Näin säästät 10 000 euroa vuodessa

"vieras"
Sä olet ihan itse päätellyt mun bruttopalkan ja laskenut sen perusteella.
En mä tiedä miten voin todistaa sulle tämän, mutta mahdollista se vaan on. Ja toivottavasti edelleenkin muistat mun kirjoittaneen, että 10 000 parhaimmillaan vuodessa säästöön. Esim. tänä vuonna menee näillä näkymin "vain" ~8000e ylimääräistä lainanmaksuun. Voi mennä hieman allekkin. Ehkä olen sitten velho.
Ei sun tarvitse todistaa, mutta mikset voi vastata kysymyksiin kun kerran kehut säästötaidoillasi? Olen kysynyt että onko miehellä tuloja vai vastaatko ihan yksin kaikista jne, mutta et suostu kertomaan ja sitten alat valittamaan minun vänkäämisestä. Itse tiedän kyllä mitä on viralliset pieni- ja keskituloisen rajat ja tein omat päättelyni "reilusti alle keskipalkan olevasta tulosta" mutta kaipa sinäkin sitten kuulut näihin "pienituloisiin" jotka tienaa vähintään 2000 euroa kuussa :D Mutta sitten ei ehkä kannata tulla kehumaan kuinka säästää _pienistä_ tuloistaan. Jotkut kun osaavat laskeakin :)
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27489584]Ei sun tarvitse todistaa, mutta mikset voi vastata kysymyksiin kun kerran kehut säästötaidoillasi? Olen kysynyt että onko miehellä tuloja vai vastaatko ihan yksin kaikista jne, mutta et suostu kertomaan ja sitten alat valittamaan minun vänkäämisestä. Itse tiedän kyllä mitä on viralliset pieni- ja keskituloisen rajat ja tein omat päättelyni "reilusti alle keskipalkan olevasta tulosta" mutta kaipa sinäkin sitten kuulut näihin "pienituloisiin" jotka tienaa vähintään 2000 euroa kuussa :D Mutta sitten ei ehkä kannata tulla kehumaan kuinka säästää _pienistä_ tuloistaan. Jotkut kun osaavat laskeakin :)[/QUOTE]

Saa opintotukea, ei kuitenkaan "täysiä", ja pääomatuloja, mutta niistä jokainen penni verojen jälkeen menee vuokra-asunnon kustannuksiin opiskelupaikkakunnallaan. Hän siis virallisesti on toisessa kaupungissa kirjoilla. Ja koska joka plati menee siihen, siksi minä sponssaan ruuat, vaatteet ja nuo muut mitä aiemmin olen maininnut. Laitan usein myös "käyttörahaa" hälle, jotta saa siellä toisessakin kaupungissa syödäkseen ja voi osallistua esim. opiskelijarientoihin tai mitä lie siellä puuhaileekaan.

Mut toivottavasti tätä talousvelhoilua ei kestä enää kauan, jos joku vaan ostais Helsingin asuntomme, mies sais sijoitettua pikkuyksiöön opiskelupaikkakunnallaan, asumiskustannuksensa tippuu, pääomatulot häviävät ja hän saa sitten täydet opintotuet ja mitä niihin opiskelijan etuihin kuuluukaan. Näin mä saan viiielä suuremman osan palkastani vain itselleni, joten enemmän säästöönkin ;)

Vituttaako, naminami.
 
