myöhäisen ovulaation vaikutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "agnes"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"agnes"

Vieras
Heippa!
Tässä olis lapsentekopuuhat mielessä ja olisin tullut kysymään vinkkiä/neuvoa/mielipidettä asiaan, kun.. mun kk-kierto on kutakuinkin päivälleen 26pvää pitkä ja nyt eilen, kun oli kp19 bongasin ovulaation testillä.. Eli melko myöhään ovulaatio tuli, kun yleensähän sen sanotaan tulevan noin 14päivää ennen kuukautisia ja itselläni kuukautiset alkavat jo viikon pääästä?!

En sitten ole varma miten muissa kierroissa ovulaatiot on olleet, kun nyt vasta tikutin, mutta voiko ovulaation ajankohta paljonkin vaihdella kierrosta toiseen?

Eli onko myöhään (kp19/26) tulleella ovulaatiolla jotain merkitystä/haittaa raskaaksi tulon kannalta?

Kiitti!

Raskauden onnistunut alkaminen vaatii riittävän pitkän luteaalivaiheen. Eli aika ovulaatiosta menkkojen alkuun pitää olla riittävän pitkä. En muista tarkkaa normaaliaikaa, mutta muistikuvien mukaan tuo aika olisi 12-16vrk. Kannattaa alkaa seuraamaan miten pitkä luteaalivaiheesi on. Jos se on riittämätön on siihen olemassa lääkitys.

Mulla oli vaivana tosi pitkät pco:sta johtuvat kierrot. Raskaus alkoi kierrosta, jossa ovulaatio tuli kp 29. Luteaalivaihe mulla oli yleensä 15vrk. Eli jos en olisi hedelmöittynyt olisi kiertoni ollut n.44 päivää.

Eihän tuo edes ole mikään myöhäinen ovulaatio, itellä oli ovulaatio ennen raskautta kp 26 josta tulin raskaaksi. Se kylläkin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon joka huomattiin nt-ultrassa rv 11+1, (päättynyt rv 8), ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Tuosta lääkkeellisestä on nyt 43 päivää, ja nyt mulla oli ovis kp 41, kuukautisia ei ole tullut kertaakaan vielä keskenmenon jälkeen.
Itselläni myös on ollut pco-diagnoosia viime vuonna ja söin 6kk teroluteja, mutta minua ne eivät auttaneet raskautumaan.

No onhan tää kai siinä suhteessa myöhäinen ovulaatio, että luteraalivaihe ehtii jäämään vain noin 7pvän pituiseksi :/ Eli kun ens vkoloppuna pitäis kuukautiset taas jo sitten alkaa.. täytynee toivoa, että jostain syystä tää kierto oliskin pidempi kun normaalisti ja luteraalivaihe olis tarpeeksi pitkä.

Mulla pitkät kierrot ja pco. Esikoisesta ovulaatio oli kp30 mutta luteraalivaihe mulla on kyllä riittävän pitkä ollut joka kierrossa missä olen ovulaation onnistunut löytämään. Esimerkiksi viime kierrosta huomasin/arvelin ovulaation tapahtuneen kp22 ja menkat alkoivatkin täsmällisesti 14päivää myöhemmin. Mikäli luteraalivaihe jää liian lyhyeksi niin sitä voi lääkityksellä pitkittää.

agnes: jos kp 19 oot tikuttanut oviksen, ovis vissiin ollut kp 20 sulla, eli luteaali jää kyllä auttamattoman lyhyeksi kiertoon nähden, eli se ei millään riitä (no ehkä joku pyhä ihme voisi tapahtua) mun käsityksen mukaan raskautumiseen. Itsellä on 22-26 päivän kierrot (joskus alle 20), ovuloin vaihtelevasti kp 14-17 välillä. Sain juuri labrat tuosta s-progesteronista, joka on vähän kiikun kaakun onko se ovulaatio kumminkaan tapahtunut. Itsellä alkaa noin viikko ovulaatiosta tiputteluvuoto (joskus päivittäin, joskus esim. jokatoinen...) kuukautisiin asti. Viimekierrossa luteaali oli sentään 9pv kun kunnon vuoto alkoi, mutta ei silläkään lukemalla saada matkalaista jäämään kyytiin....
*muoks vielä:
Itsellä on ainakin niin, että mikäli ovulaatio tulee "ihmisten aikoihin" esim. kp 14 tietämillä, kierrosta tulee auttamattoman lyhyt siihen nähden... eli juuri näitä nippanappa 20päivän kiertoja. Jos ovis tulee myöhemmin niin pääsen kierroissa lukemiin 26... vaan siltikin se luteaali on ja pysyy siellä alle 10 päivän korvilla, normi taitaa mulla olla 8-9pv.

