Naapurin kissa....

Meillä kisut pysyy toistaiseksi narussa ulkona, eri asia on sitte joskus kun asutaan omassa talossa. myö ei haluta naapurin setää käydä ärsyttämään ja ei nuo toopet ees osaa tehä tarpeitaan ulos. Mie äänestän myös sen kannen puolesta, porukoiden luona toimii pressu kantena, toki sillä lailla tuettuna ettei katit pääse sen pressun alle.

Pakkohan se varmaan on kansi hankkia mut ei se poista kukkapenkkien ongelmaa. Ja perjaatteesta en haluis maksaa muiden eläimistä aiheutuvia ongelmia.

Meillä oli paha kissaongelma aikoinaan. Naapurin kaksi kissaa kävivät jatkuvasti meidän patiolla tekemässä pahojaan. Toinen niistä kaivoi kukkaset juurineen ylös. Molemmat käyttivät takapihaamme vessanaan, ja mm. pojan rattaisiin ja tytön nukenvaunuihin kuseksittiin. Jos takaovi oli raollaan, niin kissat oli salamana meillä sisällä.

Puhuin kauniisti, puhuin vähemmän kauniisti, mutta koska naapuri oli idiootti niin ei puhe johtanut mihinkään. "No ei se niinku oo meiän vika et ne kissat tulee teidän pihal, ei me niit sinne päästetä mut ne tulee silti", jne, tuollaisia järkeviä lauseita heidän suustaan pääsi.

Ostettiin kissakarkoitesuihketta, laitettiin pippuria, sitruunapippuria, etikkaa, kaikkea mitä joku vaan keksi ehdottaa, mutta turhaan. Kissat oli aina meidän riesana.

Peloteltiin katit pois ja kasteltiin niitä vedellä, mutta ne tuli silti aina vain takaisin.

Isännöitsijän sijaisen totaalinen räjähtäminen sitten tehosi. Hän lupasi varustaa huoltomiehet haulikoilla jos kissat ei ala pysymään sisätiloissa tai ainakin toisten pihoilta pois. Sitten ne katit muuttivat maalle ja hyvä niin.

Mä tykkään kissoista, mutta rajansa kaikella...jos kaipaisin kissankarvoja sohvalleni, kissankusta lasteni tavaroihin ja kissanpaskaa kukkapenkkiini niin ottaisin OMAN kissan.

Juurikin näin! :) Meillä ei sentään kissa sisälle tule.

[QUOTE="vieras";23649426]Ymmärsin kyllä että oli tuttavienne koira. Ja en minäkään henk.koht. sitä suurena vääryytenä pidä jos koira puree esim. murtovarasta, mutta laki on laki ja sen ymmärrän.

Ehkäpä et paskata koiraasi sinne koska se on taas sinun oman vastuun pakoilua, eikä se tietenkään edes ratkaise sun ongelmaas mitenkään. Seuraavaksi se naapuri hankkii kaksi kissaa lisää niin että teidän hiekkalaatikkoon kusee jo kolme kissaa. Ja mitä sä sitten teet? käyt itse paskomassa niiden pihaan?

Niin, hohhoijjaa. Meet koputtamaan sinne naapurin ovelle ja nostat kissan pöydälle. Lapsellisinta on tuollainen omalta pihalta huutelu... puolin ja toisin. Puhumattakaan että aletaan niitä eläimiä käyttää valtavälineenä ja satuttamaan niitä puolin ja toisin.[/QUOTE]

Eikös se laki myös kiellä kissoja kuljeksimasta ja paskomasta toisten pihoille?
Ja en ihan tosissani ollut koiraa naapurin pihalle viemässä, kunhan vaan annoin esimerkin että se olis mun mielestä TÄYSIN sama asia kun kissan oleilu/paskominen meidän pihalla. Ja edelleen olen asiasta viime kesänä puhunut hänen kanssaan ja menen uudestaan ton ilmestyneen reijän takia mutta ei siellä ole kotona ketään nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84;23649475:
Eikös se laki myös kiellä kissoja kuljeksimasta ja paskomasta toisten pihoille?
Ja en ihan tosissani ollut koiraa naapurin pihalle viemässä, kunhan vaan annoin esimerkin että se olis mun mielestä TÄYSIN sama asia kun kissan oleilu/paskominen meidän pihalla. Ja edelleen olen asiasta viime kesänä puhunut hänen kanssaan ja menen uudestaan ton ilmestyneen reijän takia mutta ei siellä ole kotona ketään nyt.

