Myyntityöstä hyvät tulot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S.Helenius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

S.Helenius

Vieras
Tässä on hyvä esimerkki puhelinmyynnillä tienaamisesta:

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015082420214243_tb.shtml

Kyseinen puhelinmyyjä tienaa siis noin 3000€/kk myymällä sopimuksia puhelimitse. Kun tälläkin palstalla saa aina vähän väliä kuulla siitä miten töitä ei ole tarjolla ja korkeintaan jotain "paskaa puhelinmyyntiä". Itse myin puhelimitse myös erään yrityksen sopimuksia viitisen vuotta sitten ja oma mediaanipalkkani oli n. 4000€/kk.

Se on jotenkin sääli, että puhelinmyynti koetaan edelleenkin synonyymiksi "aku ankan pakkomyynnille". Sellainen tuntuu olevan useimpien mielipide. Tai voisi sanoa yleisemminkin, että tämä vanhakantainen näkemys, jossa myyntityön ensimmäinen mielikuva tuo mieleen ovelta ovelle kulkevasta pölynimurikauppiaasta, aiheuttaa turhaa hallaa koko myyntisektorille. Ihmisten pitäisi rohkeammin lähteä myyntityöhön, se kun kuuluu nykytyöhön todella olennaisesti. Harvan yrityksen palvelut käyvät nimittäin kaupaksi ilman myyntiä.

Myyntityöhön liitetään muutenkin termi pakottaminen. Ihmiset jotka eivät ole myyntiä tehneet, tai siitä mitään tiedä, nimenomaan luulevat että myynti on pakottamista. Voi kun ihmisiä vain voisikin kuulkaas pakottaa ostamaan jotain. Ei se vain niin mene. Edelleenkin joku aku ankan lehtimyyjä tuollaista strategiaa varmasti voikin käyttää, mutta kun myyntityöstä 99,9% ei ole aku ankan myyntiä.

SMKJ:n tutkimusten mukaan mediaanipalkka myyntityössä on 4300€/kk. Se on hyvä palkka! Toisekseen useissa myyntitehtävissä työajat ovat todella vapaat; saat mennä ja tulla miten haluat - kunhan tuloksesi on kunnossa. Myyntityössä myös edut ovat yleensä kohtalaiset, kännykkä, läppäri, liikkarit, lounarit ja usein myös autoetu.

En väitä että jokaisesta olisi myyntiin. Tiedän ettei niin todellakaan ole. Mutta tuolla jossain on paljon rohkeita, sanavalmiita ja tuloshenkisiä persoonia, joita myynti vain jollain tasolla pelottaa.

Olitpa sitten työtön tai työssä jossa palkka on liian pieni: kokeile myyntityötä. Työtä on sillä sektorilla tarjolla.

Ensinnäkin Aku Ankka on ainoa lehti joka kannattaa ostaa. Ja kyllä se puhelinsoittelu näin "asiakkaan" näkökulmasta juuri pakottamista on.

Höpöhöpö... Miten aikuisen ihmisen voi pakottaa ostamaan jotain? Joo ymmärrän että se voi onnistua dementoituneelle vanhukselle, mutta miten sä pakotat terveen normaalikuntoisen aikuisen ihmisen ostamaan jotain mitä se ei halua/tarvitse? Kerro ihmeessä mullekin se ihmesana tai ihmelause jolla se onnistuu.

Höpöhöpö... Miten aikuisen ihmisen voi pakottaa ostamaan jotain? Joo ymmärrän että se voi onnistua dementoituneelle vanhukselle, mutta miten sä pakotat terveen normaalikuntoisen aikuisen ihmisen ostamaan jotain mitä se ei halua/tarvitse? Kerro ihmeessä mullekin se ihmesana tai ihmelause jolla se onnistuu.
No joo, olet oikeassa. Mutta usein se puhelinmyynti tuntuu ainakin pakottamisen yrittämiseltä. Se on välillä aika aggressiivista.

Lisäksi ne esittelypuheet on aina niin pitkiä että joutuu keskeyttämään. Turhaa se on jauhaa siinä minun saamatta suunvuoroa, jos en meinaa kumminkaan ostaa mitään.

Läheinen ihminen oli vähän aikaa juuri äskettäin töissä puhelinmyyntifirmassa ja jouduin seuraamaan tilannetta läheltä ja myös puuttumaan siihen.

Liikaa asiaa seuranneena en allekirjoita mitään ap:n (joka lienee joku puhelinmyyntialan maksettu agentti) väitteistä, sillä ne ovat täydellisen uskomatonta soopaa.

