Hei,
tässä tarina lyhykäisesti: minulla ei ollut mitään oireita (paitsi jälkikäteen tajusin, että jatkuva pissillä ramppaaminen ja turvonnut alavatsa oli just näitä oireita) kun menin normaaliin gynen vuositarkistukseen. Lääkäri epäili heti jotakin olevan, kun kohtu oli niin iso. Ultrattiin ja löydettiin myooma. Lääkäri sanoi välittömästi, että se on leikattava enemmin tai myöhemmin. Sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan, jonne kutsu tuli parin kuukauden päästä tutkimuksiin. Jostakin syystä päätyivät silloin vielä odottelemaan. Puolen vuoden sisällä tuli kuitenkin uusi kutsu tutkimuksiin ja tämän jälkeen päättivät kuitenkin leikata. Leikkausajan sain muutaman kuukauden odottelun jälkeen. Eli lähes vuosi kului myooman löytymisestä leikkaukseen.
Kaikki lääkärit olivat sitä mieltä, että iso, kohdun seinämään kiinnittynyt myooma luultavasti estäisi raskaaksi tulemisen kokonaan eikä mahdollisen raskauden aikana kohtu pääsisi kasvamaan normaalisti. Toisaalta lääkärit olivat myös sitä mieltä, että koska niin suurta myooma ei voi poistaa ilman avoleikkausta, jossa jouduttaisiin myös avaamaan kohdun seinämää, kaikki tulevat synnytykset olisivat keisarinleikkauksia. Uutinen oli melkoinen shokki.
Leikkaus meni kuitenkin ennustetta paremmin. Kirurgi onnistui kuorimaan myooman kohdun seinämästä vahingoittamatta kohtua, eli nyt olen taas normaali, mitä nyt komea arpi alavatsassa. (Uimahallissa mummot kyselee mun keisarinleikkauksesta, siltähän se arpi lähinnä näyttää
)
En siis joutunut vaatimaan leikkausta, mutta vaadin kuitenkin päästä yliopistollisen sairaalan erikoismaksuluokkapotilaaksi. Tämä tarkoitti mm. sitä, että sain valita itse kirurgini, jonka valitsin oman gynen suosituksesta. Ja olikin hyvä kirurgi, sillä vielä ennen leikkausta oli siis ennusteena se, että kohtua on pakkoa avata. Leikkaus kestikin sitten tosi pitkään ja menetin todella paljon verta, mutta lopputulos oli sen arvoinen.
Jos joudut leikkauspöydälle ja haluat vinkkejä ja kokemuksia varsinaisesta sairaala-ajasta ja toipumisesta, jaan kokemuksia mielellään. Olisin itse todella kaivannut enemmän tietoa ja apua. Ja vaikka kirurgi oli hyvä ja lääkärit ystävällisiä, niin tietoa sai kiskoa pihdeillä ja sittenkin jäi koko ajan kysymyksiä joihin kukaan ei vastannut, mikä tietysti kävi hermoille kun muutenkin oli jännitettävää.
Nyt tiedän, ettei lääkräit kerro mitään vapaaehtoisesti, joten sinuna miettisin etukäteen todella tarkkaan mitä kysyt. Tai ehkä sulla on puheliaampi lääkäri. Mua tutki yhteensä 4 lääkäriä ja kirurgi ja kukaan ei kertonut mulel mitään ellen itse koko ajan kysellyt. Enkä alun shokissa edes osannut kysyä riittävästi.