Naapurit omii mun pihan, nyt oli jo ruohokin leikattu...

Muutin pari kk sitten rivitaloon, jossa on pieni pläntti etupihaa ja yhtä vähän sivu-ja takapihaa. Naapurilla on vielä vähemmän pihaa, kun asuu keskellä. Naapuri antaa koirien kuleskella meidän pihalla, syödä luuta ja kusta ja makoilla etupihalla (olohuoneen ja terassin edessä). Itse en pidä koirista erityisemmin, mutta lapsi tykkää. En oo viitsinyt siis nipottaa ja sanoa mitään. Yks päivä katoin ikkunasta ulos, niin naapurin ukko oli ajanut autonsa mun etupihalle ja pesi autoaan siinä! Oli ihan että mitä vit., ja kaverikin kysyi, että kun oli käynyt lenkillä niin oli ihmetellyt että kuka mun pihalla oli pessyt autoaan:) No mietin että jos oonki ymmärtänyt nuo rajat ihan väärin, vaikken ollut. Ukko tervehti, kun vein roskia ja jatkoi auton pesua kuin omalla pihallaan. Tänään, kun tulin kotiin, hokasin, että mun etupihan nurstihan on leikattu. Jotenki sellanen olo, etten ehkä haluais välttämättä että joku käy mun nurmkon leikkaamaan kysymättä mun olohuoneen ikkunan alta.. Piti etsiä asemapiirros kouraan, ja kyllä se mun etupihaa on.
Pihassa ei ole aitaa, mutta naapuri tietää takuulla, että on mun pihaa, kun esim. mun oh ikkunan alla. Vähän ihmetyttää tällanen, pitää joku päivä ottaa varmaan puheeksi.. Itse kun olen aika tarkka ja kun olen ajatellut tehdä kukkapenkinkin tuohon etupihaan, niin jos koira kuseksii tai naapurin ukko ajaa auton siihen, niin hohhoijaa.. Muuten pitävät autojaan omalla pihallaan. En viittis turhasta valittaa, mutta eiköhän tuo mee jo vähän yli..
 
[QUOTE="minä";24149365]Ehkä ajattelivat tehdä kivan eleen, heidän mielestä kivalle naapurille...?[/QUOTE]

Ai kivan eleen? Pesemällä oman autonsa apn ikkunan alla apn pihalla?
 
omistusasuto itsellä, myös naapurilla. No en niin kivana eleenä ottanut auton pesua, kun ois voineet pestä tuossa omalla pihallaanki, mihin sopii auton ajamaan, on tosin soratie. Jos ois kysynyt, että voiko pestä, ois ollut ok, mutta ei ollut kiva, kun toinen pesi yhtäkkiä autoa oh ikkunan alla.. Pitääkai tuohon jotku aidat hommata:) Ja pitää varmaan ohimennen joskus ottaa asia puheeksi, ihan mukavia naapureita varmaan (toivottavasti) muuten ovat, en oo ehtinyt juuri juttelemaan.
 
............
Jotkut naapurit on just tuollaisia. Ei siinä auta muu kuin keksiä joku oikein kohtelias tapa ottaa asia puheeksi. Kysy vaikka, että miten teillä on ollut tapana hoitaa pihoja, että jokainen varmaan on hoitanut omansa... Ja laita tosiaan jotain puskaa rajan merkiksi jos mahdollista. Ja kun teet ne kukkapenkit, luulisi pöljemmänkin tajuavan sen olevan teidän pihaa. Ja siitä auton pesusta sanoisin suoraan, että pesisivät oman ovensa edessä, niin ei tartte teidän rapoja katsella...
 
Voisit vaikka kysästä hoitaisko tuo sun muitakin tarpeita kerta nurmikon leikkaa, jakaa koiransa kanssas. Josko päiväkahvit maistuis.... ;) Tuosta autonpesusta: josko tuo pesis sinunkin autosi/polkupyöräsi samalla ja veis ne sun roskat kerta on jo siellä pihallasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Hallitus
"sara"
Jos asia sinua häiritsee vähänkin(mua häiritsisi ja paljon)niin mitä nopeammin otat sen puheeksi sen parempi.
Se että naapuri tekee noin ja tietää sinun tietävän, antaa hälle vaan sen kuvan että asia sopii sinulle ja jatkossa ehkä kokeilee viedä asioita vähän pidemmällekin. Sillä kyllä naapuri olisi varmasti odottanut sinun heti sanovan asiaan jotain.
Tai sitten vastavuoroisesti marssit heille sisälle, teet jääkaapista itsellesi pientä välipalaa ja toteat isäntäväelle tyynesti kuinka mukava on asua taloyhtiössä jossa kaikki jaetaan naapureiden kesken.
 
Asun päätyhuoneistossa. Siis oli leikattu vaan etupihan nurmikko ei taka ja sivupihaa. Ei tässä mitään vesiletkuja mene, niillä täytyy olla oma omalla pihalla, koska mulla ei ole. Naapurilla ei ole omaa pihaa kun sen verran, että siihen voi ajaa auton, mutta ois kai sen voinut siihenki ajaa ja siinä pestä. Itse en oo tottunut tuollaseen enkä halua tottua. Rajansa kaikella. Pitää puhua joku kaunis päivä ja jos se ukko vielä autoaan pesee tuossa, niin ajattelin mennä kysymään, että miksi peset autoas mun pihalla?
 
..
Siis onko teillä yhtiöjärjestyksessä jaettu pihat asuntojen omiksi? Yleensä rivareissa piha-alueet on kaikki yhtiön hallinnassa, vaikka toki jokainen etu- ja takapihaansa ikäänkuin omanaan käyttää. Voisit jutella tästä asiasta ensin isännöitsijän kanssa ja sitten vaikka yhdessä naapurille.
 
