Myös minun lottovoitto oli lopulta vain tyhjä arpa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "qAz"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oliko muilla vaikeuksia lukea tuo juttu loppuun asti? Alku oli lupaava (järkyttävä tosin), mutta sitten kirjoitukseen sotkettiin vaikka mitä asian vierestä.

Mieheni totesi, että kirjoitus olisi hyvä, jos siitä olisi ensin karsittu kaikki epäolennainen ja sitten lyhennetty puoleen. Ja vielä sen jälkeen karsittu kaikki turha. :D

• Tykkää
Reactions: Kissimi ja Phoebsi
[QUOTE="qAz";27785424]tapahtuu oikeasti. Olisi paljon rajumpiakin juttuja kerrottavaksi, mutta tuntuu että ne aina normittavat yhteiskuntaa ja jos niistä puhuu niin mallia ottavia tuntuu löytyvän[/QUOTE]

Jos sinulla on rajumpiakin juttuja kerrotavaksi, niin mikä estää kertomasta? Vai onko hienompaa vain "pelotella" ja "uhkailla" näillä jutuilla? Kun ei kerro, niin ei tarvitse todistaakaan mitään, voipahan vain todeta, että on niin kamalaa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/1074063423/Ongelmia+islamisoidaan+Hollannissa

Ongelmia "islamisoidaan" Hollannissa
ULKOMAAT | Turun Sanomat 20.8.2005 04:00
RISTO RUMPUNEN
Amsterdam on poikkeuksellisen vapaamielinen kaupunki. Kaupungissa ei näy mitään merkkejä Hollantia riepottelevista yhteiskunnallisista jännitteistä ja islamilaisuuteen kohdistuvista peloista.

Suurkaupungin hälinässä on hämmentävää tavata hyvin koulutettu, kielitaitoinen ja nuori musliminainen, joka pukeutuu mustaan huiviin ja tunnustaa rukoilevansa päivittäin.

Turkista vanhempiensa mukana nelivuotiaana Hollantiin muuttaneen lakinaisen Famile Arslanin mukaan Amsterdam luo harhakuvan Hollannista. Syyskuun 11. päivän tapahtumien ja erityisesti Theo van Goghin murhan jälkeen tunnelma on kiristynyt. Maassa on raportoitu paljon aiempaa enemmän rasistisia rikoksia. Muslimikouluja on hajotettu ja poltettu.

- Lakimiehenä on moraalisesti väsyttävää huomata, kuinka lakia tulkitaan käytännössä eri tavoin, jos olet valkoinen hollantilainen tai marokkolainen. Marokkolaiset saavat lähes aina kovemmat tuomiot ja heitä voi syyttää lähes kaikista ongelmista.

- Pinnan alla täällä on jo pitkään kytenyt rasismia, joka on nyt tullut esiin ja avoimeksi. Kaikki maan ongelmat on islamisoitu, eli kaikki siirtolaisten ongelmat leimataan nyt helposti islamin nimeen, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Monet ongelmista ovat vain tavallisia alempien yhteiskuntaluokkien sosiaalisia ongelmia.

- Hollantiin muuttaneet muslimit tulevat hyvin erilaisista etnisistä taustoista ja kulttuureista. He ovat turkkilaisia, marokkolaisia ja monia muita. Ei meillä aiemmin ollut yhteistä nimittäjää. Viimeaikaisten tapahtumien jälkeen meistä on tullut yhtäkkiä kaikista muslimeja ja muslimeista on tullut sana, jonka täytyy tarkoittaa jotain pahaa.

Goghin murhaajalle ankarampi tuomio
Arsnal muistelee tilanteita, kun hän kuuli Pim Fortuynin ja van Goghin murhista toukokuussa 2002 ja marraskuussa 2004. Hän sanoo rukoilleensa, että tekijä ei olisi ollut muslimi ja tunnustaa huokaisseensa helpotuksesta, kun hän kuuli Fortuynin murhaajan olevan hollantilainen eläinaktivisti. Avoimesti homoseksuaali, värikäs sosiologian professori ja poliitikko hyökkäsi puheissaan usein islamilaisia ja siirtolaisia vastaan. Jos murhaaja olisi ollut muslimi, se olisi varmasti aiheuttanut väkivaltaisia mellakkoja.

