\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 15:06 mother kirjoitti:
Kiitos ehdotuksista!

surffailin netissa jatettyani juttuni tanne ja ihastuimme naantaliin, joten ainakin muumimaailma tulee varmasti kaytya. Tiedatteko, onko naantali kuinka suosittu kesakaupunki ja onko siella leirinta-alueita ja minkalaisia ovat?
Naantali on suosittu kesäkaupunki, jossa kuulema on hieno leirintä alue. Itse asumme sen verran lähellä (oiskohan jotain 70 km) että ei ole leirintä aluella koskaan käyty, mutta välillä käydään Naantalissa syömässä ja joka kesä tietysti Muumimaailmassa.
Naantalin vanhakaupunki on ahdas autolla, itseasiassa sinne ei edes pääse autolla, eli vaan asukkaat saa ajaa sinne. Parkkipaikatkin tuooaavat olemaan täynnä hienolla ilmalla. Mä olen tavannu jättää auton vähän matkan päähgän Spar-marketin pihaan, joka on ihan Muumiparkin vieressä. Muumiparkista kulkisi toki bussi, mutta minusta on helpompi liikkua rattaiden kanssa kilometri kävellen, kun jonottaa täyteen bussiin, ahtautua sinne ja taas kerätä rattaat ja lapset sieltä ulos -nopeampikin tapa kävely on

. Sitäpaitsi jos en väärin muista, niin tossa Muumimaailman parkituksessa on pahan kerran rahastuksen maku, kaikki maksaa erikseen, parkkimaksu ja kuljetus parkkipaikalta vanhaan kupunkiin!
Muumimaailman kanssa samassa saaressa on mukava uimaranta jossa on myös saunat (2 euroa/hlö) ja johon siis pääsee ilman Muumimaailman ranneketta. Rannalla on myös hyvä grillaupaikka mutta grillattavat pitää ottaa mukaan, muistaakseni rannan kioskista ei saa edes makkaraa.
Olen tuosta Muumimaailmasta ja Naantalin ihanista terassiravintoloista tässä kesän aikana jo ainakin pari kertaa tälle palstalle kirjoittanut, mutta ylistänpä viellä kerran sitä viimeistä terassia ennen Muumimaailmaa. Kokopäivän (11-22) puffet ja ihan kohtuu hintaan, kalleimmillaan 14,50 hlö, kellonajasta ja viikonpäivästä riippuen.
Naantalin ja Turun välillä risteilee höyrylaiva Ukkopekka, mutta siitä en tiedä enempää, kun että kuuluu joihinkin Muumimaa paketteihin yö jossain Turun hotellissa ja matka Turusta Naantaliin Ukopekalla.
Turun linna on muuten meidän lapsille ainakin ollu paikka, josta he pitävät, varsinkin 8-vuotias tyttö on kovin ihastunut siihen, eli sieltä löytyy sellaista kevyttä kulttuuria. Myös Luostarinmäen käsityöläismuseo on hieno elämys, vaikka ei varsinaisesti museoista perusta. Se on alue, joka jäi jäljelle viimeisessä turun palossa, mutta en kyllä muista edes vuosilukua. Pienia turvekattoisisa mökkejä mahdollisen alkuperäisessä asussa. Turussa ehdoton piknik paikka on Kupittaan seikkailupuisto.
Jos haluaa tutustua elämään 50-luvun suomessa, Kuralan kylämäellä on toimiva maatila, joka on samalla museo/retkikohde. Lapset oli siellä luokkaretkellä ja tykkäs, mitä mä kyllä tavallaan ihmettelen, kun itse maalla asuvana muo ei kiinosta yhtään. Kuvittelen, ettei suuresti poikkea tuosta omasta kotipihasta
Tulipas romaani, mutta tosiaan, toi Naantali (ai juu, sielähänon pressan kesäasuntoki, jonka puutarhaan pääsee) on meidän sellainen päivän lomakohde, eli kun ei ehditä kesälomalle, mennään päiväksi naantaliin.