Omat vanhempanikin tappelivat välillä, mutta siihen ei ollut syynä alkoholi, vaan ennemminkin isäni mielivaltainen käytös. Se ei kuitenkaan saanut meitä lapsia kovinkaan itkemään. Itse siis näen tuossa suurempana ongelmana vaan sen, että tappelu saa lapset itkemään. Tällaista tosin tapahtuu ihan alkoholittomissakin perheissä, että liekö tuo syynä ilmoituksen tekemiseen, jos ei kuitenkaan fyysistä väkivaltaa esiinny? Tuleeko lapsille suuremmat traumat, jos asiaa tulee selvittelemään joku vieras osapuoli? Vaikeita kysymyksiä... Omakohtainen koemukseni on se, että olisin ollut aika järkyttynyt, kuten myös vanhempani, jos joku vieras osapuoli olisi astunut väliin. Kysymys siis kuuluukin, että voiko tuon vielä kategoroida "normaalin" elämisen piikkiin?
Minusta on outoa, että alkoholia tunnutaan pidettävän niin paljon pahempana, kuin vanhempien verbaalia sanaharkkaa. Kaikilla on kokemuksensa, mutta itse koin sen vanhempien riitelyn ainoana haittana, vaikka siis riitelivät selvin päin. Tällaiseen ei kuitenkaan puututa. Tuntuu, että kotona saa riidellä aika kovastikin ja kauan, ennen kuin joku puuttuu peliin. Ei se meillä tapahtunut riitelykään nyt olisi riittänyt vielä ilmoituksen tekemiseen kuitenkaan. Hassua, että tätä minun kokemukseni mukaan pahempaa saa kuitenkin harrastaa. Me emme itse riitele. En halua, että lapseni joutuvat sellaista kokemaan. Ihan sama mikä on kyseessä, jos se oli sitten riitely, tai alkoholin käyttö tai mikä vaan, ja jos siitä koituu huomattavaa haittaa, joka aiheuttaa lapsille kärsimystä, niin sitten on ehdottomasti aiheellista pyytää ulkopuolisen henkilön väliintuoloa.