Kieltää. Mutta jokainen voi pitää vaan huolen omistaan, se on se pointti. Se olisi täysin sama asia, kuka sitä on kieltänyt. Se vaan on ihan samalla tavalla kiellettyä. Eli turha narista toisen välinpitämättömyydestä jos itse toimii miten lystää. (vrt. jotkut kirjoittajat täällä)

Hyvä että olet käynyt, mutta viime kesästä on jo pitkä aika. Kannattaa mennä uudelleen kun hän on kotona ja katsoa mitä tapahtuu, turha siitä on vouhkata sitä ennen.

[QUOTE="vieras";23649485]Kieltää. Mutta jokainen voi pitää vaan huolen omistaan, se on se pointti. Se olisi täysin sama asia, kuka sitä on kieltänyt. Se vaan on ihan samalla tavalla kiellettyä. Eli turha narista toisen välinpitämättömyydestä jos itse toimii miten lystää. (vrt. jotkut kirjoittajat täällä)

Hyvä että olet käynyt, mutta viime kesästä on jo pitkä aika. Kannattaa mennä uudelleen kun hän on kotona ja katsoa mitä tapahtuu, turha siitä on vouhkata sitä ennen.[/QUOTE]

En vaan haluaisi mitään sotaa naapureiden kesken ja olen ajatellut että kun olen päivitellyt ääneen niitä kasoja hiekkalaatikossa niin naapuri tajuisi katsoa kissan perään ja muistaisi viime kesäisen ongelman. Mutta kun toi reikä eilen ilmesty niin pikkasen paloi päreet. Ja tänään ei ole kissaakaan näkynyt kun ollaan oltu tässä pihalla koko ajan. Eli ei se onneksi täällä pyöri kun ite ollaan paikalla.
Ja siis tajuan tän vouhkaamisen olevan turhaa, mutta kunhan avaudun ja päästelen höyryjä.

[QUOTE="vieras";23649298]Jos mun pihalle eksyy naapurin lapsi niin voinko antaa mun koiran raadella lasta vain koska mun koiralla on oikeus olla omalla pihallaan vapaana? En. Koiran pitää silloinkin olla valvonnan alaisena. Koira saa olla omalla pihallaan vapaana mutta sinä olet vastuussa siitä ettei se vahingoita ketään. Ja vaikka sun naapuria ei asia yhtään kiinnostaisi niin se ei poista sun vastuuta.[/QUOTE]

lapsi ja kissa on kas täysin eri asioita. olihan koira valvottuna, kissa ei koska oli meijän aijatulla pihalla josta koira ei pääse pois. olin melkein vieressä ku koira otti kissalta hengen pois, kesti n sekunnin.

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84;23649505:
En vaan haluaisi mitään sotaa naapureiden kesken ja olen ajatellut että kun olen päivitellyt ääneen niitä kasoja hiekkalaatikossa niin naapuri tajuisi katsoa kissan perään ja muistaisi viime kesäisen ongelman. Mutta kun toi reikä eilen ilmesty niin pikkasen paloi päreet. Ja tänään ei ole kissaakaan näkynyt kun ollaan oltu tässä pihalla koko ajan. Eli ei se onneksi täällä pyöri kun ite ollaan paikalla.
Ja siis tajuan tän vouhkaamisen olevan turhaa, mutta kunhan avaudun ja päästelen höyryjä.

