Naapurin lapsi ollut täällä viidettä tuntia, vaikka 13.30 piti mennä kotia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin täällä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"näin täällä"

Vieras
Tytöllä on 6v kaveri kylässä. Ei ole aikaisemmin ollut meillä sisällä. Ulkona ovat lapset leikkineet jo useamman vuoden toistensa kanssa. Tiedän siis vanhemmat, niin kuin nyt yleensäkin ollaan tekemisissä samassa taloyhtiössä asuvien kanssa..

Tytöt leikkivät ensin meillä 14.00 asti, jolloin sanoin että menevät välillä ulos ja tyttö voisi käydä samalla sanomassa kotona ettei ole enää meillä sisällä. Ei käynyt kuitenkaan, koska tarkkailin ikkunasta.

Tulivat hetken päästä sisälle leikkimään taas ja sillä tiellä ollaan. Kukaan ei ole käynyt lasta kysymässä tai katsomassa, onko edes meillä enää. Heidän ikkunoistaan ei näe meille, eikä taloyhtiön leikkipihalle.

Näin ne toiset vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsistaan.

Olen usein miettinyt, että miten joku voi vaan jättää lapsensa tuolla tavoin että ei periaatteessa edes tiedä missä on. Tuon ikäisen vielä. Minä olen varmaan sitten kauhean tarkka, kun kävisin kyllä tarkkailemassa, kyselemässä ja hakemassa lapseni ajoissa kotiin. Ei muiden kotona luuhata tuntitolkulla. Joku järki pitää olla.

Sovit vanhempien kanssa, että lapsi on teillä klo 13.30 saakka? Miksi et sanonut lapselle, että nyt kello on 13.30 ja hänen pitää lähteä kotiin?

Viet lapsen kotiinsa?

Naapuri varmaan ihmettelee, miksi lapsi on vielä teillä. Laita nyt kiireesti menemään kotiin. Eikä sitten mitään isi-juttuja. Sanot, että menee kotiin, ei: menisitkö kotiin.

Voi puu!! Eihän tuonikäinen lapsi malta leikkejä lopettaa, kyllä aikuisen on sanottava, että lähdes kotiin nyt. Ja vaikka saatettava kotiin, ja kerrottava vanhemmille, missä lapsi on ollut. On se. lapsi nimittäin, voinut olla jopa vanhemmiltaan hukassa.

[QUOTE="näin täällä";27042645]Tytöllä on 6v kaveri kylässä. Ei ole aikaisemmin ollut meillä sisällä. Ulkona ovat lapset leikkineet jo useamman vuoden toistensa kanssa. Tiedän siis vanhemmat, niin kuin nyt yleensäkin ollaan tekemisissä samassa taloyhtiössä asuvien kanssa..

Tytöt leikkivät ensin meillä 14.00 asti, jolloin sanoin että menevät välillä ulos ja tyttö voisi käydä samalla sanomassa kotona ettei ole enää meillä sisällä. Ei käynyt kuitenkaan, koska tarkkailin ikkunasta.

Tulivat hetken päästä sisälle leikkimään taas ja sillä tiellä ollaan. Kukaan ei ole käynyt lasta kysymässä tai katsomassa, onko edes meillä enää. Heidän ikkunoistaan ei näe meille, eikä taloyhtiön leikkipihalle.

Näin ne toiset vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsistaan.[/QUOTE]

Sinuna laittaisin lapsen kotio käymään - varsinhin kun ollut kotiintulo aika klo. 13.30..pitäähän hänen varmaan käydä syömässähin välillä?
..sitten jos lupa tulla uudestaan ja siulle sopii, voi leikit jatkua.:)

Viimeksi muokattu:
Mä olisin silloin vienyt sen lapsen kotiovelleen, kun olisin nähnyt ettei käynyt itse ilmoittautumassa vanhemmilleen. Olisin sanonut että palautan tämän lapsenne nyt kotiin.

Tai sitten olisin sanonut tytölle, että katsoin ikkunasta etkä sinä mennytkään kotiin. Nyt menet ja seuraan ikkunasta että tosiaan menet, alahan mennä hopi hopi.

[QUOTE="vieras";27042667]Sovit vanhempien kanssa, että lapsi on teillä klo 13.30 saakka? Miksi et sanonut lapselle, että nyt kello on 13.30 ja hänen pitää lähteä kotiin?

