Myyjät! Mitä mieltä olette tästä uudesta lakiuudistuksesta?

  • Viestiketjun aloittaja vaatemyyjä
  • Ensimmäinen viesti
ihanaa!!!
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun mielestä siinä ei ole mitään vikaa, että yhteiskunta pyörii 24/7. Ja pakko sanoa, että sunnuntai aukioloajoista on aika hemmetin pitkä matka siihen, että virastot on auki 24/7. :D Työstä ei ole tulossa viikonloppupainotteisempaa, vaan viikonlopuista tulee samalla lailla arkipäiviä kuin muistakin päivistä. Eikä mun mielestä siinäkään ole mitään vikaa. Päästäänpähän eroon tästä kirkon meille luomasta illuusiosta siitä, että yksi päivä viikossa pitää pyhittää jumalalle.
Niin, viikonlopusta tulee arkipäivää sille tietylle paarialle joka pyörittää näitä palveluja meille kermaperse valkokaulustyöläisille. Mikä etuoikeus siis meillä olisi siellä virastoissa tehdää vaan sitä kasista neljään työpäivää? Kyllä tosiaan silloin pitää verotoimistojen, kelan, pankkien, päiväkotien ja kaikkien muidenkin paikkojen olla auki seitsemänä päivänä viikossa. Se nyt vaan on nykyaikaa.

Mä en suostu uskomaan että kukaan, joka täällä palstalla ehtii roikkua, olisi niin kovin kiireinen ja tärkeä ettei ehdi ostoksiaan hoitaa jo niiden kuuden muun päivän aikana. Ja kukaan ei kuole vaikka ei saisikaan ostaa kelluntapukua juuri sunnuntaina. Kyse on enemmänkin siitä että oma elämä on niin totaalisen tyhjää, että kun yhtenä päivänä viikossa kaupat on kiinni niin nämä raukat eivät keksi mitään parempaa tekemistä itselleen kuin nykiä orpona sitä marketin ovenkahvaa. On se hyvä että enää ei tarvitse :)

Aukioloaikojen vapauttaminen palvelee ennen kaikkea isoja ketjuja ja keskusliikkeitä. Heillä liiketoimintamalli on sellainen että sunnuntait saadaan jotenkuten kannattamaan siksi että kaupoissa pidetään minimimäärä myyjiä töissä kassoilla, osastoilla ei ketään. Ihmisten kauppoihin kantama rahamäärä ei olennaisesti lisäänny, se siirtyy vain pieniltä kaupoilta isoille kaupoille, ja kohta täältä ei yhtään ainoaa erikoiskauppaa löydykkään, pelkkää prismaa ja sittaria vaan niin kauas kuin silmä kantaa.
 
juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Aukioloaikojen vapauttaminen palvelee ennen kaikkea isoja ketjuja ja keskusliikkeitä. Heillä liiketoimintamalli on sellainen että sunnuntait saadaan jotenkuten kannattamaan siksi että kaupoissa pidetään minimimäärä myyjiä töissä kassoilla, osastoilla ei ketään. Ihmisten kauppoihin kantama rahamäärä ei olennaisesti lisäänny, se siirtyy vain pieniltä kaupoilta isoille kaupoille, ja kohta täältä ei yhtään ainoaa erikoiskauppaa löydykkään, pelkkää prismaa ja sittaria vaan niin kauas kuin silmä kantaa.
Näinhän se toimii. Harmi ettei kansa näe nenäänsä pidemmälle, onhan sitä päästävä shoppailemaan milloin haluaa.
 
