Naimisiinmenosta

Miksi jotkut menee edellisenä päivänä naimisiin maistraatissa ja sit seuraavana päivänä kirkossa siunataan????? Mikä tarkotus sillä maistraatissa vihkimisellä sit niinku on? Miks ei riitä pelkkä kirkko? Tuli vaan mieleen ku katon noita satuhäitä ku tulee uusintana.
 
Liinuska74
Voin olla väärässä, mutta mulla on käsitys, että jos molemmat ei kuulu kirkkoon, ei saa kirkollista vihkimistä. Mutta toisen kuuluminen kirkkoon oikeuttaa sitten saamaan kirkon siunauksen (tai kirkollisen siunauksen) jo solmitulle avioliitolle.
Yhdentuttavan puheesta käsitin heidän saaneen kirkossa siunauksen, vaikka kumpikaan ei kuulunut kirkkoon, mutta tunnustivat silti kristillistä uskoa.
 
näin

Jos toinen ei kuulu kirkkoon, ei voida kirkossa pelkästään vihkiä. Maistraatissa pari menee siis virallisesti naimisiin ja kirkossa voidaan hoitaa siunaus avioliitolle.
 
Jos pariskunnasta toinen ei kuulu kirkkoon tai ei ole käynyt rippikoulua ei vihkimistä voida suorittaa kirkossa mutta avioliiton siunaamisen kyllä. Siksi jotku käyvät ensin maestraatissa vihittävinä ja sitten menevät "naimisiin" kirkossa (hakevat siis sen siunauksen).
 
Me kuuluuttiin molemmat kirkkoon kun mentiin maistraatissa naimisiin ja olisi ollu mahollista mennä vielä kirkkoon siunattavaksi mutta ei.. mutta siis periaatteessa siinä on vaan tuo kirkollinen siunaus jos tosiaan vaikka toinen ei kuulu kirkkoon ja toinen kuuluu
 
Samaa mietin minä ohjelmaa kattoessani. Kun kerran halusivat kirkollisen siunauksen liitolleen, niin miksi siihen nyt vielä piti maistraatissa vihkiminen sotkea?! Sitten kun ja jos joskus suostun naimisiin menemään, niin maistraatissa se tulee tapahtumaan, eikä siitä kukaan tule tietämään(jos se vaan meistä kiinni on). Ei tule sormusta, ei vaihdu sukunimi, eikä sitä kirkossa kuuluteta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:25 sh-äiti kirjoitti:
Samaa mietin minä ohjelmaa kattoessani. Kun kerran halusivat kirkollisen siunauksen liitolleen, niin miksi siihen nyt vielä piti maistraatissa vihkiminen sotkea?! Sitten kun ja jos joskus suostun naimisiin menemään, niin maistraatissa se tulee tapahtumaan, eikä siitä kukaan tule tietämään(jos se vaan meistä kiinni on). Ei tule sormusta, ei vaihdu sukunimi, eikä sitä kirkossa kuuluteta.
No just siks kun toinen heistä ei kuulu kirkkoon. Kirkossa ei näinollen voida vihkiä vaan saada vaan siunaus liitolleen.
 
Koska kirkossa ei voi kaikki suhdetta virallistaa. Siksi pitää käydä maistraatissa virallistuttamassa suhde, ja sitten voi järjestää kivan tapahtuman kirkossa, jolla ei ole virallisesti mitään merkitystä.
 