Haastattelupäivänä kaikki Hollannin tiedostusvälineet kertovat, että Theo van Goghin murhaaja marokkolaissyntyinen Muhammad Bouyeri, josta paikalliset lehdet käyttävät säännöllisesti vain nimeä Mohammad B, on tuomittu. Van Gogh oli Belgian televisiossa suosittu haastattelija, lehtikolumnisti ja elokuvantekijä.

"Mohammad B" sai Hollannissa poikkeuksellisen kovan elinkautisen tuomion. Arslan pitää tuomiota oikeana, mutta osaa juristina verrata sitä myös aiempiin vastaaviin tuomioihin. Ensikertalainen on saanut Hollannissa yhtä kovan tuomion viimeksi sodan jälkeen rikoksista, jotka liittyivät juutalaisten joukkotuhoihin.

- Theo van Goghin kuoleman jälkeen kymmenvuotias veljenpoikani tuli luokseni ja kysyi minulta, pitääkö meidän nyt kaikkien pelätä. Yritin vakuutella pojalle, että kaikki on ihan hyvin. Oli sydäntä särkevää kuulla pienen pojan - joka on syntynyt ja kasvanut Hollannissa - vastaavan, että "Täti sinä valehtelet. Kaikki on nyt eri tavalla kuin ennen. Me olemme erilaisia ja meidän pitää pelätä."

Islam-elokuva ei ole juristin mieleen
Murhan yhtenä syynä pidettiin van Goghin ohjaamaa lyhytelokuvaa, joka arvostelee islamin suhdetta naisiin. Arslan ei ole nähnyt Theo van Goghin ohjaamaa kohuttua lyhytelokuvaa eikä häntä kiinnosta edes nähdä sitä.

Hollannissa, Belgiassa ja Britanniassa elokuvan käsikirjoittajasta somalialaissyntyisestä naiskansaedustajasta Ayaan Hirsi Alista on tullut mediapersoona, jota on haastateltu kymmenissä eri tiedostusvälineissä. Arslan suhtautuu Hirsi Aliin hyvin varauksellisesti.

- Hän on polttanut monta sellaista siltaa, joita me olemme yrittäneet rakentaa viimeiset 20 tai 30 vuotta. Minusta hänellä on liian paljon henkilökohtaisia traumoja, joista hän on tehnyt liian suuria yleisiä johtopäätöksiä.

Vieraat tulivat ja yllättäen jäivät
Arsla tuli itse Hollantiin nelivuotiaana turkkilaisten vanhempiensa mukana, kuten moni muukin maassa asuva muslimi. Hollanti otti 1960-ja 1970 -luvuilla vastaan turkkilaisia ja marokkolaisia siirtolaisia vierastyöläisiksi. "Vieraat" tulivat useimmiten Turkin ja Marokon maaseudulta eikä heillä ollut koulutusta.

Vierastyöläiset tekivät pitkiä päiviä tehtaissa pienillä palkoilla eikä heidän edes oletettu oppivan kunnolla kieltä taikka sopeutuvan, koska alkuperäisen suunnitelman mukaan heidän piti palata takaisin kotimaahansa. He kuitenkin jäivät Hollantiin ja tuottivat jälkeläisiä. Huonon koulutuksen takia he usein syrjäytyivät, koska Hollannin yleinen koulutustaso on korkea.

Miten musliminainen voi sitten olla länsimainen juristi?

Famile Arslanin myöntää, että hyvä koulutuksen ansiosta hänestä on tullut esikuva muille siirtolaisille, mutta työn saanti ei ole ollut hänellekään helppoa. Huivin käyttäminen ja vieraskielisen arabialta kalskahtavan nimen kuuleminen oli monille työnantajille liikaa. Virallisesti he kieltävät sen, mutta käytäntö todisti toista.