Jep, se sota syntyy siitä että molempi aina kostaa suuremmin ja näyttävämmin toiselle. Hyvä ettet ole siihen menossa, niinkuin jotkut. Sanot naapurille asiasta ja jos se ei tehoa niin soitat isännöitsijälle. Jos ei vieläkään tehoa niin sitten laitat sen loukun pihalle ja toimitat kissan löytöeläintaloon.

Muutenkin kannattaa harkita sitä kantta siihen hiekkalaatikkoon, vaikka "et haluaisi maksaa muiden elukoiden tuhoista". Siihen pihalle kun voi eksyä moni muukin katti kuseskelemaan. Kyse on kumminkin sun lasten hyvinvoinnista. Oletko muuten nähnyt että se on vain ja ainoastaan naapurin katti?

[QUOTE="vieras";23649635]Selitellä voi aina, mutta toisinsanoen, koira ei ollut sun hallinnassa.[/QUOTE]

ei ollukaan enää siinävaiheessa ku näki kissa. enkä tykkää kissoista joten koira" teki oikein" :) kissan ei kuulu olla irti, vaan valvottuna kuten koirien ;) koira oli takas hanskassa ku kissa oli hengetön :) koira oli omalla pihalla kissa ei joten mikä tässä oli ongelmana? naapuri menetti yhen kissan, entä sitte? seuraavana päivänä se hukutti 9 pentua ja lahtas muutaman lisää. joten tuo kissa tais päästä helpommasti.

[QUOTE="vieras";23649298]Jos mun pihalle eksyy naapurin lapsi niin voinko antaa mun koiran raadella lasta vain koska mun koiralla on oikeus olla omalla pihallaan vapaana? En. Koiran pitää silloinkin olla valvonnan alaisena. Koira saa olla omalla pihallaan vapaana mutta sinä olet vastuussa siitä ettei se vahingoita ketään. Ja vaikka sun naapuria ei asia yhtään kiinnostaisi niin se ei poista sun vastuuta.[/QUOTE]

Näin, vaikka pihalle ilmestyisi karannut kissa, kilpikonna tahi lemmikkipupu, sillä "talon omalla" koiralla ei ole mitään oikeutta tappaa/vahingoittaa muita pihaan tulleita eläimiä. Kyllä koiran omistajan vastuulla on, että koira ei pääse muiden lemmikkejä tappamaan, vaikka kuinka kissa olisi ollut väärässä paikassa.

[QUOTE="vieras";23649676]Näin, vaikka pihalle ilmestyisi karannut kissa, kilpikonna tahi lemmikkipupu, sillä "talon omalla" koiralla ei ole mitään oikeutta tappaa/vahingoittaa muita pihaan tulleita eläimiä. Kyllä koiran omistajan vastuulla on, että koira ei pääse muiden lemmikkejä tappamaan, vaikka kuinka kissa olisi ollut väärässä paikassa.[/QUOTE]

Näin! Eikä sitä, että koira on tappanut toisen ihmisen lemmikin, saa perustella sillä että "Mä en tykkää kissoista, joten koira teki ihan oikein!"
Joku voi tykätä siitä kissastaan ja kaikki asiat nyt ei vaan pyöri oman navan ympärillä. Pitää muutkin ihmiset ja heidän tunteet ottaa huomioon.

ei ollukaan enää siinävaiheessa ku näki kissa. enkä tykkää kissoista joten koira" teki oikein" :) kissan ei kuulu olla irti, vaan valvottuna kuten koirien ;) koira oli takas hanskassa ku kissa oli hengetön :) koira oli omalla pihalla kissa ei joten mikä tässä oli ongelmana? naapuri menetti yhen kissan, entä sitte? seuraavana päivänä se hukutti 9 pentua ja lahtas muutaman lisää. joten tuo kissa tais päästä helpommasti.

