Näen punaista kuullessani seuraavat sanat/sanonnat: vauva kainalossa, taapero...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallikalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heh, oisko kellään mitään uutta, tuorempaa tapaa solvata tällaisten ketjujen aloittajaa kuin "eikö sull isompia ongelmia ole?" tai "kantsii mennä puhumaan jollekin jos noin sanat ärsyttää"? Noi on niin kuultu.

Ai niin, ja tällä palstalla nyt on niin monenmoista aloitusta, että miten tämä nyt siitä eroaa? Ja voin kertoa myös luottamuksellisen salaisuude, että toisinaan mulla on myös ihan oikeita ongelmia, mutta eihän se tähän liity. Ette vain taida tajuta sitä. Ja minkä minä sille voin, että itse tykkäätte käyttää tuollaista kieltä ja joku toinen pitääkin sitä vähämielisenä. Teidän ongelmahan se silloin on, jos vituttaa se, että minä pidä suppareita ja taaperoa typerinä sanoina.

No aloitapa vastaamalla mun kysymykseen. :)

mulla tuli muuten ihan vakavasti puhuen semmonenkin ajatus mieleen ettà ehkà suomenkieli on lujaa vauhtia muuttumassa, ehkà sadan vuoden tààstà se t-paita onkin ihan virallisesti teeppari. evoluutiota?

Kohtalotoveri täällä! Meidän tyttö täytti juuri vuoden, ja siirtyi taaperosarjaan.
Me olemme vielä puhuneet vauvasta, mutta kai se täytyy alkaa puhumaan vaikka tytöstä.
Tosta taaperosta tulee sellanen vaappuva teletappi mieleen.
Kamalaa on myös se, että monet äidit alkavat puhumaan aikuisillekin pää kenossa lässyttäen. Kai se tapahtuu vahingossa, jos kaiken ajan viettää lapsen/ lasten kanssa.
Voi luoja, varjele minua tuolta!

[QUOTE="Mamma italiana";23308369]mulla tuli muuten ihan vakavasti puhuen semmonenkin ajatus mieleen ettà ehkà suomenkieli on lujaa vauhtia muuttumassa, ehkà sadan vuoden tààstà se t-paita onkin ihan virallisesti teeppari. evoluutiota?[/QUOTE]

Se on ihan normaalia kehitystä. Kieli muuttuu jatkuvasti.

Voipi olla niinkin, mutta siltikin huomattavasti vähä-älyisempää on käyttää noita sanoja. Jos tuollaisia sanoja päästää suustaan, niin on ihan turha itkeä, kun kukaan ei ota vakavasti. Ja eiväthän toki pelkät sanat aiheutakaan reaktioita, tietysti on olemassa enemmän ja vähemmän sopivia sanoja. Mut kyllähän se käytetty kieli vaan vaikuttaa siihen tulkintaan, jonka tekee vastapuolesta.

Kenenkään itseäänkunnioittavan naisen ei kannata käyttää tuollaista vähäjärkistä mammakieltä. Siinä vain saatta itsensä alennustilaan ja tekee itsestään muiden silmissä tyhmemmän kuin onkaan.

Voi sua. Onneksi sun kaltasias ei oikeasti ole paljoa.

[QUOTE="vieras";23308392]Se on ihan normaalia kehitystä. Kieli muuttuu jatkuvasti.[/QUOTE]

tiedàn ettà muuttuu, mutta suomenkieli voi muuttua tulevaisuudessa aika radikaalistikin, suuremmalla harppauksella siis. ehkà meillà on liian pitkià sanoja: terveydenhoitaja=terkkari, kirpputori=kirppis, ovulaatio=ovis, synnytyslaitos=synnàri, hiilihydtaatit=hiiari, piilolinssit=piilarit,

[QUOTE="Mamma italiana";23308417]tiedàn ettà muuttuu, mutta suomenkieli voi muuttua tulevaisuudessa aika radikaalistikin, suuremmalla harppauksella siis. ehkà meillà on liian pitkià sanoja: terveydenhoitaja=terkkari, kirpputori=kirppis, ovulaatio=ovis, synnytyslaitos=synnàri, hiilihydtaatit=hiiari, piilolinssit=piilarit,[/QUOTE]

anteeks nyt tuli jo lista virheitàkin ;)

Sä et vaan osaa arvostaa äitiyttä. ;) Ja tunteellisuutta. Sun mielestä pitää olla kylmä ja kova. =)

Aivan, voi minua. Ja äitiyden tulee johtaa kaikkien naisten kohdalla totaaliseen pään pehmenemiseen ja mammakielen käyttöön. Riippumatta siitä, millaista kieltä on tottunut käyttämään. Ja tunteellisuus ja äitiys tulee ilmaista muulle maailmalle vähämielisenä lässynläänä, muutenhan se taitaakin olla kylmää ja kovaa, vääränlaista äitiyttä.

tàà vielà ja vàhàn aiheen vierestàkin. làssytyksestà siis. minusta on epàmiellyttàvàà kuulla miten vanhuksille aletaan làssyttàà, eivàt he ole vàhà-àlyisià!!!! herttainen voi olla làssyttàmàttàkin

:D Mun mielestä ei ole vähä-älyistä ärsyyntyä sanoista ja sanonnoista.Uskoisin,että kaikilla on joitakin sanontoja,jotka jossain määrin ärsyttää vaikkei nyt punaista laittaiskaan näkemään.Tälläkin palstalla monesti on listattu sanainhokkeja yms.Eli mun mielestä ap on ihan normaali ärsytyksineen.

Mua ärsyttää se kun sanotaan,että joku asia on mahtavuutta.Se ei ole mahtavaa vaan mahtavuutta.Tai upeutta tai ihanuutta.Se jotenkin vaan särisee mun herkkään korvaan ärsyttävästi.

terveisin toinen vähä-älyinen sanoista ja sanonnoista ärsyyntyvä

[QUOTE="Mamma italiana";23308448]onks kenenkààn muun mielestà suomenkielen ààntàminenkin aikalailla muuttunut? minusta a:n ja ä:n vàlinen ero on hàviàmàssà[/QUOTE]

No ala muuta viserra. Ainaki taal stadis. :D

[QUOTE="Mamma italiana";23308417]tiedàn ettà muuttuu, mutta suomenkieli voi muuttua tulevaisuudessa aika radikaalistikin, suuremmalla harppauksella siis. ehkà meillà on liian pitkià sanoja: terveydenhoitaja=terkkari, kirpputori=kirppis, ovulaatio=ovis, synnytyslaitos=synnàri, hiilihydtaatit=hiiari, piilolinssit=piilarit,[/QUOTE]

No jaa. Se, että tietyt sanat ovat vakiintuneet kieleen lyhennetyissä muodoissaan, ei vielä riitä siihen, että viralliset muodot korvattaisiin. Tokihan kieli elää ja tulee uusia sanoja, mutta virallinen kommunikointikieli pitää olla olemassa. Lyhennökset eivät ole aina kovinkaan informatiivisia tai aiheuttavat sekaannusta, ja se saattaa estää niiden käytön virallisessa kielessä. Olisi myös aika outoa kirjoittaa esim. tieteelliseen artikkeliin/raporttiin "hiilareista" tai "synnäreiden" lakkauttamisesta.

[QUOTE="vieras";23308452]no ap ei varmaan ole saanut lapsia..[/QUOTE]

Mä olen, mutta mä en silti ollu "mami", eikä mulla ollu "masukkia", ei "vaavia", ei "tissitakiaista" eikä lapseni nukkunu "päikkyjä". Hyvin on pärjätty silti. :)

Yhteistyössä