Viet lapsen kotiinsa?[/QUOTE]

Sanoin. 13.30 aika tuli minulta. Itse sanoin isälle että 13.30 suunnilleen meillä on ruoka että siihen asti voi tyttö olla meillä. Meillä ruoka viivästyi, klo 14 sanoin että käy kotona kertomassa että olet leikkipihassa lapseni kanssa.

Ei siellä kotona kiinnosta mitä tuo lapsi tekee ja missä on. Näin menee suurinosa lapsen päivistä. Leikkipihalla leikkii syömättä ja juomatta ja kenenkään valvomatta jopa sen 6 tuntia. Pari kertaa on kissojen ja koirien kanssa tyttöä etsitty kahdeksan aikaan illalla.

En koe että minun tehtäväni on käydä kertomassa ovella että hei, tyttönne on meillä. Jos ei kiinnostusta kotoa päin ole. Minun puolesta leikkiköön lapseni kanssa.

hei,
panempa paremmaksi meille on tyttövieras tullut jo klo 11.. pyysin syömään ku muut söimme ai aikonut alkaan. jäden olen antanut ja äsken tein leivät välipalaksi ulos kun menivät. kotonaan on käynyt 2 kertaa ja ollu 5 min. iät ja ajat saa olla syömättä, juomatta, kukaan ei välitä...eikä ole minun tehtävä viiä häntä kotiin. tyttö 7-v.
viime kesänä vielä klo 23 leikki naapurin tytön kanssa pihalla.huhhuh. mutta muuten mukavaa seuraa meän samanikäiselle työlle.

Ap - asiahan on sitten sillä selvä - siun puolestais se lapsonen saa teillä leikkiä.
..ja tuollaisia vanhempia on valitettavan paljon: jotka ei yksinkertaisesti välitä, missä omat jälkeläiset liikkuu ja leikkii.:|

((muoks)) no hyvä, että isä on lapsen perään vihdoinhin kysellyt..ei ihan "heitteillä" kumminkaan..:)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27042779]hei,
panempa paremmaksi meille on tyttövieras tullut jo klo 11.. pyysin syömään ku muut söimme ai aikonut alkaan. jäden olen antanut ja äsken tein leivät välipalaksi ulos kun menivät. kotonaan on käynyt 2 kertaa ja ollu 5 min. iät ja ajat saa olla syömättä, juomatta, kukaan ei välitä...eikä ole minun tehtävä viiä häntä kotiin. tyttö 7-v.
viime kesänä vielä klo 23 leikki naapurin tytön kanssa pihalla.huhhuh. mutta muuten mukavaa seuraa meän samanikäiselle työlle.[/QUOTE]

Näin ajattelen minäkin. Ei ole minun asiani huolehtia, oikeastaan ruokakin kuuluu kyllä omien vanhempien tarjottavan! Ruokaa kyllä tarjosin tytölle silloin kun me syötiin. Mutta ei kelpaa tavallinen perusruoka. He syövät vain roskaruokaa ja lapsen välipalat koostuvat herkuista. Eli ei kelvannut omenalohkot ja appelsiinitkaan välipalana.

Jäätelöä sen sijaan kyseli.

Mukava kaveri kuitenkin lapselleni.

ei tietenkään kannata lähettää lasta kotiin, vaan ite olisin oman lapseni kanssa lähtenyt viemään tyttöä kotiin, samalla katsonut että lapsen kaverilla on kaikki hyvin, (tai ainakin kaikki näyttäisi olevan hyvin) kotona.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä niiden vieraidenhin lasten perään voi hie-man katsoa ja pikkasen udella kotioloja jos itselle tulee yhtään sellainen tunne, ettei kaikki ehkä ole kunnossa.
..paljon on pieniä lapsia huonolla hoidolla..

Mie toimin näin, jokainen vanhempi kohdillaan päättää sitten, miten parhaaksi katsoo=)

ei tietenkään kannata lähettää lasta kotiin, vaan ite olisin oman lapseni kanssa lähtenyt viemään tyttöä kotiin, samalla katsonut että lapsen kaverilla on kaikki hyvin, (tai ainakin kaikki näyttäisi olevan hyvin) kotona.

En tiedä millaisella asuinalueella te asutte.