"vieras"
Vituttaako, naminami.
Ööh, nyt en kyllä keksi yhtään syytä miksi vituttaisi. Tarkentaisitko? :) Niin kuin taisin jo ainakin kerran mainita, me säästämme ihan kivoja summia ja oikeasti pienistä tuloista ja vieläpä niin, ettei tarvi juurikaan tinkiä. Minulle ei sopisi sellainen että 300 euroa rahaa ja pakko elää sillä kuukausi, mutta kiva jos sulle kelpaa. Et kai sä sentään kuvittele, että minua tai jotakuta vituttaisi tuollainen elämäntapa? :D
Oliko se nyt niin vaikea vastata kysymyksiin? Niin kuin jo sanoinkin, on aivan eri asia maksaa kaikki 2000 euron netosta kuin 1500 euron netosta. Sikäli kyllä vähän harmittaa, että tykkään oikeasti vaihtaa säästövinkkejä ja talousasiat kiinnostaa, mutta aina se toinen osapuoli paljastuukin kaikkea muuta kuin pienituloiseksi. Jokseenkin turhauttavaa :(
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27489685]Ööh, nyt en kyllä keksi yhtään syytä miksi vituttaisi. Tarkentaisitko? :) Niin kuin taisin jo ainakin kerran mainita, me säästämme ihan kivoja summia ja oikeasti pienistä tuloista ja vieläpä niin, ettei tarvi juurikaan tinkiä. Minulle ei sopisi sellainen että 300 euroa rahaa ja pakko elää sillä kuukausi, mutta kiva jos sulle kelpaa. Et kai sä sentään kuvittele, että minua tai jotakuta vituttaisi tuollainen elämäntapa? :D
Oliko se nyt niin vaikea vastata kysymyksiin? Niin kuin jo sanoinkin, on aivan eri asia maksaa kaikki 2000 euron netosta kuin 1500 euron netosta. Sikäli kyllä vähän harmittaa, että tykkään oikeasti vaihtaa säästövinkkejä ja talousasiat kiinnostaa, mutta aina se toinen osapuoli paljastuukin kaikkea muuta kuin pienituloiseksi. Jokseenkin turhauttavaa :([/QUOTE]

:headwall:

Sorry, tuo nyt vain on eräänlainen "sanonta".
Nettoni ei ole 2000e, olisikin.
Eihän meidän olis pakko sillä 300-400eurolla kuussa elää, mut se onki mulle pihistelypeli. Ja pidän ajatuksesta, että olen maksanut asuntoni ~10 vuodessa kokonaan, kun muut ikäiseni vasta ottaa huikeita lainoja.

Over and out. Glögi-iltani alkakoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486601:
Tällä hetkellä lähinnä muutamaan Seligsonin indeksirahastoon. Vanhastaan minulla on jonkin verran suoria osakesijoituksia ja jopa vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonka olen mennyt nuorena ja tyhmänä tekemään, ja jota kadun sydämeni pohjasta.

Tarkoitukseni olisi hankkia lähiaikoina (1-2 vuoden kuluessa) sijoitusasunto tai parikin, mutta tilanne asuntomarkkinoilla on juuri tällä hetkellä sen verran epävarma, että olen lykännyt tätä. Ja kun pitäisi löytää riittävän hyvä kohdekin... :)
Mulla kanssa on eläkevakuutus, ja vaikka tililtä ei lähde kuukausittain siihen kuin vaivaiset 50€, niin ottaa päähän silti. Pysyykö suhdanteet (juu en tiedä ekonomiasta paljoa mitään mutta heitin tuollaisen hienon sanan) samana ja pankki pystyssä seuraavat 30 vuotta että jopa näkisinkin ne rahani? :kieh:
No, on siellä jopa huikeat n. 1000-1500 euroa kertyneenä. Ilman eläkesäästöä ei olisi paljoa mitään...on hyvä kun joku ottaa rahan säästöön multa kun en itse siihen kykene. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27489401:
Mitä tämä käytännössä vaati teiltä? Siis missä asioissa piti pihistellä että saitte säästöt kasaan?
Huomasin tän vasta nyt, mutta ehkä tää edelleen kiinnostaa.