- Työnantajat olettivat, etten voisi ottaa käsiteltäväkseni kaikkia juttuja uskontoni takia. En tietenkään mielelläni puolusta kaikenlaisia roistoja, mutta tämä on työni ja tämä on tehtäväni. Haluan hoitaa kaikki jutut, jotka minulle annetaan, Arslan kertoo.

Ilmapiirin takia halutaan pois
Hollannin nykyisestä tilanteesta Arslan on huolissaan.

- Monet hyvin koulutetut muslimit haluavat nyt muuttaa pois täältä ilmapiirin takia ja monet joutuvat vaihtamaan nimensä saadakseen töitä.

- Me olemme hollantilaisia ja haluamme olla mukana ratkaisemassa näitä ongelmia yhdessä. Valitettavasti meihin suhtaudutaan edelleenkin kuin vieraisiin. Muslimeja ei oteta mukaan keskusteluun yhdenvertaisena vaan meihin katsotaan alaspäin. Minä en halua asettua uhrin asemaan, koska se merkitsisi asettumista ulkopuolisen rooliin omassa maassani. Haluan olla mukana ratkaisemassa ongelmia tasavertaisesti.

Arslan kertoo tehneensä pyhinvaellusmatkan Saudi-Arabiaan, mutta olleensa hyvin surullinen maan tilanteesta.

- Maa, joka kohtelee naisia kuten Saudi-Arabia, on kuin ihminen, joka kävelee yhdellä jalalla.

- Arabialaisen sanonnan mukaan miehillä on vain yksi "nefs", (ego, vapaasti suomennettuna), mutta naisilla niitä on seitsemän. Naiset kykenevät tekemään asioita laaja-alaisemmin kuin miehet. Miehet pelkäävät menettävänsä kontrollinsa, Arslan muotoilee.

Arslan kertoo rukoilevansa säännöllisesti viisi kertaa päivässä. Hän tosin myöntää, ettei aina jaksa nousta aamuisin ajoissa rukoilemaan.

- Hollannissa kaikissa moskeijoissa on oma tila, missä naiset voivat käydä rukoilemassa. Rukoilemista voi verrata meditointiin. Se tuntuu fyysisesti hyvältä.

Turun Sanomien ulkomaantoimituksen uudessa juttusarjassa kerrotaan muslimien tämänhetkisestä asemasta Euroopan maissa. Hollannin jälkeen on tarkoitus vierailla Saksassa, Britanniassa, Espanjassa, Ranskassa ja Ruotsissa.

Oliko muilla vaikeuksia lukea tuo juttu loppuun asti? Alku oli lupaava (järkyttävä tosin), mutta sitten kirjoitukseen sotkettiin vaikka mitä asian vierestä.

Mieheni totesi, että kirjoitus olisi hyvä, jos siitä olisi ensin karsittu kaikki epäolennainen ja sitten lyhennetty puoleen. Ja vielä sen jälkeen karsittu kaikki turha. :D

Ei sitten muita ajatuksia herättänyt ko. teksti kuin sen, että se oli mielestäsi liian pitkä ja rönsyilevä?

Kyllä minusta suomalaisella on oikeus maataan arvostaa ja sen perinteitä ja tapoja vaalia, elää kuten suomalainen elää ja noudattaa Suomen lakia. Muut tänne tervetulleita tapoineen, mutta kunnioittakoon myös suomalaisten tapoja, perinteitä ja lakeja. Ja ei ole kyse ihon väristä tai kansallisuudesta, röyhkeitä ihmisiä on joka kulttuurissa.

[QUOTE="vieras";27785526]Ei sitten muita ajatuksia herättänyt ko. teksti kuin sen, että se oli mielestäsi liian pitkä ja rönsyilevä?[/QUOTE]

Oi, herätti kyllä. En vain jaksaisi nyt kauheasti analysoida (väsyttää liikaa). Sitä paitsi luin jutun monta tuntia sitten enkä muista enää kunnolla. Enkä todellakaan lue sitä enää uudelleen.