Yleensä jos menee maistraatissa naimisiin, niin se on se avioliiton virallinen osuus, eli tekee liitosta lainvoimaisen. Ja näin tehdään mikäli ei haluata kirkollista vihkimistä. Jos on jo maistraatissa vihitty, niin kirkossa vain siunataan liitto, ei vihitä uudelleen. Se miksi joku haluaa tuon siunaamisen on sitten ihan joakisen oma valinta.. ei siihen ole mitään yleispätevää versiota.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:36 Karussa kirjoitti:
:eek: Mä oon aina luullut että kirkossa voidaan vihkiä vaikka toinen ei kuulu kirkkoon.
Nytpähän tiedän. :D
No mä oon kyllä aina kans luullu ja mulle kyllä on myös sanottu että kirkossa voi vihkiä vaikka vain toinen kuuluisi kirkkoon. Kaipa sekin sitten on muuttunu nykyään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:38 JuiceFani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:36 Karussa kirjoitti:
:eek: Mä oon aina luullut että kirkossa voidaan vihkiä vaikka toinen ei kuulu kirkkoon.
Nytpähän tiedän. :D
No mä oon kyllä aina kans luullu ja mulle kyllä on myös sanottu että kirkossa voi vihkiä vaikka vain toinen kuuluisi kirkkoon. Kaipa sekin sitten on muuttunu nykyään.
Kyllä se on aina ollut noin, ainakin niin kauan kuin itse muistan. Mutta onhan siinä eroja toki eli tietyt kristilliset yhteisöt saattaa olla niin että hyvksyvät että kuuluu johonkin vastaavaan yhteisöön ja silloin voivat vihkiä =) Lain tulkinnasta en osaa sanoa...
 
Hanskin mamma harmaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:41 Piipi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:38 JuiceFani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:36 Karussa kirjoitti:
:eek: Mä oon aina luullut että kirkossa voidaan vihkiä vaikka toinen ei kuulu kirkkoon.
Nytpähän tiedän. :D
No mä oon kyllä aina kans luullu ja mulle kyllä on myös sanottu että kirkossa voi vihkiä vaikka vain toinen kuuluisi kirkkoon. Kaipa sekin sitten on muuttunu nykyään.
Kyllä se on aina ollut noin, ainakin niin kauan kuin itse muistan. Mutta onhan siinä eroja toki eli tietyt kristilliset yhteisöt saattaa olla niin että hyvksyvät että kuuluu johonkin vastaavaan yhteisöön ja silloin voivat vihkiä =) Lain tulkinnasta en osaa sanoa...
ja sit tässä meidän "valtakirkossa" on vielä se, että pitää olla se rippikoulu käytynä et saa sen kirkollisen vihkimisen... vaikka aikas harva kai rippikoulun nykyään väliin jättää...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:21 Hiipiliini kirjoitti:
Toinen ei kuulu kirkkoon niin silloin saa vaan kirkolta siunaamisen ei vihkimistä.
Meillä ei mies kuulunut kirkkoon ja silti päästiin kirkossa naimisiin ilman mitään maistraatteja,piti vaan todistaa että se kuuluu hell.srk:an..Tuossa se vivahde-ero. ;)
 
Jii
Täällä lukee että jos toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan, voidaan heidät vihkiä kirkollisesti:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DD9DF26C990EE54CC225708400437210?OpenDocument&lang=FI
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:59 Jii kirjoitti:
Täällä lukee että jos toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan, voidaan heidät vihkiä kirkollisesti:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DD9DF26C990EE54CC225708400437210?OpenDocument&lang=FI
Just noin =)
 
hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:57 mimmali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:21 Hiipiliini kirjoitti:
Toinen ei kuulu kirkkoon niin silloin saa vaan kirkolta siunaamisen ei vihkimistä.
Meillä ei mies kuulunut kirkkoon ja silti päästiin kirkossa naimisiin ilman mitään maistraatteja,piti vaan todistaa että se kuuluu hell.srk:an..Tuossa se vivahde-ero. ;)
Me taas ei päästä kirkossa naimisiin, sillä vain minä kuulun kirkkoon (ja olen riparini käynyt).

Miestä ei ole koskaan edes kastettu eikä se ole koskaan mihinkään uskontokuntaan kuulunut.

Joten maistraatti kutsuu (ja mahdollisesti kirkossa siunaus jälkikäteen). Ei ole järkeä tuota kirkkoon liittää ja riparia vielä läpikäyttää yhden naimisiinmenon vuoksi. ;)
 


Kirkossa saa mennä naimisiin vaikka toinen ei olisikaan ev.lut. tai käynyt rippikoulua,JOS se toinen todistaa että kuuluu johonkin muuhun kristilliseen seurakuntaan..(hell.srk,evankeliset,vapaakirkko..)

EDIT:Hups,joku olikin saman asian jo sanonut.
:D

<br><br>
 

Yhteistyössä