Ongelma on se, että sun koira ei voi raadella yhtään mitään omalla pihallaan, vaan sen pitää AINA olla sun hallinnassa niin ettei sellaista pääse tapahtumaan. Tuskin se kissa nyt suoraan teijän mustin suuhun käveli, älä naurata. Se koira näki kissan ja sulta lähti homma hanskasta koska se koira ei pysy sun hallinnassa. Jos tuo olisi ollut jonkun muun kissa niin et välttämättä olisi "päässyt pälkähästä". Siihen kun ei auta selitys että "meijän musti ei tykkää kissoista ja se kissa eksy meidän pihaan".

Se on se ja sama miten sun naapuris toimi kun tässä puhutaan sun toiminnasta. Se ei mitenkään oikeuta sun kissantappo tekojas.

[QUOTE="vieras";23649726]Ongelma on se, että sun koira ei voi raadella yhtään mitään omalla pihallaan, vaan sen pitää AINA olla sun hallinnassa niin ettei sellaista pääse tapahtumaan. Tuskin se kissa nyt suoraan teijän mustin suuhun käveli, älä naurata. Se koira näki kissan ja sulta lähti homma hanskasta koska se koira ei pysy sun hallinnassa. Jos tuo olisi ollut jonkun muun kissa niin et välttämättä olisi "päässyt pälkähästä". Siihen kun ei auta selitys että "meijän musti ei tykkää kissoista ja se kissa eksy meidän pihaan".

Se on se ja sama miten sun naapuris toimi kun tässä puhutaan sun toiminnasta. Se ei mitenkään oikeuta sun kissantappo tekojas.[/QUOTE]

ei ole minun asia vahtia naapurin kissaa, jos son meijän pihalla sille käy huonosti. mitä kohtaa sie et ymmärrä? kissa kuuluu olla kiinni, tämä kissa ( ja moni muu) oli irti ja meijän pihalla joka on aijattu. koira saa olla omalla pihallaan irti, valvottuna. pirustako mie tiä että kaikki ei kiinnipitoa nouvata ;) tuleppa selittään mettäkoiralle että nyt et voi antaa viettien viä... :D mutta joo :D

ei ole minun asia vahtia naapurin kissaa, jos son meijän pihalla sille käy huonosti. mitä kohtaa sie et ymmärrä? kissa kuuluu olla kiinni, tämä kissa ( ja moni muu) oli irti ja meijän pihalla joka on aijattu. koira saa olla omalla pihallaan irti, valvottuna. pirustako mie tiä että kaikki ei kiinnipitoa nouvata ;) tuleppa selittään mettäkoiralle että nyt et voi antaa viettien viä... :D mutta joo :D

Aikamoinen asenne sulla...

Meilläkin kissa mut asutaan kerrostalossa, kissa ei siis kulje ulkona vapaasti.
Siltikään en ymmärrä omistajaa jos ei tee asialle mitään :(

Meil kissa saa mökillä kulkea vapaana, mut neitil täytyy laittaa hiekkalaatikko pihalle, ei raukka ymmärrä tehdä tarpeitaan metsään :D

Koiran kuuluu olla sinun hallittavissasi. Jos joku lapsi olisi tepastellut teidän pihaan, niin ilmeisesti siinä olisi voinut käydä samalla tavalla kuin kissalle kävi, koska koira ei ollut täysin sinun hallinnassasi.

NO ihan luonnonmukaisilla ja ystävällisillä keinoilla jos haluaa kissan kakkapaikkaa vaihtaa, kannattaa levittää kahvinporoja ja hieroa appelsiinikuorta laatikon reunoihin. ne tosin liukenevat sateella, ja käsittely on uusittava.

Lemmikkieläinlliikkeissä myydään GetOff-suihketta, jota voit myös käyttää. Se on vaaratonta lapsille, jos nyt ei suuhun laita. Itse käytän sitä sisätiloissakin, esim. joulukuusi on pakko suihkuttaa sillä kun kolme kollia jahtaa kuusenkoristeita. Haju on melko tymäkkä, kemiallinen, mutta siihen tottuu.