Mutta moitin esimerkiksi outoja rinnastuksia (Helsinki-kateuden rinnastamista mihin lie) ja sitä, että puhutaan ihmisten eriarvoisuuden olevan paha asia ja sitten siinä sivussa näppärästi teilataan suomenruotsalaiset. Vei jokseenkin pohjaa itse asialta. Valitettavasti.

Jos sinulla on rajumpiakin juttuja kerrotavaksi, niin mikä estää kertomasta? Vai onko hienompaa vain "pelotella" ja "uhkailla" näillä jutuilla? Kun ei kerro, niin ei tarvitse todistaakaan mitään, voipahan vain todeta, että on niin kamalaa.

Akaatti, joudutko sinä varautumaan joka päivä siihen, että joku sekopää voi syyttä käydä haukkumaan tai jopa päälle, pahimmassa tapauksessa satuttaa lapsiasi?! Niin sinullahan ei ole niitä lapsia. Toisit sen miehesi tänne Suomeen, niin voisit kokea ihan oikeasti, miltä se tuntuu, ihan vain "arabiukon huorana". Eikä tämä ole mitään pelottelu tai uhkailua, sitä harrastaa ihan nämä kadullahuutelijat pieniä lapsia kohtaan.

Akaatti, joudutko sinä varautumaan joka päivä siihen, että joku sekopää voi syyttä käydä haukkumaan tai jopa päälle, pahimmassa tapauksessa satuttaa lapsiasi?! Niin sinullahan ei ole niitä lapsia. Toisit sen miehesi tänne Suomeen, niin voisit kokea ihan oikeasti, miltä se tuntuu, ihan vain "arabiukon huorana". Eikä tämä ole mitään pelottelu tai uhkailua, sitä harrastaa ihan nämä kadullahuutelijat pieniä lapsia kohtaan.

Tuo on kyllä kamalaa. Ja kuulemani mukaan ihan totta. :(

On vissiin lähinnä pääkaupunkiseudun ongelma? Ainakaan minä en ole kuullut moista muualla tapahtuneen.

[QUOTE="vieras";27785562]Kyllä minusta suomalaisella on oikeus maataan arvostaa ja sen perinteitä ja tapoja vaalia, elää kuten suomalainen elää ja noudattaa Suomen lakia. Muut tänne tervetulleita tapoineen, mutta kunnioittakoon myös suomalaisten tapoja, perinteitä ja lakeja. Ja ei ole kyse ihon väristä tai kansallisuudesta, röyhkeitä ihmisiä on joka kulttuurissa.[/QUOTE]

Niin, tässähän oli kyse Suomeen adoptoidusta lapsesta. Ei se lapsi ollut vielä eteläafrikkalaisiakaan tapoja oppinut tänne muuttaessaan, mutta onhan se kiva, että aikuiset supisuomalaiset alkuasukkaat opettivat suomalaisten arvoja, tapoja ja perinteitä jo ihan taaperoikäiselle.

Kuka joutuu pelkäämään tällaista?
Missä päin Suomea?

Miksi ei vaihda paikkakuntaa, tee rikosilmoitusta, sano takaisin?

[QUOTE="vieras";27785602]Suomesta pääsee pois jos täällä ei viihdy ja siksi A-H teki oikein muuttaessaan muualle Suomesta. Vahinko vain ettei tajunnut lähteä aiemmin.[/QUOTE]

Eihän U A-H itsestään kertonut, vaan Etelä-Afrikasta adoptoidusta lapsestaan ja rasismista häntä kohtaan!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";27785643]Niin, tässähän oli kyse Suomeen adoptoidusta lapsesta. Ei se lapsi ollut vielä eteläafrikkalaisiakaan tapoja oppinut tänne muuttaessaan, mutta onhan se kiva, että aikuiset supisuomalaiset alkuasukkaat opettivat suomalaisten arvoja, tapoja ja perinteitä jo ihan taaperoikäiselle.[/QUOTE]

Älä jaksa!
Kyllähän mamutkin suomalaisia haukkuvat ja niiden lapsia kiusaavat(+ yllätys rakastelu), mutta se ei tarkoita että heistä kaikki olisivat samanlaisia.
Ja itse en tuota kirjoitusta ottaisi kovin vakavasti, tunnetustihan tuolla rouvalla tuo juttu luistaa ;)

Kuka joutuu pelkäämään tällaista?
Missä päin Suomea?

