Naapurissa olisi vesirokko. Hakisinko 11 kk ikäiselle?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kukkis
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
sori mutta mä en varmaan koskaan tule ymmärtämään sitä, että tahallaan tartutetaan omaan lapseen vakava sairaus, jonka jälkitaudit ovat pahimmassa tapauksessa kuolemaan johtavia. Ja etenkin kun nykyään on vielä se rokotekin olemassa.
Peesi tähän myöskin. Älä hae. Nythän tästä jo neuvotellaan, että vesirokkorokotus saataisiin uuteen rokotusohjelmaan. Se vesirokko on joskus ennen muinoin ollut vähän lievempi tauti mahdollisten jälkiseuraamusten osalta. Mutta se tieto ei tunnu äitejä ja isiä saavuttavan. Ajatellaan vaan, että kun itsekin on lapsena sairastanut ja ko. tauti on hakemalla haettu milloin mistäkin, niin sama olisi nytkin. Näin ei kuitenkaan ole. Jälkitaudit voivat olla aika karmivia. Kokemusta on sairaalatasoisesta hoidosta jälkitaudin osalta.
 
vieras
Vesirokko

Ennen aikuisikää vesirokon sairastaa 95 prosenttia suomalaisista. Vesirokon aiheuttaja on varicella zoster -virus, joka kuuluu herpesviruksiin.Vesirokon itämisaika on pari viikkoa. Tauti leviää erittäin herkästi hengitysteitse ja rakkuloista. Virus jää elimistöön ja voi puhjeta vyöruusuksi (herpes zoster) vuosien tai vuosikymmenien päästä.

Oireet

* Aluksi voi ilmaantua vähäistä kuumetta
* Kuumeen jälkeen alkaa ihottumavaihe: täplä-, näppylä-, rakkula-, märkärakkula-, rupi- ja arpivaihe. Rakkulavaiheeseen edetään parissa päivässä, ja viiden päivän kuluttua ollaan rupivaiheessa, jolloin tauti ei enää tartuta.


Kutina voi olla niin kova, että ihoa tulee raavittua, mistä voi olla seurauksena paikallinen ihoinfektio. Lihaskalvon tulehdus on harvinainen, mutta hyvin vakava vesirokon jälkitauti. Siksi vesirokkoa sairastava tai vastikään sairastanut lapsi on vietävä välittömästi lääkäriin, jos hänelle ilmaantuu punoittava ja aristava ihomuutos. Vesirokkoon on olemassa tehokas rokote, joka ei vielä kuulu yleiseen rokotusohjelmaan. Rokotus kannattaa ehdottomasti ottaa, jos vesirokkoa ei ole sairastanut lapsuudessa, ja se on suositeltava antaa taudin sairastamattomille lapsillekin. Vesirokkorokotuksen saa pyytämällä reseptin lääkäriltä, ja se voidaan antaa vuoden iästä lähtien.
Lähde: Neuvolakirja
Artikkelin tarkastaja
Jarmo Salo lastentautien erikoislääkäri


 
Borkku
Mun päähän ei mahdu se et täällä parutaan ku joku on tartuttanu jonku tavallisen mahataudin tai flunssan lapseen, mut sit ehdointahdoin juostaan hakemassa lapselle rokkoa, josta tosiaan saattaa tulla vakavia jälkitauteja ja jo pelkkä rokon sairastaminen saattaa viedä lapsen sairaalaan.


Ite oon sairastanu myös vyöruusun reilu 15 vuotiaana ja se oli aivan kammottavaa, samoin oli se vesirokko mulla ollessani 4 vuotias kun niitä rakkuloita oli satoja ja se kutina oli aivan kamala samoin kuume nousi todella korkeaksi ja sit iski vielä jälkitauti ja saraalassa olinki sit useemman viikon.
 
vvv
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mun päähän ei mahdu se et täällä parutaan ku joku on tartuttanu jonku tavallisen mahataudin tai flunssan lapseen, mut sit ehdointahdoin juostaan hakemassa lapselle rokkoa, josta tosiaan saattaa tulla vakavia jälkitauteja ja jo pelkkä rokon sairastaminen saattaa viedä lapsen sairaalaan.


