Naapurissamme asuu lestadiolaisperhe, tällä hetkellä 3 lasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättiritva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nättiritva

Vieras
Mielestäni rouva on taas pieniin päin.. Lapsia heillä on nyt kolme, 2 vuoden välein. Lapset pyörivät keskenään ulkona (5v ja 3v) pienissä hepenissä, eilenkin hameissa hyytävässä tuulessa. Pienintä äiti hoitaa, mutta kaksi vanhempaa ovat usein "omillaan" nenät räkäisinä ulkona ja lähimetsässä.

Vanhemmat ovat todella vaisuja ja väsähtäneen näköisiä. Nuoria ovat, hädin tuskin 3-kymppisiä. Mitä elämää tuollainen on?! Miten ikinä vastaavat lasten kehityksellisiin tarpeisiin kun niitä lapsia vaan tulee ja tulee (seuraavat 10 vuotta?).

Meillä kaksi lasta ja olen välillä itsekin aivan uupunut - ja lapsilukumme on täynnä! Eli tiedä, että jossain vaiheessa helpottaa.

Naapurin rouvalla se jatkuu vielä ainakin se 10 vuotta... Miten hän sietää ajatuksen noin niinkuin henkisellä tasolla?! Koulutettu ihminen...

meidän naapurissa asui myös lessuperhe, vanhemmat ehkä vähän yli kolmekymppisiä. Heillä oli kuusi lasta siinä vaiheessa kun muuttivat naapuriimme, seitsemäs mahassa. Voi herran jestas sitä elämää! Olin silloin vanhempain vapaalla tyttöni kanssa ja jouduin päivästä toiseen kuuntelemaan seinän takana sitä järkyttävää huutoa ja meteliä, mikä sieltä kuului! Lapset huusivat ja tappelivat ja äiti huusi ja itki ja suorastaan rukoili että olkaa hiljaa!!

lapset pyörivät keskenään ulkona, jouduin monta kertaa noutamaan yksi vuotiaan autotieltä pois. Isommat muksut vahtivat pienenpiään, huonolla menestyksellä. Oikeen ahdisti kun tuntui että oon vastuussa niistä muksuista kun ulkoilin omani kanssa. Enhän voinut vaan katsoa viersestä kun pienet muksut koheltaa ja juoksee autotielle.

Ei tuo vielä kuulosta kovin kohtuuttomalta lapsiluvulta. Siis jos iätkin menevät niin, että 5v, 3v ja 1v? Kädet ovat varmasti täynnä, mutta onko kuitenkaan niin, että tuolla lapsimäärällä yksikään jäisi suoranaisesti heitteille?

[QUOTE="tjaa";30758712]Ei tuo vielä kuulosta kovin kohtuuttomalta lapsiluvulta. Siis jos iätkin menevät niin, että 5v, 3v ja 1v? Kädet ovat varmasti täynnä, mutta onko kuitenkaan niin, että tuolla lapsimäärällä yksikään jäisi suoranaisesti heitteille?[/QUOTE]

Meillä naapurissa on lähelle tuon ikäinen porukka, 5 ja 3 v. pojat ulkoilevat yksinään pihalla, kun äiti on vauvan kanssa sisällä. Pojat tulevat tyynesti meidänkin pihalle leikkimään, vaikka meillä ei ole ketään pihalla vahtimassa mitä saavat päähänsä tehdä, omituista touhua kaikenkaikkiaan.

Tuota juu. Ymmärrän, että väsytään, mutta eikö lestadiolaiset sitten vie lapsiaan päikkyyn?
Vai onko kyse sitten pikemminkin jostain fatalistesta tavasta antaa lasten kasvaa Jumalan huolenpidon alla?

Meidän naapurissa asuu mitä ilmeisimmin ei lestadiolainen perhe! Entiedä montako lasta heillä kaikkiaan on, kun viikonloppuisin taitaa olla edellisistä liitoista olevat jälkeläiset etävanhemmillaan kyläilemässä. Tästä liitostakin on pari lasta, pieniä molemmat. Viikonlopuksi tulevat isommat "sisarukset" jätetään vahtimaan pienimpiään,että pariskunnalla on sitä yhteistä aikaa. Lapset juoksevat räkä poskella pitkin leikkipuistoa keskenänsä. Mutta kait lasten kuuluu niin tehdäkin, ulkoilla reippaasti jne. Kouluikäisiä nuo isommatkin lapset vasta ovat. Vanhemmat juhlivat sitten keskenänsä yöntunneille asti.
Minkähänlainen elämä noillakin on edessään??

