Myöhäiset liikkeelle lähtijät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Nyt kaivataan vertaistukea...
Meidän neiti on 9kk eikä liiku. Istua kököttää tyytyväisenä lattialla ja leikkii lelujensa kanssa. Kovalla(?) alustalla ei käänny vatsalleen, mutta pehmeällä menee kumpaankin suuntaan. Mahalleen jos lattialle laittaa, niin jonkin verran työntää itseään taaksepäin ja pyörii reippaasti oman napansa ympärillä. Istualteen saattaa vähän vetää tai työntää itseään.

Muita jotka ovat lähteneet myöhään liikkeelle? Minkä ikäisenä ja miten se on tapahtunut? Tuntuu, että muiden lapset juoksee jo eikä meillä tapahdu mitään...enkä tiedä koska tästä pitäisi oikeasti huolestua?

Meillä kyllä käännyttiin molempiin suuntiin 3-4kk ikäisestä mutta istumaannousussa ja kävelyssä kesti. Ei ryöminyt ollenkaan vaan siinä 9kk iässä alkoi kieriä. Siitä sitten aika pian lähti konttaamaan (vajaa 10kk) ja nousi pystyyn. Istumaan nousi itse 9,5kk iässä. Kävelemään alkoi 13kk iässä, sitä ennen vain satunnaisia askelia. Nyt on pian 1v4kk ja menee kovaa vauhtia =).

Meillä esikoinen oli suht aikainen liikkeellelähtijä. Molemmilla kuitenkin tapahtunut nuo konttaus/istuminen/pystyynnousu kaikki kahden viikon sisällä. Esikolla siis 7-7,5kk ja kuopuksella 9,5-10kk.

Toiset vaan on rauhallisempia, ei tuossa vaiheessa kannata huolestua =) Itse olin vaan tyytyväinen kun lähti myöhään, pääsi paljon helpommalla kuin esikoisen kanssa!!

Meilläkin lähettiin ryömimään vasta 10kk vanhana, ja siitä meni vaan pari viikkoa niin konttasi. 1,2 vuotiaana käveli ilman tukea.
Ihan varmasti neuvolassa kiinnittävät huomiota, jos olisi jotenkin liian liikkumaton.
Täällä kanssa varmaan moni kertoo vain sen jos lapsi liikkuu aikaisin, eikä sitä jos liikkeellelähtö tapahtuu normaali aikataulussa. Ehkä siksi tuntuu että kaikkien muiden lapset jo mennä touhottaa...

Yhteistyössä