Eli meillä säästötoimenpiteet on näille kuukausille ollut käytännössä tällasia:
• ei ole ostettu mitään "turhaa" eli siirsimme vaikkapa uuden rikkaimurin oston ja auton ei-vielä-ihan akuutin rempan tulevaisuuteen
• peruin normaalisti sijoitusrahastoon menevät suoraveloitukset näiltä kuukausilta
• ei käyty leffassa tai ulkona syömässä (noh, pari kertaa 3 kk aikana tais tulla käytyä kuitenkin)
• otin useimmiten töihin eväät (edellispäivän ruokaa tai sit hain kaupasta jotain kolmen euron pintaan)
• kampaajalla käynti oli pelkkä leikkaus, sävyn heitin päähän kotivärillä
• ei vaateostoksia kuin välttämättömät (pojalle talvikengät oli ostettava kuitenkin)
• ei "huvireissuja" eli vähemmän autoilua ja ABC-pysähdyksiä lasten kanssa :)
• ruokakauppaan kauppalapun kanssa, niin jää vähemmälle heräteostokset (nostamalla etukäteen rahat kauppareissuja varten ja jättämällä kortit kotiin ei tuu ainakaan ylitettyä viikon ruokavarabudjettia :D

Ei kai meil muuta kummempaa ollut tässä... Jotain vakuutuksia myös uudelleenjärjestelin ja karsin päällekäisyyksiä joita ei ollut tullut tehtyä aiemmin vaik ois kannattanut,( ja lakkautin myös yhen hyväntekeväisyyssuoraveloituksen toistaiseksi..)
 
1. Lopeta limsan juonti
Säästö vuodessa: 500 euroa.
- en juo limsaa

2. Puolita herkkujen syönti
Säästö vuodessa: 189,5 euroa
- tästä aionkin säästää, turhan usein on tullut herkuteltua ja varmasti enemmänkin kuin tuo 189,50 euroa

3. Lopeta tupakointi
Säästö vuodessa: 1800 euroa
- en tupakoi

4. Keitä oma kahvisi
Säästö vuodessa: noin 480 euroa.
- en juo kahvia


5. Eväät töihin
Säästö vuodessa: 1600 euroa.
- nyt on jo melkein joka päivä omat eväät mukana

6. Vähennä alkoholin juomista
Säästö vuodessa: 1040 euroa.
- en juo alkoholia

7. Älä osta muovipusseja
Säästö vuodessa: 51 euroa.
- en ostakaan kuin ainoastaan silloin, jos on paljon ostoksia ja olen unohtanut kangaskassin kotiin

8. Osta lihaa halvalla illalla
Säästö vuodessa: 234 euroa.
- harvemmin tulee käytyä kovin myöhään kaupassa, en oikein jaksa enää iltamyöhäsellä mennä kauppaan. Aloitan tosin nyt iltakävelyt, niin silloin tulee ehkä käytyä enemmän illallakin kaupassa.


9. Osta kaupan halpismerkkejä
Säästö vuodessa: 1440 euroa.
- ostan jo nyt aina noita halpismerkkejä jos sellaisia on tarjolla

10. Vähennä autoilua
Säästö vuodessa: 360 euroa.
- en omista autoa

11. Laskuta nettisi firmalla
Säästö vuodessa: 240 euroa
- tähän asuntoon kuuluu internet 2M nopeudella, mutta minulla on 14,90 euroa kuukaudessa maksava internet, jossa nopeus on muistaakseni 10 kertaa nopeampi, tosin olen ajatellut lopettaa sen ja siirtyä tuohon ilmaiseen internetiin

12. Katso kumman nimissä vakuutus on
Säästö vuodessa: 150 euroa
- ei ole vakuutuksia, muita kuin matkavakuutus, se maksoi 100 euroa vuodeksi

13. Kilpailuta sähkösopimuksesi
Säästö vuodessa: 500 euroa
- en jaksa

14. Vähennä ravintolaruokailua
Säästö vuodessa: 780 euroa
- en käy ravintoloissa


16. Juo hanavettä
Säästö vuodessa: 125 euroa
- juon jo nytkin pelkästään hanavettä

17. Vältä heräteostoksia
Säästö vuodessa: 260 euroa.
- näitä ostoksia on tarkoitus karsia, vaikka kyllä harvemmin on tullut osteltua mitään kovin turhaa

