n.11 kk, millasia ruokamääriä annatte?

Meidän poika rakastaa syömistä. Siis kaikki menee hyvällä ruokahalulla alas. Hän on potra poika, yli 10 kg ja 74 cm. Välillä tuntuu, että poika ei oikeesti lopettaisi syömistä koskaan. Millasia ruokamääriä annatte kerralla? Meillä puuroa aamuisin ja iltaisin 1 dl, lounas ja päivällinen isot ruokapurkit tai itse tehdyt pöperöt. Lisäksi jälkiruokaa jogurtti tms. Iltaisin saa vielä tissiä. Tuttelia muuten. Rakastaa sitäkin. Välipala on vielä. Välillä tuntuu, että en mitään muuta teekään kuin anna sille ruokaa. Poika on aika touhukas ja vaatii kovalla äänellä. Usein hiljennän hänet naksulla esim. kahvilassa. Millasta teillä on?
 
Aika normaaleilta määriltä kuulostaa meikäläisestä. meillä vasta 9kk poika, mutta
2dl puuroa aamulla, lounaaksi iso purkillinen, päivälliseksi iso purkillinen, illalla 2dl puuroa. Maitoa sen lisäksi melkein litra, banaania ja leipää.
Mutta jos poikasi painoa surkuat niin miksi opetat jälkiruokaan? Minä en haluaisi totuttaa lapsia heti, että jälkiruoaksi jotain makeaa. Siinä sitten isompana on ongelmia. Kun Suomessa lasten lihavuus vaan lisääntyy.
 
No, oikeastaan en valita hänen painostaan, ehkä ilmaisin asian liian epäselvästi. Hän ei ole mitenkään ylipainoinen, ihanan pullea ja pyöreä vauva vaan. Mutta lähipiirissä kaikilla on tyttövauvoja, niin meidän poika vaan tuntuu jättiläiseltä niitten rinnalla. Lisäksi isovanhemmat etenkin äitini jaksaa jatkuvasti ihmetellä poikani hyvää ruokahalua. Hän sanoo, että ei ole koskaan nähnyt vauvaa, joka syö noin hyvin. Sitten tietenkin sanoo heti perään, että ole vaan onnellinen, mutta kaipa tuo jotakin epävarmuutta minussa on herättänyt, että annetaanko pojalle liikaa sapuskaa. Neuvolan täti sanoi joskus, että kyllä vauva ilmoittaa olevansa kylläinen. No, olen oppinut huomaamaan näitä merkkejä poitsussa, mutta suuta se avaisi loputtomiin. Itse olen kyllä kuulemma ollut tuollainen hyvä syömäri ja ilmeisesti isäkin. Jälkiruuasta sen verran, että haluan pojan saavan vitamiineja hedelmistä. Saa siis useimmiten hedelmää jälkkäriksi. Muutenkin hedelmät ovat vaan hyviä sorminaposteluun. Mutta totta tuokin, ei aina jälkkäriä, olen kyllä asiaa miettinyt enkä aina sitä jälkkäriä tarjoakaan.
 
Meillä neiti syö hieman vähemmän...aamulla velliä lounaaksi ja päivälliseksi n. purkin verran ja illalla 2 dl puuroa. Välipala jää usein väliin unien vuoksi. Neidillä ikää 11 kk ja painoa 11,5 kg. Ihana pallero on enkä ole huolissani painosta/ ruokailiusta...toisilla tuo ruuansulatus toimii paremmin..
 
Meidän 11-kuinen poika syö aamulla ja illalla puuroa 2 dl / kerta, kaks kertaa lämmin muona eli suurinpiirtein iso purkki yhdellä ruualla, lisäksi päivän aikana menee puurojen kanssa ja välipalojen merkeissä 2 purkkia hedelmä- ja marjasoseita. Lisäksi saa maidon päivisin tissistä, yöllä ei ole ruokatarjoilua. Ja pulska poika on aina ollut, tosin 10 kk neuvolassa painokäyrä oli nyt lähtenyt laskuun, silloin mitat oli 10,2 kg ja 75 cm. Mutta en ihmettele, että paino on vähän laskussa, kun liikkuu niin mahdottomasti.

En usko, että lasta pystyy liikaa syöttämään ja juuri kasvavan kulutuksen takia nälkää lapsilla riittää. Liikkuuko Arbuusi teidän poika miten paljon, konttaa, kävelee?

Enkä oikein osaa pitää hedelmä- ja marjasoseita mitenkään epäterveellisinä, en vertais niitä mihinkään makeaan ja epäterveelliseen lihottavaan jälkiruokaan. Terveellisiähän marjat ja hedelmät on ja hyvä että lapsi oppii niitä syömään. Ja saahan meillä ainakin poika vielä makeampaa herkkua tissistä!
 
ja naksu on pelkkää maissia vaan. siis on terveellinen herkku.

meidän 11kk syö noin 1-1.5dl kerralla 6-7xpvä imetyksen lopetin juuri että kattoo miten menee tästä eteenpäin. ei juo maitoa kupista vaan vettä, nan jauhoa sekoitan ruoan sekaan aina. ei suostu siis juomaan...

aijoo ja mitat olil 10kkna 9700ja 73cm
 

Yhteistyössä