Ite oon sairastanu myös vyöruusun reilu 15 vuotiaana ja se oli aivan kammottavaa, samoin oli se vesirokko mulla ollessani 4 vuotias kun niitä rakkuloita oli satoja ja se kutina oli aivan kamala samoin kuume nousi todella korkeaksi ja sit iski vielä jälkitauti ja saraalassa olinki sit useemman viikon.
Miten sä voit muistaa miten sairastit neljä vuotiaana? :eek:
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mun päähän ei mahdu se et täällä parutaan ku joku on tartuttanu jonku tavallisen mahataudin tai flunssan lapseen, mut sit ehdointahdoin juostaan hakemassa lapselle rokkoa, josta tosiaan saattaa tulla vakavia jälkitauteja ja jo pelkkä rokon sairastaminen saattaa viedä lapsen sairaalaan.


Ite oon sairastanu myös vyöruusun reilu 15 vuotiaana ja se oli aivan kammottavaa, samoin oli se vesirokko mulla ollessani 4 vuotias kun niitä rakkuloita oli satoja ja se kutina oli aivan kamala samoin kuume nousi todella korkeaksi ja sit iski vielä jälkitauti ja saraalassa olinki sit useemman viikon.
Miten sä voit muistaa miten sairastit neljä vuotiaana? :eek:
Se oli kyllä sellanen h**vetti et muistan kyllä. Muistan mä sydänleikkauksen jälkeisenki ajan suurelta osin ja se tehtiin ennen tota rokkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mun päähän ei mahdu se et täällä parutaan ku joku on tartuttanu jonku tavallisen mahataudin tai flunssan lapseen, mut sit ehdointahdoin juostaan hakemassa lapselle rokkoa, josta tosiaan saattaa tulla vakavia jälkitauteja ja jo pelkkä rokon sairastaminen saattaa viedä lapsen sairaalaan.


Ite oon sairastanu myös vyöruusun reilu 15 vuotiaana ja se oli aivan kammottavaa, samoin oli se vesirokko mulla ollessani 4 vuotias kun niitä rakkuloita oli satoja ja se kutina oli aivan kamala samoin kuume nousi todella korkeaksi ja sit iski vielä jälkitauti ja saraalassa olinki sit useemman viikon.
Miten sä voit muistaa miten sairastit neljä vuotiaana? :eek:
No kyllähän 4v voi muistaa. itsekin muistan niiltäajoilta noita tauteja.
 
muuttanut
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mun päähän ei mahdu se et täällä parutaan ku joku on tartuttanu jonku tavallisen mahataudin tai flunssan lapseen, mut sit ehdointahdoin juostaan hakemassa lapselle rokkoa, josta tosiaan saattaa tulla vakavia jälkitauteja ja jo pelkkä rokon sairastaminen saattaa viedä lapsen sairaalaan.


Ite oon sairastanu myös vyöruusun reilu 15 vuotiaana ja se oli aivan kammottavaa, samoin oli se vesirokko mulla ollessani 4 vuotias kun niitä rakkuloita oli satoja ja se kutina oli aivan kamala samoin kuume nousi todella korkeaksi ja sit iski vielä jälkitauti ja saraalassa olinki sit useemman viikon.

Koska sen flunssa ja mahataudin voi sairastaa vaikka kuin monesti, mutta vesirokkoon pääsääntösesti saa kerrasta immuniteetin ja yleisesti ottaen se on "helpompi" lapsena kuin aikuisena sairastettu. Minä en kuulu kyllä tuohon tartuntaa hakevaan porukkaan vaan aion rokottaa nuoremman, jos ei ehi ennen sairastua. Vanhempi lapsi sairasti ennen rokotteen tuloa.
 
siksi kun
Eikös se vesirokkorokote oo aika kallis? Kyllä mä mieluummin otan taudin kuin rokotteen. En käsitä sitä, että nykyaikana ei saisi sairastaa yhtään mitään vaan kaikki on otettava rokotteena.

Vastustuskyky vaan paranee, kun välillä sairastelee.

Joten siksi meille otetaan mieluummin tauti kuin rokote.
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja siksi kun:
Eikös se vesirokkorokote oo aika kallis? Kyllä mä mieluummin otan taudin kuin rokotteen. En käsitä sitä, että nykyaikana ei saisi sairastaa yhtään mitään vaan kaikki on otettava rokotteena.