18. Aja taloudellisesti
Säästö vuodessa: 180 euroa.
- ei ole autoa
 
Huomasin tän vasta nyt, mutta ehkä tää edelleen kiinnostaa.
• ruokakauppaan kauppalapun kanssa, niin jää vähemmälle heräteostokset (nostamalla etukäteen rahat kauppareissuja varten ja jättämällä kortit kotiin ei tuu ainakaan ylitettyä viikon ruokavarabudjettia :D
Kiinnosti kyllä edelleenkin :)

Toteutan noista muutenkin melkein kaikkia, niin ei pysty itse niistä enää säästämään, mutta tuo käteisellä ostelu kaupassa varmaan toimisi aika hyvin!
 
"vieras"
Niin kuin Hoitoon vaan esimerkeillään osoittaa, 10 000 € on helppo säästää, jos aiemmin on "tuhlannut" ja käyttänyt rahaa miten sattuu. Jos valmiiksi jo ostaa järkevästi ei hummaile, mistäs säästät?
 
"Quu"
Miehellä säästyisi tuo tupakka ja hän kyllä juo varmasti useamman kupillisen kahvia kahvilassa viikottain. Minä taas olen se, jonka on hankalampi säästää... Se kahvikin tulee yleensä juotua kaverin luona ja kotona, tupakkaa en polta, juon muutaman kerran vuodessa ja limsaa en juo. Herkkuja tulee jonkin verran osteltua, mutta aika pieniä summia niistä säästettäisiin. Ihan kelpo vinkki silti, pienistä asioista kertyy isoja summia.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487181:
Vedonlyöntiä se on silti, eikä sen onnistumisprosentti ylitä muussakaan vedonlyönnissä onnistumista.
Nyt pitää näyttää miten tienataan 20-30% tuotto Nokian osakkeella vuoden 2012 viimeisellä kvarttaalilla:

- Lumia 820/822/920/920T -puhelimissa on eräs komponentti, jota ei käytetä laajamittaisesti missään muussa puhelimessa kuin Lumioissa. Tiedän komponentin toimittajan ja tiedän tämän hetkisen komponentin tilauskannan suuruusluokan. Ennustan uutta Lumian mallia myytävän noin 70-100% enemmän kuin vanhoja 800/900 Lumioita samalla tarkasteluvälillä. Nokia ei tehne kokonaisuuten erityisen hyvää tulosta, mutta Smart Devices -yksikkö kääntää tuloksen nollaan aiemmasta huimasta miinuksesta.
 
"Zap"
Tällä hetkellä tehty sijoitus on jo poikinut n. 14% tuoton. Joko Isämies uskoo, että pörssikursseilla voi olla sellaisia indikaattoreita, joita pörssimeklarit eivät seuraa?
 
[QUOTE="Zap";27597809]Isämies, huhuuu!!![/QUOTE]

Täh?! Jos viittaat tuohon edellä kuvaamaasi Noksun osakkeella veivaamiseen, niin ethän sinä nyt hyvänen aika sentään ainoa ole, joka kuvittelee stock-pickingin avulla päihittävänsä markkinat. Tuossa on kyse vedonlyönnistä, jossa on mahdollista joko voittaa tai hävitä. Ei se sijoittamista ole.

Day-Traders Lose Big, Still Live in Denial: 77% of American Traders are “Losers” While 82% of Day-Traders in Taiwan-China Are Bigger “Losers”
 
Pahapa tästä on enää lähteä säästämään. Ei saataisi edes paria tonnia vuodessa säästöön vaikka elettäisiin tosi tiukasti. Ja tämä johtuu siitä, että minä opiskelen ja miehellä on pieni palkka.

En juo limsaa, kahvia enkä alkoholia, kumpikaan meistä ei tupakoi, käydään äärimmäisen harvoin (ehkä kerran tai kaksi vuodessa) ravintolassa, eikä ole asuntolainaa. Meillä ei syödä paljoa lihaa, koska olen itse kasvissyöjä ja mies nyt ei muutenkaan syö paljon mitään.

