Myöhään kävelemään lähteneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miumiu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miumiu

Vieras
Meillä poika on 1v1kk eikä vielä kävele, eikä sillä, että vielä olis kiirekkään, mut ois kiva kuulla teiltä joilla lapset on lähteneet myöhään kävelemään, että miten liikkui 1v iässä ja koska lähti kävelemään :)

Meillä poika oppi konttaamaan 8kk ja 9kk nousi seisomaan, 10kk iästä asti on kävellyt tukia pitkin ja 1v asti taaperokärryn kanssa.
Motorisesti on aina ollut hyvin kehittynyt ja vähän edellä muita, 3,5kk kääntyi mahalleen, 10kk pinsettiote ja nyt 1v. syö jo hyvin itse, on juonut itse nokkamukista/ tuttipullosta 6kk lähtien.

Tuntuu että kaikki muut lähtee niin ajoissa kävelemään, kaverin vauva käveli jo 8kk iässä kun meidän poika vasta lähti konttaamaan, toisen kaverini vauva lähti 1v kävelemään, käveltyään ensin vain pari viikkoa tuen kanssa.

Olisi myös kiva kuulla, jos teillä on toinen lapsi, että oliko hänkin hidas liikkeelle lähtiä? Meillä siis kyseessä esikoinen ja toista yritämme.

No, meillä ollaan oltu niin myöhäisiä ettei varmaan lasketa edes porukkaan. Esikoinen ryömi 9kk iässä ja käveli vasta 3v10kk, kuopus taas ryömi 1v, konttasi 1v3kk ja käveli 1v9kk. Diagnoosit löytyy molemmilta, esikoiselta jo vauvasta asti, kuopukselta vasta 3v ikäisestä.

Sen tunteen kyllä muistan niin hyvin kun kaikkien, meidän tapauksessa siis ihan kaikkien, tuttujen lapset lähtivät huomattavasti aiemmin liikkeelle. Esikoisen kohdalla se ei ollut yllätys kun tiedettiin että tuossa tulee ongelmia mutta kuopuksen piti olle "terve" lapsi ja kun kävi yhä selvemmäksi ettei hänkään kehity muiden tahtia niin se sattui välillä. Konkreettisimpana muistan hetken vauvauinnista kun kuopus ja uimakaverinsa olisivat siinä 1v paikkeilla. Suurin osa muista lapsista käveli jo ihan kunnolla ympäri pukuhuonetta ja hitaimmatkin ottivat askeleita, äidit joutuivat sitten juoksemaan lastensa perässä. Ja sain todeta taas kerran olevani siinä tilanteessa missä toisten samanikäiset kävelevät ja minun vauvani vain makaa selällään hoitoalustan päällä ilman pienintäkään yritystä mihinkään. Silloin meinasi nousta jo kyyneleet silmiin... :/

Oma lapsi käveli 1 v 2 kk ikäisenä ja käveli sitten samantien 10 metriä. Teki vaan sitä lähtöä todella kauan, otti ensimmäiset askeleet tuen kanssa jo muistaakseni 7 kk iässä.

Ja pari kk myöhemmin sitten jo juoksi eli kehitys oli tosi nopeaa.

meillä on oltu myöhässä tossa liikkumisessa ihan joka saralla ja nyt 2 vuotiaana on edelleenkin hieman kömpelö, mutta puhe taas tuli todella aikaisin 1,5 vuotiaana puheli jo parin sanan lauseita ja nyt puhuu jo ummet ja lammet ja ihan ymmärrettävästi, mutta siis kääntymään oppi 6 kk, ryömimään 9kk, konttaamaan 11kk, käveli tuen kanssa 1v 2kk ja ilman tukea 1v 4kk, mutta hyvin varovaisesti on koko ajan mennyt ja aika "jäykkä" on moniin ikätovereihinsa verrattuna. mitään sairautta taustalla ei ole.

Madicken04: voin kuvitella miltä susta on tuntunut, jaksamisia! toi vauvauinti juttu kuulosti ikävältä ja mullakin melkeen tuli kyyneleet silmiin, heh :)

Meillä ei tosiaan vielä edes olla myöhäisiä, mutta veikkaan että myöhäseksi menee, eikä se mitään, meidän oma rakas oppii sitten kun oppii, niinkun jokaisen muunkin. Ärsyttää vaan kysymykset että "joko kävelee" "kyllä se jo jouluna kävelee, ihan varmasti!" no eipä kävellyt..

Meidän poika lähti kävelemään himpun vajaa 1v3kk. Tukea vasten 10kk iästä ja paria askelta ilman tukea otti vuoden iästä lähtien. Sitten yhtäkkiä kun oltiin kylässä (heillä pieni kaksio, meillä iso okt), kaveri alkoi kävellä koko ajan. Siellä oli niin lyhyet matkat tuelta tuelle, että kävely onnistui ja kotona jatkui sama homma :)

Konttaamaan alkoi 10kk iässä, nousi seisomaan 7kk, kääntyilyt 4kk iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän poika lähti kävelemään himpun vajaa 1v3kk. Tukea vasten 10kk iästä ja paria askelta ilman tukea otti vuoden iästä lähtien. Sitten yhtäkkiä kun oltiin kylässä (heillä pieni kaksio, meillä iso okt), kaveri alkoi kävellä koko ajan. Siellä oli niin lyhyet matkat tuelta tuelle, että kävely onnistui ja kotona jatkui sama homma :)

Konttaamaan alkoi 10kk iässä, nousi seisomaan 7kk, kääntyilyt 4kk iässä.

Niin ja meillä ollaan nyt 1,5v ja tosiaan juostaan ja hypitään ja vaikka mitä. Mutta ei puhuta... semmottii...

Mä oon ymmärtänyt että ns. normaali vaihteluväli on 8kk-1v6kk. Suurin osa toki oppii siinä n. vuoden iässä. Meillä ei varattu jaloille yhtään vielä vajaa 1v iässäkään kun kannatteli kainaloiden alta, silloin saatiin fys.terapeutille lähete. Tyttö lähti sitten konttaamaan n.1v, seisoi tukea vasten 1v4kk iässä ja käveli tuen kanssa 1v6kk ja ilman tukea lopulta 1v8kk. Tämäkin mahtui fys terapeutin mielestä vielä normaalin rajoihin. Luonteeltaan ollut aina rauhallinen ja varovainen.

Meilläkään ei poika ole sanonut edes yhtä ymmärrettävää sanaa, kun taas nämä kaverien aikaisin kävelevät sanovat jo useamman sanan. kyllä mekin sit viel joskus :D

nousi seisomaan n.9kk,konttaamaan oppi 11kk ja kävelemään lähti hiukkasen vajaa 1v 2kk. Ei kyl mun mielestä kovin myöhään oppinut mun mielestä kävelemään,mulla on montakin tuttua joilla lapsi on oppinut 1v 2-3kk,mutta konttaus tuli aika myöhään,silloin samaan aikaan oppi vasta itse nousemaan istumaan.Selältä mahalleen kääntyi jo 3kk ,mutta ryömimään lähti "vasta" 7,5kk. Sitten kun kävelyn oppi kävelikin ihan n. viikon harjoittelun jälkeen oikein hyvin. :) Paljon vähemmillä kolhuilla selvittiin,kuin aikasemmin oppineet.

Yhteistyössä