin. Tietyillä aloilla kun työt on todella tiukassa tai niitä on jaossa vain tiettyyn aikaan vuodesta. Esim. luokaopettajan on aika vaikea työllistyä kesken lukuvuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea ihmiset luulee...:
me asutaan miehen kanssa eri osoitteissa mut ei kyllä rahan takia....

No ei tässä erillään asumisessa olekaan mitään väärää, ellei siitä hyödy taloudellisesti ja esim. ilmoittaudu yksinhuoltajaksi ja niin edelleen. On aivan eri asia!

Mistä minä voin tietää kestääkö meidän suhde vai ei,kamala edestakaisin muuttaminen sitten jos ei synkkaa kuitenkaan.
Paljon parempi vaihtoehto pitää omat asunnot ja asua erillään.
Eipä tarvi ainakaan muuttaa edestakaisin jos riita tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea ihmiset luulee...:
me asutaan miehen kanssa eri osoitteissa mut ei kyllä rahan takia....

No ei tässä erillään asumisessa olekaan mitään väärää, ellei siitä hyödy taloudellisesti ja esim. ilmoittaudu yksinhuoltajaksi ja niin edelleen. On aivan eri asia!

paitsi että meillä on lapsi ja yhteishuoltajuus silti kela maksaa mulle yh-korotusta niin kauan kun asutaan eri asunnoissa. mikä tuntuu hieman typerältä yritin saada sen korotuksen poistettua mutta kela ei suostunut...

Alkuperäinen kirjoittaja no minua eui kukaan voi pakottaa kirjoille miehen kanssa samaan asuntoon:
Mistä minä voin tietää kestääkö meidän suhde vai ei,kamala edestakaisin muuttaminen sitten jos ei synkkaa kuitenkaan.
Paljon parempi vaihtoehto pitää omat asunnot ja asua erillään.
Eipä tarvi ainakaan muuttaa edestakaisin jos riita tulee.

Mutta et varmaankaan ole ilmoittautunut yksinhuoltajaksi?

Tämähän on tällä palstallakin ihan yleinen käytäntö...

Tähän voisin sanoa, että ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. Oikeasti vaikeassa tilanteessa olevat jäävät näiden taitavien huijareiden varjoon. Joskus näistä tiedetään yleisesti, mutta keinot muutoksiin on aika vähissä. Aina asiakkaalla joku porsaanreikä johon vedotaan

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Ei tämä minusta mitenkään huijaamista ole. Itse olin puolivuotta työtön kotiäiti ja jos olisin jäänyt odottamaan työkkärin tarjouksia olisin edelleen kaksi vuotta myöhemminkin. Useimmat tuntemani kyllä ihan oikeastikin hakevat töitä, vaikka olisivat kotona vuodenkin. Tietyillä aloilla kun työt on todella tiukassa tai niitä on jaossa vain tiettyyn aikaan vuodesta. Esim. luokaopettajan on aika vaikea työllistyä kesken lukuvuoden.

Jäänyt odottamaan? Siis oikeastiko joku työtön vaan istuu kotona ja odottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Tämähän on tällä palstallakin ihan yleinen käytäntö...

Ja ihan sallittua ja lain mukaista. Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että äiti on valmis vastaanottamaan työn/koulutuspaikan sellaisen saadessaan.

Just mietittiin miehen kanssa sitä, että pitäis varmaan erota ja asua mukamas eri osoitteissa, niin ei tarvisi joka senttiä laskea. Nyt on BRUTTOtuloja juuri ja juuri sen verran ettei saa tukia, mutta eipä ph-maksuissa katsota nettotuloja eikä esim vuokramenoja, joten hyvä että jotenkin pärjätään. Jos minä pienipalkkaisempi jäisin työttömäksi, niin rahaa olisi enemmän käyttöön. Hienosti järjestetty Suomessa nämä asiat.

Yhteistyössä