KOlmas konsti, mikä ei ehkä ole rottien tai muiden tuhoeläinten vuoksi hyvä, mutta toimii: laita kissalle raksuja hiekkalaatikkoon. Kourallinen niitä, ja levittelet tasaisesti. kissa ei kuse ruokapaikkaansa. Tätä konstia suositellan silloin, jos kissa vaikka pissii sisällä sänkyyn jatkuvasti. Ruokapaikka väliaikaisesti sängylle päiväpeiton päälle ja jo loppuu useimmiten pissaaminen.

Sinä et ymmärrä. Naapurin tehtävä on vahtia kissaansa ja sun tehtävä on vahtia koiraasi. Mutta jos vaikka jonkun lemmikki karkaa sun pihalle niin sä olet vastuussa siitä ettei sitä tapeta sun koiran toimesta. Tässä kohtaa te molemmat olette laiminlyöneet vastuunne, sinä siinä suhteessa raskauttavasti että sinun koira tappoi toisen lemmikin.

Kyllä sen mettäkoiran pitäisi olla erityisen hyvin hallinnassa. Mettäkoira ei lähe perään jos omistaja antaa käskyn olla paikoillaan. Mitäköhän siitäkin tulis jos mettäkoira juoksee mettässä joka hiton varpusen perään kuuntelematta mitään käskyjä? Jos sun mettäkoiras ei käskystä pysähdy ja tule luokse niin sä et voi pitää sitä vapaana isolla pihalla mistä sulla ei mahiksia ole sitä saada kiinni. Ja metsästättekö te kissoja siellä mettässä vai onko taas koulutuksen puute koiralla? Taitaa mettästää se kaikki naapurin puudelitkin jos teidän pihalle eksyy kun ei erota kissaakaan jänöstä.

[QUOTE="vieras";23649835]Sinä et ymmärrä. Naapurin tehtävä on vahtia kissaansa ja sun tehtävä on vahtia koiraasi. Mutta jos vaikka jonkun lemmikki karkaa sun pihalle niin sä olet vastuussa siitä ettei sitä tapeta sun koiran toimesta. Tässä kohtaa te molemmat olette laiminlyöneet vastuunne, sinä siinä suhteessa raskauttavasti että sinun koira tappoi toisen lemmikin.

Kyllä sen mettäkoiran pitäisi olla erityisen hyvin hallinnassa. Mettäkoira ei lähe perään jos omistaja antaa käskyn olla paikoillaan. Mitäköhän siitäkin tulis jos mettäkoira juoksee mettässä joka hiton varpusen perään kuuntelematta mitään käskyjä? Jos sun mettäkoiras ei käskystä pysähdy ja tule luokse niin sä et voi pitää sitä vapaana isolla pihalla mistä sulla ei mahiksia ole sitä saada kiinni. Ja metsästättekö te kissoja siellä mettässä vai onko taas koulutuksen puute koiralla? Taitaa mettästää se kaikki naapurin puudelitkin jos teidän pihalle eksyy kun ei erota kissaakaan jänöstä.[/QUOTE]

kyseessä oli kk seisoja, pilli ja käsimerkeillä toimiva. toimi loistavasti mettäkanalintu mettällä sekä sorsamettlä. ja kyllä sielä mettässä tuli aina välillä vastaan "mettääntynneitä kotikissoja" mökkiläisten hylkäämiä... mutta ylheensä saaliina oli lintuja :) ja mies sillä mettälä kävi, mie vain olin mukana. ja kyllä se sielä aikalailla itekseen mennee. jos et sitä tienny... hirvikoiratki on omistajansa hallinnassa vaikka oisivat 20km päässä äijätä, kiitos hyvin tutkien :)

Koiran kuuluu olla sinun hallittavissasi. Jos joku lapsi olisi tepastellut teidän pihaan, niin ilmeisesti siinä olisi voinut käydä samalla tavalla kuin kissalle kävi, koska koira ei ollut täysin sinun hallinnassasi.

