näkö häviää?!?!? apuaa!!!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Apua,siis tuntuu ku toisesta silmästä ois hävinny yhtäkkiä näkö puoliks tai menikö molemmistajkin vai mikä ihme :eek:
Tai siis tätäkään tekstiä kun en tahdo nyt nähdä lukee, tuntuu että vasenpuoli sanoista katoaa?
Raskaana olen,mutta voiko johonkin raskausmyrkytykseen liittyä pelkkä näköhäiriö vai mikä ihme tää vois olla nyt? verenpaineet on matalat olleet koko ajan eikä muutenkaan mitään häikkää ole ollut,viimeksi kävin nuvolassa eilen.
pitäskö soittaa johonkin vai seuraanko?
 
ap
mulla ei ole koskaan ollut migreeniä eikä nytkään särje päätä tms. mietin pitäskö soittaa eka äitille et jos se lähtis tuomaan verenpainemittaria vielä et sais sen rsekattua..kun tosiaan mitään muuta häikkää ei ole ja ollaan kolmisin lasten kanssa tässä nyt niin on vähän hankala lähteä päivystykseen ihan heti..
 
minä
Voi liittyä raskausmyrkytykseen. Mulla meni tk:n fysikaalisessa (hieronta) näkö.. ei paljon naurattanut kun kävelin seiniä pitkin. Raskausmyrkytystä epäilivät mutta se hieronta jotenkin aiheutti sen, syy ei koskaan sen tarkemmin selvinnyt.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
itse olin päivystyksessä aivan liian alhaisen verenpaineen takia ja myös tuota oiretta oli, rv 18 menossa

muoks, paineet oli 80/50
mulla on paineet ollu alhasimmillaan 92/53 ha nyt viimeks oli 104/64 ja tää oli nyt korkein arvo koko aikana..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
itse olin päivystyksessä aivan liian alhaisen verenpaineen takia ja myös tuota oiretta oli, rv 18 menossa

muoks, paineet oli 80/50
mulla on paineet ollu alhasimmillaan 92/53 ha nyt viimeks oli 104/64 ja tää oli nyt korkein arvo koko aikana..
montako viikkoa itselläsi jo on?
päivystyksessä olin koska pyörryin rattiin 100km vauhdissa ja olin ajaa kaiteeseen, onneksi oli oma äiti mukana... tämän takia "ajokielto" eli suositus ettei toista kertaa käy noin ja sairaslomaa 8.2 asti
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
itse olin päivystyksessä aivan liian alhaisen verenpaineen takia ja myös tuota oiretta oli, rv 18 menossa

muoks, paineet oli 80/50
mulla on paineet ollu alhasimmillaan 92/53 ha nyt viimeks oli 104/64 ja tää oli nyt korkein arvo koko aikana..
montako viikkoa itselläsi jo on?
päivystyksessä olin koska pyörryin rattiin 100km vauhdissa ja olin ajaa kaiteeseen, onneksi oli oma äiti mukana... tämän takia "ajokielto" eli suositus ettei toista kertaa käy noin ja sairaslomaa 8.2 asti
rv 38
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
itse olin päivystyksessä aivan liian alhaisen verenpaineen takia ja myös tuota oiretta oli, rv 18 menossa

muoks, paineet oli 80/50
mulla on paineet ollu alhasimmillaan 92/53 ha nyt viimeks oli 104/64 ja tää oli nyt korkein arvo koko aikana..
montako viikkoa itselläsi jo on?
päivystyksessä olin koska pyörryin rattiin 100km vauhdissa ja olin ajaa kaiteeseen, onneksi oli oma äiti mukana... tämän takia "ajokielto" eli suositus ettei toista kertaa käy noin ja sairaslomaa 8.2 asti
rv 38
anteeksi :ashamed:
olen kateellinen, tuntuu että itsellä ei aika kulu sitten millään :D
 
ap
no soitin nyt äitille et tulee iltakahville ja tuo sen RR mittarin...jos siellä ei ole häittää niin enköhän vielä seuraile tätä. jos olisi joku ohimenevä juttu. en usko aivoinfarkteein tms ollenkaan vaan jotenkin nyt yfdistäisin tämän raskauteen.
 

Tunnista raskausmyrkytys

Raskausmyrkytyksiä esiintyy 5-10 prosentissa kaikista raskauksista. Tyypillisiä oireita ovat korkea verenpaine, jyrkkä painonnousu ja päänsärky. Hoitamattomana vaiva voi heikentää istukan toimintaa. Tärkein hoito pre-eklampsiaan on lepo.

