Näetkö/huomaatko sinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Lucianpäivä lähestyy ja tuumailin herkkukoreja, joita Lucceaamuna lapset vievät tervehdykseksi joillekin.

Perinteisesti meiltä on viety moiset muutamalle vanhemmalle ihmiselle, joiden tiedämme olevan taloudellisesti tiukoilla tai vaikka erityisesti arvostavan kotona leivottua, mutta jo sen verran iäkkäitä, etteivät enää jaksa itse leipoa.

Tälle palstalle "kotiutumiseni" myötä olen kuitenkin alkanut miettimään etä myös nuorissa perheissä voi hyvinkin olla aidosti tarvitsevia ja sellaisia jotka arvostaisivat joululimppuja, pullaa, hilloja, mehuja jne.
Ihan kiva olisi koota kori lapsiperheellekin.
Mutta mistä sen ulkoapäin tietää, jotta kenelle?
Miten erottaa ilahtuvat sellaisista jotka mielummin leipovat itse omat limppunsa?
Näetkö/erotatko sinä?

Viimeksi muokattu:
Olen 2 lapsen työtön yh ja ystäväni joka on tietoinen tästä teki ihanan teon ja antoi minulle "joulukassin" jossa jauhoja, voita , säilykekurkkua, pähkinäärusinaa, suklaata jne..j aolisi kuulemma kinkunkin ostanut mutta sen oli itse jo hankkinut..kysyi että haluanko leipomis vai ruokatarvikkeita j a pyysin leipomis.olivat päättäneet miehensä kanssa että tänä vuonna antavat yhdell eköyhälle perhelle tällaisen joululahjan j a tiesi etten minä loukkaannu siitä vaan otan kiitollisena vastaan ja toivottavasti voin ensi vuonna tehdä heille jotain yhtä ihanaa.

Mä en ikinä käy ruokkimaan muita. Menkööt diakonin luo. En vois ajatellakaan antavani mitään. Ei ole mun ongelma jos joku on köyhä. Itse köyhät ovat tilanteeseensa joutuneet. Menkööt töihin mutta minulta ei heru mitään

Siis onko tuo jokin tapa vai?

On aika yleinen tapa täällä päin maata.
Emme ole suinkaan ainoa lapsiperhe joka Lucia-aamuna täällä korien kanssa kulkee.

Tiedän ettei itä- ja eteläsuomessa samaa tapaa ole eli lyhyt selostus:
13.12 lapset pukeutuvat joku Luciaksi, osa tähtipojiksi ja - tytöiksi. He kiertävät aikaisin aamulla muutamassa talossa ja vievät "valon" (kynttilöitä, herkkukorin, hyvää mieltä) ja laulavat Lucialaulun.
Vähän vastaava kuin pääsiäistrullien kierto, paitsi että nyt ei saada namuja vaan annetaan leipää/pullaa/mitä lie.

Mulle kerran yx yritti antaa jonku korin jossa oli ruokaa. Ei jumankauta sanoin ja paiskasin korin parvekkeelta ruokineen alas. Mitään sairaampaa lahjaa en koskaan ole saanut. Ja jos joku vielä tekee saman niin survon sen antajan naamalle.

On aika yleinen tapa täällä päin maata.
Emme ole suinkaan ainoa lapsiperhe joka Lucia-aamuna täällä korien kanssa kulkee.

Tiedän ettei itä- ja eteläsuomessa samaa tapaa ole eli lyhyt selostus:
13.12 lapset pukeutuvat joku Luciaksi, osa tähtipojiksi ja - tytöiksi. He kiertävät aikaisin aamulla muutamassa talossa ja vievät "valon" (kynttilöitä, herkkukorin, hyvää mieltä) ja laulavat Lucialaulun.
Vähän vastaava kuin pääsiäistrullien kierto, paitsi että nyt ei saada namuja vaan annetaan leipää/pullaa/mitä lie.

ok, no täällä itäpuolella ei tosiaan tuota tapaa tunneta, eka kerta kun kuulin mutta tuo kuulostaa kivalta :)

Joistain myönnän tulevan sellainen vaikutelma että voisivat tuollaisen tarpeessa olla (perhekahviloissa jne. tapaamia ihmisiä), mutta en tosiaan tiedä miten reagoisivat. Luulen että suurin osa avuntarvitsijoista joko peittää tarpeensa todella hyvin tai uskaltaa suoraan pyytää sitä muualta, pikkulapsiperheistä puhuttaessa. Ei ole täälläpäin sellaisia kontakteja että tietäisin taustoja :)

Joistain myönnän tulevan sellainen vaikutelma että voisivat tuollaisen tarpeessa olla (perhekahviloissa jne. tapaamia ihmisiä), mutta en tosiaan tiedä miten reagoisivat. Luulen että suurin osa avuntarvitsijoista joko peittää tarpeensa todella hyvin tai uskaltaa suoraan pyytää sitä muualta, pikkulapsiperheistä puhuttaessa. Ei ole täälläpäin sellaisia kontakteja että tietäisin taustoja :)

Minäkään en osaa lapsiperheistä sanoa - edes tällä kylällä.
Jokusen perheen tiedän suhteellisen tiukoilla oleviksi mutta heidänkin lapsensa kulkevat viemässä lämpimäisiä eli hassulta tuntuisi heille koria viedä.

Tuli vain mieleen noista "hyvin vähän rahaa monen viikon elämiseen"-ketjuista, että varmasti osa lapsiperheistä jopa tiukemmilla kuin mummut ja papat joita tavallisesti muistamme...

Alkuperäinen kirjoittaja Hävetti antajan puolesta;22630999:
Mulle kerran yx yritti antaa jonku korin jossa oli ruokaa. Ei jumankauta sanoin ja paiskasin korin parvekkeelta ruokineen alas. Mitään sairaampaa lahjaa en koskaan ole saanut. Ja jos joku vielä tekee saman niin survon sen antajan naamalle.

Sääliä jotkut luonnehtii joskus miten luonnehtii, mutta minusta voisit tutkistella häpeäntunteitasi monipuolisemmistakin näkökulmista.

Minäkään en osaa lapsiperheistä sanoa - edes tällä kylällä.
Jokusen perheen tiedän suhteellisen tiukoilla oleviksi mutta heidänkin lapsensa kulkevat viemässä lämpimäisiä eli hassulta tuntuisi heille koria viedä.

Tuli vain mieleen noista "hyvin vähän rahaa monen viikon elämiseen"-ketjuista, että varmasti osa lapsiperheistä jopa tiukemmilla kuin mummut ja papat joita tavallisesti muistamme...

Täällä tuo on niin vieras tapa että vois ihan vaan ilahduttamisen ilosta sanoa tuoneensa korin eli ei tarttis puhua mitään siitä että kenellä on ollu vaikeeta ja rahat tiukilla.

Hienot kuvat. Meillä ei ole vastaavaa perinnettä, enkä kyllä uskalla viedä herkkukoria "taloudellisesti tiukoilla" olevalle perheelle tai siis sellaiseksi luulemalleni. :)
Luciaa kyllä "vietetään" koska kruunu löytyy, on se ollut miehenkin kutreilla. :D

Olette varmaan jotain ruuan jakajia. En minäkään antaisi omilla rahoilla ostettua kenellekään. Ostakoon jokainen ihan itse ruokansa. Jos ei rahaa ole, olkoon nälissään.

Yhteistyössä