n.9kk ikäisen nukahtaminen illalla???? vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jehan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jehan

Aktiivinen jäsen
29.06.2009
1 122
0
36
Eli miten teillä menee? Nukahtaako itsekseen vai nukutatteko jotenkin???

Mein tyttö nukahtaa omaan sänkyyn, tosin eilenkin meni 45min! Pyörii, melskaa, yrittää nousta ylös ja huutelee jne... :xmas:

Ennen nukahti niin että silittelin selästä mut nyt aika mahdotonta.

Annanko vaan meuhkata sängyssä itekseen ja odotan et joskus nukahtaa? Riippumatta kauan siinä menee??

no meillä ei ole ketään koskaan "nukutettu". ihan ovat saaneet vauvasta asti itekseen nukahtaa. iltarutiinit ja sitten unille. sanon aina samat toivotukset. jos jotain ääntä kuuluu, ilmoitan olevani kotona ja pyydän laittamaan pään tyynyyn. kausia on, jollon sängystä on tultu pois tai siellä on koitettu toimittaa jotain muuta. olen rauhallisesti palauttanut petiin ja ilmoittanut, että nyt on yö, nyt nukutaan. suosittelen rutiineja iltaan ja käyt vaikka 5 min välein peittelemässä pienen, jos kailottaa. pääasia on, että lapsi tietää sinun olevan saatavilla, mutta hän oppii että kun mennään unille on yö ja silloin nukutaan. toki lapsi, jota ei yhtään väsytä on aivan turha petiin viedä.

Mä nukutan ihan reippaasti jos lapsi sitä tuntuu kaipaavan. Joskus riittää silittely, joskus auttaa vain tuudittelu. Pari kertaa 10-kuukautisen elämänsä aikana on nukahtanut ihan itsekseen. Jos meuhkaa, otan sängystä ylös ja takaisin muiden seuraan riehumaan ja kokeilen 1/2-1 tunnin päästä uudestaan.

Mielestäni vauvan kanssa ei kannata ottaa mitään hirveää stressiä jos lapsonen ei olekaan sängyssään umpiunessa klo 21. Rytmit saattaa olla ihan hyvin hakusessa vielä alle 2-vuotiaalla ilman, että asiassa olisi jotain epänormaalia. Seuraavana aamuna herätys normaaliin aikaan ja säännölliset päivärutiinit auttaa rytmin löytymisessä, ennemmin tai myöhemmin. Ja lapsilla nyt on väliaikaisia kehitykseen liittyviä valvomiskausia, varsinkin vauvoilla.

Meillä just 10kk tuli täyteen. Kyllä nukahtaa yleensä itekseen, joskus pyörii kauankin, mutta kun ei kiinnitä mitään huomiota, niin luovuttaa, ja nukahtaa. Kun ei kerran itke, niin olen antanut olla vaan sängys.

Meillä on 1- vuotias poika, joka on aina nukahtanut yksin sänkyynsä. Joskus siinä menee hetki, joskus tunti. Minä menen vasta sitten pojan luo, jos alkaa itkeä kovasti. Yleensä siis poika vaan höpöttelee ja naureskelee sängyssään siihen asti kun nukahtaa. Silloin kun poika harjoitteli seisomaan nousua sängyssään, jouduttiin välillä käydä kippaamassa takasin pitkälleen.. Näin siis meillä ja hyvin toimii!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Meillä just 10kk tuli täyteen. Kyllä nukahtaa yleensä itekseen, joskus pyörii kauankin, mutta kun ei kiinnitä mitään huomiota, niin luovuttaa, ja nukahtaa. Kun ei kerran itke, niin olen antanut olla vaan sängys.

Juuri tuota hain. Eli annan vaan meuhkata ja toivon että nukahtaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja metsämurmeli:
Eli miten teillä menee? Nukahtaako itsekseen vai nukutatteko jotenkin???

Mein tyttö nukahtaa omaan sänkyyn, tosin eilenkin meni 45min! Pyörii, melskaa, yrittää nousta ylös ja huutelee jne... :xmas:

Ennen nukahti niin että silittelin selästä mut nyt aika mahdotonta.