Kyllä yleensä se mitä tulee, meneekin. Ostetaan vain välttämätön ja tingitään sitten sellaisista vähiten välttämättömistä, esim. vaatteista. Itse olen esimerkiksi jo pitkään tarvinnut uusia alusvaatteita, mutta ei ole ollut rahaa. Ensi kuussa viimein pystyn ostamaan.

Eipä köyhältä mitään säästöön jää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27599244:
Ellei menopuoleen ole mahdollista vaikuttaa, niin entäpä tulopuoleen?
Opiskeluja on jäljellä minulla vielä 1½ vuotta, joten sen ajan saan vain opintotukea. Minulla ei ole ammattia alla ollenkaan, vaan opiskelen ensimmäistäni. Mies ei ole oman alansa töissä (ammatti sähkömies, mutta tekee toimistohommia 8-16), koska terveys ei kestä niitä. Siksi palkka on noin pieni. On oikeasti melko sairas ihminen ja paino vaan tippuu, kun lääkärit ei saa selvitettyä mikä häntä vaivaa.

Joten ei voida vaikuttaa ennen kuin minä pääsen töihin. Toistaiseksi selvitään kyllä, mutta ei jos mies vaikka jäisi työttömäksi.
 
hohoih
Eikö olis taloudellisesti järkevämpää mitoittaa veroprosentti oikein ja sijoittaa ne ylimääräiset eurot säästötilille tai sijoitusrahastoon tai lyhentää suoraan sitä lainaa joka kuukausi enemmän (=vähemmän korkojen maksua)? Valtio ei tietääkseni maksa korkoa näistä jemmaamistaan rahoista.
Kyllä valtio on aina maksanut korkoa veronpalautuksille.Nyt kun korot on alhaalla se on huima 0,5%.Paremmin kuitenkin kuin monissa käyttötileissa puhdas nolla prosenttia.
 
minä,
http://yle.fi/uutiset/tienaa_tonni_menemalla_naimisiin/6390931
Kotimaa 26.11.2012 klo 10:24 | päivitetty 26.11.2012 klo 10:27
Tienaa tonni menemällä naimisiin
Ylitornion seurakunta maksaa uusille aviopareille 1 000 euron vihkirahan. Alunperin oli tarkoitus, että palkkio arvotaan vihittävin parien kesken, mutta virheellinen uutisointi muutti kaiken.
 
"Zap"
[QUOTE="Zap";27579611]Nyt pitää näyttää miten tienataan 20-30% tuotto Nokian osakkeella vuoden 2012 viimeisellä kvarttaalilla:

- Lumia 820/822/920/920T -puhelimissa on eräs komponentti, jota ei käytetä laajamittaisesti missään muussa puhelimessa kuin Lumioissa. Tiedän komponentin toimittajan ja tiedän tämän hetkisen komponentin tilauskannan suuruusluokan. Ennustan uutta Lumian mallia myytävän noin 70-100% enemmän kuin vanhoja 800/900 Lumioita samalla tarkasteluvälillä. Nokia ei tehne kokonaisuuten erityisen hyvää tulosta, mutta Smart Devices -yksikkö kääntää tuloksen nollaan aiemmasta huimasta miinuksesta.[/QUOTE]

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!

Kuka tiesi! Arvatkaa tuloutinko juuri äsken kohtuullisen sievoisen summan!

Toimialatuntemus ja erityiset tietolähteet peittosivat jälleen kerran ammattimeklarit!!
 
hhfgc
[QUOTE="Zap";27852134]HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!

Kuka tiesi! Arvatkaa tuloutinko juuri äsken kohtuullisen sievoisen summan!

Toimialatuntemus ja erityiset tietolähteet peittosivat jälleen kerran ammattimeklarit!![/QUOTE]

mutta eukko ei anna bildeä siitä huolimatta!!!!!
 

Yhteistyössä