Raskausmyrkytys

Raskausmyrkytys voi pahentua lyhyen ajan kuluessa, joten on tärkeää pitää oireita tarkoin silmällä. Tila vaatii usein lisäseurantaa, jopa sairaalahoitoa, jossa sikiön vointia voidaan seurata.
Raskausmyrkytyksen syyt ovat edelleen selvittämättä, mutta tiedetään, että se on istukkaan liittyvä sairaustila. Sairauden perusta muodostuu jo kun istukka kehittyy, mutta oireet ilmenevät 20. viikon jälkeen ja raskausmyrkytyksen mahdollisuus on suurempi, mitä lähemmäs laskettua aikaa tullaan.


Yleisin ensimmäisessä raskaudessa


Raskausmyrkytystä esiintyy 5 - 10 prosentissa kaikista raskauksista. On noin seitsemän kertaa todennäköisempää saada raskausmyrkytys ensimmäisessä raskaudessa kuin seuraavissa.

Todennäköisyys saada raskausmyrkytys kahdessa peräkkäisessä raskaudessa on vain 5 %, jos äidin tila on normalisoitunut synnytyksen jälkeen.


Eklampsia vakava mutta harvinainen kouristuskohtaus


Raskausmyrkytyksiä on erilaisia, joista vakavin on nimeltään eklampsia, joka tarkoittaa äidin kouristuskohtausta. Eklampsia on erittäin harvinainen Suomessa, koska meillä on neuvolajärjestelmän ansiosta hyvä raskauden aikainen seuranta.

Lievempi raskausmyrkytys on nimeltään pre-eklampsia. Pre-eklampsiaa tavataan eriasteisena ja se on tavallisin raskausmyrkytyksen tyyppi Suomessa.


Pre-eklampsian oireita ovat:



* korkea verenpaine
* valkuaista (proteiinia) virtsassa
* äkillinen turvotus ja painonnousu
* päänsärky
* ylävatsakipu
* silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)



Nämä oireet tulee aina ottaa vakavasti! Raskausmyrkytys voi johtaa heikentyneeseen istukan toimintaan ja sikiön alentuneeseen ravinnonsaantiin. Myös äiti voi tulla erittäin sairaaksi. Lievässä raskausmyrkytyksessä verenpaine kohoaa vain hieman ja virtsassa on vain vähän valkuaista. Mitä korkeampi verenpaine ja enemmän valkuaista virtsassa, sitä vakavampi tilanne on.


Vointia seurattava, lepo erittäin tärkeää


Raskausmyrkytys voi pahentua lyhyen ajan kuluessa, joten on tärkeää pitää oireita tarkoin silmällä. Tila vaatii usein lisäseurantaa, jopa sairaalahoitoa, jossa sikiön vointia voidaan seurata. Tärkein hoito raskausmyrkytyksessä on rauhallinen lepo.

Jos sairaus huomataan ja hoidetaan aikaisessa vaiheessa, vaarat äidille ja lapselle ovat vähäiset.

(vau.fi)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
mitä aplle kuuluu? :hug:
tässä vain luen kaikkee mahollista myrkytyksestä. silmä on vähän normaalimpi,mutta vielä vähän kummallinen,päätä alko särkee,mutta vielä ei taida olla tarpeen ottaa panadolia. kiitos tuosta infosta!
enköhän odota ainakin huomiseen. äiti lupas olla meillä yökylässä kun mies pääsee töistä vasta 02.00 niin ei tarvii yksin olla.
mietityttää nyt kaikki..paniikki,en mä vielä tahoa ainakaan käynnistykseen :s
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
mitä aplle kuuluu? :hug:
tässä vain luen kaikkee mahollista myrkytyksestä. silmä on vähän normaalimpi,mutta vielä vähän kummallinen,päätä alko särkee,mutta vielä ei taida olla tarpeen ottaa panadolia. kiitos tuosta infosta!
enköhän odota ainakin huomiseen. äiti lupas olla meillä yökylässä kun mies pääsee töistä vasta 02.00 niin ei tarvii yksin olla.
mietityttää nyt kaikki..paniikki,en mä vielä tahoa ainakaan käynnistykseen :s
hieno juttu että sulla on siellä joku, eiköhän se siitä, toivon niin =)
 
Saraldo
Mä tiedän tapauksen, jossa henkilöltä meni puolet näkökentästä pimeäksi. Ja tulos oli silmämelanooma... Mä kävisin kyllä tutkituttamassa tuollaiset näköhäiriöt ihan tämän päivän aikana. Ei se verenpaineen mittaaminen kuitekaan sitä näköhäiriötä poista. Äitisi voi varmaan jäädä lasten kanssa kotiin ja sinä taksilla päivystykseen.
 
Saraldo
Jaaha, tulikin jo uutta tietoa sinä aikana kun mä vielä kirjoitan... Nyt tuo alkaa kuulostaa migreeniltä, mutta sekin voi sitten liittyä siihen raskausmyrkytykseen. Mites ne paineet?
 

Yhteistyössä