Annanko vaan meuhkata sängyssä itekseen ja odotan et joskus nukahtaa? Riippumatta kauan siinä menee??

meillä tapellaan vieläkin ja pojalla ikää 2.5 v.nukahtamiseen menee helposti tunti joskus kaksi.on pienestä pitäen taistellut unta vastaan.
olin ihan ihmeissäni kun kuopus oli ja on vieläkin helppo nukuttaa.laittaa vaan sängyn pohjalle ja siellä vähän aikaa höpisee ja nukahtaa.joskus opunkee ylös, mutta kun tarpeeksi usein laittaa makuulleen niin sinne sippaa.
eiskoisen kanssa ei koskaan ole onnistunut.
ne on niin erillaisia kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja metsämurmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:

Juuri tuota hain. Eli annan vaan meuhkata ja toivon että nukahtaa. :)

Juu, jos kerran ihan hyväntuulisena höpisee, eikä itke, niin ei mun mielestä kannata asiaan kiinnittää huomiota. :)

Meillä tyttö himpun vaille 9 kk. Nukutan illalla siten, että iltapuuron ja vaipanvaihto- jne. rituaalien (aina samassa järjestyksessä) mennään makoilemaan sänkyyn, jossa imetän. Sen jälkeen nostan tytön puoliunessa omaan sänkyynsä jonne nukahtaa heti. Mutta vaatii tuon imettämisen että rauhoittuu, muuten konttailee, nousee seisomaan ja riehuu muuten. Tutti ajaisi saman asian, mutta en sitä halua yötä vasten antaa, koska sitä joutuu sitten yöllä antamaan takaisin suuhun, jos sen kanssa on nukahtanut.

Mua kiinnostaisi minkä verran muiden n. 9 kk ikäiset nukkuvat? Meillä tuntuu, että unet on nyt lyhentyneet / laatu huonontunut n. kk sisällä. Tyttö nukkuu 9-10 h yöunet ja sitten päivällä reilu kaksi tuntia. Kun olen ymmärtänyt, että tämän ikäisellä unentarve olisi 14h/vrk? Mihin aikaan lapsenne menee iltaisin nukkumaan? Meillä 21.15-21.30 ja se on mielestäni kamalan myöhään. Mutta jos pistän aiemmin nukkumaan, herää mun makuun ihan liian aikaisin, noin klo 5-6.

Mä laitan pinnikseen ja makoilen itse sängyllä ja luen kirjaa :D Siinäpä reuhkatkoon, en kiinnitä huomiota. Nukahtaa kyllä melko pian kun huomaa ettei mua saa höpötyksiin mukaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vastaus ja kysymys:
Meillä tyttö himpun vaille 9 kk. Nukutan illalla siten, että iltapuuron ja vaipanvaihto- jne. rituaalien (aina samassa järjestyksessä) mennään makoilemaan sänkyyn, jossa imetän. Sen jälkeen nostan tytön puoliunessa omaan sänkyynsä jonne nukahtaa heti. Mutta vaatii tuon imettämisen että rauhoittuu, muuten konttailee, nousee seisomaan ja riehuu muuten. Tutti ajaisi saman asian, mutta en sitä halua yötä vasten antaa, koska sitä joutuu sitten yöllä antamaan takaisin suuhun, jos sen kanssa on nukahtanut.

Mua kiinnostaisi minkä verran muiden n. 9 kk ikäiset nukkuvat? Meillä tuntuu, että unet on nyt lyhentyneet / laatu huonontunut n. kk sisällä. Tyttö nukkuu 9-10 h yöunet ja sitten päivällä reilu kaksi tuntia. Kun olen ymmärtänyt, että tämän ikäisellä unentarve olisi 14h/vrk? Mihin aikaan lapsenne menee iltaisin nukkumaan? Meillä 21.15-21.30 ja se on mielestäni kamalan myöhään. Mutta jos pistän aiemmin nukkumaan, herää mun makuun ihan liian aikaisin, noin klo 5-6.

Meidän tyttö menee nukkumaan n. 20.00 ja herää 8 maissa, nykyään päikkärit voi olla vähän sitä sun tätä, ja joskus meinataan aamullakin nykyään kömpiä pystyyn jo klo 6.00 :/ Liittynee varmaan nää vaihtelevat unirytmit ikäkauteen, ennen nukkui niin kellontarkasti.

meillä alusta asti tyttö viety iltarutiinejen jälkeen sänkyyn ja itekseen annettu nukahtaa...nyt ikää 11k ja sänkyyn vien ja yleensä nukahtaa heti,joskus saattaa kälättää ja hillua sängyssä,mutta en mene huoneeseen ennen kuin oikeesti itkee.

Yhteistyössä