Miksi ei vaihda paikkakuntaa, tee rikosilmoitusta, sano takaisin?

No, eipä tee mieli lähteä Helsingistä johonkin tuppukylään! :D Melkein aina sanon takaisin, mutta lapsia olen kehottanut aina vain lähtemään paikalta mahdollisimman pian tai etsimään toisen aikuisen, joka vaikuttaa turvalliselta. Monesti nämä jutut, haukkumiset, tulevat vain niin yllättäen, kaupan kassajonossa, hississä jne. Poliisin apuakin on tarvittu, mutta eipä siitä lopulta paljon hyötyä ollut. Jos minua päin sylkäistään liikennevaloissa ohimenevästä autosta ja huoritellaan, mitäpä siinä tekemään.. ;)

Suomalaiset joutuvat joka päivä pelkäämään joutuvansa mamun raiskaamaksi, tappamaksi, pahoinpitelemäksi tai ryöstämäksi. Lisäksi sitä joutuu elättämään tätä paskasakkia ja kuuntelemaan vinkunaa "rasismista".

No, eipä tee mieli lähteä Helsingistä johonkin tuppukylään! :D Melkein aina sanon takaisin, mutta lapsia olen kehottanut aina vain lähtemään paikalta mahdollisimman pian tai etsimään toisen aikuisen, joka vaikuttaa turvalliselta. Monesti nämä jutut, haukkumiset, tulevat vain niin yllättäen, kaupan kassajonossa, hississä jne. Poliisin apuakin on tarvittu, mutta eipä siitä lopulta paljon hyötyä ollut. Jos minua päin sylkäistään liikennevaloissa ohimenevästä autosta ja huoritellaan, mitäpä siinä tekemään.. ;)

Oikein, kanna kunnialla se mitä olet ansainnut.

Mä en kyllä näitä sun juttujasi usko. Hiukan keksityltä vaikuttaa vai missä mt-osastolla te asutte jos tuollasta tapahtuu?

[QUOTE="vieras";27785708]Suomalaiset joutuvat joka päivä pelkäämään joutuvansa mamun raiskaamaksi, tappamaksi, pahoinpitelemäksi tai ryöstämäksi. Lisäksi sitä joutuu elättämään tätä paskasakkia ja kuuntelemaan vinkunaa "rasismista".[/QUOTE]

Kuka pelkää kuka ei. Luultavasti monikin pelkää syyttä suotta.

Minulla ei ole lapsia, niin en voi lasten osuudesta kertoa. Itse kyllä ihan suomalaisen näköisenä olen useamman kerran joutunut "häirityksi", viimeksi tällä viikolla jouduin ahdistelluksi suomalaisen miehen taholta. Mietin sitäkin, että jos olisinkin ollut tummemman näköinen, niin ehkä silloin tämä ahdistelun kohteeksi joutunut olisi kokenut tämän rasistisena, vaikka siis kyseinen ihminen selvästi ahdisteli kaikkia välittämättä ihonväristä.

Minä tiedän joitakin tummempia ihmisiä ja ennemmin heitä on häirinnyt se, että heitä kohdellaan ulkomaalaisina, aletaan siis puhua kaupassa ym. englantia jne. vaikka siis osaavat suomea täydellisesti. Tämä tuntuu olevan huomattavasti yleisempää kuin mikään muunlainen rasismi.

Olen tosi pahoillani, mutta on vaikea uskoa sinun puhuvan ihan totta.
Anteeksi jo etukäteen, mutta miten itse käyttäydyt kaupan kassajonossa, hississä?

Uusimmat

Yhteistyössä