Meillä naapurissa 7-lapsinen lestadiolaisperhe, nuorin vajaa vuoden ja rouva näyttäisi olevan raskaana. Ikinä en ole hänen kansaan jutellut kun harvoin näen mutta väsyneen oloinen ja hiljainen on, ehkä vasta 30 jos sitäkään :(

Ja lapset juoksevat pitkin teitä ilman holhousta :(

Tuskin lestadiolaisia jos on etälapsia ja yön pikkutunneille riekkuvat. Lestadiolaisissa perheissä riekkuvat korkeintaan isät. Onhan noita ihan liikaa. Meillä on neljä lasta ja eivät todella vahdi toisiaan ja hoidan heidät hyvin. Lestadiolaisäideillä ongelma on Se, että tuo lastentulo on jatkuvaa, eivät voi väsyneinä ajatella, että täm on väliaikaista. Ja vielä Se katkeruus kun isät saavat vapaasti kulkea ja toteuttaa itseään. Huh, onneksi olen noista piireistä päässy eroon...

Hah, mullakin on 3 lasta. vanhin oli just 3v 2kk kun nuorin syntyi. Yksi siinä välissä. Enkä ole uskova. Hyvin nuo on aikuisiksi kasvaneet. Joskus varmaan olin väsynyt, usiemmiten en. Ja lapsia olisi tehty ainakin 5 jos ei elämä olisi mennyt niin kun meni.
Eli uskovia tai ei, lapsia tehdään ja hoidetaan tai sitten ei. Älkää aikaa siitä lestadiolaisuudesta jeesustelko.

Voihan lapsia olla useampi, jos he on itse haluttu yhdessä miehen kanssa. Lestadiolaisilla ei ole vaihtoehtoja ja siksi ne saattavat joutua vahtimaan toisiaan ja juoksevat pihalla keskenään. Eikä tosiaan kaikki lestadiolaisetkaan ole tuollaisia. Mutta monet äidit ovat siellä aika kovilla.

Mä ihmettelen tuota, että puhutaan kuinka lestaadiolaisperheen isät rilluttelee menemään ja äitit vain hoitaa lapsia. Ei meillä homma ainakaan niin toimi. Isä osallistuu siinä missä minäkin. Ehkä mulla on ollut sit tavallista parempi onni ;-)

On varmasti niitä isiä jotka osallistuvat täysillä hommaan ja niitä jotka oikeasti huolehtivat lapsistaan. Tiedänkin sellaisia. Mutta esimerkiksi miehen puolella on juuri sitä kansaa, joissa naiset on kotona ja miehet menevät miten tykkäävät. Ja vaimot on opetettu siihen, että mitään ei kritisoida vaan tehdään mitä kuuluu. Mua esimerkiksi on pidetty täysin hulttiona koska olen harrastanut nyrkkeilyä ja kuntosalia ja mies on joutunut hoitaa lapsia. Olen ollut viikonloppujakin kavereiden kanssa, jopa ulkomailla. Olen vaan niin paljon joutunut seuraamaan sivusta tätä touhua, että Se nostaa karvat pystyyn. Ja sitä ihan oikeasti on, ihan liikaa.

Ihmetyttääkö aloittajaa nyt se naapurin rouvan jaksaminen, kun itse on väsynyt ja uuvuksissa kahden lapsensa kanssa?
Eli jos naapurillasi on lapsia enemmän kuin itselläsi, niin hänen täytyy siis olla moninkertaisesti uupuneempi kuin sinä, niinkö?
Eihän se elämässä kyllä aivan noin mene. Elämässä kun on ihmisillä niin monta muuttujaa, että ei sitä voi noin mustavalkoisesti katsoa. Ihmisetkin kun olemme erilaisia. Elämän tilanteet perheissä erilaisia. Toiset ovat luonnostaan terveempiä ja jaksavampia kuin toiset. Elämän historiakin vaikuttaa paljon jaksamiseen ja yleensä miten elämään suhtaudumme. Eikä lapsiluvulla ole välttämättä mitään tekemistä niiden asioiden kanssa.
Nimittäin itse tunnen useamman erittäin väsyneen ja uupuneen yksinäisen ihmisen. Ei perhettä ympärillään. Masentuneitakin monet. Voi miten nuo mainitsemanne räkäposket ilahduttaisivat pelkällä olemassa olollaan montaa heistä.