Noihin tuntimäärä-asioihin vielä.. minulla on sopimuksessa 25h/vko, eikä se siitä paljoa kasva, vaikka sunnuntaisin olisimme aina auki, koska tunneissa säästetään.. ja vaikka joku viikko töitä on enemmän, toisella viikolla se taas tasoitetaan eli vähemmän kuin sopimuksessa.. meillä on pari extraa, jotka opiskelevat, mutta ei niille anneta niitä tunteja, koska säästetään, mutta me sitten itse joudumme olemaan enemmän yksin.. se on todella harmillista, ettemme sitten kerkeä palvelemaan asiakkaita, koska joudumme seisomaan kassalla.. mie kun aloin tälle alalle, kaupat olivat auki vain sesonkiaikana ja silloin työnteko oli todella mukavaa.. tiesi, että kun sesonki loppuu, saan taas olla sunnuntaisin vapaalla.. nyt saa pelätä, että sesongin loputtua kauppa on edelleen auki sunnuntaisin.. minulle se on sillä tavalla tärkeä päivä, että käydään kyläilemässä miehen vanhempien luona ja muutenkin rauhoitutaan ennen seuraavaa viikkoa..

eniten minua juuri ärsyttää, että näihin ketjuihin tulee vastaamaan sellaiset, jotka ovat valinneet ammatin, johon kuuluu vuorotyö.. mie arvostan sairaanhoidon ja pelastuspuolen ammattilaisia, että he ovat valmiina töihin, kun apua tarvitaan.. mutta heidän ei pitäisi verrata omaa työtään myyjän työhön.. niin kuin joku tuolla kirjoittikin, kukaan ei varmasti kuole, jos ei saa sunnuntaina leipää tai vaatteita..
 
Gitta
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi1981:
Noihin tuntimäärä-asioihin vielä.. minulla on sopimuksessa 25h/vko, eikä se siitä paljoa kasva, vaikka sunnuntaisin olisimme aina auki, koska tunneissa säästetään.. ja vaikka joku viikko töitä on enemmän, toisella viikolla se taas tasoitetaan eli vähemmän kuin sopimuksessa.. meillä on pari extraa, jotka opiskelevat, mutta ei niille anneta niitä tunteja, koska säästetään, mutta me sitten itse joudumme olemaan enemmän yksin.. se on todella harmillista, ettemme sitten kerkeä palvelemaan asiakkaita, koska joudumme seisomaan kassalla.. mie kun aloin tälle alalle, kaupat olivat auki vain sesonkiaikana ja silloin työnteko oli todella mukavaa.. tiesi, että kun sesonki loppuu, saan taas olla sunnuntaisin vapaalla.. nyt saa pelätä, että sesongin loputtua kauppa on edelleen auki sunnuntaisin.. minulle se on sillä tavalla tärkeä päivä, että käydään kyläilemässä miehen vanhempien luona ja muutenkin rauhoitutaan ennen seuraavaa viikkoa..

eniten minua juuri ärsyttää, että näihin ketjuihin tulee vastaamaan sellaiset, jotka ovat valinneet ammatin, johon kuuluu vuorotyö.. mie arvostan sairaanhoidon ja pelastuspuolen ammattilaisia, että he ovat valmiina töihin, kun apua tarvitaan.. mutta heidän ei pitäisi verrata omaa työtään myyjän työhön.. niin kuin joku tuolla kirjoittikin, kukaan ei varmasti kuole, jos ei saa sunnuntaina leipää tai vaatteita..
Itsekin ajattelen myyjänä vähän samoin, sunnuntai on ollut sellainen henkireikä, kun tietää saavansa silloin viikon päätteeksi levähtää edes hetken. Tärkeä juttu siis omalle psyykelle, siis näin ainakin minä olen omakohtaisesti tuntenut. Suosisin mahdollisimman säännöllistä työtä, mikäli se olisi mahdollista järjestää.

 
Mua kans ärsyttää kun verrataan myyjiä johonkin sairaanhoitajiin ja palomiehiin.
Nämä ovat todellakin ammattiin lukiessaan ja pyrkiessään tienneet nämä työajat.
Ja todellakin, kukaan ei kuole jos ei satu sunnuntaina pääsemään kauppaan. Toisin olis jos sairaanhoitajat,lääkärit ja palomiehet olis kaikki vapaalla viinkonloppuisin.