Mainittakoon esimerkiksi se, että tässä viimeisessä läheiseni firmassa ihmiset saivat kenkää sen takia, että eivät tyrkyttäneet tavaraa jo jyrkästi kieltäytymisensä ilmoittaneelle asiakkaalle. Potkuja ei olisi tullut, jos olisi vain jatkanut paperista luetulla tekstillä "eikös me kuitenkin laiteta tämä tavara tulemaan" jne., mutta kun sitä ei hennonut vanhalle mummolle tehdä, niin kenkää tuli.

Mun puolesta puhelinmyynti on ihan ok. Hyvä, että jengi tekee jotakin tienistiensa eteen.
Mä en pidä siitä, että kun mä sanon, etten halua esim. lehteä, jota myyt, niin jankkaaminen jatkuu. Se on mun ajan tuhlaamista. Mä sanoin jo ei ja ei tarkoittaa ei.

Mun puolesta puhelinmyynti on ihan ok. Hyvä, että jengi tekee jotakin tienistiensa eteen.
Mä en pidä siitä, että kun mä sanon, etten halua esim. lehteä, jota myyt, niin jankkaaminen jatkuu. Se on mun ajan tuhlaamista. Mä sanoin jo ei ja ei tarkoittaa ei.

Minä en jää edes kuuntelemaan sitä inttämistä, vaan sanon kerran, että kiitos, en tilaa mitään, hyvää päivänjatkoa ja lyön puhelimen kiinni. Sinnepä jää itsekseen höpöttämään jos jää.

No joo, olet oikeassa. Mutta usein se puhelinmyynti tuntuu ainakin pakottamisen yrittämiseltä. Se on välillä aika aggressiivista.

Lisäksi ne esittelypuheet on aina niin pitkiä että joutuu keskeyttämään. Turhaa se on jauhaa siinä minun saamatta suunvuoroa, jos en meinaa kumminkaan ostaa mitään.

Tässä tarkoittanet juuri sitä "aku ankan puhelinmyyjää"? Kai tiesit että ylivoimaisesti suurin osa myyntityöstä ei edes suuntaudu kuluttaja-asiakkaille? Mutta tuo on prikulleen se mielikuva, joka myyntityöstä virheellisesti edelleenkin elää. Siis että joku soittaa sinulle illalla kauniiden ja rohkeiden aikaan, puhua pölpöttää keskeytyksettä pari minuuttia ja puheen kuulee olevan suoraan paperista luettua litaniaa.
Mutta kun ajattelet nyt asiaa isossa mittakaavassa, niin myyntityö on todellisuudessa tuota ole. Jos vaikka ajattelet jotain Vehon yritysautomyyjää, niin luuletko että hän soittaa Rovion toimitusjohtajalle, lukee paperista valmista spiikkiä ja lopulta kysyy "no eikö kuitenkin laiteta teidän leasing-sopimukset kaikki meidän nimiin?" :D

Saman olen huomannut, että myyntityön saralla työpaikkoja kyllä olisi, mutta tekijöitä ei meinaa löytää mistään. Ja nyt en myyntityöllä minäkään tarkoita seiskan puhelinmyyjiä tai kauppakeskusten ständeillä seisoskelevia liittymäkauppiaita. Tosin heitä yhtään väheksymättä. Myyntityöstä elää mitä ihmeellisempi uskomuksia ja harhaluuloja. Itse myyntityötä johtavana ja myyjiä rekrytoivana henkilönä voisinkin laittaa tähän listattuna muutaman ja niihin myös vastineet :) Aloitetaan vaikka jo tässäkin keskustelussa esiintulleesta asiasta:

”Myyntityö on pakottamista ja väkisin tyrkyttämistä”

Ketään ei lähtökohtaisesti voi pakottaa ostamaan mitään. Yritys/kuluttaja ostaa vain sellaisen tuotteen tai palvelun, jonka hän kokee itselleen hyödylliseksi. Se että myyjiä kuitenkin kannustetaan olemaan heti luovuttamatta, kuuluu silti myyntityöhön. Jos myyjä luovuttaa liian nopeasti, hän ei yksinkertaisesti saa yleensä kauppaa. Se ei silti tarkoita tyrkyttämistä, mutta sanotaanko nyt vaikka näin: jos asiakas sanoo ettei myyjän myymälle tuotteelle/palvelulle ole nyt tarvetta, niin pitää olla rohkeutta kysyä milloin sitten tarvetta mahdollisesti ilmenee ja soittaa tuolloin uudestaan. Jos myyjä vain luovuttaa, jää kaupat syntymättä.