Mutta kyllä täällä tulisi hulluksi jos pitäisi jokainen lapsen kaveri käydä saattamassa kotia. Toki sekin tehdään jos lapsen kotoa on sellainen toive. Kyllä tällä kylällä ne jotka toistensa luona käyvät leikkimässä osaavat itse mennä kotiovelleen jne. Sen verran avoimesti ollaan näistä naapuri äitien kanssa "sovittu". Kyllä 6-vuotiaan pitää osata mennä omaan kotia silloin kun niin sanotaan, kehoitetaan. Jos ei, niin on syytä miettiä onko hän tarpeeksi kykenevä huolehtimaan itsenäisestä ulkoilusta/kyläilystä ja sen miettiiminen taas on heidän vanhempiensa asia.

Minun 5v:ni kun leikkii esim. naapurissa niin sanon lapselle ajan milloin pitää olla kotona jos jostain syystä häntä ei ala siihen mennessä kuulumaan. Minulla on kyläilypaikan perheen puhelinnumero mihin voin kilauttaa. Siitä huolehdin siis minä ja on minun vastuullani että tiedän missä lapseni on ja että saan heihin yhteyden.

en tunne lapsen vanhempia, yrittäjiä ovat. ja eivätkä koskaan kotona. sen tiiän että lasta ei pahoinpidellä yms iloinen ja reipas tyttö. ja isosiskot ovat kotona ainakin. mutta nuo vanhemmat ovat kyllä muuten ihmetyyppejä eivät kyllä ole juoppoja, vaan aina menossa autolla tai kuorma-autolla töihin. ja muuttaneet jostain kaukaa tänne, ei sukulaisia täällä. me laitamme sen kotia menemään, kun lähdemme saunaan. nytkin tein toiset ruisleivät, varmmaan on nälkä. niin ap:lle tämä tyttö ei myöskään syönyt perunoita ja lihaa jota tarjosin, on myös sitä roskaruokaremmiä eli hodareita ja lihiksiä...

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä niiden vieraidenhin lasten perään voi hie-man katsoa ja pikkasen udella kotioloja jos itselle tulee yhtään sellainen tunne, ettei kaikki ehkä ole kunnossa.
..paljon on pieniä lapsia huonolla hoidolla..

Mie toimin näin, jokainen vanhempi kohdillaan päättää sitten, miten parhaaksi katsoo=)

Kyllä, toki :) Hie-man perään katsonkin. Kotiolot on hyvinkin selvät. Olen tuntenut perheen 8 vuotta.

Koen että jos höösäisin tytön perässä niinkuin tein hänen ollessaan 4vuotta. Katsoin mm. perään leikkipihalla. Nopeasti ne siellä kotona oppii että jes tuo naapurin rouvahan on meille ilmainen lapsenvahti, ruokkiikin lapsen ja huolehtii ettei lapsi lähde omille teilleen ulos. No niin voimme siis huoletta vetää hirttä kotona.

Totta mooses huolehdin. Esim. jos olisi lähtenyt meiltä jonnekkin muualle, olisin käynyt tytön ottamassa kiinni ja veisin kotia. Ettei nyt omille teilleen lähde.

[QUOTE="näin täällä";27042933]Kyllä, toki :) Hie-man perään katsonkin. Kotiolot on hyvinkin selvät. Olen tuntenut perheen 8 vuotta.

Koen että jos höösäisin tytön perässä niinkuin tein hänen ollessaan 4vuotta. Katsoin mm. perään leikkipihalla. Nopeasti ne siellä kotona oppii että jes tuo naapurin rouvahan on meille ilmainen lapsenvahti, ruokkiikin lapsen ja huolehtii ettei lapsi lähde omille teilleen ulos. No niin voimme siis huoletta vetää hirttä kotona.

Totta mooses huolehdin. Esim. jos olisi lähtenyt meiltä jonnekkin muualle, olisin käynyt tytön ottamassa kiinni ja veisin kotia. Ettei nyt omille teilleen lähde.[/QUOTE]

No hyvä, että näin.:)

Mistähän ap tietää ettei vanhemmat ole esim soittaneet jo 50 eripaikkaan ennenkuin tuli teiltä kysymään lasta?
Kummallista huudella ettei lapsesta olla huolissaan kun ei tulla heti ensimmäiseksi teiltä kysymään.

Yhteistyössä