myoomakohtu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulta poistettiin kohtu melkein kaksi kiloa painaneen hyvänlatuisen kasvaimen kanssa. Nyt on viikko kulunut eivätkä kivut ole yhtään helpottaneet.

Miten kauan "normaalisti" kärsimys kestää? Sairaalasta en saanut kuin ympäripyöreitä vastauksia. Panadolia kuluu.

Olin sairaalassa 8 pv, siitä ajasta 3 pv kipupumpussa ja loput buranalla.Kotona söin särkylääkettä pari päivää, mutta kun ne eivät auttaneet haavan yläpuolisen alueen hivelykipuun,lopetin särkkylääkkeiden syönnin. Kun ei vatsakaan oikein niitä kestänyt.

Kipuja minulla oli reilut pari kuukautta,jonka jälkeen hieman helpotti. Mutta ei kaikilla välttämättä näin.

Yksilöllistä. Minusta poistettiin kohtu alakautta 4vk sitten. Piti parantua nopeasti, mutta mahaa särkee nytkin... Jokaisella kestää oman aikasensa tuo parantuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Angelina:
Hei Milla
Miten myoomasi poistettiin ja minkä ikäinen olet? Kuinka isoja ne olivat?
Miten nopeasti ne kasvoivat.

Hormonikierukka voi auttaa myoomiin.

En ole vieraillut pitkään aikaan täällä, joten kysymys on jäänyt huomaamatta.
Minulta poistettiin myomat alakautta, joten toipuminen oli nopeampaa. Sairaslomaa tuli kolme viikkoa, joka oli ihan riittävä aika. Toivuin tosi hyvin siinä ajassa. Olen 46 v. Toinen myoma oli 7x7x8 cm ja toinen "möykky" oli samankokoinen ja sisälsi 12 pientä koteloitunutta myomaa. Tunsin ne itse vatsan päältäkin kädelläni. En tiedä miten nopeasti ne olivat kasvaneet. Pari vuotta oli aikaa kun olin käynyt gynellä, eikä niistä silloin ainakaan puhuttu mitään, enkä itse niitä tuntenut. Lääkäriin menin, koska ne " möykyt" tunsin niin selvästi ja pelkäsin jotain pahempaa. En ymmärtänyt, että kuukautiskivut voivat johtua niistä, kun olen nuoresta asti kärsinyt kuukautiskivuista. No, nyt on kaikki kivut poissa ja minulla meni onneksi kaikki hyvin.

Minulla oli iso myooma, josta ei ollut muuta haittaa kuin että se painoi virtsarakkoa ja tunsin kaikki kaupungin vessat. Leikkaus meni mutkattomasti ja toivuin nopeasti. Olen kuullut että pissaamista jotkut joutuvat opettelemaan. Me olemme erilaisia ja riippuu varmaan lääkärin taidoista ja tekniikasta. Minullakin haavan ympärys oli kauan tunnoton.