tämä koira tykkäs lapsista. eikä siihen aikaan kellään tutulla ollu lapsia. eikä pihaan päässy sisälle ellei porttia tultu avaamaan :)

Viimeksi muokattu:
kyseessä oli kk seisoja, pilli ja käsimerkeillä toimiva. toimi loistavasti mettäkanalintu mettällä sekä sorsamettlä. ja kyllä sielä mettässä tuli aina välillä vastaan "mettääntynneitä kotikissoja" mökkiläisten hylkäämiä... mutta ylheensä saaliina oli lintuja :) ja mies sillä mettälä kävi, mie vain olin mukana. ja kyllä se sielä aikalailla itekseen mennee. jos et sitä tienny... hirvikoiratki on omistajansa hallinnassa vaikka oisivat 20km päässä äijätä, kiitos hyvin tutkien :)

Menee menee, mutta kyllä sen luokse pitää tulla kutsusta. Vaikka menis mikä kana pihan toisella puolella.

[QUOTE="vieras";23649908]Menee menee, mutta kyllä sen luokse pitää tulla kutsusta. Vaikka menis mikä kana pihan toisella puolella.[/QUOTE]

se tappo kissan heti ku löysi sen pihasta. olin just kävelly sen marjapensaan ohi missä kissa oli piilossa. koira käveli minun takana ja löysi kissan ja tappo heti. aikaa meni n 1sekuntti. enne ku ehin suuta avata niin oli kissa jo kuollu. koira päästi irti ja meni maahan käskyllä.

tämä koira tykkäs lapsista. eikä siihen aikaan kellään tutulla ollu lapsia. eikä pihaan päässy sisälle ellei porttia tultu avaamaan :)

No, mut pointti oli se, että tulipa teidän puolelle mikä tahansa elollinen olento, niin sun koiran pitää totella silloin kun sä kiellät sitä tappamasta. Ja sun pitää kieltää, sillä kaikkien elävien olentojen (myös kissojen ja muiden lemmikkien) elämää pitää kunnioittaa. Et voi valikoida niin, että koira saa tappaa kissan, koska SÄ et satu kissoista tykkäämään.

Nämä tällaiset kirjoitukset pistävät kyllä miettimään, mikä on ihmisellä päässä niksahtanut, että ajatusmaailma on tuollainen. Ihan sama puhutko kissasta, koirasta vai teurasporsaasta.

"Heh, se sika sit teurastettiin ;) ja ai että kun veri tirskui :) ja sitten oli sika hengetön ;) Henkihän sillä lähti ;) mitäs sitte. Että ihan turha kato jeesustella kun itekki syöt makkaraa!! :) "

[QUOTE="vieras";23649676]Näin, vaikka pihalle ilmestyisi karannut kissa, kilpikonna tahi lemmikkipupu, sillä "talon omalla" koiralla ei ole mitään oikeutta tappaa/vahingoittaa muita pihaan tulleita eläimiä. Kyllä koiran omistajan vastuulla on, että koira ei pääse muiden lemmikkejä tappamaan, vaikka kuinka kissa olisi ollut väärässä paikassa.[/QUOTE]

Kyllä se valitettavasti vain on niin, että jos kissa on vapaana sellaisessa paikassa missä ei saisi ja joku koira sen omalle pihalle tappaa, se on vain voi voi. Kissan omistaja voi seuraavan kerran huolehtia kissan kiinnipitämisestä tarkemmin.

Näinhän se menee irtokoirankin kanssa. Jos ajat koiran päälle ja autosi vaurioituu, niin koiran omistaja vielä joutuu maksumieheksikin. Mitäs pitää koiraansa vapaana. Samoin käy kissan omistajan! Eli pitäkää ne katit vaan kiinni tai naruissa/häkeissä!

Yhteistyössä