Itse olen miettinyt todellakin alan vaihtoa.
Olen ajatellut opiskella kätilöksi.
Ja todellakin tiedän! Se vasta vuorohommaa onkin mutta siihen mulla riittää motivaatio olla töissä mihin aikaan vain kun kätilöä todellakin tarvitaan.
Kaupan kassalla istuskelu iltamyöhään ja viikonloppuisin ei nappaa.
 
Itse olen ollut aikasemmin kaupan allalla ja nyt siis paikassa missä ollaan 24/7 auki ja kyllä alkuun ne sunnuntai työvuorot otti pattiin mutta nytkun niitä on tottunnut tekemään niin se on kyllä aika helppoa koska meillä sunnuntait on viikon hiljaisin päivä ja mitä sitä sillon tekisi kun olisi töissä ja nostaisi tupla palkan siitä hyvästä, kyllä se alkaa palkkakuitissakin näkymään pidemmän päälle.
Enemmin otan sitten arkivapaita ja näin saan sillon hoidettua asioita paremmin (mm. pankki, kela jne) joita en pysty hoitamaan sunnuntaisin mitenkään.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Ja todellakin, kukaan ei kuole jos ei satu sunnuntaina pääsemään kauppaan.
Niinpä. Mulle kauppojen sunnuntaiaukiolo on ihan mukava asia, mutta ei millään tavalla välttämätön. Tai edes tarpeellinen. Aivan sama tilanne kuin ravintoloiden suhteen. Me käydään välillä sunnuntaisin ravintolassa syömässä, mutta jos ravintolat eivät olisi sunnuntaisin auki, niin sitten syötäisiin ravintolassa harvemmin. Tai jos kampaamot olisivat sunnuntaisin auki, kävisin varmasti useammin kampaajalla. Ja nyt ne kaiketi alkavat ollakin. Mutta tähänkin asti on riittänyt hyvin kampaajalla käynti joka kolmas vuosi, joten enpä kuolisi siihenkään, vaikka kampaamot olisivat jatkossakin sunnuntaisin kiinni.

Kaikenlaista tavaraa saa tilattua netistä ja valikoimat myös valtavan paljon suuremmat kuin kaupoissa. Se, että pääsee paikan päälle katsomaan jotain tavaraa tai vaatetta on plussaa, mutta ei mitenkään välttämätöntä. Ruoka on ehkä se, jonka kohdalla eniten kaipaa tuotteen näkemistä ennen ostopäätöksen tekemistä, mutta erilaiset ruokapiirit ja tuottajien kotiinkuljetukset tuovat apua tähänkin asiaan.

 
tähti
En ole kaupan alalla, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Kyllä kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on huono juttu ja suuntaus on pyhälisien häviämistä kohti joka alalla, jossa pyhäisin töitä tehdään.
Ei vain myyjien työ lisäänny vaan myös muiden. Myyjillä on lapsia ja lapset tarvitsevat hoitoa. Vuoropäivähoidon tarve lisääntyy. Ei ole kovin mukavaa lapsille, kun iltaisin ja öisin on hoidossa entisen muutaman lapsen sijasta ihan normaali ryhmällinen. Siivoojia, keittäjiä, ruuankuljettajia tarvitaan sunnuntaisin entistä enemmän.
Yhteiskunnalle tulee kustannuksia. Ja me veronmaksajat ne kustannukset maksamme.

 
mee
Olemme miehen kanssa molemmat kaupanalalla ja teemme mielellämme sunnuntaivuoroja aina kun se on mahdollista. Nyt kun pääsemme töihin vuoden ympäri sunnuntaisin, niin voimme vähentää hieman työtunteja ja saamme kuitenkin saman palkan ja enemmän aikaa olla lasten kanssa. Plussaa on myös se, että voimme sopia työvuorot niin, että lasten ei tarvitse olla pitkiä päiviä hoidossa ja he voivat arkisin pitää myös vapaapäiviä.
 

Yhteistyössä