Asun päätyhuoneistossa. Siis oli leikattu vaan etupihan nurmikko ei taka ja sivupihaa. Ei tässä mitään vesiletkuja mene, niillä täytyy olla oma omalla pihalla, koska mulla ei ole. Naapurilla ei ole omaa pihaa kun sen verran, että siihen voi ajaa auton, mutta ois kai sen voinut siihenki ajaa ja siinä pestä. Itse en oo tottunut tuollaseen enkä halua tottua. Rajansa kaikella. Pitää puhua joku kaunis päivä ja jos se ukko vielä autoaan pesee tuossa, niin ajattelin mennä kysymään, että miksi peset autoas mun pihalla?
Samalla voit ilmoittaa ettet pidä koirista, ja että voit ihan itse leikata nurmikon.
 
Asemakaavaan mukaan rajat menee niin, ja ennen kauppoja myyjän kanssa ne käytiin läpi. Eikai mulla tulisi mieleenkään mennä esim. toisen naapurin pihalle lapsen kanssa leikkimään toisen olohuoneen ikkunan alle, saatikka ajaa edes autoa toisen pihalle- puhumattakaan että pesisin auton toisen pihalla. En osaa sanoa, onko ne asuntojen omiksi jaettu vai yhtiön hallinnassa, mutta eihän kellään olisi asumisrauhaa, jos "toisten" pihoja vois käyttää miten vain.
 
Lillo
Siis onko teillä yhtiöjärjestyksessä jaettu pihat asuntojen omiksi? Yleensä rivareissa piha-alueet on kaikki yhtiön hallinnassa, vaikka toki jokainen etu- ja takapihaansa ikäänkuin omanaan käyttää. Voisit jutella tästä asiasta ensin isännöitsijän kanssa ja sitten vaikka yhdessä naapurille.
No toi voi päteä vuokraasunnoissa,mutta kyllä rivariosaketta osataessa ostetaan myös se piha plus yheiset pihat. ei ole siis mun takapihani muiden käytössä. Lueppa esimerkiksi myyntiilmoituksia. siinä myydään esim rivarikolmio pihalla. Ne pihat on myös merkitty taloyhtiön ulkopiirustuksiin.
 
..
No toi voi päteä vuokraasunnoissa,mutta kyllä rivariosaketta osataessa ostetaan myös se piha plus yheiset pihat. ei ole siis mun takapihani muiden käytössä. Lueppa esimerkiksi myyntiilmoituksia. siinä myydään esim rivarikolmio pihalla. Ne pihat on myös merkitty taloyhtiön ulkopiirustuksiin.
Ei se nyt ihan näin mene, siis omistusasunnoissa. Useimmiten piha on yhtiön hallinnassa, ellei sitä siis erikseen ole yhtiöjärjestyksessä määritelty asuntoon kuuluvaksi. En nyt tähän hätään löytänyt mitään virallista lakitekstiä asiasta, mutta oheinen keskustelu kyllä valottaa asiaa: Takapihan käyttöoikeus - LAKI24.fi - Keskustelu
 
hau!
No siis, ensiksikin, taloyhtiöiden pihassa harvemmin saa pestä autoja?

Mutta meillä ainakin kun joku nurtsia leikkaa, niin ajelee samalla myös koko oman rivaripätkän etupihan, eli meidän naapuri ajelee myös meidän, ja meidän viereisen asunnon etupihat. Vastaavasti me leikataan heidän etupihat. Normaalikäytäntö. En ymmärrä miks tosta pitää suuttua. Takapihat sitten erikseen..
 
..
No siis, ensiksikin, taloyhtiöiden pihassa harvemmin saa pestä autoja?
Tästä oli juuri lehdessä juttua vähän aikaa sitten. Yleensä kaupungin järjestyssäännöissä on rajoitettu tuo autonpesu kaava-alueella. Siinä jutussa puhuttiin, että monissa kaupungeissa satunnainen pesu voi olla sallittua, jos ei käytetä ympäristöä saastuttavia pesuaineita ja vesi menee valuessaan viemäriin. Mutta että viikottainen pesu ei ole enää satunnaista.

Tosin jotkut pesee auton ihan muutamalla ämpärillisellä vettä, ilman mitään letkuja, enkä oikein ymmärrä miten sen voisi kieltää. Enemmän vettähän tulee esim. lasten kahluualtaan tyhjentämisestä.
 
Olen varma, ettei huoltoyhtiö ole nurmikkoa leikannut. Se ei nyt eniten tässä kismitä, vaan se, että jos naapuri pesee toisen etupihalla auton, niin mitähän seuraavaksi. Esim. jos alkais säilyttää rojujaan siinä, niin sitä en nielis.. Ja kyse nimenomaan asemapiirustuksesta, ei kaavasta, kuten olin väärin kirjoittanut. Piha-alue on sellainen, että ei se naapuri/ naapurin vieraat oleile tai kulje meidän etupihasta muutoinkaan, niin ihmetyttää tosi paljon se autonpesu siinä. Ne koiratkaan niin haittais muuten, mutta onpa kiva kesällä kävellä varpasillaan koirankusessa. Ja jos ne merkkailee reviriään, niin entäs sitten kun siinä on muutamat tuijat tai kukat, kusevat tietty nekin:(
 
"tii-"
Jos se on joskus pihallasi pesemässä autoa, käy kysymässä miksi ja voisiko samalla pestä sinun autosi tai pyöräsi tai muuta vastaavaa :D

Ja puhuisin naapurille ensin, sitten vasta rakentaisin aitoja jos puhe ei mene perille.
 

Yhteistyössä