Huomenna olen viisaampi kun lääkäri soittelee takaisinpäin noista labroista. Eli mun olettamus on että lugestronit pukkais nyt ainakin loppukiertoa varten ja aion kysyä mielipiteen clomifenistä kun noi munaskuiset kypsyy hitaanlaisesti kierron pituuteen nähden.

Mutta kannattaa käydä tosiaan gynen juttusilla puhumassa kun apua kerran löytyy =)

Viimeksi muokattu:
Kiitti vastauksista!

Itse kävin hiljattain gynen luona, joka teki perusteellisen tutkimuksen alapäähän.. siis ultras ja sano, et kaikki on tosi ok.
Ja sitten kävin hiljattain myös lääkärin luona, koska olin 3kk metsästänyt ovulaatiota tikuttamalla ilman tulosta.. No, sehän johtuikin siis siitä, että se tapahtuu niin pirun myöhään, joka selvisi nyt vasta tästä viimeisimmästä kierrosta, kun tikutin joka ikinen päivä vuodon loputtua seuraavan vuodon alkamiseen.
No, joka tapauksessa lääkäri sanoi, että koska kiertoni on kuitenkin melko säännöllinen ja kuukautiset muutenkin normaalin oloiset, niin ei ole vielä syytä tarkempiin tutkimuksiin, koska yritystä niin vähän takana (3kk), että pitää palata asiaan mikäli 6kk kohdalla on edelleen sama tilanne.. No tilannehan nyt muuttui, kun ovulaatio löytyi, mutta ei näemmä kovin positiivisessa mielessä.. Hohhoijaa..
Täytynee nyt muutama kierto seurata ja sitten mennä uudestaan lääkärin juttusille asian tiimoilta.

Tyhmä kysymys, mutta tuleeko ovulaatio joka kk samoihin aikoihin, vai voiko sen ajankohta vaihdella? :D

Oviksen ajankohta voi joillain vaihdella paljonkin. Se ei tarkoita, etteikö raskaaksi voisi tulla, mutta harmittavasti vaikeuttaa oikean ajankohdan löytämistä. Mutta jos jaksaa huhkia pedissä parin kolmen päivän välein joka kierrossa, niin eipä sillä väliä :)

Olennaista sun kohdalla on nyt varmasti tuo luteaalivaiheen pituus. Eli seuraa nyt pari kk kauanko sulla menee ovulaatiosta siihen, että menkat alkavat. Mulla ovulaation ajankohta on heitellyt jopa pari viikkoa, mutta luteaalivaihe on ollut aina sama - 13 vrk eli menkat alkavat DPO 14. Alle 10 päivän luteaalivaihe vaikeuttaa raskaaksituloa, mutta siihenkin on kyllä lääkkeitä olemassa.

Mulla on ovulaatio yleensä kp 16-23 välillä ja luteaalivaihe n. 10 päivää. Olen ollut ilman ehkäisyä vuodesta 2006, ja yhtään luomuplussaa ei ole tullut vaikka lapsettomuustesteissä ja verikokeissa ei löytynyt mitään ihmeempää vikaa. Olen kuitenkin tullut kolme kertaa raskaaksi Clomifenilla - joka kerta vain parin kuukauden käytön jälkeen, tuloksena kaksi lasta ja yksi km. Ilmeisesti ovulaatiossa oli sitten kuitenkin jotain pientä vikaa. Clomeilla ovis oli kp 14-16. Tämä siis oma kokemukseni. Tuttavapiiriini kuuluu kyllä pari myöhäisillä ovulaatioilla raskautunutta.

Yhteistyössä