myomaako?

• Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen
Huomasin pari päivää sitten tai ensin mieheni yhdynnässä, että jotain on emättimessä. Tunnustelin sitten itse emätintä ja siellä näyttää olevan suhteellisen iso ja paksu ""kasvain"". Voisiko tämä olla myooma? Gynekologilla olen käynyt viimeksi kaksi vuotta sitten. Liian pitkä aika kyllä...Varaan tietenkin ajan heti lääkäriin, tosin julkisen puolen ja he saavat sieltä sitten mut lähettää joko suoraan gynelle tai tk-lääkärin kautta. Tekeeköhän se tk-lääkäri jonkinlaisen sisätutkimuksen? Kun kuukautiset on alkamassa niin ei voi oikein silloin mennä. Tämä kasvain ei ole muuten oireillut kuin yhdynnässä vähän, mutta kipu oli niin vähäistä, etten kiinnittänyt asiaan huomiota. Ikävää tässä on se, kun ei tiedä tuleeko leikkaus ja millainen jne.

milla myös
Minulla on 4 isoa myomaa. Se isoin tuntuu ihan selvästi vatsan päältä kokeilemallakin. Varsinkin aamuisin, kun on rakko täynnä. Olen menossa kohdunpoistoleikkaukseen keskiviikkona. Muulla lailla niitä ei voi poistaa minulta. Lääkäri kyllä sanoi, että ne voi joskus kadota itsestään, mutta yleensä ei. Omani on kasvanut 3 kk aikana 3 cm. Kuukautiset ovat kivuliaammat ja vuoto on runsaampaa. No, pian pääsen niistä!

ap
Mulla saattaa alkaa kuukautiset huomenna kun on lääkäriaika aamulla 8.15. En taida ehtiä perua sitä?? Vai kannattaako sitä perua? Kai sen pitää se sisätutkimus tai jonkinlainen tunnustelu tehdä, että voi päättää laittaako gynekologille.

ta
En usko että menkoista on suurtakaan haittaa, jos kyseessä on jokin elimellinen muutos tms. Lääkäri tunnustelee sisätutkimuksessa kudostesi liikkuvuutta, kohtua ja munasarjoja (jos on asiantunteva), ja varmasti passittaa jatkotutkimuksiin jos huomaa jotain tavanomaisesta poikkeavaa.

Olen ollut useinkin vuotojen takia lääkärillä, joskus pitkien menkkojen, joskus keskenmenonkin. Kohdunkaulassa ollut polyyppikasvain aiheutti yhdynnässä vuotoa ja kipuiluakin.

milla myös
Olen 46v. En ole ihan varma kauanko myomat ovat olleet, mutta itse tunsin isoimman noin vuosi sitten. Olen nyt kohta lähdössä leikkaukseen ja toivottavasti vaivat jäävät sinne.
Olen menossa yksityspotilaana ja siksi pääsin niin nopeasti (2 vk). Vaivani eivät olleet kovin pahat jos ei oteta lukuun viime menkkoja, silloin jouduin päivystykseen ja olin tosi kipeä. Lääkärini sanoi, että myomat ovat niin isoja ja että kivut vain pahenevat, siksi päädyin nyt leikkaukseen. Huomenna jo pitäisi päästä kotiin jos kaikki menee suunnitellulla tavalla!

tuli vaan mieleen..
Toivottavasti tämä kommenttini ei ole ihan tyhmä, mutta kai olet ap varma, ettei se ole vain kohdunsuu jonka huomasit? Ainakin justiin ennen kuukautisia on kohdunsuu laskeutuneena tosi alas, ja se tuntuu melkein heti tuossa parin sentin syvyydessä emättimessä. Harvemmin omaa värkkiään niin tulee kaiveltua, että itse joskus jokunen vuosi sitten säikähdin kun tuon kohdunkaulan sieltä ""löysin"". Kohdunkaula voi myös aristaa kun miehen vehje siihen yhdynnässä tökkii. Et kyllä varmaan ole mikään tyttö enää, niin voi olla että tuon kohdunkaula-asian tietysti tiesit ja tämä minun viisasteluni lähinnä ärsyttää :/.
Minä en ole koskaan kuullut että myoomia olisi itse emättimessä, eikö niitä yleensä löydy munasarjoista tai kohdusta.

ap
En tiedä, voi Ehkä olla. Lääkäri kyllä tutki sen tänään. Ensin katsoi jollain laitteella sisälle (ei ultralla) sitten käsin tunnusteli sisältä ja päältä. Vaikka olikin nuori lääkäri niin oisi varmaan erottanut kohdunkaulan...No passitti verikokeisiin ja papa-testiin jotka jo otatin ja kohta tulee kokeneempi lääkäri katsomaan ultralla ja sisätutkimuksella mitä siellä nyt on. Mulla tää ei aiheuta kipua juurikaan, mutta yhdynnässä en voi oikeastaan olla silloin kun se on enemmän esillä ja muutenkin se on aika iso. En halua, että mitään kasvainta sisälläni on. Voi se joku rauhanen olla joka on tulehtunut. En ihmettelisi, kun oon ollut niin stressaantunut ja uneton. Ja sen sais antibiooteilla kai pois. En oo koskaan ollut leikkauksessa...Perjantaina selviää enemmän.

ap
ta, mutta eihän sitä voi valuakaan siihen tutkimuspöydälle..Eikä tamponia voi luonnollisestikaan pitää sisällä sisätutkimuksen aikana. No kai mä soitan jonnekin neuvontaan. Jos se ultra ois paikalla. Toivottavasti tää stressi siirtää kuukautisia.

ap
No joo..nyt kun alkaa miettiä, niin voihan se olla mahdollista, että se on se kohdunkaula. Oispa kauheeta jos hirvee sählinki tulis tuollaisesta asiasta..mutta toisaalta ihmeellistä, että seksissä sitä ei ois aikaisemmin huomattu?

ap
No niin. Lääkäri teki sisätutkimuksen kuukautisista huolimatta eikä tullut sotkua. Kuulema ei mitään ihmeellistä, ja kai se oli se kohdunsuu joka tuntui. Ei kovin tarkasti selittänyt tämä vanhempi lääkäri. Kuulema hoikalla naisella se tuntuu helpommin tai jotain. Jos alkaa enemmän vaivaamaan niin lisätutkimuksiin. Ei ultraa edes otettu. Uutta lääkäriä ei tuntunut kiinnostavan kun kerroin, että yhtäkkiä kondomit ovat alkaneet kirvelemään tai jotenkin kuumottaa yhdynnän jälkeen. Kysyi vain, että onko kumiallergiaa ja mitä muita allergioita on. Pitää sitten kai jostain etsiä sellaisia kortsuja jotka sopivat minulle, jos nuo normaalit ei käy.

Yhteistyössä