Minulla todettiin eka kerran myooma 1999.silloin se oli kooltaan lillisormenkynnen kokoinen. Eli aika pieni. Gynekologini oli sitä mieltä, että sitä ei kannata poistaa, koska operaatio vaikeuttaa lapsen saantia. Toivoin tuolloin, että se pienikin olisi poistettu. No, lapsia eiole tullut mutta myyoma on koko ajan kasvanut ja sinne on tullut kaveriksi 2 lisää vuosien varrella. Menneinä vuosina olen aina ehdotellut, että jos nyt kuitekin poistettaisiin nuo kasvaimet ja säästettäisiin kohtu. Mutta gyne ei ole lämmennyt asialle vaan jättänyt ne kasvamaan. Vasta pari vuotta sitten hän alkoi puhua, että jos leikkausta ei tehtäiskään vaan odoteltaisiin n.8vuotta, jolloin ne alkavat itsestään jo iän puolesta pienenemään. Hirvitti! Hän oli tullut kohtua säästävälle kannalle. Mutta nyt en enää jaksa oireiluiden vuoksi elää näiden kanssa.Myyomien koot olivat keväällä kun kävin vastaanotolla isoin 5.26cm,toinen3.05cm ja kolmas 0.95cm, joten hyvin ovat kasvaneet siitä yhdestä kynnenkokoisesta.. Nyt gyne sitte oli sitä mieltä, että kohtu ja munasarjat on poistettava vaikettavat elämää, poistolla elo tasoittuu kuulemma ihmeesti. Kipua on ollut o pitkään selän sekä alavatsan seuduilla. Vuoto on ollut koko ikäni runsas ja kivulias koko kuukatissessio sekä pms-oireet tuiki kiusalliset. Nyt vuoto on aivan sekaisin, koska jännitän leikkausta. Mulla on aivan nuorena leikattu 2Xendometrioosio. Niistä on n.20 vuotta aikaa. Lekkaushaava oli nk.hymy eli vatsaa ei leikattu pysty suuntaan, vaan tehtiin iso hymy ympäri alavatsan kautta navasta navan korkeudelle. Toipuminen oli hidas ja kivulias. Ponnistukset ja muut ei oonistunu ei millää, vatsa ei toiminu ei virtsa pitkään aikaan.Tulehduksia alapäässä oli usein. Kunto nollassa.Tunto onollut alavatsan seudulta kokonaan poissa nämä vuodet. Ja nyt tehdään taas 3."hymy"-leikkaus, koska tutkivat kai kiinnikkeet ja mahd.endometrioosin olemassaolon. Alkaako tästä nyt sitte vaa uusi tuskientaival kaikkine oireineen, tulehduksineen ynnämuine ilmenemismuotoineen. Onko odotettavissa valoa tunnelin päässä vaiko ihan pimeetä??

Suosittelen lukemaan seuraavan jutun
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2006/310106_a.htm
Kukaan ei voi sanoa toiselle mikä on parasta ja millainen leikkaus on tehty toiselle niin toiselle se ei sovi. Myoomat saattavat kasvaa niin eri paikoissa: kohdun ulkopinnassa, kohdun sisäpuolen pinnassa tai sitten kohdun seinämän sisässä jolloin niiden poistaminen on kaikkein hankalinta jos halutaan kohtu säästää.

Jostain syystä Suomi on maa, jossa tehdään kaikkein eniten kohdunpoistoja maailmassa. Itse olen 53 v ja äskettäin todettiin 3 cm läpimittainen myooma kohdussa (minulla on hormonikierukka ollut yhteensä 13 vuotta). Ei puhuttu mitään kohdunpoistosta eikä myooman poistosta, onneksi. Enkä kohdunpoistoon suostuisikaan tällä hetkellä.

Minulla on lähipiirissä ikäviä kokemuksia kohdunpoistosta: erään työtoverin virtsarakko vaurioitui kohdunpoistoleikkauksessa eikä vauriota ole pystytty korjaamaan uusilla leikkauksilla, vaan virtsa valuu jatkuvasti pidettävään siteeseen. Ihan kiva.

Ystävättäreltäni poistettiin kohtu tähystysleikkauksella, piti olla ihan pikkujuttu koko poisto ja seuraavana päivänä kotiin. No, keikka venyi kuukaudeksi, kun lääkäri toheloi ja puhkaisi ystäväni paksusuoleen reiän ja hän sai vatsakalvontulehduksen ja suolta jouduttiin leikkaamaan pois. Hänellä oli puoli vuotta ulostuspussi vatsan päällä. Nyt on suht kunnossa.

Mutta näillä kokemuksilla tämä nainen pitää kohtunsa viimeiseen asti.

Minulta leikattiin puolitoista viikkoa sitten kohtu myooman takia alateitse. Kaksi yötä olin sairaalassa, kipuja ei ole ollut lainkaan. Olo on upea. Nyt toivon vain ettei tulisi mitään tulehduksia.

Sanottiin vain, että kohdunpoistoleikkaukseen. Myooma on yli 5 cm kokoinen ja olen kohta 50v, eli vaihdevuodet tavallaan jo, koska kuukautiset ovat harventuneet.

