Naapurit eivät suostu maalaamaan aitaansa "meidän" puolelta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapurivihaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naapurivihaa...

Vieras
Meidän naapurissa asuu kusipäinen porukka.

Ongelmat alkoivat, kun halusivat rakentaa aidan. Meille viime kesä ei sopinut aidantekoon, koska olimme töissä koko kesän (ei ollut aikaa) ja rahatkin oli tiukilla. Lisäksi heidän käsitys hyvännäköisestä aidasta erosi kovasti meidän, eli jos olisimme osallistuneet kustannuksiin, olisimme halunneet myös olla päättämässä aidan tyylistä.

Ei sitten päästy yhteisymmärrykseen, joten päättivät rakentaa aidan itse kokonaan, omalle puoleelle tonttiaan. Emme voineet siihen sitten mitenkään vaikuttaa, ajateltiin, että tehdään sitten oma aita omalle puolelle, kun on aikaa ja rahaa.

Tekivät sitten aidan, mutta jättivät sen kokonaan maalaamatta meille näkyvältä puolelta. Aitaa pystyttäessä sotkivat meidän pihan puruilla ja sahasivat tolpat niin, että kaikki palat ja roskat tuli meidän pihalle. Aita on muutenkin susiruma eikä sovi ollenkaan meidän talolle, mutta tosiaan, koska se on naapurin puolella eikä me olla siitä mitään maksettu, emme mallista voi valittaa.

Mutta se, että jättivät sen sitten vielä kokonaan maalamaatta meille näkyvältä puolelta; ruma aita, jossa vielä maalivalumia sieltä toiselta puolelta, muuten käsittelemätöntä puuta... Eivät pyynnöstä huolimatta suostuneet maalaamaan meidän puolelta aitaa.

Itse en halua rahaa käyttää naapurin aitaan, koska se ei mitenkään vastaa meidän toiveita.

Voimmeko vaatia naapureita maalaamaan aidan myös meille näkyvältä puolelta?

Niin ja kun pyysin ihan ystävällisen asiallisesti heitä siivoamaan meidän tontilta heidän aitaroskansa, eivät siihen suostuneet, vetivät ulko-oven nokanedestä kiinni....

Minähän nyt en tiedä miten se lain mukaan menee (tai onko edes mitään lakia) mutta kyllä mä yrittäisin puhua niille sen verran järkeä, että ne suostuis maalaamaan aidan toiseltakin puolelta. Sanoisin eka, että mitäs jos me oltaisiin tehty vastaavanlainen susiruma aita, joka maalattaisiin vaan toiselta puolelta niin että mitä ne tekis vastaavassa tilanteessa... en sit tiedä, saisko se yhtään niitä ajattelemaan omaa tekoaan... :/

Roskat olisivat kyllä voineet noukkia mutta mitä aidan maalaamiseen teidän puoleltanne tulee niin eikös se ole vaan hyvä kun antaa teille vapaat kädet?
Saatte itse maalata omalle puolellenne (omalla tontillanne ;) )
aitaanne vaikkapa kukkia ja mehiläisiä
pohjaväriksikin saatte sen minkä haluatte :)
Kiva jos naapuri haluaisi punaisen aidan ja se ei sopisi talonne väriin,
joutuisit katselemaan punaista aidan päätyä omalla pihallanne,
olisiko se sitten hyvä?
Ette kai kuvitelleet että saatte oman puolen aidan värin valikoida ja naapuri sen maksaisi?

Onko naapureilla muuten lupa-asiat kunnossa? Taajama-alueella täytyy pyytää kyllä viralliset luvat, meillä sukulainen passitettiin myös naapurikierrokselle kysymään kirjalliset luvat, vaikkei aita tullut edes kenenkään naapurin tontin rajalle vaan tien puolelle. Kaupungin häiskä sanoi että parempi niin, ettei tule tulevaisuudessa ongelmia, esim uusi naapuri vaatisi purkamaan tms...

Että periaatteessa kyllä mallista voitte valittaa, jos se ei maisemaan sovi :)

Alkuperäinen kirjoittaja jos ymmärrät mitä tarkoitan:
Minähän nyt en tiedä miten se lain mukaan menee (tai onko edes mitään lakia) mutta kyllä mä yrittäisin puhua niille sen verran järkeä, että ne suostuis maalaamaan aidan toiseltakin puolelta. Sanoisin eka, että mitäs jos me oltaisiin tehty vastaavanlainen susiruma aita, joka maalattaisiin vaan toiselta puolelta niin että mitä ne tekis vastaavassa tilanteessa... en sit tiedä, saisko se yhtään niitä ajattelemaan omaa tekoaan... :/

Juu, ymmärrän, ikävä kyllä tälle porukalle ei voi mitään ystävällisesti jutella. Kuten yllä kerroin tapauksesta, jossa pyysin heitä keräämään sahausjätteensä meidän pihalta pois... itse jouduin keräämään puupalikat ja haravoimaan purut ja lastut meidän pihalta pois. :(

Kai se aita on puol metriä teidän tontin rajasta heidän puolellaan. Rajalle voi rakentaa vain jos yhdessä niin sovitaan. Aita pistää pystyä hoitamaan omalta pihalta, myös siis naapurin puoleinen osa. Lisäksi aidalle on eri kunnissa korkeusmääritelmät esim jossain yli 1,2m kork. aidalle vaaditaan rak.luvan tapainen lupa. Kysäisepä rak.tarkastajalta jos saisitte aidan vex :)

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurivihaa...:
Meidän naapurissa asuu kusipäinen porukka.

Ongelmat alkoivat, kun halusivat rakentaa aidan. Meille viime kesä ei sopinut aidantekoon, koska olimme töissä koko kesän (ei ollut aikaa) ja rahatkin oli tiukilla. Lisäksi heidän käsitys hyvännäköisestä aidasta erosi kovasti meidän, eli jos olisimme osallistuneet kustannuksiin, olisimme halunneet myös olla päättämässä aidan tyylistä.

Ei sitten päästy yhteisymmärrykseen, joten päättivät rakentaa aidan itse kokonaan, omalle puoleelle tonttiaan. Emme voineet siihen sitten mitenkään vaikuttaa, ajateltiin, että tehdään sitten oma aita omalle puolelle, kun on aikaa ja rahaa.

Tekivät sitten aidan, mutta jättivät sen kokonaan maalaamatta meille näkyvältä puolelta. Aitaa pystyttäessä sotkivat meidän pihan puruilla ja sahasivat tolpat niin, että kaikki palat ja roskat tuli meidän pihalle. Aita on muutenkin susiruma eikä sovi ollenkaan meidän talolle, mutta tosiaan, koska se on naapurin puolella eikä me olla siitä mitään maksettu, emme mallista voi valittaa.

Mutta se, että jättivät sen sitten vielä kokonaan maalamaatta meille näkyvältä puolelta; ruma aita, jossa vielä maalivalumia sieltä toiselta puolelta, muuten käsittelemätöntä puuta... Eivät pyynnöstä huolimatta suostuneet maalaamaan meidän puolelta aitaa.

Itse en halua rahaa käyttää naapurin aitaan, koska se ei mitenkään vastaa meidän toiveita.

Voimmeko vaatia naapureita maalaamaan aidan myös meille näkyvältä puolelta?

Onneksi olkoon ,tämä on maailman turhin ongelma. Miten helvetissä olette päätyneet tällaiseen tilanteeseen ja miten muuten pärjäilette noin yleensä.

Alkuperäinen kirjoittaja huhheijaa:
Roskat olisivat kyllä voineet noukkia mutta mitä aidan maalaamiseen teidän puoleltanne tulee niin eikös se ole vaan hyvä kun antaa teille vapaat kädet?
Saatte itse maalata omalle puolellenne (omalla tontillanne ;) )
aitaanne vaikkapa kukkia ja mehiläisiä
pohjaväriksikin saatte sen minkä haluatte :)
Kiva jos naapuri haluaisi punaisen aidan ja se ei sopisi talonne väriin,
joutuisit katselemaan punaista aidan päätyä omalla pihallanne,
olisiko se sitten hyvä?
Ette kai kuvitelleet että saatte oman puolen aidan värin valikoida ja naapuri sen maksaisi?

:o :o

Siis ei tietenkään me voida maalata naapurin aitaa millä tahansa värillä, haloo!! Sehän valuis sitte samalla tavalla niiden puolelle se väri, miten se nyt on valunut tälle puolelle. Se on naapurin omaisuutta, ei me sitä voida alkaa sörkkiin.

Kivat naapurisuhteet teillä. Toki ikävästi toimittu heiltä, mutta eihän heillä tosiaan oo mitään velvoitteita maalata aitaa teille päin. Eli ei teidän auta muu kuin kärsiä nahoissanne ja odotella, että saatte aikanaan oman aidan rakennettua.

Jos aita on säädösten mukainen ja luvallinen, sekä heidän tontillaan, on heillä velvollisuus hoitaa sitä, ei teillä. Saavat siis ikävä kyllä itse päättää värit jne. ellei kunnalla ole mitään asiaa vastaan. Te ette voi mennä toisten aitaa maalaamaan ihan noin vain, eri asia jos aita olisi rajalla, silloin molemmilla olisi velvollisuus hoitaa oma puolensa. Näin meni ainakin yhden kunnan säädösten mukaan kun tuli valmiiksi tutkittua aita-asioita jos olisi tullut ajankohtaiseksi :)

Kiitos paljon vinkeistä! =)

Taidan olla kuntaan yhteydessä, josko saataisiin sieltä "pakote" naapurille hoitaan aidan maalaus myös meille näkyvältä puolelta. Aita on naapurin puolella, ei rajalla. Se on ruma ja korkea, mutta mun puolesta se sais olla siinä, jos edes maalaisivat sen kunnolla meidän puolelta. Tarkoitus on tosiaan rakentaa oma aita omalle puolelle sitten, kun on aikaa ja rahaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aidoista ja aidanteista on säännökset, kysy kunnalta ja pyydä joku katsomaan. Antavat maalausohjeen, jos aita on kuvaamasi kaltainen.

Näin. Mä en hetkeäkään usko että ihmiset saa rakennella ihan millaisia aitoja huvittaa.

Meidän talossa on edellisten omistajien rakentama aita. He hankkivat aitaa varten kirjallisen suostumuksen rajanaapurilta ja sen jälkeen kaupungin tekniseltä virastolta. Aita on rakennettu kokonaan meidän tontillemme ja olemme siitä täysin vastuussa. Naapurilla ei ole mitään velvollisuutta osallistua aidan kunnostustöihin tms.

Teidän naapurilla on ilmeisesti laiton aita. Kysykään kaupungilta neuvoa, miten asian suhteen voisi menetellä. Kaupunki voinee velvoittaa naapurin maalaamaan aidan tai jopa purkamaan sen. Tappelun myötä välit eivät ainakaan muuta paremmiksi. Parempi olisi, jos asian voisi jotenkin sovitella.

Yhteistyössä