myooma ko kö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axlrose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

axlrose

Jäsen
23.06.2009
656
0
16
Reilu vuosi sitten sain tietää odottavani esikoistani.
Raskaus tuli hieman yllätyksenä, sain tietää siitä sairaalassa pissanäytteestä kun menin sinne kovien vatsakipujen takia.
Samana iltana siellä sitten ultrasivat alateitse ja katsoivat viikot ym.
Kätilö/lääkäri kumpi olikaan, tutki ja huikkasi ohimennen että sinulla on täällä jokin kasvain/patti/myooma ( en muista tarkalleen mitä hän sanoi kun olin ihmeissäni raskaudesta)
Mutta sanoi sen olevan hyvänlaatuinen, vaivaton ym.

TÄNÄÄN minulla tuli ihan yhtäkkiä tuo mieleen, siis onko minulla myooma??
Kyseessä ei nyt ainakaan mitään vakavaa voinut olla ku vain nopeasti sen sanoi, mutta ihmetyttää kun iältäni olen reilusti alle 30-kymppinen,
eikä tämä lääkäri selittänyt sen koommin vaan jatkoi kohdun ultraamista.

Yritin äsken etsiä epikriisiäni tolta käynniltä mutten löytänyt.
siinä varmaan on jokin merkintä?
Synnytyksessä tai muissa ultrissa tuota "myoomaa" mitä lie ei puheeksi otettu/huomattu..

Olen jo vuosia tuntenut jonkin kovan patin kohdunsuulla, ja ihmettelin aina onko se jotain vakavaaa.
Raskaaksi en meinannut tulla en sitten millään, olin jo "luopunut toivosta"
Ja lisäksi syy miksi tämä myös tuli mieleeni, on kun olen viime aikoina tuntenut inhottavaa kipua ja aristusta, ja välillä tärähdykset sattuu tuonne kohtuun/alapäähän.
Nämä kaikki ainakin viittaisi että kyseessä on tämä lihaskasvain?
Aivan yhtäkkiä aloin tätä pohtimaan.
:ashamed:

Kohdunsuulla oleva kova patti voi myös olla kohdunnapukka. Toivottavasti sulla ei mitään vakavaa, mulla joskus poistettiin pieni myooma, vaikka lääkäri sanoi ettei ne ole yleensä vaarallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Kohdunsuulla oleva kova patti voi myös olla kohdunnapukka. Toivottavasti sulla ei mitään vakavaa, mulla joskus poistettiin pieni myooma, vaikka lääkäri sanoi ettei ne ole yleensä vaarallisia.

Ahaan.. eli semmonenkin "vaihtoehto" on vielä :o todella inhottavaa ja outoa että se nainen ei voinut asiasta kertoa enempää, ja kun olin ihan tohinoissani siitä ultrakuvasta, meni koko patti ihan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... :(

Nyt pitäisikin kyllä kohta mennä papa-testiin, sieltä varmasti selviää lisää, tai ainakin nyt otan asian puheeksi.

tietääkö kukaan voiko sen laatu muuttua huonoksi? Jos siis aluksi todettu vaivattomaksi, voiko se alkaa vaivaamaan jollain muotoa :o rupes vähän jänskättää vaikka ilmeisesti kyseessä aika pieni juttu :o :$

Jos haaveissa on saada lisää lapsia, niin kyllä kannattaa ottaa puheeksi. Myoomat näkyy vain ultrassa, mutta voihan se lääkäri kirjoittaa sulle lähetteen.

Mulla on leikattu avoleikkauksella isoja myoomia pois. Olin silloin vähän yli 30. Ne ei muuten vaivanneet, mutta kohtu alkoi kasvaa, kun ne myoomat siellä pullisteli. Ne alko olla jo niin isoja, että oli siinä ja siinä, että ne saatiin vielä leikattua pois. Nyt reilu vuosi sitten multa höylättiin myoomia pois. Niitä siis kasvaa aina vaan lisää. Seuraavaksi kuulema poistetaan kohtu. :(

Eli siis, jos haluut vielä lisää lapsia, niin pyydä päästä tutkimuksiin, jotta saat myoomat pois. Ne voi vaikeuttaa raskautumista, sillä niillä voi olla samanlainen "vieras-esine-kohdussa" vaikutus kuin kierukallakin. Muutenhan ne ei yleensä mitään haittaa ja niitä on todella monella (tietämättäänkin).

Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Jos haaveissa on saada lisää lapsia, niin kyllä kannattaa ottaa puheeksi. Myoomat näkyy vain ultrassa, mutta voihan se lääkäri kirjoittaa sulle lähetteen.

Mulla on leikattu avoleikkauksella isoja myoomia pois. Olin silloin vähän yli 30. Ne ei muuten vaivanneet, mutta kohtu alkoi kasvaa, kun ne myoomat siellä pullisteli. Ne alko olla jo niin isoja, että oli siinä ja siinä, että ne saatiin vielä leikattua pois. Nyt reilu vuosi sitten multa höylättiin myoomia pois. Niitä siis kasvaa aina vaan lisää. Seuraavaksi kuulema poistetaan kohtu. :(

Eli siis, jos haluut vielä lisää lapsia, niin pyydä päästä tutkimuksiin, jotta saat myoomat pois. Ne voi vaikeuttaa raskautumista, sillä niillä voi olla samanlainen "vieras-esine-kohdussa" vaikutus kuin kierukallakin. Muutenhan ne ei yleensä mitään haittaa ja niitä on todella monella (tietämättäänkin).

Okei.. Mulle tosiaan sanottiin olevan yks, ja kun sitä pystyn itsekkin kokeilemaan, niin ainakin se on kohdun ulkopuolella, ja patti on hmm noin superpallon kokoinen :S Eli eikat mikään älyttömän iso.
No kuitenkin uskon sen vaikeuttaneen aikalailla raskaaksi tuloa, lisää lapsia varmasti haluan joten täytyy nyt oikeasti tutkia..

Toivottavasti ei oo mitään vakavaa...
Ihmettelen kyllä vieläkin miten olen "unohtanut" koko asian ja miten se tuli taas takas mieleen...

Kannattaa hoidattaa pois. Mulle tehtiin se laparoskopia vai mikä se kohdun tähystys on. Yritimme pitkään lasta ja poistivat pienen myooman kohdun suulta, ettei ainakaan se ole myöhemmin esteenä raskautuessa.

Käy ihmeessä gynekologilla, joka tekee myös ultran. Se voi olla 'syntymässä' oleva myooma, kohtu synnyttää varren päässä olevaa lihaskasvainta ulos, minulta on sellainen poistettu alakautta leikkaamalla.

Ennen lapsia kolmikymppisenä minulta on myös poistettu iso myooma avoleikkauksella. Ja minulla on ollut niiden vaivatessa aina terävää kipua, etenkin kuukautisten yhteydessä. Jos vielä kuukautiset ovat muuttuneet runsaammiksi, sitä enemmän suosittelen käyntiä siellä gynekologilla.

Yhteistyössä