”Myynnissä pitää työskennellä provikalla, eikä sillä tienaa mitään”

Usein myynnissä on pohjapalkka ja sen päälle maksetaan provisio. Toki on myyntitöitä (kuten kiinteistövälittäjä) joka työskentelee käytännössä 100% provisiolla. Provisiota silti pelätään ihan suotta. Toki jos työntekijä ei saa mitään oikein aikaiseksi, niin palkkahan jää pieneksi. Mutta toisaalta silloinhan työn tuloskin on yrityksen kannalta huono. Provisio kuitenkin mahdollistaa normaalia keskivertotallaajaa paremmat tulot. Yksi syy miksi myynnissä tienataan kohtalaisen hyvin, johtuu nimenomaan provisioista. Provisio myös aidosti motivoi hyviin myyntituloksiin. Kun myyjää kutkuttaa uusi Audi tai moottorivene kesämökille, niin se on oikeasti saavutettavissa, kunhan tekee hyvän tuloksen myynnissä. Ei tietenkään nyt usein kertaprovisiona, mutta tulotason nousu mahdollistaa sen.

”Myynnissä saa heti potkut jos tulosta ei tule”

Kukaan ei saa potkuja heti. Työhön annetaan varmasti perehdytys ja kaikki tarvittava tuki esimiehen puolesta. Ei ole todellakaan esimiehen kannalta mukavaa tai kannattavaa antaa potkuja ja yrittää löytää uutta tekijää tilalle. Kun myyjä menestyy myynnissään, myös hänen esimiehensä menestyy roolissaan. Mutta myynti ja sen tulokset ovat äärettömän helposti numeroilla laskettavissa. Jos myynti ei jollain ns. kulje, tai toisin sanoen enää oikein maistu, niin ei hommaa ole järkevää jatkaa. Työntekijä stressaantuu, joutuu kituuttamaan pelkällä peruspalkalla ja yritys joutuu maksamaan ns. turhasta. Tällöin on kaikkien etu että työntekijä etsii itselleen uuden työn.

”Ei myynnissä kukaan oikeasti hyvin tienaa. Se on vain mainospuheita ja kusetusta…”

Tämän saa usein kuulla nimenomaan netin keskustelupalstoilla tai muutenkin sellaisen ihmisen suusta, jonka mielestä myynti ja asiakaspalvelu tarkoittavat yhtä ja samaa asiaa. Kyllä myynnissä nimittäin ihan aikuisten oikeasti tienaa, mikäli siinä työssä menestyy. Eivätkä ne menestyjät ole yli-ihmisiä, supersuorittajia tai kuten myyntimies Jethro sanoisi: myyjiä jumalan armosta. Ihan tavallisia ihmisiä ne ovat. Toki myynti vaatii sinnikkyyttä, menestymisen tahtoa ja aktiivisuutta. Se ei taatusti ole maailman helpoin työ, mutten usko sen olevan lähelläkään vaikeimmastakaan päästä. Myyntityö on silti niitä harvoja ammatteja, jossa voi tienata kohtuullisen mukavasti ilman että on välttämättä tarvinnut hankkia juristin tai lääkärin papereita takataskuun. Myynnissä riittää hyvään tulotasoon se, että yksinkertaisesti menestyy omassa työssään. Aika harva lähihoitaja, opettaja tai toimistoassistentti nimittäin saa yhtään enempää euroja kuussa, vaikka olisi miten briliantti työssään.

”Myynnissä esimiehet on aina täysiä natseja, orjapiiskureita ja aina vain vaatimassa enemmän”

Koska kuten sanottua, myynnissä tulokset ovat harvinaisen selkeitä, myös esimiehet tuloksia seuraavat. Joku tutkija-intendentti voi näprätä ”taustahommia” jotain projektia varten kuukausikaupalla, ilman että kukaan oikeastaan tietää mitä hän on saanut aikaiseksi ja mitä hän on oikeasti tehnyt. Myynnissä näin ei luonnollisestikaan ole. Myyntityön luonne on suoraviivaisempaa. Esimies näkee montako asiakasta olet tavannut, monelleko olet tehnyt tarjouksen ja paljonko euroja olet onnistunut työlläsi yritykselle generoimaan. Myyntityössä ns. vapaamatkustaminen on äärimmäisen vaikeaa. Mutta se että tuloksia ja myynnin aktiviteetteja seurataan, ei kyllä ole vielä orjapiiskurointia. En väitä etteikö sellaisiakin esimiehiä olisi olemassa, varmaan on, sillä onhan niitä joka toimialalla. Tulosten seuraaminen vain kuuluu myynnin luonteeseen ja voin luvata, että kun myyntituloksesi on kunnossa, kukaan ei hengitä niskaasi. Päinvastoin voit olla päivän pelaamassa vaikka golfia asiakkaan kanssa tai pitää etäpäiviä ihan niin usein kuin haluat. Myyntitulosten ja aktiviteettien seuranta on ainoastaan silloin tiukempaa ja työntekijälle itselleen inhottavampaa, kun ne eivät ole kunnossa. Silloin esimies todennäköisesti tulee kysymään missä on vika, kun et kontaktoi tarpeeksi asiakkaita, eikä sinulla kauppakaan käy.

Yhteistyössä