Myin esikoisen vanhan turvaistuimen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhheijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhheijaa

Vieras
ja mietin sitä myydessä, että teenkö oikein kun myyn vielä 6v vanhan istuimen eteenpäin. No, istuimen tuli sitte ostamaan perhe, jonka 1,5v lapsi oli vauvan tosi vanhan näköisessä turvakaukalossa kasvot menosuuntaan ja ilman vöitä. Lapsi oli siis vauvakaukalossa ilman vöitä ja itse istuinkin oli sidottu vain toiselta laidalta jotenkuten turvavyöhön, toiselta puolen pidike oli rikki. Lapsen isä sit siinä selitti että kun on istuimen osto HIEMAN venähtäny... tuon näyn jälkeen meidän 6v vanha, kolaroimaton ja ehjä istuin tuntui kyllä toooosi turvalliselta.

Perhe onneksi sit osti sen (olisin antanu ilmaiseksi jos olis alkanu nikotella hinnan kanssa, niin järkky kuljetussysteemi niillä oli) ja mä vielä asensin sen niiden autoon ja pidin pitkän puheen siitä että istuin pitää olla autossa kii ja sen lisäksi lapsi istuimessa kii...

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Minkä oloinen perhe muuten oli?

Ihan ok. vanhemmat oli vähä iäkkäämmän puoleisia, eli saaneet sen lapsen varmaan siinä 40 tietämillä tai sit se oli niiden iltatähti. vaikutti siltä että muksu oli niiden silmäterä, että ehkä tuo niiden järkyttävä autossa kuljettamissysteemi oli silkkaa tietämättömyyttä. Mutta meillä käynnin jälkeen kyllä tiesivät asiasta yhtä ja toista ku paasasin niille. En toki haukkunu niiden kaukalosysteemiä suoraan mutta painotin asioita, jotka on tärkeitä lasten turvaistuimen suhteen ja itse asentamalla varmistin että istuin on asennettu kunnolla ja näytin vielä sille miehelle useampaan kertaan alusta loppuun miten se tapahtuu, samoin miten lapsi pitää kiinnittää istuimeen ja miten kiristää ne vyöt niin että lapsi kans pysyy niissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä!:
Juu, saatoit pelastaa lapsen hengen!
Mut ens kerral sit myyt aikaisemmin. 6v on kyllä maksimi, kun rakenteen muovit ovat voineet alkaa haurastua.

Juu sitä mä mietinkin että teenkö väärin kun myyn vielä ton ikäisen istuimen, tokikin ostajalle kerroin heti alkuunsa istuimen iän että tiesivät ettei oo ihan uus. Mutta kyllä tuon perheen kohdalla uskoisin, että tuo meidän vanha istuin oli parempi vaihtoehto kuin se, että poikaa olis kuljetettu vielä siinä kaukalossa tai että olisivat jostain kirpputorilta ostaneet vieläki vanhemman istuimen ja mahdollisesti olisivat jättäneet asentamatta kunnolla, jos joku ei olis ollu kertomassa että se asentaminen ja vöiden käyttäminen on aika tärkeä seikka...

Mä laitoin samanikäisen istuimen huutikseen. Kuvasin rehellisesti kaiken, kaikki pienet käyttöön sinällään vaikuttamattomat viat, kerroin iän tarkasti jne. Istuinta huusi kilpaa 10 tyyppiä ja sain siitä enemmän rahaa kuin olisin kehdannut edes pyytää. :O

Katselin jonkun huutajan edellisiä kauppoja ja se oli haalinut muitakin pintaviallisia istuimia. Toisaalta kyllä minäkin mieluummin ottaisin satunnaiseksi mummolaistuimeksi käytetyn laatuistuimen kuin samanhintaisen uuden halpiksen.

Alkuperäinen kirjoittaja ostajan valinta:
Mä laitoin samanikäisen istuimen huutikseen. Kuvasin rehellisesti kaiken, kaikki pienet käyttöön sinällään vaikuttamattomat viat, kerroin iän tarkasti jne. Istuinta huusi kilpaa 10 tyyppiä ja sain siitä enemmän rahaa kuin olisin kehdannut edes pyytää. :O

Katselin jonkun huutajan edellisiä kauppoja ja se oli haalinut muitakin pintaviallisia istuimia. Toisaalta kyllä minäkin mieluummin ottaisin satunnaiseksi mummolaistuimeksi käytetyn laatuistuimen kuin samanhintaisen uuden halpiksen.

Mä laitoin meidän istuimesta ilmoituksen paikalliseen lehteen ja laitoin jo siihen ilmoitukseen istuimen iän, ettei sellaiset turhaa soittele, jotka ei noin iäkästä enää halua. Meillä oli kyseessä laadukas merkki-istuin. Halpiksia en oo ikinä lapsilleni ees ostanutkaa.

Toisaalta jos ovat jo iäkkäämpiä, eivät välttämättä tajua noita turvaistuinasioita. Jos lapsi esim. on iltatähti ja edelliset saatu parikymmentä vuotta sitten, niin ei silloin ole tiedetty mistään turvaistuimista ja nyt mennään samoilla tiedoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisaalta jos ovat jo iäkkäämpiä, eivät välttämättä tajua noita turvaistuinasioita. Jos lapsi esim. on iltatähti ja edelliset saatu parikymmentä vuotta sitten, niin ei silloin ole tiedetty mistään turvaistuimista ja nyt mennään samoilla tiedoilla.
Niin, ja hengissä pysyi lapsista suurin osa silloinkin :D

Onhan tuo vähän huithapelismeininkiä, mutta jos on esimerkiksi vähänkään laajemmin matkustelleet vanhemmat niin kyllä se niuhotus turvaistuimista tuntuu aika turhalle kun meillä ei kuitenkaan aja rekkakuskit huumeissa ja teilläkin on eri kaistat eri suuntiin... ;)

Yhteistyössä