Myöhäisen keskenmenon syitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen vain

Vieras
Onko kenelläkään tietoa mitkä voisivat olla myöhäisen keskenmenon syyt? Itselläni sikiö oli vielä elossa kun synnytys käynnistyi rv17. mitään ei ollut tehtävissä enää. Mietin mahdollisia syitä miksi oikein synnytys käynnistyi...

Minä synnytin enkelivauvan rv 18+1. Vauva avattiin, ja me päästiin perinnöllisyyspolin asiakkaiksi. Syytä ei löytyny meistä, eikä vauvasta. Todennäköisesti vauvalla oli jotain häikkää kromosomeissa, niitä ei valitettavasti pystytty tutkimaan, koska vauva oli ollu jonkun aikaa kuolleena mahassa, ja jo ehtiny maseroitua melko lailla.

Olisin halunnu tietää menetyksen syyn, mutta se jää ikuiseksi arvoitukseksi.

Siihen voi olla hyvin moninaisia syitä. :/ Harvoin se edes selviää, mikä sen aiheutti, erilaiset tulehdukset ja infektiot on sellaisia, mm. toksoplasmoosi ja listeria voi aiheuttaa myöhäisen keskenmenon. Myös joku sikiön kromosomipoikkeavuus tai muu kehityshäiriö voi olla syynä. Nuo nyt on vaan esimerkkejä, mahdollisia syitä on tosiaankin paljon.

no olisipa kyllä tullut, mutta sattuipa olemaan sellainen ulkomaalainen lääkäri jonka kanssa kommukaatio oli ongelmallista muutenkin. kiitos vain vastauksestasi. voinhan asiasta kysellä jälkitarkastuksessa jnejnejne mutta asia sattuu nyt tällä hetkellä kiinnostamaan.

Pahoitteluni menetyksestä :hug:
Mulla rv20+4 havaittiin ettei sydän enää syki.Sunnuntaina olisi la...se vetää mielen uudestaan matalaksi.

Syitä voi olla varmastikin erilaisia.....kannattaa jutella lääkärin kanssa, jos asia kovasti vaivaa mieltäsi.

Vähän off topic, mutta tänään oli Hesarissa juttu kohtukuolemista, siinä esimerkkinä ollut vauva kuoli mahd. kiertyneen napanuoran takia. Suurin osa syistä ei selviä.

Niin jotenkin se on helpompi käsittää jos sikiö on jo kuollut, mutta minun tapauksessani sikiö oli elossa synnytykseen saakka. Kerkesin käydä jo down ym kokeet, niskaturvotusultrat jne - missään ei näkynyt poikkeavuutta. Sitä vain miettii mikä saattoi aiheuttaa keskenmenon.

yleensä noissa on sit keskustelu kun ruumiinavauspöytäkirja tulee valmiiksi eli lastenlääkärin kanssa keskustelua. Gyne on se joka auttaa naista synnyttämään ei ne paljonkaan tiedä lasten taudeista. soitapa sinne sairaalaan jossa synnytit. voimia.

useinmiten tollasissa tapauksissa se on jokin tulehdus. Itse synnytin pojan rv23, synnytyskäynnistyi, kun minulla oli vesirokko. Voimia sinulle!!
Minusta otettiin verinäytteitä tosi paljon ja vauvalle tehtiin tutkimuksia. Usein syy ei selviä, toivottavasti sinulle selviää mielenrauhan vuoksi

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin jotenkin se on helpompi käsittää jos sikiö on jo kuollut, mutta minun tapauksessani sikiö oli elossa synnytykseen saakka. Kerkesin käydä jo down ym kokeet, niskaturvotusultrat jne - missään ei näkynyt poikkeavuutta. Sitä vain miettii mikä saattoi aiheuttaa keskenmenon.

Ymmärsin kyllä lukemani, että sikiö oli elossa ja synnytys käynnistyi.Synnytyksen käynnistymisen syynä voi olla virukset, bakteerit,kehityshäiriöt yms eli ihan samoja syitä voi olla kuin sikiön ( en pidä tuosta sanasta...meille pikkuinen oli vauva; poikavauva )kuolemaankin kohdussa.Voi käydä myös niin ettei syy koskaan selviä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pahoittelut menetyksestäsi, ap!

Kyseessä ei siis ollut rakenteellinen kohdunkaulan heikkous?

En tiedä voiko se olla syynä. Aikaisemmassa raskaudessa ei ollut ongelmia ja lapsemme on nyt pari vuotias. Raskautuminenkin tapahtui nopeasti. Tässä raskaudessa oli alkuraskaudesta saakka verenvuotoa, sekä elämäni ensimmäinen VTI.

Olisi kyllä oman mielenterveyden kannalta hyvä, että suljettaisiin pois juuri tuollaiset syyt kuten kohdunkaulan rakenteellinen poikkeavuus ennen kuin uskaltaa alkaa yrittämään uutta lasta. Jos se on mahdollista...

Alkuperäinen kirjoittaja +:
yleensä noissa on sit keskustelu kun ruumiinavauspöytäkirja tulee valmiiksi eli lastenlääkärin kanssa keskustelua. Gyne on se joka auttaa naista synnyttämään ei ne paljonkaan tiedä lasten taudeista. soitapa sinne sairaalaan jossa synnytit. voimia.

ap tossa!!!! välillä sitä tuntuu, että miksi ihmeessä tänne kirjoittaa kun kukaan ei kumminkaan lue... hauh...

ja kohdunkaulan heikkous olis tullut jo nt-ultrassa ilmi.....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olisi kyllä oman mielenterveyden kannalta hyvä, että suljettaisiin pois juuri tuollaiset syyt kuten kohdunkaulan rakenteellinen poikkeavuus ennen kuin uskaltaa alkaa yrittämään uutta lasta. Jos se on mahdollista...

Tuskin kyse on siitä kuitenkaan. Sullahan on jo yksi onnistunut raskaus takana. Ja vaikka se sitä olisikin, siihenkin on keinot! Voimia!

Yhteistyössä