N. 1v imettäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miira"

Vieras
Meillä kohta vuoden ikäinen tyttö ja imetän häntä vielä iltaisin ja öisin. Hän syö aika huonosti ruokaa, syö kyllä mutta päiväruoan määrät pieniä, niin ajattelin et saako hän siitä rmaidosta (+4dl normimaitoa päivän mittaan) tarpeeksi ravintoa? Ei ole laiha vaan normaali kokoinen. Minulle kun on uskoteltu ettei siinä rmaidossa mitään enää olisi. Eli kysymys tulisiko minun lopettaa imetys jotta päiväruoka uppoisi paremmin?

Jos lapsen kasvu on normaalia, hän saa tarpeeksi energiaa. Imetyksen lopettaminen ei kannata mainitsemistasi syistä. Maito on edelleen ihan ravitsevaa ja energiapitoista ja lapselle taatusti parempi vaihtoehto kuin lehmänmaito.

Mikä on pieni ruoka-annos mielestäsi?

Meillä tuollainen reilu vuoden ikäinen on jaksanut ehkä annoskokona syödä pienen pilttipurkillisen jos sitäkään, mutta ruokakertoja on ollut useampi päivässä ja rintaakin saanut vielä runsaasti kiinteiden ohella.

Jos lapsi kasvaa hyvin, hän epäilemättä saa ravintoa. WHO suosittelee, että imetystä jatketaan, kunnes lapsi on kaksivuotias, ja äidin ja lapsen niin tahtoessa pitempäänkin. Joten kai siinä maidossa jotakin edelleen on :)

Ja lisätään, että suositus koskee myös länsimaita, ennen kuin joku tulee muuta väittämään.

Aamuisin syö desin puuroa, päivän mittaan ehkä ison pilttipurkillisen ja hedelmää ja leipää sekä illalla viilin hedelmillä. Järki sanoo et kaikki ok mut epäilykset herää kun "asiat paremmin tietävät" neuvovat :/

Toihan on hyvin. Mun 4v. syö vieläkin joskus tuota pienempiä annoksia kuin vauvasi, toisaalta kyllä sitten jollain toisella aterialla korvaa vajaatakin.. :D

Jos lapsi kasvaa sopusuhtaisesti ja on tyytyväinen, jatka imetystä. Ovatko ne sun neuvojat imetysvastaisia henkilöitä? Niitä löytää neuvolastakin asti vaikkeivat saisi olla...

Ihan tarpeeksi hyvin sun lapsi syö.

Niin kauan kun lapsi kasvaa ja kehittyy hyvin, on asiat yleensä ihan kunnossa. Jos lapsi saisi liian vähän energiaa, ei hän kasvaisi kunnolla.

Kuka sinua on neuvonut lopettamaan imetyksen?

Muutama usean lapsen äiti ja oma anoppi ovat sitä mieltä että tästä mun ilta- ja yöimetyksestä ei ole lapselle mitään hyötyä vaan että ajattelen vain omaa etua (saan siis tytön nopeammin takaisin uneen rinnalla)

Ei tarvi tänne vastata mutta mieti mielessäsi kauanko he ovat omiaan imettäneet joko omasta halustaan tai muista pakottavista syistä / suosituksista johtuen.

Mua aikanaan neuvoivat henkilöt joiden imetykset päättyivät korvikkeeseen parissa kuukaudessa. Yhä oli vahvana usko että kiitos niiden ohjeiden maitoa riitti edes sen pari kk.

Syökö lapsi lainkaan proteiinia muuta kuin maitoa? Sen puute tuossa ruokalistassa ihmetyttää. Tuon ikäiselle pitäisi jo se n. 50 g kanaa/lihaa/kalaa/munaa saada päivittäin.

Muutama usean lapsen äiti ja oma anoppi ovat sitä mieltä että tästä mun ilta- ja yöimetyksestä ei ole lapselle mitään hyötyä vaan että ajattelen vain omaa etua (saan siis tytön nopeammin takaisin uneen rinnalla)

No tuskin niillä on kenelläkään 9 lasta. Mulla on. Mun mielipide on, että teet just niinkuin on sulle ja sun lapselle hyvä. Jos lähdet sille linjalle, että miellytät muita, et ehdi muuta kuin juosta toisten pillin mukaan. Ja tämä on sitten HYVIN KOKENEEN ;) neuvo

Oikeestaan se yöimetys on se syy miksi lapsi heräilee öisin, lapsi varmasti nukkuisi paremmin yönsä. Mutta jos sulle ei oo tosta heräilystä haittaa niin mikäs siinä. Kunhan lapsen unipätkät on ees kohtuullisen mittaisia(yli3h), jos pätkät on kovin lyhyitä niin lapsikin voi olla päivisin väsynyt.

Tarjoaisin lapselle kyllä ihan tavallista kotiruokaa enkä mitään pilttiä.

Tuon ikäinen imetettävä kun öisin herää, ei välttämättä varsinaisesti herää vaan unissaan syö sen minkä syö, äidinkään ei tarvi siihen herätä jos nukutaan perhepedissä. Itse en edes tiedä paljonko lapset ovat öisin syöneet, tiedän vain että ovat.

Ja suuhygieniasta kun pitää huolta, ei se yöimetys lisää reikiintymisriskiä ennen kuin joku siitä ehtii tinkaamaan.

Yhteistyössä