Myomaaleikkaus edessä, apua!

• Viestiketjun aloittaja Eija
  • Ensimmäinen viesti
Eija
Hei,

onko kellään tietoa/kokemusta isosta myooma-leikkauksesta (laparotomia)?

Joudun yllättäen sellaiseen - ja kun ikinä en oo edes ollut sairaalassa kaikki hirvittää: sattuuko, miten nopeasti toipuu, onko sairaalassa kauheata jne.

Sitten lääkärit vielä pelottelee mahdollisella leikkauksesta aiheutavalla lapsettomuudella - onko kellään tästä kokemusta?

Auttakee.

d
Onko sulla miten paljon myoomia ja minkä kokoisia?
Mulla todettiin myoomia reilu vuosi sitten joista isoin oli pari senttiä. Menin tutkimuksiin alavatsakivun vuoksi. Niitä ei kuitenkaan lähdetty operoimaan vaan lääkäri suositteli yrittämään raskautta (lapsia haluttiin). No tulin sitten raskaaksi ja nyt vauvan syntymästä muutama kuukausi aikaa ja myoomat ovat taas alkaneet hieman kipuilla (raskauden aikana ei kipua kun verenkierto kohdussa silloin parempi). Nyt pelottaa, että kipu vaan lisääntyy ja joudun leikkaukseen. Toisaalta haluaisimme vielä toisen lapsen, mutta pelottaa ettei sitä enää saada. Täytyy vaan toivoa, etteivät ne kasvaisi nopeaan ja kipu pysyisi kurissa.

Eija
Myooma on tuohon verrattuna melkoinen jätti: nyrkin kokoinen möykky. Mitään oireita ei ole, ei kipuja eikä mitään. Löytyi sattumalta normaalin tarkastuksen yhteydessä.

45 v.
Mulla on kolme myomaa, eivät kipuile, mutta vuoto liian runsasta ja kierto liian lyhyt. Mulle laitettiin hormonikierukka hillitsemään vuotoja. Minkä ikäisiä olette?

d
Minä olen vasta 27-vuotias. Voi kun oisivatkin tulleet vasta hieman vanhempana, niin ei haittaisi tätä perheen perustamista... Yleisempiä ne kai onkin hieman vanhemmilla kuin näin nuorilla. Kun ei koskisi niin mikäs tässä. Tälläkin viikolla joka päivä ovat muistutelleet olemassaolostaan. Se on sentään positiivista, että ne ovat ainakin vielä pieniä..

sattuu
Koskeeko yhdynnän työnnöt silloin, jos on suuria myoomia?
Entä, vuodatteko yhdynnässä verta?

Olen tätä alkanut miettiä omalla kohdallani, kun alavatsaan sattuu joskus yhdynnässä tosi paljon. Ja vertakin joskus tulee. Kohdun ulkopuolella on todettu myooma n. 5 cm.

Ja pissavaivakin mua rassaa, sellainen painon tunne alavatsalla ja pisut karkaa helposti pöksyyn. Kaipa liittyy asiaan.

Turhaan pelkäät
Mulla on höylätty 2 eri kertaa alapään kautta myoomia.Hysteroskopia nimeltään.Selkäydinpuudutuksessa tehtiin.Minä vuosin hullun lailla.Hemoglobiini oli 71,kun menin poistattamaan, ei muuta kuin verta ensin monta pussia.Aikaa on nyt 9-vuotta.Olin silloin 24-vuotias.Yksi lapsi on sen jälkeen syntynyt,tosin vuoden yrityksen jälkeen.Nyt jo reipas esikoululainen poika.Toista yritetty vuosi,mutta ei kuulu.Papakokeessa löytyi 2 kystaa kohdunkaulasta.Olen menossa gynekologiseen tutkimukseen ja toivottavasti myös ultraäänellä tutkivat.

Myoomat ovat muuten hyvälaatuisia kohdun lihaskasvaimia.EI pahanlaatuisia ja mulla ei ole uusineet.

Yhteistyössä