Jos itse et siedä ajatusta useammasta lapsesta, niin ei se tarkoita ettei muut sietäisi. Koulutuksella ja lapsilukumäärällä kait hyvin vähän on tekemistä keskenään. Mitä kouluttautuneemmat vanhemmat, niin sitä pienempään perheeseen olisi tyydyttävä, niinkö?
Eikö se nyt jo ole järjenkin vastaista? Luulisi hyvätuloisilla vanhemmilla olla varaakin useampaan lapseen. Jos vanhemmat ovat fiksuja ja kouluttautuneita, niin eikö luulisi jälkipolvestakin tulevan liki samanmoisia. Ei se omppu kovin kauas puusta putoa!
Enemmänkin olen törmännyt huonosti voiviin perheisiin alemmissa sosiaaliluokissa, ei kyllä mikään sääntö ole tämäkään.
Yksi yhteinen, ehkä suurin tekijä lasten pahoinvoinnille on vanhempien alkoholin käyttö! Eikä lasten lukumäärä perheessä.
Vanhemmat toki voivat olla uupuneita niin yhden lapsen kuin kuudenkin lapsen kanssa.
Minä en ole huolissani ulkoilevista ja metsissä juoksevista lapsista, sen enempää kuin puistoilevistakaan lapsista. Mutta siitä olen huolissani,ettei lapsia nykyään näy missään! Missä ovat kaikki suomalaiset lapset?
Sisällä istumassa nenät näytössä tai tuijottamassa jotain ruutua? Pahoin pelkään, että näin on.
Kyllä lapsen kuuluu liikkua ja ulkoilla ja niin muuten meidän aikuistenkin.
Eikä unohdeta sellaista yksinkertaista asiaa, että jokainen meistä on elämässään joskus uupunut ja väsynyt ja tarvitsee lähimmäisen apua. Ellet ole vielä ollut, niin tulet varmasti olemaan. Ei elämä sinua siltä säästä! Joten autetaan sitä naapuriakin, oli kyseessä sitten lapsiperhe tai yksinäinen aikuinen/vanhus.

Kävit sitten vierestä kyttäämässä että räkäkin oikein valuu? Nykyisin kasvatetaan lapset liian pumpulissa eikä uskalleta antaa vastuuta. Kannattaako kuvitella naapurin jaksamisesta yhtään mitään kun et tunne ja vielä kirjoittaa siitä tänne?

tee lastensuojeluilmoitus. Ehkäpä ne lessutkin pikkuhiljaa heräis siihen, että tuollanen käytös on heitteillejättö. Ja jos ei omat aivot ymmärrä niin viranomaiset pakottaa ymmärtään.

Ja vastuuseen kasvatetaan. Ei lasta voi jättää selviämään yksin. Lessujen lapsilla samanlainen kohtalo kuin alkoholistien lapsillakin. Jatkuvaa turvattomuutta, kun ei oo jaksavaa aikuista vieressä.

tee lastensuojeluilmoitus. Ehkäpä ne lessutkin pikkuhiljaa heräis siihen, että tuollanen käytös on heitteillejättö. Ja jos ei omat aivot ymmärrä niin viranomaiset pakottaa ymmärtään.

Ja vastuuseen kasvatetaan. Ei lasta voi jättää selviämään yksin. Lessujen lapsilla samanlainen kohtalo kuin alkoholistien lapsillakin. Jatkuvaa turvattomuutta, kun ei oo jaksavaa aikuista vieressä.

Älytöntä tekstiä tuo viimeinen lause. Järkyttävää yleistystä tietämättä asiasta mitään. Eiköhän lestadiolaisissa niinkuin muissakin ole monenlaisia perheitä. Ei se ole lapsimäärästä kiinni.

Mutta se, että 3-5-vuotiaat lapset juoksentelevat keskenään pitkin pihoja ja teitä on kyllä täysin vastuutonta. Mä en koskaan päästänyt lapsia sen ikäsenä yksin pihalle, en kaksinkaan. Kyllä mä siellä mukana aina pönötin, myöhemmin sen kolmannen vauvankin kanssa. Jos siis sanotaan, että noin pienet lapset saavat vapaasti ulkoilla keskenään niin onhan siinä jotain pielessä....

Lessu tai ei, ei tuo normaalia ole. Asuttiin myös ennen yhden tuollaisen perheen kanssa samalla asuinalueella. Lapsia pykäsivät 3 vuoden välein ettei äidin tartte mennä töihin. Aina kun seuraava vauva syntyi, kuopus potkastiin ulos isompien kanssa. Siellä ne tosiaan veti 3 veestä 6 vuotiaaseen keskenään pihalla päivät pitkät, räkä poskella. Paristi myös komensin näitä pois autotieltä, kun olivat siellä pyöräilemässä. Ollaan muutettu pois jo aikoja sitten, mutta viime kesänä vierailin tuolla vanhan tutun luona. Siellä oli taas perheen uusi 3 v pihalla yksin pyörimässä, nakuna, ilman vaippaa tai vaatteita. Siis lämmin päivä oli, eipä tuossa mitään mutta kuka päästää lapsen nakuna ulos ja vielä noin pienen yksinään vahtimatta. Kiva saalis pedoille, järkyttävää.

Yhteistyössä