NÄKÖ sumenee!! :-(

Onkohan tämä oikea osoite kysyä.

Siis raskaana viikoilla 30. Jo parin kuukauden ajan vasenta silmää on vaivannut näön sumentuminen ja olen laittanut sen raskauden piikkiin kunnes neuvola sanoi että ei kannata, lääkäriin mars, mutta sain ajan vasta viikon päästä ja nyt luin kauhukertomuksia netistä että näkö voi mennä lopullisesti viikoissa :'( Ja nyt panikoittaa että näkö menee lopullisesti. Oire on vain vasemmassa silmässä ja en näe lähes lukea sillä enää. Optikon mukaan näkö ei ole huonontunut vaan näkö on sumentunut. Silmä on optikon mukaan kuiva. Tippoja olen nyt käyttänyt ja ne entisestään sumentavat näköä. Pississä ei ole sokeria, hb 124, verenpaine on suht alhainen: yläpaine alle 100. Heikottaa ja niskat on jumissa, voikohan se vaikuttaa näköön. Joudun edelleen yökkimään joka päivä, siitä tulee ponnistuspainetta, voiko silmä "revetä". Silmässä ei ole mitään nokisadetta tai sahalaitaa tms. kuvioita, tuntuu vaan että olisi katsonut aurinkoon ja häikäistynyt ja ei näe kunnolla.

Vastaavia tuntemuksia/kokemuksia?
 
Mullahan on tosiaan ollut mitä eriskummallisempia oireita jo reippaat 10 vuotta johtuen mm. koko selkärangan lukoista ja toimintahäiriöistä joten en ihmettelisi jos tämä olisi uusi sellainen. Nyt on ranganaukaisujumppakin ollut koko raskauden tauolla. Vähän helpotti, jospa se olisi vain sellaista!

Äsken sanoi etsivä miss Marple telkussa että "tytöllä on tarkka näkö -taitaa syödä porkkanansa" ja aloin miettiä noita ruokahimojani: porkkanasalaatti, parsa, pinaatti, perinteinen voi, silakkalaatikko ja maksa :p (joita en ole uskaltanut syödä kun sanotaan että vauva ei tartte a-vitamiinia ja myrkkyjen takia)... mutta voiko raskaudessa kehittyä puute siitä ja voiko se iskeä vain yhteen silmään... =)
 
mulla meni edellisessä raskaudessa näkö aivan sumeaksi. en nähnyt edes uuden taulu tv:n tekstiteeveetä lukea :eek: optikoilla oli hirveitä jonoja, ja kun sain vauvan hoitoon, ei extempore-aikaa ikinä löytynyt. kun lapsi oli vuoden ja mä lopettanut imetyksen, vaiva meni itsestään ohi.

jossain oli tutkimus, jossa perusteltiin näön sumeneminen raskausaikana aika hyvin... hitto kun muistais missä se oli...

sä olet vissiin jo käynyt lääkärissä? jäi kiinnostamaan mitähän se sanoi sun oireesta...
 
Muakin kiinnnostaa, mitä näöllesi "kuuluu"?
Mitä silmätippoja käytät kuivasilmäisyyteen?

Itselläni kuivuu silmät vajaa vuosi sitten tehdyn silmien laserleikkauksen takia (femtolasik). Näkö on vasemmassa silmässä aivan huippu, mutta itsestäni on myös nyt tuntunut, että oikea on hieman sumentunut.
 
Sekä hormonitason muutokset että verenpainemuutokset (> silmänpohjan paine) voivat vaikuttaa näköön raskausaikana. Esim. Specsaversin sivulla on muutamalla lauseella tätä kommentoitu >KLIKKAA TÄSTÄ<. Olisipa mukava, jos tädyke palaisit palstalle kertomaan mitä lääkärisi asiasta sanoi.
 
Moi! meni aikaa selvittää unehtuneet tunnukset ja salasanat. Siis kummallisia muutoksia on ollu varmaan monellakin! En oo käyttäny tippoja koska ne edestäänkin sumentaa näköä ja ei tunnu auttavan, kertakäyttöampullisia alconin opti-tearsseja kokeilin ja nekin vaan ärsytti silmiä :cool:

Tosiaan silmälekurille oli hirmu jonot, mut sitten sainkin jo ajan suoraan silmäpolille ja uusi aika on ensi viikolla, mitään suurempaa oiretta selittävää ei nääs ole vielä selvinnyt :attn: Tutkimuksissa on päästy silmänpohjan tasolle, joista otettiin tarkat kuvat ja ei vikaa-vikaa-vikaa. Ei painetta, ei rappeumaa, ei repeytymää, ei verenpurkaumia. Ja silti onkkelma on sikäli paha etten näe vasurilla lukea esim. tietokoneen tekstiä olleskaan. Näkö on niinku sokeutunut kirkastuneella tavalla, kuin ois kattonu aurinkoon ja tarkka näkö mättää lähelle ja kauas. Minuu ihmetyttää kun vaan toinen silmä on ongelma, että voisko hormonit vimpauttaa vain toisen simmun. Verikokeet myös otettiin; mm. lihasentsyymit ja tulehdusarvot. Niska ja kallonpohja tosiaan on jumi edelleen kun en ole hierojalle ehtinyt-kerennyt-kyenyt-jaksanut :ashamed: Mutta ens viikolla siis tutkitaan jokatapauksessa tarkemmin näköhermoo, sitten edetään aivokuoreen ja luultavasti löydän itteni kallonkutistajalta :kieh: Psykofyysistä, juu-juu ;-) Tiedän että mulla on vitsku-hivenainepuutteita jo normisti saati nyt raskaana, mutta ei ainakaan vielä noi luontaislisävitskut (paljon tutkittu turvallinen tuote) ei oo auttanu.

No nin, jatketaan juttua ja tsemii arkeen kaikille vauvailijoille :heart:
 
ps. kiitti linkistäkin! muutenkin nää mun simmut on ollu pahat raskausajan, esmes jos illalla, kun on väsy, on mikään valo päällä vähänkin niin alan voida fyysisesti pahoin ja tulen kiukkuiseksi. Alussa se oli todella ongelma, kun oli kevätkin ja mulla valo koski kovasti tuohon otsan keskelle, silmien väliin, edes kasvoja ei voinut pestä ja myös aiheutti pahoinvointia :snotty: . veikkaan että tollanen tulee hormoneiden ja kallonpohjan lukkojen yhteisvaikutuksesta. Päälle kun kipataan veden- ja suolojen epätasapaino niin avot, ihana raskauskärvistelykoktaili on valmis! :headwall: :xmas:
 

Yhteistyössä