Vastustuskyky vaan paranee, kun välillä sairastelee.

Joten siksi meille otetaan mieluummin tauti kuin rokote.
Sama vastustuskyky tulee taudista ja rokotteesta. Ja voi sitä rahaa huonompaankin kohteeseen laittaa kuin lapsen terveyteen.
 
mamma76
meillä kaikki lapset sairastaneet nyt vesirokon(6,4 ja 6kk) ja voisin sanoa että nuorimmainen on sairastanu sen pahimpana. vanhemmat päässeet helpommalla näppyjen määränki suhteen. rokkoa ei haettu mistään,vaan saivat sen hoidosta kun siellä oli ollut liikkeellä.
 
jaa
No, meidän kuopus oli 11kk, kun vesirokon sairasti. Ja tosi helposti meni. Mut oli se helppo silloin 2v4kk ikäiselle esikoisellekin. Päiväkodista sen saivat. Ei kummallakaan sisarustartuntana.
 
ÄLÄ HAE, KOKEMATTOMAT VAIN NEUVOVAT MUUTA!!!!
Meillä oli 10-11 kk lapsella vesirokko, ja oli tosi raju kolme päivää korkeaa kuumetta niin ettei meinannut laskea edes lääkkeillä, paljon kutisevia näppyjä. Lisäksi olen kuullut että jos sairastaa liian pienenä/lievänä taudin, se saattaa uusiutua myöhemmin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siksi kun:
Eikös se vesirokkorokote oo aika kallis? Kyllä mä mieluummin otan taudin kuin rokotteen. En käsitä sitä, että nykyaikana ei saisi sairastaa yhtään mitään vaan kaikki on otettava rokotteena.

Vastustuskyky vaan paranee, kun välillä sairastelee.

Joten siksi meille otetaan mieluummin tauti kuin rokote.
Hassua, mä kyllä muistan sairastaneeni n. 10-vuotiaana vesirokon (ja aikuisiällä enterorokon mainintana vaikkei siihen rokotetta olekaan) ja molemmilla kerroilla olisi mielelläni maksanut 50 euroa jos olisin päässyt taudista eroon sillä hetkellä. Ja voisin maksaa tuon myös jos lapseni säästyisi yhdeltä kärsimykseltä. Emme tosin ole vielä rokottaneet 2-vuotiastamme, mutta jos ei kouluikään mennessä ole sairastanut niin rokotetaan varmasti viimeistään sillon.
Ja vaikka ap tekikin jo päätöksensä niin ongelmahan on siinä ettei kukaan voi tietää kenelle tulee helppo ja kenelle vaikea taudinkuva. Jos tietäs että tulee helppo niin kannattaishan se hakea, mut kun ei voi tietää. Ja jos oletusarvona on "normaali" vesirokko niin kyllä joku 4-vuotiaan joka osaa kertoa olostaan on varmasti helpompi sairastaa se kun alle vuoden ikäsen joka ei osaa muuta kun itkeä
 
hakisin, jos lapsi ei olis ihan nuin pieni. tervettä ajatella, että saa luonnollisen immuniteetin. kummasti tehdään vesirokostakin niin vaarallinen tauti, että kaikki piikille.. järki soikoon! en ikinä hakis rokotetta siihen. joka taudissa voi tulla pahojakin jälkitauteja, mutta niin voi myös rokotteesta ja siinä "saa" kaupan päälle paskat lisäaineet ja vastustuskyvyn heikkenemisen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja siksi kun:
Eikös se vesirokkorokote oo aika kallis?
n. 70 e. Minusta ei ole kallis, mutta jostain muusta voi olla. Meillä isompi on rokotettu, pienempi saa vesirokkorokotteen 2v neuvolakäynnillä.
Pitääkö siihen hakea resepti lääkäriltä erikseen (kuten oliko se siihen rotavirukseen kun piti hakee, joskus vauva-aikana)?
Vai riittääkö kun sanoo varatessaan neuvola-aikaa (meillä pitäs varata 2,5v neuvola)?
 

Yhteistyössä