Kumpi on todennäköisempää, että myooma kutistuu vaihdevuosissa, vai että se kasvaa ?

Tämän haluaisin tietää, sillä jos kieltäydyn leikkauksesta, pitänee olla myös perustelut, sillä lääkärit tavallaan kiristivät minua sanomalla, että jos kieltäydyn leikkauksesta, joudun käymään yksityisellä kontrollissa. Vaihtoehtoja ei edes esitelty, saatu annettu.

Anteeksi nyt mutta mistä olet saanut käsityksen siitä, että myöma kutistuisi vaihdevuosien aikana. Uskoisin että tilanne voi olla jopa päin vastoin eli siis kasvaa. Leikkauta ihmeessä kasvain pois ennen kuin siitä tulee syöpäkasvain. Minulla on taipimusta saada kysita, joita yritettiin lääkkeillä pienentää ei onnistunut, leikattiin. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä 53 tilannetta tarkkaillaan ja minulla on hormonaalinen korvauslääkitys päällä koko ajan.

Anteeksi nyt mutta mistä olet saanut käsityksen siitä, että myöma kutistuisi vaihdevuosien aikana. Uskoisin että tilanne voi olla jopa päin vastoin eli siis kasvaa. Leikkauta ihmeessä kasvain pois ennen kuin siitä tulee syöpäkasvain. Minulla on taipimusta saada kysita, joita yritettiin lääkkeillä pienentää ei onnistunut, leikattiin. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä 53 tilannetta tarkkaillaan ja minulla on hormonaalinen korvauslääkitys päällä koko ajan.

Tuo on lääketieteellistä faktaa, myoomat kutistuvat vaihdevuosissa. Laitanko linkkejä, joita löytyy tästä ketjusta.

Viimeksi muokattu:
Tuo on lääketieteellistä faktaa, myoomat kutistuvat vaihdevuosissa. Laitanko linkkejä, joita löytyy tästä ketjusta.

Solut jakautuvat ahkerammin kierron loppupuoliskolla keltarauhashormonin, progesteronin, ollessa vallitseva hormoni. Vaihde-vuosien jälkeen myoomasolujen jakautumisaktiivisuus sammuu ja olemassa olevat myoomat kutistuvat.

Sirpa Rintalan väitöskirjasta Tampereen yliopisto

Viimeksi muokattu:

Myoomasolujen jakautumisaktiivisuus vaihtelee kuukautiskierron aikana. Solut jakautuvat ahkerammin kierron loppupuoliskolla keltarauhashormonin, progesteronin, ollessa vallitseva hormoni.

Vaihdevuosien jälkeen myoomasolujen jakautumisaktiivisuus sammuu ja olemassa olevat myoomat kutistuvat. Hormonikorvaushoito estrogeeniä ja progesteronia sisältävillä valmisteilla lisää solujen jakautumista sekä vaihdevuodet ohittaneiden naisten että sellaisten naisten myoomissa, joille on lääkehoidosta aihetunut vaihdevuosia vastaava tila.
Sirpa Rintala Tampereen yliopiston väitöskirjan ote

Viimeksi muokattu:

Myooma ei muutu pahanlaatuiseksi. Siitä löytyy myös faktaa tältä palstalta. Sinulla ei ole asiasta oikeaa tietoa.

Viimeksi muokattu:

Myoomat (kohdun lihaskyhmyt)
Lääkärikirja Duodecim
24.10.2011
naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen
Oireet
Taudin toteaminen
Hoito
Ehkäisy

Myooma eli kohdun lihaskyhmy on hyvänlaatuinen ja varsin yleinen kohdun kasvain. Myoomia on 20–30 %:lla yli 30-vuotiaista naisista. Myooma on tavallisesti pyöreä ja kiinteä, ja sen kudosrakenne muistuttaa tavallista kohtulihasta. Monissa tapauksissa niitä on kohdussa useita. Oireettomia myoomia ei tarvitse hoitaa. Nykykäsityksen mukaan myoomat eivät muutu pahanlaatuisiksi.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä