Naapureista/ystävistä hoitorinki?

Miksi aina täytyy lapset viedä jollekkin viralliselle tasolle hoitoon? Olen monesti vuorotellut hyvän ystäväni kanssa että toinen on töissä ja toinen hoitaa 4-5 lasta riippuen koululaisten päivästä. Molemmat hyötyy, raha ei liiku ja lapset saa turvallisesti sosiaalisia kokemuksiasta ja äiti/isi pääsee käymään koulutusta vastaavassaan ammatissa!
 
"harmaa"
Meillä ainakin naapureina niin jöröä porukkaa että ei moinen onnistu :(
Ollaan kyllä sosiaalisia ja jutellaan, osallistutaan talotalkoisiin ym.
Aina jäädään ulos juttelemaan enemmän kuin moikat jos joku jonkun näkee, siis kaikki toimii näin.
Mutta jos otat tässä taloyhtiössä puheen että joku hoitasi hetken lasta katoaa kaikki, ei ukaan halua ottaa vastuuta vieraan lapsesta ja pelätään sitä lapsenhoitoa kuinruttoa. Joten helpommalla pääsen soittamalla MLL palveluun
 
"vieras"
Toisten lasten hoitaminen sitoo. Ei hoitolauman kanssa pääse kahvilaan, perhekerhoon ym. Sitä paitsi miten hoito järjestetään, kun hoitaja sairastuu. Monet ajattelevat kotivuosia hengähdystaukona työelämästä, joten mitä hengähdystä se on, jos on hoitolapsia. Vastuu on iso. Verottaja tuollaiseen "hoitoapuun" puuttuu varmasti, jos homma alkaisi yleistyä. Tuo on verrattavissa harmaaseen työhön, kun veroja ei makseta. Verottajan mielestä, kun vastavuoroinen työkin on verollista.
 
No sillai on ollut "hoitorinki", että asuessani yyhoona pahamaineisessa Itä-Helsingissä, oli mulla kourallinen yyhoo-tuttuja, joille saattoi viedä lapsen hoitoon ja joiden muksujen perään itsekin katsoin tai esim. olin tarhan varahakijana.
 
Ajatuksena tuo onkin hyvin kaunis ja ideaali, käytäntö onkin sitten aivan toinen juttu.

Hyväkin ystäväsuhde voi kariutua äkillisesti siihen, että ei oikeasti olekaan ymmärtänyt mihin on sitoutunut. Vastuu on iso, kun hoitaa sen hyvänkin ystävän lapsia. On aivan eri asia hoitaa omiaan kuin toisen lapsia.

Enkä mä itse voisi ajatellakaan kuormittavani ystävääni jokapäiväisellä hoitoringin tarpeella, mieluummin käännyn sen virallisen tahon puoleen ja annan ystäväni nauttia omasta kotiajastaan omien lastensa kanssa. Hyvin satunnainen lyhytkestoinen hoitoapu on asia erikseen...
 

Yhteistyössä